Sivu 1/1

Grandi 2.7 laatikkoöljynvaihdosta

Lähetetty: 11.04.2014. 10:10
Kirjoittaja Messier
Morjenttes
Tässä haluaisin muistuttaa, että vaikka mersun 722.6 laatikossa on valmistajan mukaan elinikäinen voitelu, eli öljyjä ei tarvitsisi koskaan vaihtaa. Mutta VAIHTAKAA ihmeessä vähintään sadantonnin välein. Aineiden ja suodattimien osalta KL-varaosista ostaessa hinnaksi tulee n70€, joka on halpa hinta laatikon eliniän jatkamiseksi.

Grandi pudotteli öljyä ja syyksi osoittautui vaihteiston jäähdytinputken paluupuolen banjoliitin, jonka liitoskohta tihuutti. Päätin korvata putken väliaikaisesti kumisella hydrauliputkella, kunnes saan liitinkohdan kunnostettua.

Samalla ajattelin, että edellisestä laatikko öölin vaihdosta on 85 tkm mennyt eli vaihdetaan uutta tilalle. Ja yllätyksekseni oli vanha öljy todella ruskeaa ja laatikon pohja ruskean paksumman tahnan peittämä. Öljypohjan mangneetti oli saannut kerroksen hienoa metallipurua.

homma oli
- roppu auki 5mm kuusiokoloavaimella -->öljyt pois-->roppu kiinni
- oljypohja auki 6 X torks 30 pultit auki
- loppuöljy pohjasta ja valumista varten astia avoimen vaihteiston alle
- pohjan puhdistus jarru cleanerilla ja tarkistelu, ettei ole isoa palasta joukossa
- Suodatin pois ja uusi tilalle--> huolellinen kiinnitys ja ohjain kieleke reikäänsä.
- pohja uusine tiivisteineen kiinni
- vastaava määrä öljyä tilalle, mitä ulos tuli (minulla 4,5l)ohjeen mukaan 5 l (5l vaihtomäärä laatikon kokonaismäärä 8,5l) ölynlaitossa käytin bilteman öljyimuria.
- mittatikulla määrän tarkistus.(mittatikun alarajassa)
- käyntiin ja askin läpikäynti paikallaan rauhallisesti 20s /vaihde
- lämmityslenkki ja uusi mittaus (mittatikun ylärajassa) ja vuotojen tarkastelu.
Mittatikun tein joskus viemärirassin jousirautalangasta
Kuvasen voisin laittaa, jos osaisin.
Kulut
MB FUCHS 5l 11€/l
Suodatin ja tiiviste 15€
korkki ja suojasinetti 1€
aikaa 2h[/img]

Lähetetty: 11.04.2014. 14:00
Kirjoittaja kozel
Ettei vaan jäähdytysneste pääse jäähdytyspuolelta lootaan.. Se yleensä tekee öljyt ruskeaksi yms.

Lähetetty: 11.04.2014. 14:20
Kirjoittaja Messier
Uurgh
Kiitos pelottavasta tiedosta
Jäähdytysnestettä ei kyllä ole hävinnyt.
Varmaan jäähdytysneste valuu pohjalle ajan myötä jäteastioissa, eli tarkkailen sieltä.
Onko näissä ollut samaa ongelmaa, kuin mersuissa? :shock:

Lähetetty: 29.06.2014. 18:49
Kirjoittaja Korpune
Paljonkohan tuo öljyn pinta laatikossa nousee kun auto on sammuksissa verrattuna että auto käy. Käynnissähän se mitataan.

2.7CRD ja laatikkohan vissiin on tuo 722.6, öljyks meni Febiä (236.10).