ZJ ohjaus muljuaa
ZJ ohjaus muljuaa
Mikäs se nyt muljuaa,,?
viimeaikoina ruvennut tuntumaan siltä että zj purkii "yliohjautumaan", ihan normikäännöksessä tuntuu siltä että auto suorastaan muljahtaa käännöksen. Liukkaalla alustalla se tuntuu siltä kun etupyörän kääntyisivät jopa liian linkkuun suhteesa ratin kääntöön ja auto pyrkisi puskemaan ja sivuluisuun, ohjauksen tuntuma on muutenkin todella huono ja jotenkin lerppu, vaeltaa kuin käärme ja korjailu on jatkuvaa.
Ohjausnivelien välykset yritetty tutkia ,, ei ainankaan löydy löysää.
Vetarit ja navat uusittu, samoin jarruosat.
Etu-akselin tukivarret puslineen suht uudet.
Panhard puslineen alle vuodenvanha.
pyöräkulmat tarkastettu.
Renkaat/paineet/vanteet OK.
Ohjausiskari vaihtamatta on ihan loppu. tosin ei pitäisi tähän vaikuttaakkaan.
Simpukkaa voisi pikkuisen tiukata keskiasennossaan siinä hieman tyhjää.
Taka-akseli vielä tutkimatta.
Voiko taka-akselin tuentojen välykset aiheuttaa tälläistä muljahtelua ohjauksessa..tai voi varmaankin.
Takaraivossani kummittelee myös ajatus että olisin lukenut jostain viskon toimimattomuuden oireista, Oireina olisi joko ali tai yli ohjattavuus..aliohjattavuus ja pykiminen kuivalla joo, mutta voiko yliohjata. ja miten tuota nyt testaisi että onko syynä visko. mielestäni kyllä toimii aivan kuten pitääkin
Tällähetkellä ihan 4.0 zj:n orkkis ohjaus mutta hetikun taas pussissa katetta niin napakampia varsia ja ohjaustyypin muutos varmasti edessä..
__________________
viimeaikoina ruvennut tuntumaan siltä että zj purkii "yliohjautumaan", ihan normikäännöksessä tuntuu siltä että auto suorastaan muljahtaa käännöksen. Liukkaalla alustalla se tuntuu siltä kun etupyörän kääntyisivät jopa liian linkkuun suhteesa ratin kääntöön ja auto pyrkisi puskemaan ja sivuluisuun, ohjauksen tuntuma on muutenkin todella huono ja jotenkin lerppu, vaeltaa kuin käärme ja korjailu on jatkuvaa.
Ohjausnivelien välykset yritetty tutkia ,, ei ainankaan löydy löysää.
Vetarit ja navat uusittu, samoin jarruosat.
Etu-akselin tukivarret puslineen suht uudet.
Panhard puslineen alle vuodenvanha.
pyöräkulmat tarkastettu.
Renkaat/paineet/vanteet OK.
Ohjausiskari vaihtamatta on ihan loppu. tosin ei pitäisi tähän vaikuttaakkaan.
Simpukkaa voisi pikkuisen tiukata keskiasennossaan siinä hieman tyhjää.
Taka-akseli vielä tutkimatta.
Voiko taka-akselin tuentojen välykset aiheuttaa tälläistä muljahtelua ohjauksessa..tai voi varmaankin.
Takaraivossani kummittelee myös ajatus että olisin lukenut jostain viskon toimimattomuuden oireista, Oireina olisi joko ali tai yli ohjattavuus..aliohjattavuus ja pykiminen kuivalla joo, mutta voiko yliohjata. ja miten tuota nyt testaisi että onko syynä visko. mielestäni kyllä toimii aivan kuten pitääkin
Tällähetkellä ihan 4.0 zj:n orkkis ohjaus mutta hetikun taas pussissa katetta niin napakampia varsia ja ohjaustyypin muutos varmasti edessä..
__________________
97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)

Moro !
Visko kyllä kiukuttelee enimmäkseen kesähelteillä, puskee ihan perhanasti.
Jos ohjausiskari on loppu niin miksi se ei vois vaikuttaa, eikös se ole rauhoittamassa ohjausta.?
Muutenhan sun luettelosta ei puutu enää kun tehostin, sekin voi vikaantua.
jussi
Visko kyllä kiukuttelee enimmäkseen kesähelteillä, puskee ihan perhanasti.
Jos ohjausiskari on loppu niin miksi se ei vois vaikuttaa, eikös se ole rauhoittamassa ohjausta.?
Muutenhan sun luettelosta ei puutu enää kun tehostin, sekin voi vikaantua.
jussi
Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15
Opel Insignia Sports Tourer -15
moi vaan,
ohjausiskari kyllä rauhoittaa ja "peittää" noita ohjauksen nopeita heittoja mutta jos kaikki on kutenpitää niin koko iskaria ei periaatteessa pitäisi edes tarvita.
Ja tämä vaeltaminen suoralla tiella on sellaista "rauhallista" vaellusta laidasta toiseen,,,(kohta varmaan joku soittaa polliisit perään)
välyksiä en ole tosiaan mistään välistä onnistunut löytämään, tai sitten kaikissa on vähän = yhteensä paljon
ei kuulu myöskään mitään kolahduksia tai lonksahduksia käännön missään vaiheessa.
käännökset ovat vähänkun heittäisi mutkan liian tiukasti hieman viimetingassa,, olipas selkeästi kerrottu
Milläs eritavoin tuo tehostaja sitten voi vikaantua...??
- ei äännä ainakaan poikkeavasti.
- toimii muutenkin ihan ok. eli tehostaa ( eikai se nyt sentään voi käännöstä nopeuttaa..
)
ohjausiskari kyllä rauhoittaa ja "peittää" noita ohjauksen nopeita heittoja mutta jos kaikki on kutenpitää niin koko iskaria ei periaatteessa pitäisi edes tarvita.
Ja tämä vaeltaminen suoralla tiella on sellaista "rauhallista" vaellusta laidasta toiseen,,,(kohta varmaan joku soittaa polliisit perään)


välyksiä en ole tosiaan mistään välistä onnistunut löytämään, tai sitten kaikissa on vähän = yhteensä paljon

ei kuulu myöskään mitään kolahduksia tai lonksahduksia käännön missään vaiheessa.
käännökset ovat vähänkun heittäisi mutkan liian tiukasti hieman viimetingassa,, olipas selkeästi kerrottu


Milläs eritavoin tuo tehostaja sitten voi vikaantua...??
- ei äännä ainakaan poikkeavasti.
- toimii muutenkin ihan ok. eli tehostaa ( eikai se nyt sentään voi käännöstä nopeuttaa..

97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)

Toi rauhallinen "vaeltelu" viittaa taka-akseliin. Jos se vaikka pääseen vähän kääntymään. Joissain autoissa (Nissan Pathfinder) rikkinäinen takapyörän laakeri vie autoa reunasta toiseen. Voiko semmonen olla Jeepin jäykässä akselissa edes mahdollista .. 

Jeep Grand Cherokee 4,0 L6 -95
Opel Insignia Sports Tourer -15
Opel Insignia Sports Tourer -15
Vaikka eri autosta puhunkin, niin WJ:ssä takapuslat + pallonivel menee vaihtoon kun auto tuntuu nelipyöräohjatulta. Rakenne kuvan kaltainen WJ:ssäZJussi kirjoitti:Toi rauhallinen "vaeltelu" viittaa taka-akseliin. Jos se vaikka pääseen vähän kääntymään. Joissain autoissa (Nissan Pathfinder) rikkinäinen takapyörän laakeri vie autoa reunasta toiseen. Voiko semmonen olla Jeepin jäykässä akselissa edes mahdollista ..

ZJ:ssäkin näyttää rakenne olevan sellainen että varmasti muljuaa kun akseli pääsee elämään eteen- ja taaksepäin kun puslat kulahtaa.

Jeep Grand Cherokee WJ Overland 04
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
General Grabber AT2, Trail Master stage 2
"tuntuu nelipyöräohjatulta" tuo lause kuvaa todella osuvasti tuota ajotunnetta tällä hetkellä,,,,, ja tunne korostuu kivasti kun vielä on liukasta alla,,,,
juu ja laitetaan taka-akselin tukivarret uusiksi ja katsellaan mitä siitä tuumaa,,



juu ja laitetaan taka-akselin tukivarret uusiksi ja katsellaan mitä siitä tuumaa,,

97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)

Kai se riittää, kun uusii puslat!!apupoika kirjoitti:"tuntuu nelipyöräohjatulta" tuo lause kuvaa todella osuvasti tuota ajotunnetta tällä hetkellä,,,,, ja tunne korostuu kivasti kun vielä on liukasta alla,,,,![]()
![]()
juu ja laitetaan taka-akselin tukivarret uusiksi ja katsellaan mitä siitä tuumaa,,
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Juu puslien uusiminen riittäisi jos tarkoituksena olisi jatkossakin käyttää noita vakio rimpuloita...JAMANT kirjoitti:Kai se riittää, kun uusii puslat!!apupoika kirjoitti:"tuntuu nelipyöräohjatulta" tuo lause kuvaa todella osuvasti tuota ajotunnetta tällä hetkellä,,,,, ja tunne korostuu kivasti kun vielä on liukasta alla,,,,![]()
![]()
juu ja laitetaan taka-akselin tukivarret uusiksi ja katsellaan mitä siitä tuumaa,,


97 zj 4.0
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)
Apupoika Hessu
045-1720032 (ja salaisiin numeroihin en vastaa)
