Sivu 1/2
JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 07.12.2016. 16:52
Kirjoittaja AKo
Osaiskohan joku neuvoa neuvotonta.
Hain keväällä 82tkm ajetun Sahara Unlimitedin (-07) Ruotsista ja kun tässä on pyrkinyt hahmottelemaan järkevää huoltosuunnitelmaa niin yhdeksi päänvaivaksi on osoittautunut automaattivaihteiston öljynvaihtoväli ja ennen kaikea oikea tapa tehdä se. Manuaalin mukaan vaihtoväli 100tkm, jossakin ohjeistetaan 70tkm tai jopa alle. Ruotsin tuliaisen huolto-ohjelmassa 96tkm, Oulun Wetteriltä saadun huolto-ohjelman mukaan 90tkm. Järkevintähän se tietenkin on tehdä ennemmin kuin myöhemmin. Oli miten oli, minun mörköön sitä ei ole vielä kertaakaan tehty ja nyt kun mittariin pyörähti 92tkm, ajattelin sen toteuttaa.
Tohtiiko tässä luottaa siihen, että vanhan öljyn valuttaminen kartanolle ja uuden lisääminen tilalle on suodattimen vaihdon lisäksi riittävää, vai pitäisikö vaihto tehdä "huuhtelemalla"? Ilman huuhteluahan sinne jää väistämättä vanhaa öljyä aikalailla. Kyselin paikalliselta Jeep-huollolta hintaa vaihtoon ja se oli alkaen 400e eikä tämä hinta ole huuhtelemalla. Varsin arvokkaalta litkun vaihdolta vaikuttaa, etenkin kun työ ei kovin hankala olis itsekään tehdä, jos huuhtelua ei tarvi/kannata tehdä.
Kiitollinen olisin, jos arvon kolleegoilla olis tähän jotain vinkkiä heittää.
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 07.12.2016. 23:02
Kirjoittaja ImacInnes
Terve.
Kotikonstein ei pysty huuhtelemaan eikä monessa firmassakaan ole laitetta jolla voi automaatin huuhdella.
Omiin Jeeppeihin on automaatin öljynvaihdot tehty juurikin noin että öljyt pois, öljypohja pois, suodatin pois, uusi suodatin paikalle, uusi öljypohjan tiiviste ja öljypohja paikalleen. Pultit momenttiin. Uudet öljy sisään ja ja peli tulille. Vaihdekaavion läpi käynti, öljytason tarkistaminen auton käydessä ja päivän ajon jälkeen vielä tikusta tarkistus.
Hyvin on riittänyt vaikka järjestelmään jääkin vanhaa öljyä niin enemmän siellä on nyt uutta.
Vaan kukin päättää itse miten tekee tai teettää.
t. Ismo Ämmä
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 07.12.2016. 23:15
Kirjoittaja Timo L
Juu, kyllä tuo perusvaihto yleensä riittää. Jos on kovin likaiset öljyt, niin kannattaa vaihtaa, ajaa esim. pari sataa kilsaa, sitten uusi vaihto, sitten taas pari sataa kilsaa ja vielä kerran vaihto. Suodatinta ei tarvitse vaihtaa joka kerta. Tällä tavalla suurin osa öljystä onkin jo tuoretta, vaikka vanhaa ainetta jää aina jonkin verran laatikkoon.
400€ automaatin öljynvaihdosta (siis vaihdosta, ei huuhtelusta) on pöyristyttävä hinta. Tuon ikäisessä automaatilla olevassa JK:ssa on käsittääkseni koneesta riippumatta sellainen Moparin laatikko, mikä syö sisäänsä ATF+4:ää. Esim. Mag1:n ATF+4 maksaa n.10€/ litra. Vaikka litkua kuluisi 10 litraa, niin menisi max. 100€ + suodatin + työt. Laatikkoöljyjen vaihtoon ei pitäisi mennä korjaamossa tuntia pidempään, käytännössä reilusti alle sen. Eli realistinen sopiva hinta hommasta olisi jossain 200€ +/-50€ väliltä hieman työtuntihinnasta yms. riippuen.
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 08.12.2016. 9:37
Kirjoittaja JAMANT
Timo ei oo koskaan siis käynyt JK:n alla, panssaria alla (riippuen varustelutasosta tosin) ja yksi pakoputki suoraan öljypohjan alla, menee pakosta yli kaksi tuntia, kun huolellisesti tekee.... Älä taas yleistä, on muitakin Jeeppejä kuin ne mihin olet itse omistanut...
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 08.12.2016. 11:22
Kirjoittaja Timo L
Njaah.. ai se on taas niin nerokasta suunnittelua.. eikä tietysti tyhjennysproppua siinäkään Chryslerin laatikossa

Kyllä minä Moabissa könysin silloin vuokralla olleen lyhyen Rubiconin alla missä oli Pentastar- kone, mutta se toki on eri laite kuin CRD.
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 08.12.2016. 11:25
Kirjoittaja JAMANT
Timo L kirjoitti:Njaah.. ai se on taas niin nerokasta suunnittelua.. eikä tietysti tyhjennysproppua siinäkään Chryslerin laatikossa

Kyllä minä Moabissa könysin silloin vuokralla olleen lyhyen Rubiconin alla missä oli Pentastar- kone, mutta se toki on eri laite kuin CRD.
Jep, Jeepit on täynnä nerokasta suunnittelua

Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 08.12.2016. 23:23
Kirjoittaja ImacInnes
Joo, ja harrastajat suunittelee ja toteuttaa lisää nerokkaasti.
t. Ismo Ämmä
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 10.12.2016. 11:25
Kirjoittaja D_Bar
Kyllähän sitä huuhdeltua saa kotikonsteinkin, mutta ei se kauhean näppärästi käy...
Kaveri vaihtoi automaatin öljyt autoon, (Toyotaan

) niin ensin normaali vaihto, jonka jälkeen auto käymään ja hetken käymisen jälkeen jäähdyttimen letku irroittamalla litra öljyä ulos ja vastaava määrä uutta tilalle. Tämä toistetaan tarpeeksi monta kertaa, että ulos tuleva öljy näyttää tuoreelta... Kuulostaa melkoiselta näpertämiseltä, mutta ajattelin jossain välissä testata kun ei lähiseudulla ole firmaa, jolla laitteita huuhteluun olisi... Tai sitten vaihdan pari kertaa peräjälkeen kuten Timo neuvoi

Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 10.12.2016. 11:31
Kirjoittaja ImacInnes
Itse toimin perinteisellä tavalla jatkossakin ja vaihdan öjy vain kerran.
Sitten teen huuhtelun kun hankin sellaisen Jeepin missä huolto ohjelmassa/ kirjassa näin neuvotaan tekemään.
Mutta, kukin päättää miten tekee jotta saa itselleen mielenrauhan ja Jeeppi kulkee.
t. Ismo Ämmä
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 10.12.2016. 12:43
Kirjoittaja Timo L
ImacInnes kirjoitti:Itse toimin perinteisellä tavalla jatkossakin ja vaihdan öjy vain kerran.
Sitten teen huuhtelun kun hankin sellaisen Jeepin missä huolto ohjelmassa/ kirjassa näin neuvotaan tekemään.
Jos automaattilaatikon öljyt on kohtalaisen ruskeat/ tummat/ haisee palaneelta, niin kertavaihto ei todellakaan riitä. Laatikkoon jää silloin aivan liikaa likaista öljyä sun muuta möhnää. Huonot öljyt pitää vaihtaa vähintään kaksi kertaa, mieluiten kolme kertaa peräjälkeen jotta öljy on riittävän puhdasta. Minä ainakin mielummin käytän satkun-pari öljyihin + suodattimeen, kuin 1000-4000€ (riippuen tekeekö itse vai teettääkö) laatikkoremonttiin
Jos öljyt on suhteellisen kirkkaanpunaiset, niin kertavaihto + suodatin riittää toki hyvin.
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 10.12.2016. 16:49
Kirjoittaja ImacInnes
Tähän mennessä ei ole paleen hajiusta öljyä löytynyt näistä mun Jeepeistä. Onneksi.
Toki jos sellaista vastaan tulee niin sitten toimitaan toisin.
t. Ismo Ämmä
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 12.12.2016. 10:27
Kirjoittaja AKo
Timo L kirjoitti:ImacInnes kirjoitti:Itse toimin perinteisellä tavalla jatkossakin ja vaihdan öjy vain kerran.
Sitten teen huuhtelun kun hankin sellaisen Jeepin missä huolto ohjelmassa/ kirjassa näin neuvotaan tekemään.
Jos automaattilaatikon öljyt on kohtalaisen ruskeat/ tummat/ haisee palaneelta, niin kertavaihto ei todellakaan riitä. Laatikkoon jää silloin aivan liikaa likaista öljyä sun muuta möhnää. Huonot öljyt pitää vaihtaa vähintään kaksi kertaa, mieluiten kolme kertaa peräjälkeen jotta öljy on riittävän puhdasta. Minä ainakin mielummin käytän satkun-pari öljyihin + suodattimeen, kuin 1000-4000€ (riippuen tekeekö itse vai teettääkö) laatikkoremonttiin
Jos öljyt on suhteellisen kirkkaanpunaiset, niin kertavaihto + suodatin riittää toki hyvin.
No juuri tällä ajatuksella aion edetä. En kyllä sinne merkkihuoltoon kiikuta öljynvaihtoon, kun järkevämpikin (= huomattavasti halvempi) vaihtoehto löytyi. Ja kiitokset ajatustenvaihdosta!
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 20.08.2018. 16:51
Kirjoittaja Bunker
Minulle kerrottiin tänään, että huuhtelemalla vaihto ei minun Jeeppiin onnistu... joku termari/venttiili lauhduttimen vieressä estää huuhtelun?
JEEP GRAND CHEROKEE I (ZJ) 5.2 i 4x4 (ZJ) (155 KW, 211hv) vm. 1995
Onko todella näin, vai eivätkö osanneet?
t. Artsi
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 20.08.2018. 16:55
Kirjoittaja JAMANT
Ei siellä muistaakseni ole sellaista.... Takaisku saattaa olla, jossain sellaiseen törmäsin, mutta en muista missä semmoinen oli!!
Varaosakuvistakaan ei löytynyt mitään viitettä moiseen...
Mutta vaihda ilman huuhtelua, samalla saa ne pannat säädettyä....
Re: JK:n automaatin öljynvaihto
Lähetetty: 20.08.2018. 20:02
Kirjoittaja Timo L
Joissain on takaisku, joissain ei. Esim. omassa '98 ZJ:ssä ei ollut mitään takaiskuventtiiliä laatikon jäähdytinlinjassa.
Niistä on kyllä jenkkilän foorumi pullollaan tapauksia missä takaisku on jumissa ja estää liemien kunnollisen kierron jäähdyttimelle.