Sivu 1/1
WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 28.02.2016. 21:45
Kirjoittaja Johan August
Kyseessä on 2000 vuoden 4.7l koneella oleva WJ. Kun kiihdyttää rauhallisesti kaikki tuntuu toimivan normaalisti, mutta jos kiihdyttää "täysillä" kaasupoljin pohjassa jää vaihde 3:lle ja kierrokset jäävät noin 4000 kohdille, kaasun keventäminen saa aikaan vaihteen vaihdon 4:lle ja sen jälkeen turbiini lukkiutuu normaalisti. Sama ilmiö tapahtuu kick downin kanssa, kun laatikko vaihtaa alas 3:lle niin vaihde jää päälle jos kaasupoljin on pohjassa. N asennossa paikallaan ei ota enempää kuin max 4500 kierrosta. Löytyisikö apuja ongelman ratkaisemiseksi?
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 29.02.2016. 8:42
Kirjoittaja JAMANT
Onks tää se mistä perjantaina puheltiin???
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 29.02.2016. 10:35
Kirjoittaja Johan August
On joo, sain sen ABS vian korjattua mutta sillä ei ollut vaikutusta tuohon.
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 29.02.2016. 14:20
Kirjoittaja knowledge
Olisko TCM jotain häikkää? Mulla olis 4,7 -99 mallista tcm ylimääräsenä kun päivitin sen uudempaan 545rfe boksiin. Saat sen edullisesti jos sun vika paikallistuu sinne.
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 29.02.2016. 23:48
Kirjoittaja Johan August
Laitatko vaikka yv:llä paljonko TCM:llä on hintaa.
Miten tuo 545RFE boxi päivitys vaikuttaa, mikä muuttuu?
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 01.03.2016. 18:41
Kirjoittaja knowledge
5-vaihde, 0.67:1 välitys tulee lisäksi. 45rfe softassa 4-vaihdetta ja nelonen oli muistaakseni 0.75:1
Mekaanisesti ne on vissiin samat laatikot? Viisaammat korjatkoon.

Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 02.03.2016. 8:03
Kirjoittaja Timo L
Juu, näinhän se suurinpiirtein menee. Mutta ei siinä käsittääkseni tartte boksia vaihtaa, käy vain Jeepiltä hakemassa uuden softan alkuperäisen boksin sisälle..
Joku anturivika tai TCM vika tuo voisi hyvin ollakin, koska 45RFE/545RFE:ssä ei ole TV- kaapelia mikä vaikuttaisi noihin vaihtoihin. Kaikki säätyy sähköisesti älyn ohjaamana. Pitäisi jostain kaivaa kyseisen laatikon korjausopas niin voisi vähän tutkia. Toki vikakoodit lukemallakin voisi jotain selvitä

Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 02.03.2016. 9:19
Kirjoittaja Johan August
Kysyin tuota vaihteistopäivitystä merkkihuollosta, oli sitten niin xxx vaikeaa, kukaan ei tuntunut tietävän mitä päivitys tekee laatikolle, softan asennus kestää puoli päivää ja maksaa 200€ Ja "jos edes onnistuu ja jos ei niin omapa on vikas jos vaihteisto lakkaa vaikka toimimasta" oli vastaus.
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 02.03.2016. 11:32
Kirjoittaja JAMANT
Johan August kirjoitti: Ja "jos edes onnistuu ja jos ei niin omapa on vikas jos vaihteisto lakkaa vaikka toimimasta" oli vastaus.
No höpö höpö, merkkiliike ei voi vastata noin, jos ne ei osaa, niin ei se kuluttajan syytä voi olla!! Mikä liike ja missä ja kuka ja sanoiko niin vai laittoiko kirjallisena (no ei varmasti laittanut kirjallisena, siinä olis ollu sen viimeinen teko siinä firmassa)!!!??
Niillä on merkkiliikkeen status just sitä varten,että osaavat tehdä päivityksiä, niin kauan harjoittelevat että onnistuu, ei siinä päivityksessä ole mitään ihmeellistä. Lyödään nettiyhteys auton ja Chryslerin softakoneen välille ja imuroidaan uusi softa. Mikä siinä on aina niin vaikeaa....
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 02.03.2016. 14:36
Kirjoittaja Timo L
^- Juuri näin.
Pitäisi olla pikahuollossa tehtävä homma, suurin piirtein tunnissa menee jos on osaava henkilökunta. Kuten Jamant totesi, jos ei merkkiorganisaatiossa osaa tehdä, niin sitten se on opeteltava.
Tuossa on Chyrslerin TSB (technical service bulletin) asiasta, numero on TSB:n tunnus jolla merkkiliike tietää mitä tehdä:
1802501 - 45RFE AND 545RFE SHIFT QUALITY ENHANCEMENTS FOR THE 2-3, 4-5, AND 5-4 SHIFTS / ADDITION OF 5TH GEAR RATIO
Date: 10/15/01 (supersedes 210900 dated 09/15/00)
Model year(s): 1999-2001
Description: This bulletin involves selectively erasing and reprogramming the Transmission Control Module (TCM) with new software: ’99-’01 WJ (PN 05019701AC Ver 9.3 ), and requires reprogramming of the Powertrain Control Module (PCM) for the 1999 and 2000 Grand Cherokees (with calibration 99Cal20 (1999) or 00Cal17 (2000).
NOTE: THE 2001 GRAND CHEROKEE DOES NOT REQUIRE REPROGRAMMING OF THE PCM AS IT IS ALREADY AT THE CORRECT CALIBRATION LEVEL.
NOTE: WHENEVER A PCM OR TCM IS REPLACED OR REPROGRAMMED, THE SOFTWARE OF THE PCM MUST BE VERIFIED AS HAVING THE LATEST REVISION LEVEL.
Details: Some vehicles may exhibit one or more of the following performance conditions:
1. A harsh 2-3 upshift causing a powertrain clunk or shudder when accelerating.
2. A harsh 4-5 upshift (’01 Grand Cherokee only).
3. A harsh 5-4 downshift (’01 Grand Cherokee only).
NOTE: THIS REVISION TO THE TCM SOFTWARE ADDRESSES THE ABOVE SHIFT QUALITY CONDITIONS FOR ALL VEHICLES AND ADDS A FINAL GEAR RATIO TO THE 1999 AND 2000 MY GRAND CHEROKEE TRANSMISSION ONLY. (2001 MY GRAND CHEROKEES ALREADY HAVE THIS UPGRADE.)
NOTE: Owners of 1999-2000 models who want to verify if they have the 5th gear ratio or not can check their engine RPM at 70 mph. Vehicles without the upgrade will have an RPM of around 2400-2500 while those having the new 5th gear ratio will be very close to 2000 RPM.
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 06.03.2016. 20:51
Kirjoittaja Johan August
Tuo vastaus tuli paikallisesta Autokeskuksesta.
Nyt alkaa tuntua siltä ettei tuo ongelma ole laatikossa. Moottori käyttäytyy kuin siinä menisi kierrosluvun rajoitin päälle noin 4200 kierroksen kohdalla, pakko 1:llä meno hyytyy noihin kierroksiin, samoin moottori käyttäytyy vaihde P/N asennossa.
Huoltokirjan merkintöjen mukaan autoon on vaihdettu vuona 2012 vm. 2007 Dodgen moottori. Moottorin vaihdon jälkeen sillä on ajettu 42tkm.
Moottorissa on itsessään pari ongelmaa, jatkan niistä moottoripuolella.
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 06.03.2016. 20:59
Kirjoittaja JAMANT
No johan siinä on eroa jo siinä hammaslevyssä, josta kampuran asennontunnistus otetaan. 97-olikohan -01 vai -02 asti on 16 hammasta siinä levyssä, mutta uudemmassa on 32 hammasta!!
Re: WJ vaihteiston outo käytös
Lähetetty: 14.03.2016. 0:15
Kirjoittaja Johan August
Koneen hammaslevyt on vaihdettu 16 hampaisiin joten se ei ole syy.
Vaihdoin TCM:n knowledgeltä löytyneeseen -99 malliseen mutta sillä ei ollut vaikutusta tähän ongelmaan.