Takakardaanin pituus

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Takakardaanin pituus

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 07.11.2014. 17:28

Terve!

Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 07.11.2014. 18:10

On jakolaatikoissa pituuseroa tuuman verran.

Mutta lähtökohtaisesti XJ:n etukardaani kelpaa yleensä ihan hyvin SYE- kitin kanssa taakse, oli sitten 231 tai 242, ja jonkun 3"-5" korotusta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.. jos ei pituus täsmää, niin kardaani johonkin putiikkiin lyhennettäväksi/ pidennettäväksi & tasapainotettavaksi. Tai sitten tilaa sen uuden siinä pituudessa mitä tarvitsee.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

hitsaa
Viestit: 51
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: Takakardaanin pituus

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 07.11.2014. 18:24

mikkotapani kirjoitti:Terve!

Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
Osanumerot eri yhdistelmille esim täältä ja sitten selvittää osanumeron pituudet?

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 07.11.2014. 18:48

Timo L kirjoitti:On jakolaatikoissa pituuseroa tuuman verran.
Terve!
Kumpaan suuntaan menee NP231 suhteessa NP242, lyhyempi vai pidempi?

Kiitokset "Hitsaa"llekkin on informaatiota sen verran että hetki menee tutkiessa, vaan viikonloppu alkamassa eli aikaa on!
MH

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.11.2014. 18:31

231 on hieman lyhyempi kuin 242.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 09.11.2014. 0:02

Terve!

Kiitos Timo, eli teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä! Tarvitsee tutkailla tarkemmin "Keltsiltä" saamaani aineistoa mittakuvineen.
MH

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja keltsi » 11.11.2014. 10:42

mikkotapani kirjoitti: teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä!
Eikä vaan teoriassa :wink: Kyllä se on nyt todistettu toimivan ihan käytännössäkin 8) Tarkkana vaan sen Vetten Yoken kanssa!

Mulla on nyt tuollainen lyhyempi (NP231?) etukardaani edessä ja auton alkuperäinen NP242:n etukardaani takana. Pääsin kaverin työpaikan nosturilla tutkimaan kardaanien liikeitä joustoissa ja loppu päätelmä oli, että pitää vaihtaa noi kardaanit toisin päin. Suurimpana syynä tähän on se, että nykyisen etukardaanin liikevara ulospäin loppuu kesken jos (ja kun) siirrän etuakselia eteenpäin.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.11.2014. 15:02

Muistaakseni etupään yoke on sekä 242:ssa että 231:ssä ihan samassa linjassa suhteessa jakolaatikon kiinnityspintaan -> niissä siis on samanmittaiset etukardaanit. Ero on takakardaanissa, kun 242 on hieman pidempi (ts. lyhyempi takakadaani).

Sitten kun muistaa, että D35, D44 ja Chrysler 8.25" on kaikissa eri mittainen pinioni :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 17:20

Mikäs kardaani ulosotollisissa sitten on? Onko ne ulosotot väsätty vasta Suomessa? Ja onko se kardaanikin sitten made-in-finland?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2014. 17:50

Jorma kirjoitti:Mikäs kardaani ulosotollisissa sitten on? Onko ne ulosotot väsätty vasta Suomessa? Ja onko se kardaanikin sitten made-in-finland?
Da, ne on maahantuojan Suomessa tekemiä ja kardaanit on ihan siihen muokattuja, tehtaan kuvat ei edes tunne moisia. Ja se PTO on Englantilainen!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 21.12.2014. 20:02

OK, kiitos. Saakohan sitä kardaania mistään varaosana?
Ei sillä että juuri nyt tarvisin mutta olisi hyvä tietää. Ainahan voi sattua vahinko ja seisokki lyhenee jos saa selviteltyä asioita etukäteen.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2014. 20:47

Jorma kirjoitti:OK, kiitos. Saakohan sitä kardaania mistään varaosana?
Ei sillä että juuri nyt tarvisin mutta olisi hyvä tietää. Ainahan voi sattua vahinko ja seisokki lyhenee jos saa selviteltyä asioita etukäteen.
Vain korjaamalla varaosa-aihiosta, kun on se etupään laippa hankalasti saatava, juuri sen takia, kun ei varaosakuvat tunne moista ollenkaan!!! Mulla pitäis olla yksi käytetty ehjä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

D_Bar
Viestit: 130
Liittynyt: 06.05.2013. 20:13
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja D_Bar » 26.12.2014. 11:19

Sain tässä käsiini Range Roverin takakardaanin, niin siinä oli sopiva laippa ulosoton perään ja Jeepin (XJ) ristikko sopi suoraan siihen myös.
Grand Cherokee 5.9 Ltd

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Idea muistiin.

Viesti Kirjoittaja rane58 » 26.12.2014. 14:50

D_Bar kirjoitti:Sain tässä käsiini Range Roverin takakardaanin, niin siinä oli sopiva laippa ulosoton perään ja Jeepin (XJ) ristikko sopi suoraan siihen myös.
-Toihan on hieno uutinen XJ-korjaajille :idea: -Pankaahan muistiin..! :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.12.2014. 13:50

No eipähän noita PTO-mallisia enään montaa liikenteessä taida olla, mutta hyvä tietää...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus