Takakardaanin pituus
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Takakardaanin pituus
Terve!
Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
MH
On jakolaatikoissa pituuseroa tuuman verran.
Mutta lähtökohtaisesti XJ:n etukardaani kelpaa yleensä ihan hyvin SYE- kitin kanssa taakse, oli sitten 231 tai 242, ja jonkun 3"-5" korotusta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.. jos ei pituus täsmää, niin kardaani johonkin putiikkiin lyhennettäväksi/ pidennettäväksi & tasapainotettavaksi. Tai sitten tilaa sen uuden siinä pituudessa mitä tarvitsee.
Mutta lähtökohtaisesti XJ:n etukardaani kelpaa yleensä ihan hyvin SYE- kitin kanssa taakse, oli sitten 231 tai 242, ja jonkun 3"-5" korotusta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa.. jos ei pituus täsmää, niin kardaani johonkin putiikkiin lyhennettäväksi/ pidennettäväksi & tasapainotettavaksi. Tai sitten tilaa sen uuden siinä pituudessa mitä tarvitsee.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Takakardaanin pituus
Osanumerot eri yhdistelmille esim täältä ja sitten selvittää osanumeron pituudet?mikkotapani kirjoitti:Terve!
Onko kenelläkään käsitystä ja / tai tietoa onko XJ Cherokeen takakardaani sama NP231 ja NP242 jakolaatikoilla? Eli onko noissa jakolaatikoissa pituuseroa? Tarvitsisi hommata semmoinen tuplaristikolla oleva takakardaani ja NP231-jakiksella oleviin saa uutta ja vieläpä edullisesti vaan itsellä on NP242 (ja auto vuosimallia -93).
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
- Paikkakunta: Jäppilä
Terve!
Kiitos Timo, eli teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä! Tarvitsee tutkailla tarkemmin "Keltsiltä" saamaani aineistoa mittakuvineen.
Kiitos Timo, eli teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä! Tarvitsee tutkailla tarkemmin "Keltsiltä" saamaani aineistoa mittakuvineen.
MH
Eikä vaan teoriassamikkotapani kirjoitti: teoriassa Corveten Yokella kierteyttäen ja kiinni pultaten ja 231 tuplaristikkokardaanilla tuo takakardaanin muutos voisi jopa onnistua omaani kaikkein helpoiten ilman mitään varsinaisia SYE-kittejä!


Mulla on nyt tuollainen lyhyempi (NP231?) etukardaani edessä ja auton alkuperäinen NP242:n etukardaani takana. Pääsin kaverin työpaikan nosturilla tutkimaan kardaanien liikeitä joustoissa ja loppu päätelmä oli, että pitää vaihtaa noi kardaanit toisin päin. Suurimpana syynä tähän on se, että nykyisen etukardaanin liikevara ulospäin loppuu kesken jos (ja kun) siirrän etuakselia eteenpäin.
Muistaakseni etupään yoke on sekä 242:ssa että 231:ssä ihan samassa linjassa suhteessa jakolaatikon kiinnityspintaan -> niissä siis on samanmittaiset etukardaanit. Ero on takakardaanissa, kun 242 on hieman pidempi (ts. lyhyempi takakadaani).
Sitten kun muistaa, että D35, D44 ja Chrysler 8.25" on kaikissa eri mittainen pinioni
Sitten kun muistaa, että D35, D44 ja Chrysler 8.25" on kaikissa eri mittainen pinioni

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Da, ne on maahantuojan Suomessa tekemiä ja kardaanit on ihan siihen muokattuja, tehtaan kuvat ei edes tunne moisia. Ja se PTO on Englantilainen!!Jorma kirjoitti:Mikäs kardaani ulosotollisissa sitten on? Onko ne ulosotot väsätty vasta Suomessa? Ja onko se kardaanikin sitten made-in-finland?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Vain korjaamalla varaosa-aihiosta, kun on se etupään laippa hankalasti saatava, juuri sen takia, kun ei varaosakuvat tunne moista ollenkaan!!! Mulla pitäis olla yksi käytetty ehjä...Jorma kirjoitti:OK, kiitos. Saakohan sitä kardaania mistään varaosana?
Ei sillä että juuri nyt tarvisin mutta olisi hyvä tietää. Ainahan voi sattua vahinko ja seisokki lyhenee jos saa selviteltyä asioita etukäteen.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Idea muistiin.
-Toihan on hieno uutinen XJ-korjaajilleD_Bar kirjoitti:Sain tässä käsiini Range Roverin takakardaanin, niin siinä oli sopiva laippa ulosoton perään ja Jeepin (XJ) ristikko sopi suoraan siihen myös.


Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912