Sivu 1/2

KJ Cherokeen vaihteisto

Lähetetty: 08.05.2009. 21:15
Kirjoittaja JAMANT
Nyt sekin on sitten nähty, KJ (2.4L4 -moottorilla) jossa on manuaalivaihteistona NV1500 ja viitonen kadonnut kesken ajon!!

Laatikko irti ja osiksi, pääakselilla olevan viitosvaihteen rattaan rakenne on erikoinen, kytkentäholkki viitoselle vaihdettaessa, liittyy suorahampaiseen rattaaseen joka on HITSATTU kiinni varsinaiseen viitosen välitykseen (vinohampainen)!!! HITSATTU :!: :!: :!: , vain Jenkki pystyy tähän!!!

Lähetetty: 09.05.2009. 11:13
Kirjoittaja cmalino
:shock:

Olikos tässä sitten ko. hitsaus pettänyt, vai?

Lähetetty: 09.05.2009. 11:44
Kirjoittaja JAMANT
cmalino kirjoitti::shock:

Olikos tässä sitten ko. hitsaus pettänyt, vai?
Katos vaan, vuodatuksesta unohtui tärkein, hitsaus oli pettänyt!!

Olisivat edes ennen hitsausta poranneet kolme reikää akselin ja sen rattaan liitokseen ja tapit niihin ottamaan kuormaa vastaan, ja sitten hitsattu, mutta ei, pysyy kasassa vain hitsauksen voimalla!!

Ja just katselin noita rattaita tuolla pöydällä, ne on muutkin vaihteet hitsaamalla kasattu, mutta ne ilmeisesti kestää, kun on vääntörasitus pienempi kuin viitosella!! Näitä saa ilmeisesti tehdä kohta enemmänkin :wink: :wink: ! Täytyy varmaan varata osia hyllyyn...

Lähetetty: 11.05.2009. 23:11
Kirjoittaja linttaliiteri
:shock: Rupes yht äkkiä kiinnostamaan KJ:n manuaalin sielunelämä. Eroaako 1500 vs. 3500 laatikot jotenkin ulkoisesti??? Omaani tuolla tutkiskelin ja numerolappu on kaiketi siellä kepin juuressa missä laatikon malli lukeepi. No eihän sinne pääsekkään ihan noin vaan... pelkkä kepin suojapussin irroitus ei auttanut.
Ohjekirjassa sanotaan et öljyn laatu pitää olla Mopar Manual Tr. Lub. 04874464. Se viittaisi laatikkoon 3500 ????
Voiko luottaa käsikirjan tietoon tässä tapauksessa ? Ja jos 3500.sessa on "väärää" öljyä, onkos kuinka vaarallista ?? (Olisiko sittenkin pitänyt käydä kalliissa merkkihuollossa?)
Autohan on siis KJ 2.4 -04.

Lähetetty: 12.05.2009. 9:19
Kirjoittaja JAMANT
linttaliiteri kirjoitti::shock: Rupes yht äkkiä kiinnostamaan KJ:n manuaalin sielunelämä. Eroaako 1500 vs. 3500 laatikot jotenkin ulkoisesti??? Omaani tuolla tutkiskelin ja numerolappu on kaiketi siellä kepin juuressa missä laatikon malli lukeepi. No eihän sinne pääsekkään ihan noin vaan... pelkkä kepin suojapussin irroitus ei auttanut.
Ohjekirjassa sanotaan et öljyn laatu pitää olla Mopar Manual Tr. Lub. 04874464. Se viittaisi laatikkoon 3500 ????
Voiko luottaa käsikirjan tietoon tässä tapauksessa ? Ja jos 3500.sessa on "väärää" öljyä, onkos kuinka vaarallista ?? (Olisiko sittenkin pitänyt käydä kalliissa merkkihuollossa?)
Autohan on siis KJ 2.4 -04.

Siellä vaihdekepin juuressa on vain viivakoodi ja varaosanumero, ei mitään tunnistetietoja!!!

Olin tunnistavinani NV1500:n kuvien mukaan ja ilmeisesti käsittääkseni kuvien mukaan eroa olis täyttöpropun sijainnissa ja peruutusvalokytkimen sijainnissa: NV1500 molemmat oikealla ja NV3500 täyttöproppu ilmeisesti taitaa olla vasemmalla??!! Samaa öljyä käyttävät molemmat, Mopar # 4874464 !! 2.4:n perässä on käsittääkseni aina NV1500, näin ainakin ymmärsin asian!!

Täytyy varmaan laittaa tunnistekuvia nettikauppaan!!!

Lähetetty: 12.05.2009. 23:10
Kirjoittaja linttaliiteri
No, näillä eväillä mennään. Oikeat öljyt sisään ja maltilla sen viitosen kanssa.
Oon tällä viime syksystä ajellu ja ei tuo vaihteensiirto kyllä hirveesti ole luottamusta herättäny. Onneks on senverran laiska kulkija tää pikkukone et hakee kyl yleensä ajoissa jo pienempää pykälää. :?
Onks tää nyt se Mitsbishisyndrooma ku vitoset paukkuu ??

Lähetetty: 13.05.2009. 9:14
Kirjoittaja JAMANT
linttaliiteri kirjoitti:
Onks tää nyt se Mitsbishisyndrooma ku vitoset paukkuu ??
Tiedä tuosta, kun muistaakseni ei Mitsun laatikoissa ole hitsattu vaihteita kasaan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 14.05.2009. 11:38
Kirjoittaja linttaliiteri
Onkohan tuo "väärä" öljy kui haitallista tuolla laatikossa?? Täysin syntinen GL4 / 5 luokiteltu 75w90. Olisikohan parasta vaihtaa het vai koht ?? Vaihdettu 11 / 08 mut ajettu vain reilun tuhannen km. sen jälkeen eli tosi vähän... vetokoukkukin vaan koristeena roikkuu perässä.

Lähetetty: 14.05.2009. 12:14
Kirjoittaja JAMANT
linttaliiteri kirjoitti:Onkohan tuo "väärä" öljy kui haitallista tuolla laatikossa?? Täysin syntinen GL4 / 5 luokiteltu 75w90. Olisikohan parasta vaihtaa het vai koht ?? Vaihdettu 11 / 08 mut ajettu vain reilun tuhannen km. sen jälkeen eli tosi vähän... vetokoukkukin vaan koristeena roikkuu perässä.
Jaa, ei osaa sanoa!! Laatikon avattuani mietin tota öljyvaatimusta, kun ei siellä ole mitään ihmeellistä!! Synkat ihan tavallisia pronssi (tai messinki, mistä ne erottaa?? ) -renkaita ja laakerit osin avoimia kartiorullalaakereita (sivuakselin molemmat päät) ja loput laakerit neulalaakereita ja kaksi ilmeisesti kuulalaakeria (kytkinakselin ja pääakselin taka) jotka on molemminpuolin suojattuja!!

Lähetetty: 14.05.2009. 15:10
Kirjoittaja linttaliiteri
Ok. Kiitti infosta. :) Tässä tapauksessa tieto ei lisännyt tuskaa, kaikkihan on korjattavissa jos ne rikki menee. Ja JOS menee niin tietää mihin soittaa :wink:

Lähetetty: 14.05.2009. 15:15
Kirjoittaja JAMANT
linttaliiteri kirjoitti:tietää mihin soittaa :wink:
Kuusakoskelle :wink: :wink: :wink: :lol: :lol: :lol:

niin

Lähetetty: 14.05.2009. 18:51
Kirjoittaja Hunter
Onkos dieselin manuaali loota sama kun bensa KJ.n??

Re: niin

Lähetetty: 15.05.2009. 9:11
Kirjoittaja JAMANT
Hunter kirjoitti:Onkos dieselin manuaali loota sama kun bensa KJ.n??
Ei, mun mielestä dieselin perässä on NV3500!! Periaatteessa siis sama aski, mutta vahvempi/isompi, menee samalla öljyllä kuin tuossa ylempänä ilmoitettu!!

Lähetetty: 26.05.2009. 14:53
Kirjoittaja JAMANT
Tulihan se ratas vihdoinkin, menihän siihen taas kaksi viikkoa (kolmen päivän sijaan, niinkuin aluksi luvattiin)!!! Kasaaminen aloitettu....

Lähetetty: 27.05.2009. 12:28
Kirjoittaja JAMANT
Ja kasaaminen lopetettu :shock: (kun tuli valmiiksi :lol: :lol: )!! Ja toimii kuin Buicki (eiku Jeeppi :roll: )!!