Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
Jeeppi-topi
- Viestit: 29
- Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
- Paikkakunta: Äänekoski
Viesti
Kirjoittaja Jeeppi-topi » 14.01.2014. 20:25
Miten vaihdetaan esim. yläpallonivel? Näyttää hivenen olevan väljää kun prässillä painoin rasvaa sisään. Siltä varalta että katsastus-setä päättäisi sen olevan liian väljä!
Ja auto oli -90 Cherokee 4.0
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 14.01.2014. 20:37
Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Jeeppi-topi
- Viestit: 29
- Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
- Paikkakunta: Äänekoski
Viesti
Kirjoittaja Jeeppi-topi » 14.01.2014. 20:43
Miten? Tarviiko jotain erikois työkaluja? Minkänäköisiä puristimia?Painetaanko vanhat alaspäin?
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 14.01.2014. 22:30
Jeeppi-topi kirjoitti:Miten? Tarviiko jotain erikois työkaluja? Minkänäköisiä puristimia?Painetaanko vanhat alaspäin?
Prässi tai joku vastaava masiina, jolla saa painetta palloniveleen ja sen pois pesästään,vanha alapallo lähtee alaspäin ja vanha yläpallo ylöspäin, asennus päinvastoin... Mulla on prässi ja sopivia holkkeja, jolla se homma hoituu, kuvia ei mulla oo....
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
rane
- Viestit: 106
- Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja rane » 16.01.2014. 9:58
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?
-
Jeeppi-topi
- Viestit: 29
- Liittynyt: 14.12.2013. 20:03
- Paikkakunta: Äänekoski
Viesti
Kirjoittaja Jeeppi-topi » 16.01.2014. 16:49
Tuo on hyvä video, ei voi väärin tehdä!

-
Piisami
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja Piisami » 28.01.2015. 15:31
JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tämäkö nyt sitten selittääkin tämän meikäläisen ongelman. Katsatusukko totesi ZJ:n yläpallossa väljää. Yläpallo vaihdettiin. Katsastusukko hylkäsi uudestaan ja sanoi, että yläpallossa on väljää. Intin vastaan, että vasta vaihdettu, ei voi olla. Mutta onkos nyt siis niin, että jos vaihtaa alapallonkin, niin saattaisi tuohon leimankin saada? Vai?
Akka nelikon ratissa
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 28.01.2015. 18:26
Piisami kirjoitti:JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tämäkö nyt sitten selittääkin tämän meikäläisen ongelman. Katsatusukko totesi ZJ:n yläpallossa väljää. Yläpallo vaihdettiin. Katsastusukko hylkäsi uudestaan ja sanoi, että yläpallossa on väljää. Intin vastaan, että vasta vaihdettu, ei voi olla. Mutta onkos nyt siis niin, että jos vaihtaa alapallonkin, niin saattaisi tuohon leimankin saada? Vai?
Juu, ne ei vaan ymmärrä sitä rakennetta ja toimintaa!! Jos tuossa rakenteessa on yläpallossa näkyvä välys, niin sitä on myös alapallossa, eli katsuri ei ole ollut tarkkana!! Sanoi yks katsuri just mullekin viime viikolla, että yläpallossa väljää ja kerroin että uudessakin on, siellä on siis alapallo väljä, totes että niinpäs onkin.... Alapallon varassa on auton massa ja yläpallo vain tukee olkavartta sivusuuntaan, se ei tue ollenkaan pystysuuntaan!!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 28.01.2015. 20:47
Ite juuri kanssa vaihdoin XJhin pallonivelet.
Työkalusetti ostettiin töihin maksoi Fixusessa 150,- sillä kyllä hienosti vaihtuu nuo.
Laita kunnon pukki tai joku muu kiinteä tuki alkselin alle eikä vaan tunkki, voipi pettää. Useita autoharrastajia on kuollut tunkin petetyyä ja ukon jäätyä auton alle puristuksiin.
Eikö ne vieläkään ole saanut alapallon rasvanippaa asennetttua pallon kulmaa niin että sitä paasis rasvaamaankin.
t. Ismo Ämmä
-
Piisami
- Viestit: 14
- Liittynyt: 09.06.2014. 14:37
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja Piisami » 29.01.2015. 11:37
Tattista Jamant. Se on sitten vaan ostettava lisää osia.

Akka nelikon ratissa
-
Renegade
- Viestit: 269
- Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Renegade » 17.09.2015. 10:08
JAMANT kirjoitti:Jos yläpallossa on pystyväljää, rakenteesta johtuen on silloin myös alapallossa väljää!! Uudessa yläpallossakin on pystyväljää, koska sillä kompensoidaan rakenteen mittaerot. Pallonivelet on prässätty kiinni akseliin, pitää siis prässätä vanhat pois ja prässätä uudet paikoilleen, parin tunnin homma/puoli!
Tuli sitten eka hylsy katsastuksessa -04 Cherokeelle. Alapallon suojakumi rikki ja pystyvälystä.
Kuulostaa sen verran v..tumaiselta hommalta, kun ei ole tuollaista prässiäkään itsellä, että taidan viedä korjaamolle vaihdettavaksi.
Eli 2 tunnin työn tuosta kehtaa maksaa vai, kaikki sen yli on valohoitoa?
Cherokee KJ 3.7 Renegade -04
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 17.09.2015. 10:35
Renegade kirjoitti: Eli 2 tunnin työn tuosta kehtaa maksaa vai, kaikki sen yli on valohoitoa?
Da, KJ:n alapallon vaihto vie 2h mulla tai sen siitä veloitan

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Renegade
- Viestit: 269
- Liittynyt: 22.03.2010. 10:08
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja Renegade » 29.09.2015. 12:22
Nonii. Tuli pallo vaihdettua paikallisessa korjaamossa nopeasti ja huokeasti. Iloiseksi yllätykseksi oli oikein Moogin rasvanipallinen malli.

Cherokee KJ 3.7 Renegade -04