XJ: projektina sovittaa etukardaani taakse

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Timo L
Viestit: 1157
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.07.2014. 15:08

Nyki kirjoitti:Kuvassa näyttäisi olevan vielä jakolaatikon pyrstö-osa paikallaan.
Eikös SYE:n yhteydessä ole tarkoitus heivata se mäkeen ja lyhentää laatikon akselia?
242:een ei ole saatavilla short/ super short SYE- paketteja, ainoastaan noita hack 'n tap tyyppisiä versioita. Tom Wood's:illa on tullut/ tulossa 242:een pakettia missä pääakseli vaihtuu 32- spline versioon, mutta kokonaispituus on silti sama kuin orkkiksena. Eli HD- SYE, mutta samalla hännällä.

Ei XJ:ssä ole niin justiinsa vaikka häntä pysyy pitkänä, koska kardaani on kuitenkin sen verran pitkä (sama pätee ZJ ja WJ, JK Unlimited). Sen sijaan YJ/TJ/ JK lyhyt malli on sen verran lyhyitä että häntää pitäisi saada lyhyemmäksi. Niisä tosin onkin 231 tai 241 jakoaski, johon lyhyempiä takakartioita löytyy.

Miten käy kun taka-akseli joustaa kunnolla sisään, riittääkö kardaanissa varaa lyhentyä tarpeeksi?
Ei mitenkään, mitä se lyhyempi jakoaskin takakartio siihen kardaanin liu'un pituuteen vaikuttaa? Sen voi rakentaa ihan yhtä pitkäksi oli kardaania 40cm tai 80cm ;)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 09.07.2014. 15:37

Mulla oli jo rälläkkä kädessä akselia lyhentämään reilusti.... ;)
No ajatuksissani siis. Iron Rock "H-A-Tap" Lyhennetty.
Ja kardaani joko edestä, Iron Rockilta tai Rough Countryltä.

Nyt voikin miettiä asian uudelleen, ehkä halvemmalla :)
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Nyki, muokattu yhteensä 9 kertaa
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 09.07.2014. 15:47

"Ei mitenkään, mitä se lyhyempi jakoaskin takakartio siihen kardaanin liu'un pituuteen vaikuttaa? Sen voi rakentaa ihan yhtä pitkäksi oli kardaania 40cm tai 80cm"

Nyt en ehkä ihan ymmärtänyt... ei ihan eka kerta. ;)

Jakiksen takakartio otetaan kokonaan pois. Jakiksen akselia lyhennetään.
Kardaanikulma pienenee. Vaadittavan kardaaniakselin pituus kasvaa.

Ja kun kovasti ovat foorumeilla informoineet, että lyhennetyn Jakiksen akselin kanssa kelpaa originaali etukardaani sellaisenaan, niin tuli mieleen että kardaani voisikin olla liian pitkä kunnon takajoustossa alkuperäismittaisen takakartion ja jakiksen akselin kanssa.

Kuvista ei ihan pystynyt millimetrimitalla mittaamaan, mutta liuku ei ole niissä ainakaan liian ulosvedettynä.

En tiedä ymmärsikö tätä sopellusta kukaan ;)
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Timo L
Viestit: 1157
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.07.2014. 17:43

Nyki kirjoitti:"Ei mitenkään, mitä se lyhyempi jakoaskin takakartio siihen kardaanin liu'un pituuteen vaikuttaa? Sen voi rakentaa ihan yhtä pitkäksi oli kardaania 40cm tai 80cm"

Nyt en ehkä ihan ymmärtänyt... ei ihan eka kerta. ;)
Sitä vain meinasin, että yhtä lailla lyhyeen kuin pitkäänkin kardaaniin saa rakennettua riittävän pitkän liu'un. Esim. XJ:n etukardaanissa (mitä siis myös takana voi käyttää) 100cm pitkillä tukivarsilla ja 11" iskulla olevilla iskareilla liuku ei ollut vielä lähellekkään käytetty päästä päähän. Eli jopa se vakio n.5cm pitkä liuku riittää todella pitkälle. Ei tule mitään ongelmaa liu'un kanssa varsinkaan aftermarket kardaanin kanssa, missä usein on pidempi liuku kuin orkkiksessa.

Jakiksen takakartio otetaan kokonaan pois. Jakiksen akselia lyhennetään.
Kardaanikulma pienenee. Vaadittavan kardaaniakselin pituus kasvaa.
Näinhän se menee. XJ:ssä takakardaani on juuri ja juuri liian lyhyt että pärjäisi ilman tuplaristikkoa. Esim. ZJ:ssä missä se on parisenkymmentä senttiä pidempi ei käytännössä tuplaristikkokardaanille (tai SYE- kitille) ole takana tarvetta kuin vasta jossain 8" korotuksissa - ja kuka ihme niin paljon haluaisi autoaan tunkata.

Toisaalta XJ:n takakardaani on sen verran pitkä, että super short tai short HD SYE (eli uusi lyhyempi, ja paksumpi pääakseli + uusi takakartio) ei ole siinä mielessä pakollinen että tuplaristikolla nivelien liikevarat ei lopu kesken kuin vasta ehkä hyvin korkeassa autossa. Lyhyissä Wranglereissa näin ei ole, vaan jo kohtuu matalilla korotuksilla ja tuplaristikolla niin silti ei nivelet kestä kun kulmat on liian jyrkät -> tarvitaan lyhyempi jakiksen häntä -> siksi 231 jakoaskeihin on alunperin nuo SYE- paketit kehitettykin. Ne vain sattuu toimimaan myös XJ:ssä, joten miksei laittaisi, ei siitä pidemmästä takakardaanista ja vahvemmasta pääakselista haittaakaan ole... :wink:

Ja kun kovasti ovat foorumeilla informoineet, että lyhennetyn Jakiksen akselin kanssa kelpaa originaali etukardaani sellaisenaan, niin tuli mieleen että kardaani voisikin olla liian pitkä kunnon takajoustossa alkuperäismittaisen takakartion ja jakiksen akselin kanssa.
Riippuu ihan yksilöstä ja miten on rakennettu. Sitä alkuperäisen etukardaanin sopivuutta taakse ei voi tietää ennenkuin auto on rakennettu siihen vaiheeseen että sitä kardaania voi sovittaa paikalleen. Se joko sopii, tai sitten ei. Yleensä sopii.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 09.07.2014. 20:06

Kyllähän tämä siltä vaikuttaa, että se laatikon pyrstö jää sitten Mustissakin paikalleen :)

Kiitoksia hyvästä infosta!
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Timo L
Viestit: 1157
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 09.07.2014. 21:21

No, jollet meinaa vaihtaa 242 jakolaatikkoa 231:een, niin parempi olisi :D Niissä kun on eri häntäkappaleet, ja 242:een ei ole lyhyttä häntää sopivine pääakseleineen saatavana..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

WinChester
Viestit: 317
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.07.2014. 11:39

Nyki kirjoitti:Ite harkinnu myös moista muutosta...
Mulla vois olla sulle bolt-on-valmis etukardaani + yoke laitettavaksi orkkiksen takakardaanin paikalle.

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 10.07.2014. 15:40

Timo L kirjoitti:No, jollet meinaa vaihtaa 242 jakolaatikkoa 231:een, niin parempi olisi :D Niissä kun on eri häntäkappaleet, ja 242:een ei ole lyhyttä häntää sopivine pääakseleineen saatavana..
:) Timo... Edelleenkin minun ymmärtääkseni se onnistuu ilman häntää pääakseli lyhentämällä ja lisäämällä "seal flange"
Mutta kun en ole itse tehnyt, niin en mene vannomaan ;)

Videoita on tullut tsiigailtua, jossa se tehdään näillä palikoilla...
Tosin vuosimalli voi olla mitävain...

http://csloffroad.com/syeslipyokeelimin ... np242.aspx


http://www.ironrockoffroad.com/Merchant ... y_Code=XDT

Täällä mainitaan -96 ja uudemmat XJ:t 231:llä ja sitten Zj+WJ 242:lla
http://www.ironrockoffroad.com/Merchant ... y_Code=XDT

Tässä on "tee se itse" ohje, jonka mukaan suunnittelin toimivani:
http://www.go.jeep-xj.info/HowtoSYEconversion.htm

Vaan jos kardaani toimii hyvin vaikkapa 4,5" korotustasolla ilman laatikon pyrstöön puuttumista, niin aina parempi!!!
Mitä jyrkempi kardaanikulma, sitä vähemmän se kolisee portaisiin ja muihin pykäliin maastossa ;)
Nykyisessä kardaanissa on jälkeä joka suunnassa, mutta ei se vielä vääntynyt kai ole. Kun kerran toimii maantielläkin.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Nyki, muokattu yhteensä 10 kertaa
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 10.07.2014. 15:44

WinChester kirjoitti:
Nyki kirjoitti:Ite harkinnu myös moista muutosta...
Mulla vois olla sulle bolt-on-valmis etukardaani + yoke laitettavaksi orkkiksen takakardaanin paikalle.
Ja tämähän rupesi kiinnostamaan heti :)
Chero XJ -90 2d 4.0/AW4/NP242 "MUSTI" 3" 31x10,5 - 4.56 välitykset.
Eaton E-Locker + Detroit Locker
Ironman 12000Lbs

WinChester
Viestit: 317
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja WinChester » 10.07.2014. 16:29

Nyki kirjoitti:
WinChester kirjoitti:
Nyki kirjoitti:Ite harkinnu myös moista muutosta...
Mulla vois olla sulle bolt-on-valmis etukardaani + yoke laitettavaksi orkkiksen takakardaanin paikalle.
Ja tämähän rupesi kiinnostamaan heti :)
Laitettu yv:tä.

D_Bar
Viestit: 126
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 10.07.2014. 21:10

Tuli mieleen tuosta jakis keskustelusta, kun itsellä on tuo 242 ja sen perässä vielä tuo "PTO", niin onko sitte vielä lyhyempi takakardaani?
Nimittäin tuntuis ainaki ristikot toimivan 3,5" korotuksellakin..
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
Timo L
Viestit: 1157
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.07.2014. 17:58

Nyki kirjoitti:
Timo L kirjoitti:No, jollet meinaa vaihtaa 242 jakolaatikkoa 231:een, niin parempi olisi :D Niissä kun on eri häntäkappaleet, ja 242:een ei ole lyhyttä häntää sopivine pääakseleineen saatavana..
:) Timo... Edelleenkin minun ymmärtääkseni se onnistuu ilman häntää pääakseli lyhentämällä ja lisäämällä "seal flange"
Mutta kun en ole itse tehnyt, niin en mene vannomaan ;)
Niin, tuo on se Hack 'n tap- tyyppinen SYE mistä tässä on puhe ollutkin. Eli kuten on jo tässä topikissa mainittu, siitä 242:n pääakselista ei leikata kuin max. parinkymmenen millin siivu, sitten porataan reikä akselin päähän & kierteytetään, ja siihen kiinnitetään tuo fixed yoke. Hack 'n tap SYE:ssä EI irroteta häntäkappaletta, eikä sitä vaihdeta mihinkään (tai ylipäätään kosketa siihen muuten kuin korkeintaan vaihdetaan siihen eri tiiviste alkuperäisen tilalle).


Mutta kun puhetta oli myös noista "HD SYE"- tyyppisista ratkaisuista, missä tulee uusi reilusti lyhyempi pääaskeli ja kokonaan uusi alkuperäistä selvästi lyhyempi häntäkappale -> niitä ei 242:een ole.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus