KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 04.04.2016. 22:20
- Paikkakunta: Kanta-
KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Terve kaikille foorumilaisille!
Tulipa hankittu 03 -mallin KJ 3.7L ecomoottorilla ja 45RFE- askilla varustettuna. Auto on tuotu alunperin ameriikasta tuontiautona ja huoltopaperia löytyy jonkin verran, sekä rapakon takaa, että kotimaastakin. Ajattelin kuitenkin vaihtaa öljyt laatikoihin ja periin, joista jälkimmäinen homma on selkeää. Tomaatin ölpistä olen katsellut tuubista vaihtovideoita, joten hieman käsitystä siitäkin jo löytyy. Kysyisin kuitenkin tekijämiehiltä riittääkö tuo "service"- tyyppinen vaihto oikeasti, vai olisiko järjestelmä saatava tyhjemmäksi? Jos näin niin kuinka homma tehdään? Voiko täyttöputkesta imeä vielä lisää tavaraa ulos vai onko järkevää tehdä vain tuon perusohjeen mukainen huolto? Varmuutta edellisestä vaihtoajankohdasta ei ole..Öljyä kuitenkin on riittävästi, se ei haise ja laatikko vaihtaa hienosti. Varmuutta oikeasta +4 laadun käytöstä ei myöskään minulla ole. Lienee jo hajonnut, jos vääriä litkuja olisi käytetty. Kaikista tiedoista kiittäen..
Tulipa hankittu 03 -mallin KJ 3.7L ecomoottorilla ja 45RFE- askilla varustettuna. Auto on tuotu alunperin ameriikasta tuontiautona ja huoltopaperia löytyy jonkin verran, sekä rapakon takaa, että kotimaastakin. Ajattelin kuitenkin vaihtaa öljyt laatikoihin ja periin, joista jälkimmäinen homma on selkeää. Tomaatin ölpistä olen katsellut tuubista vaihtovideoita, joten hieman käsitystä siitäkin jo löytyy. Kysyisin kuitenkin tekijämiehiltä riittääkö tuo "service"- tyyppinen vaihto oikeasti, vai olisiko järjestelmä saatava tyhjemmäksi? Jos näin niin kuinka homma tehdään? Voiko täyttöputkesta imeä vielä lisää tavaraa ulos vai onko järkevää tehdä vain tuon perusohjeen mukainen huolto? Varmuutta edellisestä vaihtoajankohdasta ei ole..Öljyä kuitenkin on riittävästi, se ei haise ja laatikko vaihtaa hienosti. Varmuutta oikeasta +4 laadun käytöstä ei myöskään minulla ole. Lienee jo hajonnut, jos vääriä litkuja olisi käytetty. Kaikista tiedoista kiittäen..
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Itse teetätin tuohon emännän mondeoon koneellisen vaihdon kun laatikon toiminta oli epämääräistä. Putiikissa laittovat koneen öljynkierron väliin. Koneessa on näyteputki jossa kiertää öljy läpi kokoajan ja aika mustaa oli.
Asentaja kurkkasi että vajausta on joka näkyi laitteen mittareissakin ilmeisesti. Asentaja katsoi sitten laatikon tilavuuden ja syötti sen koneeseen ja kone sitten vaihtoi öljyt koneen käydessä. Näyteputkessa väri muuttui kuin olisi monitorin kontrastia vetäny laidasta laitaan.
Mondeon lootassa ei ole suodatinta ollenkaan joten suodatinmalleissa vissiin tehdään että ensin koneella öljynvaihto vanhalla sudilla ja sitten vielä sudin vaihto ja sen yhteydessä se öljy mitä tulee täytetään vielä lootaan. Tästä kannattaa vaihtajan kanssa jutella jos tähän koneelliseen vaihtoon päätyy.
Ennen kun ajoi laatikko oli sellanen kuminauhamainen. Huollon jälkeen lähdin samalla kaasujalan sopeutuksella ajamaan ni tuohan alkoi sutimaan ja piti opetella uudet sopeutukset tuonne kaasujalkaan. Todella tyytyväinen tuohon hommaan.
Kuopion Öljypiste teki tämän homman
Asentaja kurkkasi että vajausta on joka näkyi laitteen mittareissakin ilmeisesti. Asentaja katsoi sitten laatikon tilavuuden ja syötti sen koneeseen ja kone sitten vaihtoi öljyt koneen käydessä. Näyteputkessa väri muuttui kuin olisi monitorin kontrastia vetäny laidasta laitaan.
Mondeon lootassa ei ole suodatinta ollenkaan joten suodatinmalleissa vissiin tehdään että ensin koneella öljynvaihto vanhalla sudilla ja sitten vielä sudin vaihto ja sen yhteydessä se öljy mitä tulee täytetään vielä lootaan. Tästä kannattaa vaihtajan kanssa jutella jos tähän koneelliseen vaihtoon päätyy.
Ennen kun ajoi laatikko oli sellanen kuminauhamainen. Huollon jälkeen lähdin samalla kaasujalan sopeutuksella ajamaan ni tuohan alkoi sutimaan ja piti opetella uudet sopeutukset tuonne kaasujalkaan. Todella tyytyväinen tuohon hommaan.
Kuopion Öljypiste teki tämän homman
kozel@ircnet
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 04.04.2016. 22:20
- Paikkakunta: Kanta-
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Mielenkiintoista! Kukahan tuo tekisi Jeeppiin? No, taidan vaihdella itse
Tänään tuli laiteltua uudet +4set jakikseen ja Mag1:sen LS 85W140 -litkut takaperään lisäaineella ryyditettynä. Yllätys oli suuri, kun ei takaperässä ollutkaan tyhjennysproppua?? Motonetin käsikäyttöisellä imupumpulla (surkea laite) imettiin vanhat pois, oli mustaa settiä mukana. Kitkalukon materiaalia? Jakiksen öljyt todella hassunväriset, nestepinta oli kuitenkin riittävän ylhäällä. Hyvä. Mutta alkuperäiseen kyssäriin palatakseni, mitenhän tuo laatikko olisi parasta hoitaa..?

Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Terve.
Eihän tuo mitään rakettitiedettä ole.
Kyllä normi korjaamoissa pitäis Jeepinkin automaatin öljyjen, suodattimen ja öljypohjan tiivisteen vaihtaminen onnistua kuten myös itsekkin sen pystyy pihalla tekemään kunhan vaan hieman vaivaa näkee ja on valmis makaamaan auton alla.
Kannatta hankkia iso tyhjennysastia jos ei ole pohjassa tyhjennysproppua ja muutenkin jokin iso öljyä läpäisemätön matto tai vastaava auton alle niin ei mitään valu hirveemmiin maahan.
t. Ismo Ämmä
Eihän tuo mitään rakettitiedettä ole.
Kyllä normi korjaamoissa pitäis Jeepinkin automaatin öljyjen, suodattimen ja öljypohjan tiivisteen vaihtaminen onnistua kuten myös itsekkin sen pystyy pihalla tekemään kunhan vaan hieman vaivaa näkee ja on valmis makaamaan auton alla.
Kannatta hankkia iso tyhjennysastia jos ei ole pohjassa tyhjennysproppua ja muutenkin jokin iso öljyä läpäisemätön matto tai vastaava auton alle niin ei mitään valu hirveemmiin maahan.
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Periaatteessahan tuollainen "power flush" on parempi kuin pelkkä öljypohjan alaslasku/ suodattimen vaihto/ lisätään sama määrä ainetta kuin tuli ulos. Tuolla jälkimmäisellä tavalla liemet pitää vaihtaa lyhyen ajan sisään 3-4 kertaa ennenkuin siellä lootassa oikeasti alkaa olla kunnon öljyt sisällä. Jos litkut on terveen näköiset, niin kertavaihdollakin pärjää - pari kertaa jos on epäluuloinen.
Jos taas hoitaa tyhjennyksen ja täytön esim. jäähdyttimen putkien välistä (sylkee liemet jäteastiaan jäähdyttimelle menevästä putkesta, imetään uutta laatikolle menevään linjaan), niin teoriassa kaikki aineet vaihtuu kerralla. Ihan niin yksinkertaista se ei kuitenkaan välttämättä ole - ts. pitäisi olla varma että sama määrä menee sisään kuin lähteekin - ja joidenkin automaattilaatikoiden kohdalla systeemin huuhtelu kyseisellä tavalla ei edes ole suositeltua/ sallittua.
Jos taas hoitaa tyhjennyksen ja täytön esim. jäähdyttimen putkien välistä (sylkee liemet jäteastiaan jäähdyttimelle menevästä putkesta, imetään uutta laatikolle menevään linjaan), niin teoriassa kaikki aineet vaihtuu kerralla. Ihan niin yksinkertaista se ei kuitenkaan välttämättä ole - ts. pitäisi olla varma että sama määrä menee sisään kuin lähteekin - ja joidenkin automaattilaatikoiden kohdalla systeemin huuhtelu kyseisellä tavalla ei edes ole suositeltua/ sallittua.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Ei pysty, kun ei siellä ole imua jäähdytinlinjassa, linjassa oleva kierto on työntöä, paluu menee yleensä vaihteiston takaosaan ja roiskevoitelee pääakselin takalaakerin....Timo L kirjoitti: imetään uutta laatikolle menevään linjaan), niin teoriassa kaikki aineet vaihtuu kerralla.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 04.04.2016. 22:20
- Paikkakunta: Kanta-
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Eli mennään osavaihdolla pohjan kautta ja pelätään pahinta
Mites jos imisi jonkin ajan päästää tyttöputkesta pari purkillista poies ja täyttäisi saman verran uutta tilalle?

Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Miks ei tuota koneellista vaihtoa? Siinä kone piti huolen että työnnetään uutta öljyä samaan tahtiin kun vanhaa tulee pois.
Aika kikkailuksi menee imutella ja täytellä täyttöputken kautta aina välistä kun siellä kierrossa on sitä öljyä jonkin verran.
Aika kikkailuksi menee imutella ja täytellä täyttöputken kautta aina välistä kun siellä kierrossa on sitä öljyä jonkin verran.
kozel@ircnet
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 04.04.2016. 22:20
- Paikkakunta: Kanta-
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Voisihan tuota harkita..Seuraavaksi.Tuntuvat työntävän askiin vaihdon yhteydessä "pesuainetta", mikähän tuon vaikutus laatikkoon on?
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Ei tuossa omassa työnnetty mitää pesuaineita.. En laittais itse moisia mut ei oo mitää kokemusta moisista. Eniten kai tiivisteiden kesto moiden kanssa jännittäis eniten.
kozel@ircnet
Re: KJ, 45RFE vaihteistöljyjen vaihto
Juu, tarkoitin lähinnä juuri tuota "power flush"- tyyliä, ja sitä ei suositella/ sallita kaikille laatikoille. Eihän laatikot toki ime paluuulinjasta ihan itsestään, tarttee apua. Siksi se onkin power flushJAMANT kirjoitti:Ei pysty, kun ei siellä ole imua jäähdytinlinjassa, linjassa oleva kierto on työntöä, paluu menee yleensä vaihteiston takaosaan ja roiskevoitelee pääakselin takalaakerin....Timo L kirjoitti: imetään uutta laatikolle menevään linjaan), niin teoriassa kaikki aineet vaihtuu kerralla.

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä