Ryskettä ja rytinää

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 28.03.2015. 14:40

Terve!

Ongelmana on että Mustasaaren suunnistuskisassa alkuvuodesta alkoi Cherokee pitämään loppurasteilla ja etenkin nuoskalumisella pellolla melkoista pauketta edestä kun yhtään enemmän joutui tarjoamaan voimaa. Auto on 1993 ja sillä 4 litraisella bensapadalla, AW4-automaatilla ja NP242-jakiksella. Kotona sitten kisan jälkeen testailin niin ainoastaan part-time-nelivedolla ja eteenpäin rutisi ja paukkui voiman kanssa, peruutellessa ja takavedolla ei sitten millään. Etuperät, vetarit, kardaanit ym. tutkittu eikä vikaa. No, jakolaatikko oli sitten auki ja venyneen ketjun tilalle vaihdoin uuden, ei tosin ollut mitään varsinaisia hyppimisjälkiä. Kotipihassa testatessa tuntui hyvältä, ei mitään paukkeita vaan saattoi olla kylläkin liian liukas alusta ettei tullut tarpeeksi kuormaa vaikka kuinka hapetti. Tänään kävin sitten Ylämyllyllä Isory:n tapahtumassa ja huomasin jo Varkaudessa liikennevaloista lähtiessäni että rusahtaa taas samalla lailla kerran kun yhtään reippaammin lähtee (ja vain takaveto päällä). Pidätin sitten autoa jarrulla ja D-pesässä painoin kaasua niin sama rusahdus aina kun yritti päästä liikkeelle takavedolla, ja ääni ikäänkuin edestä. Kotiin tultuani jatkoin testailua metsäautotiellä ja asfaltilla, takavedolla ja nelivedolla ja homma alkaa haiskahtamaan että 1.vaihteella tapahtuu tuo ryske ja pauke, tosin sitä on vaikea arvioida kun hapettaa että onko se nyt ykkönen vai kakkonen. Asfaltilla ei saa paukkumaan kuin liikkeelle lähtiessä. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja minkälaista diagnoosia ehdotatte? Vai onko se vaan yksinkertaisesti "tomaatista" ykkönen sökönä? Ja Venäjän Pääsiäissafari peruttava, nyyh!

Täytyy mennä auton alle ja pudottaa vaihteistoöljyt pihalle jos niistä vaikka jotain näkisi.
MH

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 28.03.2015. 15:04

Terve!

Itse itselleni vastaten : moottorin kuskin puolen kiinnityskorvakkeen kumi! Sitä aiemmin jo sorkkaraudalla vääntelin enkä löytänyt vikaa vaan houkuttelinpa rouvan seisomaan jarrulla ja kaasulla yhtäaikaa. Harvoin sellainen törkeä kolahdus kuin äsken on kuullostanut yhtä hyvältä! Täältä tullaan Venäjä...

Jamant, löytyyhän tuommoinen kumi hyllystä, löytyyhän? Ja saahan sen Pieksämäen matkahuoltoon tiistai-aamuksi, saahan?
MH

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.03.2015. 17:42

mikkotapani kirjoitti:
Jamant, löytyyhän tuommoinen kumi hyllystä, löytyyhän? Ja saahan sen Pieksämäen matkahuoltoon tiistai-aamuksi, saahan?
Joo, tuosta: http://www.jamant.fi/kumityyny-xjyj-oa1 ... -1976.html kun tilaat ja loppu on sitten MH:sta kiinni....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 28.03.2015. 18:13

Terve!

Kävin nopeasti sivuillasi enkä ihan heti löytänyt sitä vaihteiston/jakiksen kannatinkumia, kaikki nuo on kuitenkin syytä uusia saman tien kun saman ikäistä haperoa ovat! Jos kehtaat laitttaa vielä tuotenumoeron tuolle niin homma on bueno!
MH

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja rane58 » 29.03.2015. 1:37

Hieno homma että syy selvisi! :D
-Saattaa olla muille apua kun tulee vastaavaa eteen, toivottavasti tämä ketju säilyy? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 29.03.2015. 9:35

Kun on voimaa, niin on ääntä 8)

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.03.2015. 15:04

Meinasin jo sanoa että moottorin tai laatikon kumit.

Sitten ihan sellainen hienovarainen vihje: vaihde ne kaikki kolme kerralla, jos et halua tehdä hommaa heti uudestaan. Eli molemmat moottorin kumit, ja laatikon kumi.
edit: niin ja sen verran vielä, että jos sillä nyt yhden-kaksi metsäreissua muutaman päivänä ajaa tuolla lailla, ei periaatteessa pitäisi mitään hajota. Pidemmän päälle tosin ei sitten missään nimessä, jonkin verran on 4.0 lohkoista murtunut moottorinkiinnikkeiden tappeja irti. Jälkimarkkinaversioita on olemassa (mm. Brown Dog motor mounts, ja muutama muukin), missä molemmin puolin lohkoa käytetään huomattavasti useampaa kiinnitystä kuin alunperin. Kestää sitten kovempaakin menoa :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Re: Ryskettä ja rytinää

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 29.03.2015. 15:53

Timo L kirjoitti: Sitten ihan sellainen hienovarainen vihje: vaihde ne kaikki kolme kerralla, jos et halua tehdä hommaa heti uudestaan. Eli molemmat moottorin kumit, ja laatikon kumi.
:D
Terve!

Juuri näin on tarkoitus menetellä, Jamantilta tänään tilasinkin kaikki kolme kumia kun samaa ikäloppusarjaa ovat kuitenkin nuo paikallansa olevat. Tosin Pääsiäissafaria varten vaihtanen vain tuon ongelmallisimman kun on noita työhommiakin vielä hoidettavana ennen keskiviikon starttia eli aikataulu vähän "mättää".
MH

Kirjoita vastaus