Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 14.04.2015. 17:04
Mikähän olis hyvä tapa korjata takaa kulmat.
Oikea auraa 0.12 ja syö aika reippaasti rengasta sisäsyrjästä. Vasen auraa 0.07 eli yhteisauraus on 0.19
Vaihtoehtoja on kääntää akselia alatukivarsista niin että vasen jäis 0.09 ja oik. jäis sen 0.10.
Vaihtoehto 2 kokeilla toista akselia Löytyy hyllystä jopa
Vaihtoehto 3 joka ois akseli konepajalle ja säätöä..
kozel@ircnet
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 14.04.2015. 18:00
Aina jäykkä akseli hiukan auraa, ne tekee ne sellaisiksi, se vakauttaa takapäätä... Annoit arvot, mutta yksikkö puuttuu, onko millejä, asteita vai minuutteja???
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 14.04.2015. 21:43
Heh.. asteita eli periaatteessa minuutteja. Eli speksien sisällä pitäisi olla tuo taka-akseli jos sen kääntämällä sais tuohon vasemmalle sen 7minuuttia ja oikealle 10minuuttia.
http://s779.photobucket.com/user/Libert ... 7.jpg.html
Sikäli vaan kun tuo akselin työntökulma pysyy kunnossa. Miten sillä sitten o vaikutusta.
Juu. Se o tiedossa että auraa mutta nyt o sen verran että häviää oikealta sisäsyrjä aika vauhdilla. Myös puoltaa oikealle. Täytyy puslat tutkia kun pääsee tuon akselin ripustukset purkamaan tallin lattialle..
kozel@ircnet
-
ImacInnes
- Moderaattori
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
- Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi
Viesti
Kirjoittaja ImacInnes » 15.04.2015. 9:54
Libertyn taka akseli.
Mitään säätöjähän ei tuossa ole.
Puslien ja pallonivelen kunto vaikuttaa asentoon.
Ylhäällä kolmiotukivarsi jossa edessä puslat ja takana keskellä pllonivel.
Alhaalla suorat alatukivarret joissa puslat kummassakin päässä.
Sittenhän on mahdollista että on saanut pyörä joskus niin iso iskun että on koko akselin pää vääntynyt?
t. Ismo Ämmä
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 15.04.2015. 15:11
Noi olikin jo tiedossa. eikai tuo akselin runko oo kovin herkkä vääntymään. Vetarikin on ehjä vielä. Täytyy tsekata nuo puslat ja katsoa sen jälkeen vaihtaako akselin vai mitä.. mietin vaan mitä tuo 19minuutin auraus tekee takarenkaiden kulumisen suhteen.
kozel@ircnet
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 15.04.2015. 19:09
Saas nähdä auttoko uudelleen säätö. Tuntuu vähän että oli säätölaitteissa heittoa edellisellä kerralla.
kozel@ircnet
-
dbltrbl
- Viestit: 14
- Liittynyt: 18.11.2013. 21:56
- Paikkakunta:
Viesti
Kirjoittaja dbltrbl » 06.07.2015. 21:55
Omassa oli banjo vääntynyt ympäriajossa, aluksi oikaisin vetarit ja ajelin tovin mutta auto haki urissa eikä tullut kuntoon ennenkuin irroitin akselin ja painoin prässillä suoraksi.
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 09.10.2015. 21:23
Auto kulkee suoraan mutta pyrkii syömään oikeaa takarengasta vähän turhan innokkaasti. Mietin tuossa että kannattaisko tuo akseli oikasuttaa mittoihinsa vai vaihtaa koko akseli. Olis vaan vuotta uudemmasta levyjarrullinen akseli ja katselin että menis aika pienellä projektilla.
Äkkiseltään mitä katselin ni käsijarrun vaijerit joutus vaihtamaan.. ABS yksikön korkeintaan joutuu ohjelmoimaan eri takajarruille jos sitäkään..
Eli lieneekö kellään kokemuksia pajasta joka oikasis/mittais taka-akselin taas mittoihinsa vai valitsenko vaihtoehdon B kun tuossa on tasauspyörästössäki rempan tarvetta. (Toinen pikkuratas väljä vetarin päähän ja kolahtelee..)
kozel@ircnet
-
Timo L
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Timo L » 10.10.2015. 3:14
Onko KJ:ssa jotenkin poikkeuksellisen heikot taka-akselit, vai onko renkaiden kuluminen sivulta vain taka-akselin tukivarsien puslien ongelmaa? Takaveto + jäykkä akseli + tukivarsihässäköiden kuluma hieman epätasaisesti kardaanilta tulevan väännön takia = epätasaisesti kuluvat renkaat?
Kaasua painaessahan oikea puoli takaa nimenomaan kuluu vähän enemmän, jos KJ käytäyty yhtään kuten useimmat jäykkäakseliset takavedot.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
kozel
- Viestit: 1315
- Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
- Paikkakunta: Tuusula
Viesti
Kirjoittaja kozel » 10.10.2015. 9:24
Molemmat takarenkaat kuluu sisäreunasta mutta tuo oikea kuluu huomattavasti enemmän.
Aurausta kuuluisi olla tuossa mutta kuitenkin miellän että sitä aurausta kuuluisi olla tasasemmin per puoli..
kozel@ircnet