ZJ jakolaatikko kiukuttelee (NP249)

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

ZJ jakolaatikko kiukuttelee (NP249)

Viesti Kirjoittaja rounela » 22.04.2014. 21:51

Tuli kokeiltua Jeepin nousukykyä hitaalla nelivedolla ja kohta perään testattiin hieman nopeuksia normipuolella. Tuloksena uusi ääni, vaimea ujellus 80-100 kmh nopeudella, havaittavissa etenkin ylivaihteella. Kuuluu vain veto päällä, kun höllää kaasun, niin ääni häviää. Ei vaikuta ajoon ja radio peittää turhat ulinat =)

Nyt huomasin myös, ettei hidas neliveto mene enää päälle. Aiemminkin se rusahti, kun päälaatikko oli N-asennossa. Tästä tosin luin jostain, että normi ääniä ja saattaa mennä paremmin D-asennossa pienessä liikkeessä.

Testattua:
- N-asennossa nelikon keppi menee taakse kovalla rusahduksella, mutta auto ei liiku, kun vaihtaa D-asentoon. Kun siitä siirtää P:lle, niin alkaa kova rutina ja koko keppi tärisee.
- D-asennossa auton ryömiessä nelikon keppi tuntuu pehmeältä, mutta liikkuu. Hidas puoli ei kytkeydy kuitenkaan päälle.

Tarkistin äsken öljyt.
- Päälaatikossa ylärajassa, väri punainen.
- Jakolaatikon ylemmän pultin avattua alkoi valua harmaata & haisevaa öljyä. Ylitäyttö?
- Jakolaatikosta tuli alemman tulpan kautta kokonaisuudessaan nuuka 2 litraa öljyä.

Mistähän moinen johtuu ja mitä tilataan seuraavaksi?

Kuva

Kuva

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 22.04.2014. 21:56

Kysytääs nyt alkuun paljonko ajettu noilla öljyillä/kauanko ollu jakolootassa.
kozel@ircnet

rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja rounela » 22.04.2014. 21:58

kozel kirjoitti:Kysytääs nyt alkuun paljonko ajettu noilla öljyillä/kauanko ollu jakolootassa.
Ei aavistustakaan, auto on ollut itsellä vasta pari kuukautta. Laatikossa näkyy punaista tiivisteliimaa, joten jossain vaiheessa jotain on tehty. 190tkm on nyt mittarissa.

Ja autohan oli siis Grand Cherokee 5.2 V8, -94, Saksan tuonti ehkä 5 vuotta sitten.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä rounela, muokattu yhteensä 22 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.04.2014. 21:59

Ton värisillä oljyillä on kyllä jotain antautunut ja isosti!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja rounela » 22.04.2014. 22:17

JAMANT kirjoitti:Ton värisillä oljyillä on kyllä jotain antautunut ja isosti!!!
"Piti olla kova rauta" sanottiin elokuvassakin aikoinaan. Prkl..

Osaako tuota ihminen purkaa (ja kannattaako) vai tuliko keikka Espooseen? Pari kertaa olen laatikon muihin kikottimiin vaihtanut, mutta purkuhommiin en ole alkanut.

Nyt on myös ostohousut jalassa, jos jollain on edukas 249 joutilaana..

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.04.2014. 22:26

Kyllähän mitä vaan saa osiin, mutta saako takasin kasaan... No saahan ton, ei tossakaan ole mitään rakettitekniikkaa... On mulla yksi suoraan auton alta irroitettu ja useampi projektijakolaatikko hyllyssä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 22.04.2014. 22:33

Sanoisin että hommaat Motonetistä gallonan Dexron III:sta, tämmöstä: http://motonet.fi/fi/tuote/590206/ATF-Dexron-III-378L Tohon vanhempaan ZJ:hin tämä käy myös vaihdelaatikon puolelle ja on melko halpaakin verrattuna ATF+4:een!

Laitat sitä jakolootaan oikean määrän, n. 1.3 litraa, eli että ei ihan tule ulos ylemmästä tulpasta ja ajelet jonkun päivän (=kunnon huuhtelu). Sitten lasket möhnät pois ja laitat puhdasta tilalle.

Pahemmankin väristä öljyä olen nähnyt ja silti laatikko toimii, tosin visko saattaapi olla jumissa.

Pikkupuoli menee parhaiten päälle, jos on mennäkseen, näin: Ajat D:llä kävelyvauhtia, laitat N:n päälle ja vedät jakolaatikon kepin taakse määrätietoisesti ja tukevalla otteella. Sopivan vetonopeuden oppii vain kokeilemalla; se ei ole mikään kertariuhtaisu, muttei siinä kannata jäädä hipistelemään, koska sillon just alkaa ne "tärinät" ja sitten sitä ei saa kun väkivallalla tai pysäyttämällä moottori.

Jos pikkupuoli ei mene millään päälle, pitää seuravaksi yrittää säätää vivustoja auton alta. Ellei sekään auta, on jakis irrotettava ja purettava. Siellä on mahdollisesti siirtohaarukka vääntynyt tms.

Jos haluaa säästää kustannuksia, niin tekee mekaniikan säädöt ensin ja ellei ne auta pikkupuolen toimivuuteen, niin sitten purkuun. Kuivalla askilla ei pidä juurikaan ajella, koska jakiksessakin on öljypumppu, joka tykkää siitä kyttyrää.

Jakolaatikon irrotus on pottumaisempaa kuin itse jakiksen avaaminen. Aikaa ja tupakkia menee, kun oikean yläkulman mutteri aukeaa vain löysäämällä poikkipalkkia niin, että jakis putoaa 10cm alaspäin. Samalla huomio, ettei virranjakaja ota tulipeltiin ja mene rikki.

Täällä vähän mallia laatikkorempasta, olkoonkin että tuossa tehdään ns. "front-case-swap" 249 => 242. Kelaa kuvia vasemmalle, niin silloin projekti etenee kutakuinkin oikeassa järjestyksessä. http://forums.offipalsta.com/album.php? ... 296&page=5
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.04.2014. 22:44

Haarukka ei sitten muuten väänny, se on alumiinivalua, se joko murtuu tai kuluu pois, tuon öljyn väristä vois päätellä että alumiinipölyä on öljyn seassa, ei taida enää öljynvaihdot paljoa auttaa... Vain haarukan vaihto auttaa, eli tuommoinen: http://www.jamant.fi/haarukka-np249-cro ... -1798.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.04.2014. 8:10

Joo tuo väri on kyllä vähintäänkin omituinen. Itse huuhtelin yhden jakolootan, jonka öljy oli ihan mustaa :o ja silti pykälät toimi.

Jos sitä "tärinää" ilmenee, niin on siellä sitten jonkinlainen haarukka olemassa. Topiikin aloittajan kertomus vain antaa epäillä sitä, että vipua liikutellaan "väärin". Joskus se voi olla siitä varsin kranttu.

Kokeilisin auton alta suoraan laatikon vivusta, miten ja mitkä pykälät menee päälle. Jos pikkupuoli menee, niin sitten pitää säätää siirtovipuja. Jos ei, niin sitten loota auki. Ei siinä tosiaan öljynvaihto auta, jos mekaniikka on sökönä, mutta kun ne kuitenkin pitää vaihtaa, niin mainitsemani öljy on siihen edullisinta, "oikeaa" ja löytyy lähes joka kylältä. :D
Raha ja romut rauhottaa.

rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja rounela » 23.04.2014. 8:33

WinChester kirjoitti:Topiikin aloittajan kertomus vain antaa epäillä sitä, että vipua liikutellaan "väärin". Joskus se voi olla siitä varsin kranttu.
Jopa todennäköistä =)
Kokeilisin auton alta suoraan laatikon vivusta, miten ja mitkä pykälät menee päälle.
Eli oletettavasti nelikon keppi irti vivusta ja kokeilemaan. Pitäisikö sen liikkua sujuvasti auto sammuksissa P-asennossa vai mitenkäs?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.04.2014. 9:08

Muista laittaa käsijarru päälle, muuten saattaa käydä niin että kun saat vivun käännettyä vapaalle, auto vyöryy sun päälle... Ja laita se käsijarru päälle niin että ei ole vielä P-asento vaihteistolla päällä, silloin ei jää planeetta vääntöön (siis jos laitat P:lle ja päästät jarrun auto siirtyy P-salpaa vasten ja silloin on vääntö renkailta p-salpaa vasten ja silloin on myös vääntö planeetan siritoholkilla, ei muuten silloin käänny se jakolaatikon vipu).
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 23.04.2014. 10:18

Siirtovivut voi olla todella tiukassa ja irroitus saattaa särkeä jotain, esim. omat rystyset. :evil:

Mieluummin ei siis irrota mitään vaan toinen ukko kabiiniin ja toinen auton alle. Jamantin ohjeilla auto parkkiin/käsäri päälle, kabiinista heiluttelee vipua ja toinen katsoo alta mitä tapahtuu. Jos ei ole kaveria, niin sit voi olla parempi irrottaa vivuista yksi liitos.

Jos laatikon vipu ei liiku riittävästi, auttaa sitä alta vaikka pihdeillä. Jos vipu liikkuu "tappiin" auttamalla ja pikkupuoli menee päälle => vivuston säätöä. Jos ei liiku tai pikkupuoli ei mene sittenkään päälle, voi olla edessä lootan aukaisu...

EDIT: Juu ja pitäs liikkua melko sutjakkaasti ilman suuria voimia. Lyhyeen vipuun tietysti voimaa suhteessa enemmän, mitä vaihdevipuun/kahvaan. 249:n vipu tosin on melkein tuplapituinen mitä on 242:ssa...
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.04.2014. 10:49

Tulipahan vain mieleen, oliko tuo öljy kuinka paksua? Ei ole ollenkaan harvinaista, että joku vatipää laittaa jakoaskiin jotian hypoidi- tai käsivaihteistoöljyä koska se on "parempaa". Siitähän ko. jakis ei ooikein tykkää. Jos tuo oli paklsua, niin voi hyvinkin olla väärää öljyä, ja sen seassa PALJON mutaista vettä (onko jakiksen huohotin kunnossa/ kiinni?). Todella harmaaksi öljy menee jos imaisee vettä sisäänsä ja aikansa siellä pyörii. Itsellä joskus oli irronnut huohotin jakiksesta, varsin upotusrikkaan ajopäivän jälkeen tsekkasin kaikki öljyt, ja jakiksen aineet oli melkein tuon näköistä.

Tosin tuo on niin hohdokkaan näköistä ainetta, että voi hyvinkin olla alumiinihilettä mukana kuten jo ylläkin epäiltiin. Yksi asia mikä sitten kannattaa aina tarkistaa vivustosta on myös jakiksen ja korin väliset puslat - ne voi olla jo huonona, ja tekee sen että alueet ei mene kunnolla päälle. Monet avaa jakiksen ihan turhaan, kun vika on vain niissä parissa puslassa..


Jakis on varsin helppo purkaa ja kasata, pahin paikka kasatessa on öljypumpun jalka :lol: Enemmän hommaa mun mielestä on ollut irrottaa ja kiinnittää jakis vaihdelaatikosta/ -oon, kuin itse jakiksen korjaus. Korjauksen tosin voi lähes kokonaan suorittaa halkaisemalla jakis sen ollessa autossa kiinni, vain etustefa- ja laakeri jää silloin vaihtamatta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 23.04.2014. 13:23

vähän otsikon ohi niin itse olen huomannut parhaaksi kun käytettyjä autoja hankin itselle että kaikki nesteet vaihtoon heti kun auton itselleni saan.

Nimittäin nykyisen jeepin kun ostin ja omistaja vaihtui kuopiossa.
Siitä sitten lähdin ajamaan kotiin vantaalle niin eikö joku laakeri porsinu lootasta lahden motarille ja alkoi äänet. Sitten kun vaihdoin öljyjä töihin kun pääsin vaihtamaan niin väärät öljyt oli niin moottorissa kuin voimansiirrossa ja kitkalukkoperästä puuttui vielä LS lisäaine.

Onneksi myyjä hommasi toimivan vaihteiston kaupan päällisiksi.

Serkun -03 passatissa oli taas vaihdatettu edellisen omistajan aikana 30tkm välein automaatin öljyt merkkiliikkeessä mutta kun serkku auton osti ja huolsin sen niin tasauspyörästö oli aivan kuiva. En tiedä mihin oli kadonnut kun ei ollu edes sen näköinen että olisi vuotanut ulos.
kozel@ircnet

rounela
Viestit: 7
Liittynyt: 22.04.2014. 14:07
Paikkakunta: Lappeenranta

Rutinat loppu

Viesti Kirjoittaja rounela » 23.04.2014. 21:44

Taas on auton alla tuumailtu ja ongelma ratkaistu!

Viesteistä viisastuneena ihmettelin ensimmäiseksi vivustoa ja sehän oli ihan solmussa. Tai itse asiassa ainoastaan vain pois paikaltaan ja sen takia mutkalla.

Kuva
Tässä kuvassa jo takaisin paikallaan. Eli tuo akseli/tappi oli irronnut oikeasta reunasta, koska ilmeisesti vasemmasta reunasta oli hävinnyt joku stoppari tms.
Tyrkkäsin paikalleen ja tein klemmarista stopparin, toimii toistaiseksi.

Öljyt laatikkoon ja kovaa ajoa. Nyt menee hidas puoli tupaan heittämällä, ei rutise eikä pauku. Pienellä koeajolla väittäisin, että se vaimea ulinakin 80kmh vauhdissa katosi..?

Kirjoita vastaus