Pallonivelien vaihto?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Jeeppi-topi
Viestit: 29
Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
Paikkakunta: Äänekoski

Pallonivelien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jeeppi-topi » 14.01.2014. 20:25

Miten vaihdetaan esim. yläpallonivel? Näyttää hivenen olevan väljää kun prässillä painoin rasvaa sisään. Siltä varalta että katsastus-setä päättäisi sen olevan liian väljä! :?

Ja auto oli -90 Cherokee 4.0

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.01.2014. 20:37

Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jeeppi-topi
Viestit: 29
Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Jeeppi-topi » 14.01.2014. 20:43

Miten? Tarviiko jotain erikois työkaluja? Minkänäköisiä puristimia?Painetaanko vanhat alaspäin?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.01.2014. 22:30

Jeeppi-topi kirjoitti:Miten? Tarviiko jotain erikois työkaluja? Minkänäköisiä puristimia?Painetaanko vanhat alaspäin?
Prässi tai joku vastaava masiina, jolla saa painetta palloniveleen ja sen pois pesästään,vanha alapallo lähtee alaspäin ja vanha yläpallo ylöspäin, asennus päinvastoin... Mulla on prässi ja sopivia holkkeja, jolla se homma hoituu, kuvia ei mulla oo....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Jeeppi-topi
Viestit: 29
Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Jeeppi-topi » 15.01.2014. 10:18

ok!

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 16.01.2014. 9:58

Kuvaakin löytyy melko helposti:
http://www.youtube.com/watch?v=cIm8ilV68iU
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Jeeppi-topi
Viestit: 29
Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Jeeppi-topi » 16.01.2014. 16:49

Tuo on hyvä video, ei voi väärin tehdä! :lol:

Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Piisami » 28.01.2015. 15:31

JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tämäkö nyt sitten selittääkin tämän meikäläisen ongelman. Katsatusukko totesi ZJ:n yläpallossa väljää. Yläpallo vaihdettiin. Katsastusukko hylkäsi uudestaan ja sanoi, että yläpallossa on väljää. Intin vastaan, että vasta vaihdettu, ei voi olla. Mutta onkos nyt siis niin, että jos vaihtaa alapallonkin, niin saattaisi tuohon leimankin saada? Vai?
Akka nelikon ratissa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2015. 18:26

Piisami kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tämäkö nyt sitten selittääkin tämän meikäläisen ongelman. Katsatusukko totesi ZJ:n yläpallossa väljää. Yläpallo vaihdettiin. Katsastusukko hylkäsi uudestaan ja sanoi, että yläpallossa on väljää. Intin vastaan, että vasta vaihdettu, ei voi olla. Mutta onkos nyt siis niin, että jos vaihtaa alapallonkin, niin saattaisi tuohon leimankin saada? Vai?
Juu, ne ei vaan ymmärrä sitä rakennetta ja toimintaa!! Jos tuossa rakenteessa on yläpallossa näkyvä välys, niin sitä on myös alapallossa, eli katsuri ei ole ollut tarkkana!! Sanoi yks katsuri just mullekin viime viikolla, että yläpallossa väljää ja kerroin että uudessakin on, siellä on siis alapallo väljä, totes että niinpäs onkin.... Alapallon varassa on auton massa ja yläpallo vain tukee olkavartta sivusuuntaan, se ei tue ollenkaan pystysuuntaan!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Pallonivelten vaihto.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 28.01.2015. 20:47

Ite juuri kanssa vaihdoin XJhin pallonivelet.
Työkalusetti ostettiin töihin maksoi Fixusessa 150,- sillä kyllä hienosti vaihtuu nuo.

Laita kunnon pukki tai joku muu kiinteä tuki alkselin alle eikä vaan tunkki, voipi pettää. Useita autoharrastajia on kuollut tunkin petetyyä ja ukon jäätyä auton alle puristuksiin.

Eikö ne vieläkään ole saanut alapallon rasvanippaa asennetttua pallon kulmaa niin että sitä paasis rasvaamaankin.

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Piisami
Viestit: 14
Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Piisami » 29.01.2015. 11:37

Tattista Jamant. Se on sitten vaan ostettava lisää osia. :D
Akka nelikon ratissa

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: Pallonivelien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Renegade » 17.09.2015. 10:08

JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tuli sitten eka hylsy katsastuksessa -04 Cherokeelle. Alapallon suojakumi rikki ja pystyvälystä.
Kuulostaa sen verran v..tumaiselta hommalta, kun ei ole tuollaista prässiäkään itsellä, että taidan viedä korjaamolle vaihdettavaksi.
Eli 2 tunnin työn tuosta kehtaa maksaa vai, kaikki sen yli on valohoitoa?
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Pallonivelien vaihto?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.09.2015. 10:35

Renegade kirjoitti: Eli 2 tunnin työn tuosta kehtaa maksaa vai, kaikki sen yli on valohoitoa?
Da, KJ:n alapallon vaihto vie 2h mulla tai sen siitä veloitan :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Renegade
Viestit: 269
Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
Paikkakunta:

Re: Pallonivelien vaihto?

Viesti Kirjoittaja Renegade » 29.09.2015. 12:22

Nonii. Tuli pallo vaihdettua paikallisessa korjaamossa nopeasti ja huokeasti. Iloiseksi yllätykseksi oli oikein Moogin rasvanipallinen malli. :D
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04

Kirjoita vastaus