Ylivaihde ei pysy päällä

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 21.04.2015. 18:45

Jeepissäni on sellainen vika, että vaihteisto heittää ylivaihteen pois päältä ajettuani reilu 10km, sen jälkeen saattaa käyttää OD:ta vähän aikaa päällä ja taas pois. Tekee joka kerta saman, muuten vaihteisto toimii normaalisti. Vaihdoin askiin uudet öljyt ja suodattimen, ei auttanut, jarrupolkimen katkaisijankin uusin. Tänään lukaisin vikamuistin ja herjaa vikaa Transmission Speed Sensor P0720 eli voisko vika olla tässä ? Autohan on GC 5.9 -98 .

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.04.2015. 18:49

No siinähän se vika todennäköisesti on. Jos ei TCM tiedä vaihteiston nopeutta, ei se kytke kaikkia vaihteita!

Tuossa anturi: http://www.jamant.fi/nopeusanturi-zjwjc ... p-907.html ja se on tämä, vaikka ei luekkaan sun konetta eikä vaihteistoa....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 21.04.2015. 19:06

JAMANT kirjoitti:No siinähän se vika todennäköisesti on. Jos ei TCM tiedä vaihteiston nopeutta, ei se kytke kaikkia vaihteita!

Tuossa anturi: http://www.jamant.fi/nopeusanturi-zjwjc ... p-907.html ja se on tämä, vaikka ei luekkaan sun konetta eikä vaihteistoa....
Mutta kytkee joksikin aikaa ja sitten tiputtaa pois...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.04.2015. 19:58

Tapsa1 kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:No siinähän se vika todennäköisesti on. Jos ei TCM tiedä vaihteiston nopeutta, ei se kytke kaikkia vaihteita!

Tuossa anturi: http://www.jamant.fi/nopeusanturi-zjwjc ... p-907.html ja se on tämä, vaikka ei luekkaan sun konetta eikä vaihteistoa....
Mutta kytkee joksikin aikaa ja sitten tiputtaa pois...
No ei se turhaan sitä vikakoodia sinne ole laittanut. Kai se johonkin viittaa. Jos sun arvaus on parempi, niin kerro??

Ensin korjataan kaikki mahdolliset vikakoodit pois, sitten koeajolla tutkitaan, korjautuiko vika!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja motoman » 22.04.2015. 18:32

Samanlainen vika mulla muutama vuosi sitten. Lopulta ei ylivaihde menny enää ollenkaan päälle. Lisäksi päästöt olivat liian korkeat.
TPS anturin vaihdolla korjantui mulla.

ZJ -94 näytti koodia 55, eli ei mitään vikaa :P
WJ 4.0 2001
ZJ 4.0 1994

Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 30.04.2015. 8:16

Speed Sensor vaihdettu, ei korjannut OD-vikaa, mutta kylmänä lähtiessä ei vedätä enää n.3000rpm ennenkuin vaihtaa isommalle eli jotain hyötyä oli vaihdosta...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 01.05.2015. 12:21

Koitan muistaa kotiin päästyäni laittaa sulle 46RE:n huoltomanuaalin. Laitatko minulle sähköpostiosoitteen privaattiviestinä niin laitan tulemaan :)

Kovasti anturi- tai solenoidivialta tuo kyllä kuulostaa, mutta kannattaa tutkia ennenkuin hutkii, ettei turhaan mene rahaa hukkaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 03.07.2015. 13:19

Hieman päivitystä, tilasin Solenoid Service & Upgrade heavy duty Kitin. 3-4 Accumulator Spring oli poikki, ajattelin että siinä se vika. Kaikki muut tuli vaihdettua mutta aikataulun takia jäi Lock-up Spring ja Boost Valve Spring Retainer jäi uusimatta. No auto läjään ja testaamaan, vika ei korjaantunut. Oisko tolla Boost Valve Sring Retainerilla jotain vaikutusta asiaan...Moottoritiellä niin kauan pysyy ylivaihde päällä kun ei moottorijarruta, sen jälkeen od tippuu päältä eikä sitä saa päälle ennenkuin on vaihteistoöljyt jäähtyneet.

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Sikli » 05.07.2015. 21:41

Ei sillä vaihtamatta jääneellä vieterillä ole tässä asiassa merkitystä. Aika kuumana muuten käy jos pitää odottaa öljyn jäähtymistä, OD menee pois päältä kun öljyn lämpötila on +121 astetta tai enemmän. Voisiko olla tukos tai jtn putkissa jäähdyttimelle tai takaisin..
ZJ 4.0 -96

Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 06.07.2015. 15:47

Voishan ton lauhduttimen tutkia seuraavaksi. Toissa talvena alkoi oireilemaan ja ei ole siitä miksikään muuttunut. Kaupunkiajossa suurimmaksi osaksi,siksi ei ole niin haitannut kun muuten toimii. Öljyt kyllä olivat ihan normipunaiset eikä haisseet palaneelta eli tuskin se kovin kuumana ole käynyt...

Tapsa1
Viestit: 6
Liittynyt: 06.08.2014. 11:59
Paikkakunta:

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Tapsa1 » 23.07.2015. 20:22

Ei nuo öljyt kovin kuumilta tunnu kun vian esiintyessä mittatikusta kokeilee. Tänään huomasin että kun vika on päällä ja napista kytkee OD:n pois niin kierrokset nousee n.300rpm/min. Accumulator piston tuntui kyllä aika väljältä reiässä jousen vaihdon yhteydessä, pitäiskö olla tiukka ja saattaisko vika johtua siitä? Mistäköhän sais uuden männän tilattua?

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.07.2015. 6:36

Eihän nuo männät tietenkään saisi mitään ohivirtausta sallia (jollei ole siihen suunniteltu). eBaysta ainakin "cascadetransmissionparts" tai netistä Cobra transmission on osoittautuneet hyviksi putiikeiksi. Melkein suosittelisin samalla Transgo:n shift correction kit:in asennusta, ja samalla poraa ne ohjeessa suositellut reiät valve bodyn peltilevyyn sekä itse valve bodyyn. Ainakin omassa 46RE:ssä ero oli selkeä, mutta edelleen katuajoon mukava.

Jos OD-off nappia painamalla vian ollessa päällä jengat nousee 300rpm., niin ei sinulla silloin ole ylivaihteen kanssa mitään ongelmaa - sen sijaan sinulta tippuu vian ilmetessä momentinmuuntimen lukitus pois päältä mikä nostaa kierroksia ensin n.150-300rpm, ja OD-off nappia painaessa edelleen hieman lisää. OD-off luonnollisesti aina tiputtaa ylivaihteen pois päältä, mutta toisaalta tällöin myös lukitsee muuntimen olosuhteiden niin salliessa 3.- vaihteella.

Tuntuu olevan jossain määrin yleinen vika 4xRE- sarjan laatikoissa, että maantiellä/ motarilla ajaessa muunnin ensin lukitsee jotakuinkin normaalisti, mutta jossain vaiheessa (esim. päästät kaasun, ohitat reilummalla kaasulla tjsp.) kun muuntimen lukitus tippuu pois päältä, se ei suostu menemään takaisin päälle oikein millään. Itsellä tämä korjaantui kun uusin kaikki solenoidit/ governorin anturin, vaihdoin uuden TSS:n, käytin valve bodyn irti ja asensin Transgo:n shift correction kitin. Sitä ennen minulla ei ikinä suostunut muunnin lukitsemaan yli ~90km/h mittarinopeudessa, nyt lukitsee. Transgo:n kitin asennuksen jälkeen muuten varsinkin metsäkäytössä lootan lämmöt tippui selkeästi, kun laatikko kierrättää öljyt jäähdyttimen kautta vaihdekepin kaikissa asennoissa (toisin kuin alunperin) :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Sikli » 25.07.2015. 11:51

Timo L kirjoitti:Eihän nuo männät tietenkään saisi mitään ohivirtausta sallia (jollei ole siihen suunniteltu). eBaysta ainakin "cascadetransmissionparts" tai netistä Cobra transmission on osoittautuneet hyviksi putiikeiksi. Melkein suosittelisin samalla Transgo:n shift correction kit:in asennusta, ja samalla poraa ne ohjeessa suositellut reiät valve bodyn peltilevyyn sekä itse valve bodyyn. Ainakin omassa 46RE:ssä ero oli selkeä, mutta edelleen katuajoon mukava.
Tuossa accumulatorin männässä on tyyppivikana halkeaminen tai sitten kääntyminen vinoon (?). Tiedä miten lienee. Oma ikuisuusprojekti on vihdoin kasausvaiheessa, olen nyt pyöritellyt ja mittaillut sitä muovista mäntää ja miettinyt josko sorvaisi alumiinista tai teräksestä uuden ylimääräisellä huulitiivisteellä kun ei kovin monimutkainen ole. Edellyttäisi tietysti että kaveri saisi sorvinsa kasattua kokoon.. Kiinnostaisi kyllä pikkuhiljaa laittaa laatikko kasaan, kovasti kiinnostaa miten tuo Transgo:n shift correction kit vaikuttaa ajoon. Jos jotakin vielä miettisin lisäksi niin pressure regulator valvea, loppuisi se tyypillinen vinkuva ääni.

Itse olen käyttänyt tuota Cascadetransmission putiikkia useammankin kerran, siellä on asiakaspalvelu kohdillaan ja toimitus on uskomattoman nopeaa.
ZJ 4.0 -96

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 26.07.2015. 20:07

Transgo:n shift correction kit teki laatikosta mielestäni sellaisen, kuin se olisi pitänyt olla jo tehtaalta tullessa. Reilummalla kaasulla terävämmät vaihdot (ts. ei luistata/ kuluta laatikkoa turhaan), mutta normiajossa käytännössä ihan kuten ennenkin. Ero on pieni, mutta selkeä :D

Jossain olen muistaakseni nähnyt metallista sorvattua accumulatorin mäntää, en vain kuolemaksenikaan muista missä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ylivaihde ei pysy päällä

Viesti Kirjoittaja Sikli » 26.07.2015. 22:28

Eli laatikko muuttuisi tosiaan parempaan suuntaan. Laatikko ei nytkään luista mutta se vaihto on hieman "venyvä", siitä haluaisin päästä eroon. Kovasti polttelisi vaihtaa uudelleen rakennettu valve body nykyiseen laatikkoon mutta jospa sitä malttaisi vielä jonkun aikaa. Valve bodyyn asensin tuon Transgo:n shift kitin ja lisäksi kaikki anturit ja sähköosat.

Accumulator mäntiä on kyllä valmiinakin esim. Sonnaxilla, hinnan puolesta ei ole oikein mieltä itse sorvailla. Saas nähdä mitä tässä nyt mieleen juolahtaa..
ZJ 4.0 -96

Kirjoita vastaus