44RE oireet (WJ 3.1TD)
Lähetetty: 17.02.2016. 12:36
Grand Cherokee -99 eli WJ ja moottorina 3.1TD eli vaihdelaatikkona näinollen pitäisi olla otsikon 44RE (tai "4-Spd. Automatic 4RE Transmission", kuten build sheet sen ilmoittaa).
Oire numero 1:
Laatikko ei halua vaihtaa kakkoselta suuremmalle. Tämä alkoi joskus syksyllä ja ilmenee aina kylmällä (kylmä laatikko) liikkeelle lähtiessä. Vaihtaa 1-2 ihan nätisti, mutta kakkosella kierrokset nousee ja saattaa katkaista vedon kokonaan kun pitäisi vaihtaa kolmoselle. Vaihtaa kuitenkin kun hetken huudattaa tai muutaman kerran pumppaamalla suostuttelee eli pudottaa tyhjäkäynnille ja uudestaan kierroksia. Kun kolmonen vihdoin suostuu menemään päälle niin yleensä vaihtaa hyvin nopeasti heti perään neloselle (kun siis liikenteen mukana kiihdyttää sinne kuuden kympin päälle mittarin mukaan). Oiretta ei tule, jos esim. parkista lähtiessä ensin peruuttaa! Eli kun jätän auton pihassa niin päin, että joudun ensin peruuttamaan, vaihtaa laatikko sen jälkeen nätisti. Mutta jos liikkeellelähdön jälkeen joutuu pysähtymään hetkeksi risteykseen/liikennevaloihin, niin taas on kolmonen hukassa. Muutamien kilometrien ajon jälkeen hiukan lämmettyä vaihtaa ok.
Oire numero 2:
Turbiinin lukko ei kytkeydy. Tämä vika alkoi joulukuussa eli kylmän kauden alussa (en tiedä onko vaikutusta asiaan). Teki muistaakseni muutaman kerran sitä, että aamulla töihin ajaessa ei lukinnut, mutta iltapäivällä töistä lähtiessä lukitsi. Nyt ei ole viimeaikoina mielestäni lukinnut ollenkaan. Päivittäinen työmatka (jota tosin en joka päivä tällä Jeepillä ajele) on noin 36km josta 25km moottoritietä, eli siinä motarilla körötellessä ehtii kyllä huomata ettei lukko mene päälle. Kulutuksestakin sen huomaa, kun aikaisemmin motarilla hetkellinen kulutus suht tasaisessa ajossa EVICin mukaan huiteli välillä 7-11l/100km niin nyt menee 11-16l/100km.
Öljyn tason tarkistin joku aika takaperin ja minun tulkinnan mukaan se oli ok, samoin tikussa ollut öljy näytti ihan odotusten mukaiselta noin niinkuin ulkonäkönsä puolesta. Avainpyörittelyllä tulee pelkästään "done" eli ei anna vikakoodeja. Auton mukana tulleita huoltokuitteja tutkimalla vaihteiston öljynvaihto voisi olla ajankohtaista.
Tässä kohtaa olisi mukava kuulla arvon asiantuntijoiden näkemykset, mitähän muuta tuolle laatikolle pitäisi tehdä kuin vaihtaa öljyt (ja suodatin)? Eli onko ensimmäinen tehtävä vaihtaa vain öljyt ja katsoa auttoiko vai tuleeko heti ideoita mitä muuta voisi samalla kokeilla? Lähinnä siis ajattelin, ettei turhaan vaihda ensin öljyjä, jos heti perään pitää joka tapauksessa avata uudestaan..
Oire numero 1:
Laatikko ei halua vaihtaa kakkoselta suuremmalle. Tämä alkoi joskus syksyllä ja ilmenee aina kylmällä (kylmä laatikko) liikkeelle lähtiessä. Vaihtaa 1-2 ihan nätisti, mutta kakkosella kierrokset nousee ja saattaa katkaista vedon kokonaan kun pitäisi vaihtaa kolmoselle. Vaihtaa kuitenkin kun hetken huudattaa tai muutaman kerran pumppaamalla suostuttelee eli pudottaa tyhjäkäynnille ja uudestaan kierroksia. Kun kolmonen vihdoin suostuu menemään päälle niin yleensä vaihtaa hyvin nopeasti heti perään neloselle (kun siis liikenteen mukana kiihdyttää sinne kuuden kympin päälle mittarin mukaan). Oiretta ei tule, jos esim. parkista lähtiessä ensin peruuttaa! Eli kun jätän auton pihassa niin päin, että joudun ensin peruuttamaan, vaihtaa laatikko sen jälkeen nätisti. Mutta jos liikkeellelähdön jälkeen joutuu pysähtymään hetkeksi risteykseen/liikennevaloihin, niin taas on kolmonen hukassa. Muutamien kilometrien ajon jälkeen hiukan lämmettyä vaihtaa ok.
Oire numero 2:
Turbiinin lukko ei kytkeydy. Tämä vika alkoi joulukuussa eli kylmän kauden alussa (en tiedä onko vaikutusta asiaan). Teki muistaakseni muutaman kerran sitä, että aamulla töihin ajaessa ei lukinnut, mutta iltapäivällä töistä lähtiessä lukitsi. Nyt ei ole viimeaikoina mielestäni lukinnut ollenkaan. Päivittäinen työmatka (jota tosin en joka päivä tällä Jeepillä ajele) on noin 36km josta 25km moottoritietä, eli siinä motarilla körötellessä ehtii kyllä huomata ettei lukko mene päälle. Kulutuksestakin sen huomaa, kun aikaisemmin motarilla hetkellinen kulutus suht tasaisessa ajossa EVICin mukaan huiteli välillä 7-11l/100km niin nyt menee 11-16l/100km.
Öljyn tason tarkistin joku aika takaperin ja minun tulkinnan mukaan se oli ok, samoin tikussa ollut öljy näytti ihan odotusten mukaiselta noin niinkuin ulkonäkönsä puolesta. Avainpyörittelyllä tulee pelkästään "done" eli ei anna vikakoodeja. Auton mukana tulleita huoltokuitteja tutkimalla vaihteiston öljynvaihto voisi olla ajankohtaista.
Tässä kohtaa olisi mukava kuulla arvon asiantuntijoiden näkemykset, mitähän muuta tuolle laatikolle pitäisi tehdä kuin vaihtaa öljyt (ja suodatin)? Eli onko ensimmäinen tehtävä vaihtaa vain öljyt ja katsoa auttoiko vai tuleeko heti ideoita mitä muuta voisi samalla kokeilla? Lähinnä siis ajattelin, ettei turhaan vaihda ensin öljyjä, jos heti perään pitää joka tapauksessa avata uudestaan..