ZJ:n takaperä ujeltaa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 18.12.2015. 8:58

Noniin.. tämäkin vielä :mrgreen:
Vaihtelin talvirenkaat ja heti huomasin että takaperä ujeltaa ja voimakkainta se on 60-100 vauhdissa.
Jos ajaa yli 100 niin sitten ei niin häiritsevä ole.

Jos höllää kaasun niin äänikin häviää ja kun laittaa vetoa niin ääni voimistuu.

Selkeästi se takaa kuuluu ja 31" mutkikoilla en sitä huomannut, tai kuvittelin että se on vain rengasmelua.

Öljyt + stefat vaihdettu voimansiirtoon kesällä ja Jamantin kitka-aineet tilattu takaperään ja yksi purkki sinne on kipattukin.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
ZJ-Uivelo
Viestit: 39
Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
Paikkakunta: Tuusula

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 19.12.2015. 22:23

Mulla kans ujelsi ku oman Zj:n hommasin. Sillon oli mittarissa 220t, nyt on päälle 300t ja yhä ääntääpi. Ei ainakaan mulla ole aihettanu mitään toimenpiteitä. Perä on siis dana35c kitkalukolla.
Taitaa olla enemmä ominaisuus kuin vika, ellei se sitten pidä iha kauheeta rouskutusta?
ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 19.12.2015. 23:00

Ei rouskuta vaan ujeltaa :mrgreen:
No katotaan paheneeko..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.12.2015. 8:05

Ujellus veto päällä ja häviää kun rullaa -> joko välitys kulunut tai pinionin laakerit alkaa olla tiensä päässä.

Renkaan pyörintänopeuden mukaan oleva rouskutus/ rahina on joko pyöränlaakerit tai poskilaakerit; jos rouskutus voimistuu mutkassa ulkokaarteen puolella ja vastaavasti hiljenee kun ko. rengas on sisäkaarteessa, kyseessä on lähes 100- varmasti pyöränlaakeri. Jos rouskutus/ rahina on (osittain) vedosta riippuvainen, eikä vaihdu mutkassa renkaan "painon" mukaan, niin kyseessä lähes 100- varmasti poskilaakerit.

Jos ujellus on vasta alkanut, niin kannattaa vähän seurata tilannetta.. jos peräöljyn joukossa on selvästi glitteriä (= metallihilettä), niin joko tutkii missä vika on, tai ajaa vian ulos ja korjaa sitten. Voi kestää 100tkm, tai 10tkm :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.12.2015. 11:00

Kannattaa tehdä ennen kuin laakeri leikkaa kiinni ja ulkokooli pyörähtää, koska koko taka-akseliputki on silloin pilalla!!! Ja ne taka-akselit alkaa olemaan katoava luonnonvara täällä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
ZJ-Uivelo
Viestit: 39
Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
Paikkakunta: Tuusula

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 20.12.2015. 16:48

Onko tuo pelkkä ujeltaminen sitte pidemmän päälle haitallista? Jos se välitys on kilometreistä johtuen kulunu ja vähän ujeltaapi siinä 80 vauhdissa.
Vuosi sitten ku öljyt peristä vaihtelin, nii takana oli öljyn joukossa vähän metallipölyhiukkasia.
ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.12.2015. 17:00

Ei kai se haittaa, jos jaksaa kuunnella. Välitykseen saattaa tosin tulla pykälää, niin mulla nyt työnalla olevassa Chryslerin 8-1/4" perän lautaspyörässä on, ruuvarilla tuntee pykälän... On siellä yksi laakerikin viallinen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 21.12.2015. 14:10

Eli pinioinin laakeri vaihtolistalle..
Eipä tuo kovin paha vielä ole, joten odotellaan lämpimiä kelejä jos se sinne asti kestäs :mrgreen:

Onko miten vaikea homma vaihtaa?

Onneksi tilasin kerralla Jamantilta extrapullon sitä lisäainetta.
Sehän tais olla yksi pullo lisäainetta perää kohden?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.12.2015. 16:34

Machist kirjoitti:Eli pinioinin laakeri vaihtolistalle..
Eipä tuo kovin paha vielä ole, joten odotellaan lämpimiä kelejä jos se sinne asti kestäs :mrgreen:

Onko miten vaikea homma vaihtaa?

Onneksi tilasin kerralla Jamantilta extrapullon sitä lisäainetta.
Sehän tais olla yksi pullo lisäainetta perää kohden?
Menee sinne kyllä muutakin, kun pinionin laakereita ei pysty vaihtamaan ilman että purat koko perän, kun sellaista ulosvedintä ei ookkaan, jolla saisit edes sen ulomman laakerin pois, saatikka sen ulomman laakerin ulkokoolin pois (jos itse laakeri lähtee käsin pois, on se sisäkooli pyörähtänyt akselilla ja silloin on välityskin entinen)...

Ja joo, yksi LS-lisäainepullo per yksi perä.
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Timo L » 22.12.2015. 7:48

Juu, kyllä se pinionin laakerin vaihto käytännössä tarkoittaa koko perän purkua ja uudelleen kasausta, käytännössä täydellisellä perän asennussarjalla.

Jos meinaa itse tehdä, niin vähintään tarvitsee pinionin molemmat laakerit, pinionin shimmit, krymppiholkin, pinionin stefan. Käytännössä kuitenkin myös poskilaakerin shimmit, koska jos pinionin syvyys yhtään vaihtuu niin hammasvälyskin pitää asettaa uudelleen - ja samalla siinä vaihtaa ne poskilaakeritkin -> perän täydellinen asennussarja :D


Työkaluina erikoisemmista tarvitsee viisarinäyttöisen momenttiavaimen (pinionin laakereiden esijännityksen säätö), sekä heittokellon ja sille säädettävän jalan että saa mitattua hammasvälyksen. Peräkopan levitin ei ole ihan pakollinen, mutta helpottaa kun pitää saada poskilaakereiden esijännitys kohdalleen. Homma ei kaikkinensa ole erityisen vaikea, mutta todella aikaavievä ja hyvin tarkkana saa olla. Jos ekaa kertaa tekee, niin saat varautua käyttämään siihen koko viikonlopun. Helpointa tehdä kun akseli on pöydällä, jos ei ole pääsyä nosturille että voi työksennellä järkevässä asennossa auton alla.
Hommassa on vielä se juju, että uusilla laakereilla vanha välitys voi pitää meteliä vaikka olisi tähän asti ollut hiljainen :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 23.12.2015. 19:24

Eli täytynee viedä jonnekin pajalle laitettavaksi sitten. Seuraan nyt paheneeko vai mitä tapahtuu.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 27.12.2015. 22:12

Onko tuon kumin alla proppu vai kuis tuo toimii?
Näyttää vuotavan hieman.
Kuva

Vielä tuosta äänestä.
80 -100 vauhdissa se on äänekkäin ja kuuluu myös jos jalan ottaa kaasulta, eli kun veto ei ole päällä.
110 -> ei kuulu mitään, eikä kiihdytyksessäkään huomaa mitään.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.12.2015. 9:56

Toi kumi on se proppu. Kannattaa tarkistaa huohotinletkun ja sen akseliin liittyvän yhteen kunto, saattaa olla yhde tukossa, just avasin 2008-mallin yhteen, oli tukossa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja Machist » 28.12.2015. 20:32

Nyppäsin sen runkoon menevän letkun irti ja puhalsin.. menee sinne ilmaa ja kohta tulee paineella öljynmakuista/hajuista ilmaa pihalle.
Mutta meinaatko että siitä akselin päällä olevasta mötikästä akseliin menevä yhde olisi tukossa? Kuinkas sen tarkastan? meneekö purkuhommiksi?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ:n takaperä ujeltaa

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.12.2015. 21:09

Machist kirjoitti:Nyppäsin sen runkoon menevän letkun irti ja puhalsin.. menee sinne ilmaa ja kohta tulee paineella öljynmakuista/hajuista ilmaa pihalle.
Mutta meinaatko että siitä akselin päällä olevasta mötikästä akseliin menevä yhde olisi tukossa? Kuinkas sen tarkastan? meneekö purkuhommiksi?
On se auki, jos menee ilmaa ja tulee peräöljynhajuista. En kyllä ymmärtänyt tuosta mötikästä mitään, mistä mötikästä?
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus