miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 14.12.2014. 10:24

eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.12.2014. 10:32

Poksutin kirjoitti:eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??
Vähän auttais kun tietäis kokoonpanon, mikä korimalli, mikä kone ja mikä laatikko??? Vai kaivetaanko kristallipallo esiin??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 14.12.2014. 11:17

Kun antaa enemmän kaasua ja veto kytkeytyy päälle niin palautuuko veto selkeästi vai ennemminkin sillai luistaen..?
kozel@ircnet

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Re: miksi laatikko kytkeytyy pois päältä

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 14.12.2014. 12:22

JAMANT kirjoitti:
Poksutin kirjoitti:eli pienoinen "ongelmakö" eli kun ajaa mateluvauhdilla jyrkkää(30-50 astetta) mäkeä ylös niin veto lakkaa(menee ns. vapaalle) vaikka vaihde on päällä ja kun antaa vähän enempi kaasua niin veto kytkeytyy uudelleen päälle.
ja jos ajaa vähänkin reippaammalla kaasulla ylös niin tätä ei tapahdu... mistähän lähtis moista ominaisuutta hakemaan??
Vähän auttais kun tietäis kokoonpanon, mikä korimalli, mikä kone ja mikä laatikko??? Vai kaivetaanko kristallipallo esiin??
eli -90 4.0 xj aw4 lootalla

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 14.12.2014. 12:22

kozel kirjoitti:Kun antaa enemmän kaasua ja veto kytkeytyy päälle niin palautuuko veto selkeästi vai ennemminkin sillai luistaen..?
Palautuu napakasti eli loota ei kyl luista.

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.12.2014. 21:05

Kaikista todennäköisin selitys on vaihteistoöljyn puutos tietyssä tilanteessa. Tarkoittaa siis suomeksi hydraulipaineen laskua jossain päin vaihteistoa, ja siksi vaihde ei pysy päällä. Tapahtuuko tätä kaikilla vaihteilla, vai vain tietyllä? Onko vaihdelaatikossa varmasti tarpeeksi öljyä?

Jos laatikossa on riittävä määrä öljyä, niin voisi olla jotain öljypumppuvikaa tjsp.., joka tapauksessa kaasun painaminen ja siitä seuraava kierrosten nousu pumppaa lientä paremmin, jolloin ongelmaa ei ole. Jos automaattilaatikossa on selvästi liian vähän öljyä, tai laatikon öljynpaineet on jostain muusta syystä liian alhaiset, yleensä käy niin että veto loppuu kunnes kierroksia on lisää, paneet taas nousee.
edit: Toki syitä tuollaiseen laatikon käytökseen voi olla monia, mutta totaalinen vedon katoaminen ja palautuminen ainakin minun mielestä viittaa hyvin vahvasti mainitsemaani hydraulipaineen laskuun/ öljyn puutteeseen.

Minulla on AW4:n korjausmanuaali koneella, jos kiinnostaa lukea sitä läpi niin laita YV, lähetän sen sinulle sitten sähköpostina.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 16.12.2014. 19:54

Timo L kirjoitti:Kaikista todennäköisin selitys on vaihteistoöljyn puutos tietyssä tilanteessa. Tarkoittaa siis suomeksi hydraulipaineen laskua jossain päin vaihteistoa, ja siksi vaihde ei pysy päällä. Tapahtuuko tätä kaikilla vaihteilla, vai vain tietyllä? Onko vaihdelaatikossa varmasti tarpeeksi öljyä?

Jos laatikossa on riittävä määrä öljyä, niin voisi olla jotain öljypumppuvikaa tjsp.., joka tapauksessa kaasun painaminen ja siitä seuraava kierrosten nousu pumppaa lientä paremmin, jolloin ongelmaa ei ole. Jos automaattilaatikossa on selvästi liian vähän öljyä, tai laatikon öljynpaineet on jostain muusta syystä liian alhaiset, yleensä käy niin että veto loppuu kunnes kierroksia on lisää, paneet taas nousee.
edit: Toki syitä tuollaiseen laatikon käytökseen voi olla monia, mutta totaalinen vedon katoaminen ja palautuminen ainakin minun mielestä viittaa hyvin vahvasti mainitsemaani hydraulipaineen laskuun/ öljyn puutteeseen.

Minulla on AW4:n korjausmanuaali koneella, jos kiinnostaa lukea sitä läpi niin laita YV, lähetän sen sinulle sitten sähköpostina.
kiitoksia vastauksesta.
Normaaliajossa ei ole mitään vedon katkeamista...ainoastaan jyrkässä mäessä(n. 30-50astetta)pienillä kierroksilla kun voimaa vaaditaan.
Täytyypi kahtoa noi ölpät huomenna...tosin vaihdettu vasta äskettäin eikä mielestäni vuoda mistään joten en öljyn määrää epäile :S
Öljynpaineista en sitten tiedä...täytyy hutkia eikun siis tutkia :)

Juu laita vaan tulemaan niin saa vähän iltalukemista :)
Katuum@hotmail.com

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 17.12.2014. 17:20

Lähetetty! :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 17.12.2014. 18:31

Timo L kirjoitti:Lähetetty! :D
Kiitoksia paljon...onhan tossa näköjään "vähän" iltaluettavaa xD

Poksutin
Viestit: 110
Liittynyt: 21.05.2014. 20:54
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Poksutin » 19.12.2014. 17:05

Näyttäisi siltä että haukkaa happea kun tarpeeksi pystyyn auton ajaa.
pakilla kun ajaa perseen taivasta kohti niin tätä onkkelmaa ei tule.

Ölppiä en vielä kahtonut.

Kirjoita vastaus