KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Hunter » 20.01.2016. 7:50

Hei.
Mulla aina vaan se 2,5crd perä robleema josta kirjoitin Grann Cherokee 3,0 crd osioon. Eli Ääntää ääntää.
Öljyt kuulemma ovat Valvoline GL-5 LS
Ilmoittivat sieltä korjaamolta että jos koittais Liquimoly GL 5 LS 75-140 öljyä.
Hemmetti ku riapoo. Syksystä asti asian kanssa oteltu ja pulju joka sen "korjasi" pesee jo käsiään koko touhusta.
Mitä noi öljyt sanoo alan asiantuntijoille?
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.01.2016. 9:07

Eipä se vika mihinkään korjaannu öljyjä vaihtamalla.. korkeintaan vähän hiljenee hetkeksi. Jos sinulla on perään kaadettuna kirjoittamasi liemet, niin syynä ei ole öljyt.

Millainen ääni, missä tilanteissa?
* Korkea ulina veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden mukaan = pinionin laakerit
* Rohina/ jyrinä veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden mukaan = poskilaakerit
* Rohina/ jyrinä veto päällä ja vaihtelee ajonopeuden JA renkaan kuormituksen mukaan = pyöränlaakerit
* Vinkuminen/ vonkuminen veto päällä tai moottorijarrutuksessa (yleensä vain toisessa) = pinionin laakeri tai kulunut välitys
* Tiukassa hitaan vauhdin käännöksessä nykiminen/ "töksähtelevä" ääntäminen = ehjä kitkaperä väärillä öljyillä (ei lisäaineitta/ liian vähän lisäainetta)

Liian vähäinen tai väärä öljy voi toki aiheuttaa ongelmia, mutta ei se itsessään meteliä aiheuta muuta kuin pitkällä aikavälillä kun jotain ehtii ensin kulumaan. Ainoa poikkeus tuo kitkalisäaineen puutos, mutta sekään ei ole vinkunaa tai ininää, ja sen huomaa lähinnä vain jyrkemmissä käännöksissä veto päällä, suht hitaassa nopeudessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Hunter » 20.01.2016. 10:18

Sanotaan nyt että kun 60 vauhdista nelosella alkaa vedättää tonne 80 km/h nii ulisee/vonkuu "parhaiten" kun löysää kaasusta, eli ei ole vetoa, niin se lakkaa. Kuormittaessa se siis valittaa.
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.01.2016. 10:23

Melkeinpä laittaisin rahani pinionin laakereille.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Hunter » 20.01.2016. 17:05

Sekin on vaihdettu mutta onko liika kireällä tms...??
Ei tiedä.
Jeep Cherokee KJ 2,5 CrD
Jeep Grand Cherokee 3,0 Crd Limited

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja kozel » 21.01.2016. 20:40

Miten lie hammaskosketus kohdallaan?

Tuossa video alkaa siitä kun tuo ukkeli tsekkaa hammaskosketuksen. -->https://youtu.be/dAqAqODmcj4?t=1397

Muutenkin hyvä video tuollasen perän kasaukseen..
kozel@ircnet

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 27.09.2016. 9:27

Aihe koskettaa. Muutamaan kertaan peräöljyt vaihdettu ja 1 pullo lisäainetta. Mutta aina käy niin, että kun öljyt kuumuu niin alkaa asfaltilla perä rutisemaan käännöksissä. Eli kitkalukko pitää mutta lisäaine menettää tehonsa?!?
Auttaisko toinen pullo lisäainetta? Öljy on Jamantin mobilin heavy dutyä eli öljy on ok.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.09.2016. 10:01

Tai sitten sulla on kitkalevy poikki, siihen mekaaniseen vikaan ei lisäaineet ja öljy auta...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 27.09.2016. 10:12

No voi sviddu. Se oiskin fantsua jos kitkalevy ois vielä poikki. Mutta eikö se silloin pitäisi rutista myös kylmänä? Ja näkeekö sen helposti vai pitääkö purkaa koko tasauspyörästö?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.09.2016. 10:23

Ei, paras mitä mulle on sattunut, että asiakas valitti että rusahtaa... Koeajoin ja en saanut ääntä kuulumaan, asiakas kysyi, pitkänkö koeajolenkin heitin, vastasin että normi 10 kilometriä. Tokaisi, että ei riitä, pitää ajaa kaksikymmentä!! Noh ajoin ja sitten kyllä rusahti ja perä levälleen ja yksi levy oli poikki!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja Timo L » 27.09.2016. 15:00

erauspentu kirjoitti:No voi sviddu. Se oiskin fantsua jos kitkalevy ois vielä poikki. Mutta eikö se silloin pitäisi rutista myös kylmänä? Ja näkeekö sen helposti vai pitääkö purkaa koko tasauspyörästö?
Niin se mullakin ZJ:n D44a rutisi, kun tarpeeksi lämpeni. Molemmin puolin oli jousilevyt poikki. Danan akseleissa aikalailla tyyppivika, ja jos sattuu olemaan Chrysler 8.25" niin kait siinäkin ne voi hajota ihan samalla tavalla. Ei muuta kuin tasauspyörästön rattaat pois ja tutkimaan kitkapaketteja..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 28.09.2016. 7:18

Onkos tuosta ohjeet jossain kuinka se puretaan/ kasataan?
Tuohon kuluu työtä niin paljon, että en raski viedä korjaamolle joten avattava itse.
Tosin, empä ole koskaan moista avannut joten voi olla jännät paikat.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.09.2016. 9:48

erauspentu kirjoitti:Onkos tuosta ohjeet jossain kuinka se puretaan/ kasataan?
http://jamant.fi/fi/tietosivut/vinkkej% ... 4ongelmiin Tosin D35 -akseliin, mutta pääpiirteissään sama juttu!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 29.09.2016. 8:34

Ei ollut kitkalevyt rikki, eikä muutkaan levyt.
Differentiaalin pieni väliratas niin siitä yhdestä oli nokka murtunut.
Ei nyt niin paha irroittaa kun vain sai ensin jarrulevyt pois.
Perä tosiaan tipahti syliin kun poskilaakereiden kannet aukaisi.
Jeeppi seisontaan, osat hankintaan ja sitten odottelemaan.

erauspentu
Viestit: 188
Liittynyt: 26.04.2013. 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KJ.n perän vonkuminen/öljyt?

Viesti Kirjoittaja erauspentu » 30.09.2016. 9:46

jee jee... kyllä internetti on ihmeellinen paikka. Nyt olen sitä mieltä, että tuo kitkalukkohan on aika paska keksintö.
Kitkalevyt ovat kulutustavaraa ja niitä pitäisi säännöllisesti vaihdella eikä se sittenkään oikein kunnolla lukossa ole.

Pitää vissiin alkaa etsimään parempaa systeemiä. Torsseeni ois jees. Tai jos ois avoin perä niin sitten kävis aussie lockeri tai spartan lockeri mutta kun ei ole avoin perä.

OX:n mekaaniset lukot vois olla kans jees.
Ei huvittais kompuraa laittaa sisälle viemään tilaa ARB:bia varten.

Kirjoita vastaus