ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Onnistuuko NP249 jakoaskilla varustetulla 1993 ZJ jeepillä ajelu ilman etukardaania? Tuplaristikossa väljää ja ei ole heti mahkuja korjaamiseen.
Ameriikan näkemyksen mukaan ei onnistuisi tällä vanhalla lootalla, mutta -96 ja uudemmalla ei olisi ongelmia. Näinkö on?
Nimim. Vaimonko autolla töihin?
Ameriikan näkemyksen mukaan ei onnistuisi tällä vanhalla lootalla, mutta -96 ja uudemmalla ei olisi ongelmia. Näinkö on?
Nimim. Vaimonko autolla töihin?
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Jaa, miksihän ei onnistuisi?
Eikös tuonkin saa kytkettyä pelkälle takavedolle?
Ilman etukardaaniahan siellä on vaan vähemmän rautaa pyöritettävänä?
Mitenhän tuossa takaveto kytkeytyy takakardaanille?
Eikun kokeilemaan, etukardaani pois ja kokeilet saatko vedon kytkettyä taka akselille?
Ei sen etukardaanittomuuden pitäisi ainakaan mitään pahaa tehdä jakoaskille.
Kylläkin JEgoNEERisä katkesi aikoinaan etukardaani maastoon ja jakolootan kitkalukko luisti niin, veto saatiin takakardaaniin vain jakolootan lukko kytkemällä.
Itse olen ajanut -01 Cherokeella ilman etukardaania ja hyvin on toiminut.
Jamantti voisi tietää vielä tarkemmin?
t. Ismo Ämmä
Eikös tuonkin saa kytkettyä pelkälle takavedolle?
Ilman etukardaaniahan siellä on vaan vähemmän rautaa pyöritettävänä?
Mitenhän tuossa takaveto kytkeytyy takakardaanille?
Eikun kokeilemaan, etukardaani pois ja kokeilet saatko vedon kytkettyä taka akselille?
Ei sen etukardaanittomuuden pitäisi ainakaan mitään pahaa tehdä jakoaskille.
Kylläkin JEgoNEERisä katkesi aikoinaan etukardaani maastoon ja jakolootan kitkalukko luisti niin, veto saatiin takakardaaniin vain jakolootan lukko kytkemällä.
Itse olen ajanut -01 Cherokeella ilman etukardaania ja hyvin on toiminut.
Jamantti voisi tietää vielä tarkemmin?
t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
249 jakiksessa on kolme asentoa, hidas 4, nopea 4 ja vapaa.ImacInnes kirjoitti:Jaa, miksihän ei onnistuisi?
Eikös tuonkin saa kytkettyä pelkälle takavedolle?
Käsittääkseni vanhemmissa ei vaihteiston parkki "pidä" jos etukardaania ei ole, ei ka muuta ongelmaa? Eli käsijarrun on syytä olla kunnossa.
1996+ malleissa voi täysin huoletta ajaa ilman etukeppiä.
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Jos ei ole liukasta kummankaan takarenkaan alla, niin varmasti P-lukko pitää!! Ja voi ajaa mailman tappiin, ihan niinkuin kirjoitin FB:ssä, ilman etukardaania, ei hajota mitään....hitsaa kirjoitti:249 jakiksessa on kolme asentoa, hidas 4, nopea 4 ja vapaa.ImacInnes kirjoitti:Jaa, miksihän ei onnistuisi?
Eikös tuonkin saa kytkettyä pelkälle takavedolle?
Käsittääkseni vanhemmissa ei vaihteiston parkki "pidä" jos etukardaania ei ole, ei ka muuta ongelmaa? Eli käsijarrun on syytä olla kunnossa.
1996+ malleissa voi täysin huoletta ajaa ilman etukeppiä.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
JAMANT kirjoitti:Jos ei ole liukasta kummankaan takarenkaan alla, niin varmasti P-lukko pitää!! Ja voi ajaa mailman tappiin, ihan niinkuin kirjoitin FB:ssä, ilman etukardaania, ei hajota mitään....hitsaa kirjoitti:249 jakiksessa on kolme asentoa, hidas 4, nopea 4 ja vapaa.ImacInnes kirjoitti:Jaa, miksihän ei onnistuisi?
Eikös tuonkin saa kytkettyä pelkälle takavedolle?
Käsittääkseni vanhemmissa ei vaihteiston parkki "pidä" jos etukardaania ei ole, ei ka muuta ongelmaa? Eli käsijarrun on syytä olla kunnossa.
1996+ malleissa voi täysin huoletta ajaa ilman etukeppiä.
FSM:t kun katsoo esim. vuoden 1994 ZJ:lle ja 1998 ZJ:lle, niin 1994 vuosimallin 249:ssä on sisääntuloakseli, sen jälkeen planeettapyörästö (hidas puoli), sen jälkeen tasauspyörästö (planeetta sekin), ja sen lisäksi vielä viskokytkin.
1998 taasen on sisääntuloakseli, planeettapyörästö (hidas puoli) ja sen jälkeen viskokytkin.
Rakenne siis on '93-'95 ja '96-'98 jakiksissa erilainen, ja niinhän se on myös voimanjaon suhteen: 93-'95 on pyöreästi 50/50 voimanjako jos mikään pyörä ei sudi, '96-'98 on 10/90 samassa tilanteessa.
Kyllä tuolla jenkkipalstoilla hyvinkin selkeästi on mainittu ihmisten omakohtaisella kokemuksella, että '93-'95 249:t ei pysy mäessä paikallaan ilman etukardaania ja vaihteisto P:llä - sekä polttaa viskon entiseksi.
Kai se on se vanhemmassa 249:ssä oleva tasauspyörästö mikä sen aiheuttaa; ainakin FSM:n kuvien perusteella veto menee niissä input gearilta ensin tasauspyörästölle, ja siitä vasta edelleen viskolle. Eli vaikka pääakseli onkin yhtä puuta, niin siinä tasauspyörästön kohdalla on FSM:n kuvissa sileä kohta, jonka päälle on tulee sisääntuloakselilta/ -planeetalta planeetan sisäpuolelta erillinen pääakselin päällä liukuva akselinpätkä, joka pyörittää tasauspyörästöä, ja edelleen tasauspyörästön takaa pääakselia, ja sieltä vasta viskolle -> visko taas pyörittää etuvetoa ihan kuten uudemmassakin (eli sieltä viskon ulommista spooreista).
Pitäisi edelleen saada nenän eteen '93-'95 ZJ:n 249, että voisin purkaa sen osiin ja katsoa miten se oikeasti eroaa uudemmasta. Kyllä noissa tehtaan kuvissa kuitenkin jo selviää, että ihan erilainen se on uudempaan verrattuna.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Tuossa vielä pari kuvaa vanhemmasta 249:stä; rakenne on todellakin merkittävästi erilainen verrattuna uudempaan 249:ään, missä veto menee suoraan laatikon läpi takakardaanille.
Näitä kuvia katsomalla ainakin minun mielestäni vanhemmassa 249:ssä ei ole kiinteää yhteyttä jakoaskin läpi, vaan siinä on tasauspyörästö välissä (puuttuu uudemmista kokonaan) mikä "katkaisee" pääakselin vaikka se fyysiseti onko yksiosainen:


Näitä kuvia katsomalla ainakin minun mielestäni vanhemmassa 249:ssä ei ole kiinteää yhteyttä jakoaskin läpi, vaan siinä on tasauspyörästö välissä (puuttuu uudemmista kokonaan) mikä "katkaisee" pääakselin vaikka se fyysiseti onko yksiosainen:


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Aijaa, no sitten pitää taas purkaa yksi ja katsoa, mikä on erona, kun tähän asti on pysynyt ja ei ole polttanut viskoa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle uudemman mallin NV249J jakis, ihan jo lukittuvan keskitasauspyörästön takia. Menee ilmeisesti heittämällä vanhan tilalle.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Juu, no itseäkin oikeastaan kiinnostaisi tietää ja nähdä omin silmin.. pitää varmaan jostain purkaamolta käydä yksi riittävän vanha ja tutkia sen sielunelämääJAMANT kirjoitti:Aijaa, no sitten pitää taas purkaa yksi ja katsoa, mikä on erona, kun tähän asti on pysynyt ja ei ole polttanut viskoa...

Noita kuvia katsoen vaan näyttää ainakin minun silmääni, että vanhemman version tasauspyörästö ihan oikeasti "katkaisee" pääakselin. Oikeastaan niinhän sen on pakkokin tehdä, ei kait tasauspyörästöä ole sinne huvikseen laitettu?

Vanhemman 249:n pääakselin rakennehan itse asiassa vaikuttaa paljolti samalta kuin 242:n, sillä erolla että 249:ssä on visko tasaamassa etu- ja takapään välistä pyörintänopeuseroa. Tavallaan siis vanhempi 249 on kuten 242:n full time, lisättynä viskolla.. uudempi taas on vain suora akseli + visko joka pyörittää etuvetoa silloin kun takatassut alkaa pyöriä tyhjää.
Tuossa vielä kuva '96-'98 pääakselista, aikalailla erinäköinen tuo on vanhempaan verrattuna..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Menee juu, tosin sisääntuloakseleiden pituuksissa ja laakerin vastinpintojen pituuksissa on eroja. '94 on yksi maaginen raja, siinä vaihtui input gear:in ja planeetan hammaskuvio erilaiseksi.pstj kirjoitti:Tarkoitus olisi vaihtaa tilalle uudemman mallin NV249J jakis, ihan jo lukittuvan keskitasauspyörästön takia. Menee ilmeisesti heittämällä vanhan tilalle.
Esim. Novak Conversionilta saa aika hyvin kaikkia oleellisia input gear pituuksia ja -leikkauksia jos sopivaa ei muuten löydy (kaikkia ei ole edes alunperin tehty, kun ei autotehtaat ole tarvinneet naittaa eri vuosimallien osia keskenään

Yksi vaihtoehto on käyttää vanhan jakiksen etulohkoa, input gearia ja input/ low range planeettaa, ja muut osat uudemmasta jakiksesta (pääakseli, visko, etuvedon osat + takalohko yms..). Itselle kasasin jokunen vuosi sitten autoni alkuperäisen 1998 249:n etulohkosta & input gearistä, ja 1990 vuosimallin XJ:n 242:n muista sisuskaluista & takalohkosta '98 Grandiin jakiksen. Hyvin pelaa.. jopa sähköinen nopeusmittarin anturi kelpasi sellaisenaan 1990 häntäkappaleeseen mekaanisen anturin tilalle

https://www.novak-adapt.com/knowledge/n ... put-gears/
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Hankalampi homma sitten 1993 vuotiselle. No, jatketaan suunnittelua.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
No, eipä siinä muuten kuin yhdistät oman vanhan etulohkon (koska planeetan kiinteän ulkokehän irrotus jakiksen etulohkon sisältä on hiton hankalaapstj kirjoitti:Hankalampi homma sitten 1993 vuotiselle. No, jatketaan suunnittelua.


..jää toki osia ylimääräiseksi mitkä ei välttämättä kenellekään kelpaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Mulla olis sulle kyllä aihioita: http://jamant.fi/fi/tuote/2471861-jakol ... j-jamnp249pstj kirjoitti:Hankalampi homma sitten 1993 vuotiselle. No, jatketaan suunnittelua.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Käykö 1993 NP249 visko NV249J lootaan? Voisi tuommoinen viskovikainen projektilaatikkokin kelvata.
Grand Cherokee WJ -99 4.7 Quadra Trac II
Ei se siitä.
Ei se siitä.
Re: ZJ NP249 ajaminen ilman etukardaania
Käsittääkseni ainoa ero viskojen välillä on se, että uudemmassa viskossa sen etureuna on hieman syvemmältä viistetty, toisessa ei. Kaikilta mitoiltaan, spoorijaoltaan sekä sisuskaluiltaan ne pitäisi olla ihan samanlaisia. Vetosuhteen ero johtuu vanhemman 249:n toteutustavasta. Molemmat viskot pitäisi käydä ristiin eri vuosimallien välillä, vaikka virallisesti niissä on vuosimallirajat. Ainakin uudempi menee vanhempaan.pstj kirjoitti:Käykö 1993 NP249 visko NV249J lootaan? Voisi tuommoinen viskovikainen projektilaatikkokin kelvata.


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä