Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 14.04.2015. 17:04

Mikähän olis hyvä tapa korjata takaa kulmat.

Oikea auraa 0.12 ja syö aika reippaasti rengasta sisäsyrjästä. Vasen auraa 0.07 eli yhteisauraus on 0.19
Vaihtoehtoja on kääntää akselia alatukivarsista niin että vasen jäis 0.09 ja oik. jäis sen 0.10.

Vaihtoehto 2 kokeilla toista akselia Löytyy hyllystä jopa :)

Vaihtoehto 3 joka ois akseli konepajalle ja säätöä..
kozel@ircnet

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.04.2015. 18:00

Aina jäykkä akseli hiukan auraa, ne tekee ne sellaisiksi, se vakauttaa takapäätä... Annoit arvot, mutta yksikkö puuttuu, onko millejä, asteita vai minuutteja???
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 14.04.2015. 21:43

Heh.. asteita eli periaatteessa minuutteja. Eli speksien sisällä pitäisi olla tuo taka-akseli jos sen kääntämällä sais tuohon vasemmalle sen 7minuuttia ja oikealle 10minuuttia.

http://s779.photobucket.com/user/Libert ... 7.jpg.html

Sikäli vaan kun tuo akselin työntökulma pysyy kunnossa. Miten sillä sitten o vaikutusta.

Juu. Se o tiedossa että auraa mutta nyt o sen verran että häviää oikealta sisäsyrjä aika vauhdilla. Myös puoltaa oikealle. Täytyy puslat tutkia kun pääsee tuon akselin ripustukset purkamaan tallin lattialle..
kozel@ircnet

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 15.04.2015. 9:54

Libertyn taka akseli.

Mitään säätöjähän ei tuossa ole.
Puslien ja pallonivelen kunto vaikuttaa asentoon.

Ylhäällä kolmiotukivarsi jossa edessä puslat ja takana keskellä pllonivel.
Alhaalla suorat alatukivarret joissa puslat kummassakin päässä.

Sittenhän on mahdollista että on saanut pyörä joskus niin iso iskun että on koko akselin pää vääntynyt?

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 15.04.2015. 15:11

Noi olikin jo tiedossa. eikai tuo akselin runko oo kovin herkkä vääntymään. Vetarikin on ehjä vielä. Täytyy tsekata nuo puslat ja katsoa sen jälkeen vaihtaako akselin vai mitä.. mietin vaan mitä tuo 19minuutin auraus tekee takarenkaiden kulumisen suhteen.
kozel@ircnet

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 15.04.2015. 19:09

Saas nähdä auttoko uudelleen säätö. Tuntuu vähän että oli säätölaitteissa heittoa edellisellä kerralla.
kozel@ircnet

dbltrbl
Viestit: 14
Liittynyt: 18.11.2013. 21:56
Paikkakunta:

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja dbltrbl » 06.07.2015. 21:55

Omassa oli banjo vääntynyt ympäriajossa, aluksi oikaisin vetarit ja ajelin tovin mutta auto haki urissa eikä tullut kuntoon ennenkuin irroitin akselin ja painoin prässillä suoraksi.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.10.2015. 21:23

Auto kulkee suoraan mutta pyrkii syömään oikeaa takarengasta vähän turhan innokkaasti. Mietin tuossa että kannattaisko tuo akseli oikasuttaa mittoihinsa vai vaihtaa koko akseli. Olis vaan vuotta uudemmasta levyjarrullinen akseli ja katselin että menis aika pienellä projektilla.
Äkkiseltään mitä katselin ni käsijarrun vaijerit joutus vaihtamaan.. ABS yksikön korkeintaan joutuu ohjelmoimaan eri takajarruille jos sitäkään..

Eli lieneekö kellään kokemuksia pajasta joka oikasis/mittais taka-akselin taas mittoihinsa vai valitsenko vaihtoehdon B kun tuossa on tasauspyörästössäki rempan tarvetta. (Toinen pikkuratas väljä vetarin päähän ja kolahtelee..)
kozel@ircnet

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.10.2015. 3:14

Onko KJ:ssa jotenkin poikkeuksellisen heikot taka-akselit, vai onko renkaiden kuluminen sivulta vain taka-akselin tukivarsien puslien ongelmaa? Takaveto + jäykkä akseli + tukivarsihässäköiden kuluma hieman epätasaisesti kardaanilta tulevan väännön takia = epätasaisesti kuluvat renkaat?
Kaasua painaessahan oikea puoli takaa nimenomaan kuluu vähän enemmän, jos KJ käytäyty yhtään kuten useimmat jäykkäakseliset takavedot.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jäykän taka-akselin kulmat (KJ/Liberty)

Viesti Kirjoittaja kozel » 10.10.2015. 9:24

Molemmat takarenkaat kuluu sisäreunasta mutta tuo oikea kuluu huomattavasti enemmän.
Aurausta kuuluisi olla tuossa mutta kuitenkin miellän että sitä aurausta kuuluisi olla tasasemmin per puoli..
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus