ZJ:n automaattien erot.

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 29.01.2016. 23:26

Terve.
Itse vaihdoin -91 4,0L Cherokeehen automaatin samanikäiseen ja ihmettelin kun ei toimi vaikka näytti olevan ihan samanlaisia.
Loota uudestaan irti ja tönärillä mittailemaan. Automaatin jakoaskiin menevät akseleissa oli eri halkaisijat. Stefat on samat.

Ohut.
Kuva

Paksu.
Kuva

Onneksi tuttu automaatti mies purki lootat ja vaihtoi akselit päikseen edullisesti.

t. Ismo Ämmä


khager kirjoitti:Tähän asti tarkistettuja kohteita.
Ulostulo akseli = sama / sama stefa käy.
Öljypumpun akseli = sama / sama stefa käy.
Venttiili pöyt = sama (ainakin kaikki paikat mitä pääsin mittaamaan)

Eroavaisuuksia.
Governor pressure solenoid. -97 musta liitin, -98 pinkki liitin.
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 30.01.2016. 1:57

ImacInnes kirjoitti:Terve.
Itse vaihdoin -91 4,0L Cherokeehen automaatin samanikäiseen ja ihmettelin kun ei toimi vaikka näytti olevan ihan samanlaisia.
Loota uudestaan irti ja tönärillä mittailemaan. Automaatin jakoaskiin menevät akseleissa oli eri halkaisijat. Stefat on samat.
Tässä sinun tapauksessa ei ollut samanikäinen (tai tuoreampi) XJ jos oli automaatti. Kaikki '91-> on 23- spoorisella akselilla, '90 ja vanhemmat on 21- spoorisella. XJ:ssä ongelma on siinä, että täällä on myyty '89-'90 valmistettuja autoja ilmeisesti vielä vuonna '92 ja rekisteröity olevinaan sen vuoden malliksi.


Tosin kun ZJ:stä puhutaan, niin vuosimallierot on hieman erilaisia, ja samoin laatikoiden erot.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 30.01.2016. 8:48

Jep. Näinhän se on oltava. Tuokin automaatti oli -91 XJ:stä vaan kukaan ei osannut arvata ääneen moista eroa?
Olis kiva tietää jotta miksi on tehty kahta sammanlaista askia joissa on eripaksunen akseli?
Vaan ei taida olla ainoa moinen ratkaisu?

t. Ismo Ämmä
Timo L kirjoitti:
Tässä sinun tapauksessa ei ollut samanikäinen (tai tuoreampi) XJ jos oli automaatti. Kaikki '91-> on 23- spoorisella akselilla, '90 ja vanhemmat on 21- spoorisella. XJ:ssä ongelma on siinä, että täällä on myyty '89-'90 valmistettuja autoja ilmeisesti vielä vuonna '92 ja rekisteröity olevinaan sen vuoden malliksi.


Tosin kun ZJ:stä puhutaan, niin vuosimallierot on hieman erilaisia, ja samoin laatikoiden erot.
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
Jorma
Viestit: 388
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Jorma » 30.01.2016. 17:31

Olisko tuossa päässyt vähemmällä työllä kun olis vaihtanut jakolaatikkoon 23-boorisen inputin?
(Tai vaikka koko jakolaatikon jos olis ollut saatavilla.)
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 30.01.2016. 19:05

Terve.
Tottakai olisi. Vaan niillä osilla oli pelattava mitä oli.
t. Ismo Ämmä
Jorma kirjoitti:Olisko tuossa päässyt vähemmällä työllä kun olis vaihtanut jakolaatikkoon 23-boorisen inputin?
(Tai vaikka koko jakolaatikon jos olis ollut saatavilla.)
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 24.03.2016. 19:24

Nyt on vaihteiston venttiili koneisto pöydällä. Onko normaalia että Park rod tulee mukana. En ehtinyt irrottaa sitä, se vaan tuli ilman väkivaltaa koneiston mukana.

Kuva


Toinen ihmetyksen aihe. Kuula tuossa kuvassa oikealla, on pyörinyt reijässään ja syönyt alumiiniin uran, sekä tuohon peltiin kuopan.
Tuo varmaankin aiheutti sivuäänen, mutta mistä tuommoinen voi johtua.

Kuva

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 24.03.2016. 19:36

Suurennokset edellisistä kuvista.

Kuva


Kuva

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6293
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.03.2016. 22:06

Tulee se tanko mukana, onhan se lukkorenkaalla kiinni siinä pöydässä!!

Ei toi terveeltä näytä, kuula on syönyt pesään koloa. En osaa sanoa, miksi...

Mulla on se 3.1TD:n 44RE:n pöytä tallella, jos siitä hyötyä on (tosin voi olla että Jarnon kuutoskoneen laatikkoon menee siitä jotain)....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 24.03.2016. 22:55

Juu, parkkitanko tulee aina mukana.

Ne venttiilipöydät mitkä itse olen avannut, niin kuulat on tuolla kohtaa (samoin kuin se yksi toisessa reunassa tuolla tasolla oleva) hieman syöneet jälkeä alumiiniin ja välilevyyn. En pitäisi hirvittävän vakavana asiana, tosin hieman pahemmalta tuo näyttää kuin niissä parissa (oma 46RE:n ja Jerkun 42RE:n) venapöytä mitkä purin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 25.03.2016. 8:14

JAMANT kirjoitti:
Mulla on se 3.1TD:n 44RE:n pöytä tallella, jos siitä hyötyä on (tosin voi olla että Jarnon kuutoskoneen laatikkoon menee siitä jotain)....
Tuo kohta onneksi virheetön alkuperäisessä askissa. Siinä oli sellaiset ruskeat kuulat, eikä jälkeäkään syöpymisestä.
ps. Toi öljypohja on tosiaan n2cm korkeampi jotta uuden mallinen filtteri mahtuu.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 25.03.2016. 13:29

Jatketaan ihmettelyä. Aski taas nipussa, Park rod:nin asento OK, ei hankaus jälkiä. Ei metallia öljyn seassa, lukuunottamatta alumiinia joka on varmaan peräisin kuulan kalvaamasta kolosta.
Sama vinkuva ääni vaivaa yhä (youtube linkki aikaisemmassa postauksessa sivu 2), ajan tulevaisuudessakin OD-OFF.
Ääni on samantapainen mun työkalussani,(MB Atego) kun käynnistää kylmällä ja ohjaustehostin huutaa aina käännettäessä.
Tuli sentään öljyn suodatin vaihdettua.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 28.03.2016. 18:20

Voisiko joku Suomentaa, mitä tässä videossa sanotaan kuulista 7min kohdalla. Kiitos.

https://youtu.be/QAXO-pnfMo8

Avatar
Timo L
Viestit: 1483
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 28.03.2016. 20:33

khager kirjoitti:Voisiko joku Suomentaa, mitä tässä videossa sanotaan kuulista 7min kohdalla. Kiitos.

https://youtu.be/QAXO-pnfMo8
Lähinnä sitä, että accumulator:in vieressä oleva check ball on vaihdettu metallisesta tuohon "torlon plastic" versioon jossain vaiheessa, koska metallinen kuula söi ko. paikalla venttiilipöydän alumiinia liiaksi. Vaikuttaa pakin kytkeytymisen pehmeyteen. Jos kohta on liian kulunut, niin periaatteessa ohjelmalevy pitäisi vaihtaa.

Osassa shit correction kittejä ja shit kittejä tuo kyseinen kuula jätetään kokonaan pois.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 29.03.2016. 6:06

Kiitos.

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: ZJ:n automaattien erot.

Viesti Kirjoittaja khager » 04.09.2016. 9:28

Nyt olen taas yrittänyt selvittää mistä tuo ääni voisi tulla. Toistaiseksi olen tullut näihin päätelmiin.
Vika ei ole.
-Overdrive yksikössä, koska ääntää kaikilla vaihteilla paitsi OD-Off kytkettynä.
-Venttiilipöydässä, ainakin kaikki jouset ehjiä.
-Turbiinissa, ääni kuuluu taaempana ja turbiinin lukko toimii ja on hiljaa OD-Off ja 3 lukittuna.
-Nestepinta ok ja kaikki vaihteet toimii erittäin hienosti.

Voi olla.
-3-4 shift, quick fill, 3-4 accumulator. Nämä ei ole aktiivisia OD-Off.
-???

Autolla ajettu reilu puoli vuotta eikä vika ole pahentunut. Nyt kun jakolaatikko on pöydällä ajattelin taas tutkia tätä.
Onko kellään ideoita, mistä voisi vikaa etsiä.

On muilla samoja ongelmia.
https://youtu.be/V6wTmGg7xPw?list=UUmhV ... W7QG60ahRg


Ja öljyt näyttää tältä, ei lastun lastua metallia seassa.

Kuva

Kirjoita vastaus