Sivu 1/1
Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 10.10.2017. 9:04
Kirjoittaja TW-105
Terve, tuli nyt hankittua ensimmäinen Jeep tosin vaan Compas. Autossa ilmeni melko nopeasti jokin rallattavat resonaatio vaihteiston suunnalla vedätettäessä kierroksilla 1500-1800 rpm. Asiaa pähkäilty ja ihmetelty muutama viikko ja selvää ei vielä ole tullut. Jamantilla käyty myös nosturilla, eikä mitään irtonaista osaa löytynyt rämisemästä, joskus lähdettäessä liikkeelle kytkin vähän heijaa ja vatkaa. Autolla ajettu jo/vasta 164tkm pääkaupunki seudulla, mahtaisiko olla jo kytkin ja vauhtipyörä morjens?
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 10.10.2017. 13:38
Kirjoittaja ImacInnes
Muuttuuko ääni mitenkään vapaaalla kytkintä painettaessa?
Sinnehän se viittaa kytkin levyn tai paineasetelman jousiin?
t. Ismo Ämmä
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 10.10.2017. 17:24
Kirjoittaja JAMANT
Joo, erikoinen ääni on, voi se olla se kaksoismassavauhtipyörä kun ääntää, mutta ei osannut sanoa koeajolla eikä nosturilla, kun ei mitään viitettä näy ja kuuluu vain kuormitettaessa. Vähän niinkuin vuotais pakoputkiliitoksestaan kun on katti tai vaimentaja tukossa, mutta ei ole mitään merkkiä että vuotais mistään ulos... Mielenkiintoinen vika taas kerran ja kiva on seurata jos se selviää, mikä ääntää...
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 10.10.2017. 23:11
Kirjoittaja TW-105
Kokeilen nyt seuraavaksi tarkastaa ja vaihtaa voimansiirto linjan öljyt lootasta perään asti ja tutkia öljyt löytyykö mitään hilettä seasta. Huoltohistoriasta ei selviä onko öljyjä koskaan vielä vaihdettu, tulossa pari pitempää reissua Sisä-Suomen ja pohjois-savoon niin sitten selviää jääkö matkalle vai kestääkö. Kiitos vielä Jamantille hyvistä vinkeistä, täytyy noi alustan puslat laittaa vaihtoon kun ehtii.
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 11.10.2017. 6:58
Kirjoittaja TW-105
ImacInnes kirjoitti:Muuttuuko ääni mitenkään vapaaalla kytkintä painettaessa?
Sinnehän se viittaa kytkin levyn tai paineasetelman jousiin?
t. Ismo Ämmä
Juu ääni loppuu kuin seinään kytkintä painaessa, kun veto katkeaa ja koneen kierrokset siten nousee. Ääni on vähän sellainen tiuha rallatus helinä, kun mutteria vierittäisi peltiä pitkin. Ääntää enemmän kun vedättää isommalla vaihteella liian vähillä kierroksilla siinä n. 1700rpm.
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 11.10.2017. 8:23
Kirjoittaja ImacInnes
Pahasti kuulostaisi kaksoismassapyörän ääntämiseltä? Painelaakeri lienee kunnossa kun kuormittaessa loppuu ääni.?
Vai on näissäkin nykyjään kaksoismassavauhtipyörä?? Voi voi.
Isäni Volvoon moinen olisi maksanut karvan alle 1000euroo vaan onneksi ei tarvinnut vaihtaa kuin levy, painelaakeri ja stefa.
t. Ismo Ämmä
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 11.10.2017. 10:10
Kirjoittaja JAMANT
Joo, kaksoismassavauhtipyörät käytössä jo monessa Jeepissä, tosin eihän noita manuaaleja montaa enää ole: Patriot/Compass, KJ-Cherokeet 2.4DOHC -koneella ja JK-Wrangleri 2.8CRD -koneella (niitä ei kyllä montaa ole suomessa, itse tiedän yhden), ja olikohan noissa KJ-Cherokeen 2.5CRD koneisissa myös, KJ:n 2.8CRD:tä en muista manuaalina nähneenikään (tai sitten muistan väärin)...
Eikä se olekkaan se levy ja asetelma joka noihin maksaa, se on se vauhtipyörä kun maksaa ja ne on aina hajalla kun tekee kytkinremontin, kyllä se Volvonkin olis ollu, jos sulla olis ollu uusi vauhtipyörä mihin verrata... Mutta kukin tekee itselleen miten tekee ja asiakkaille miten haluaa vastuuta ottaa ja tehdä sitten uudestaan takuuna...
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 11.10.2017. 21:36
Kirjoittaja TW-105
No nyt on öljyt vaihdettu koko linjaan, lootan öljyt oli tummanpunaiset ja pientä metallin väriä, jakolootassa öljyt oli tosi tummat ja öljyt tuli täyttöstä pihalle, eli taisi olla yli täysi. Taka-akselin perässä ei paljoa öljyä sitten ollutkaan, alle litra ja tosi tummaa. Tulppien magneettiin oli jäänyt vähän metallia, mutta ei paljoa.
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 11.10.2017. 21:39
Kirjoittaja TW-105
JAMANT kirjoitti:Joo, kaksoismassavauhtipyörät käytössä jo monessa Jeepissä, tosin eihän noita manuaaleja montaa enää ole: Patriot/Compass, KJ-Cherokeet 2.4DOHC -koneella ja JK-Wrangleri 2.8CRD -koneella (niitä ei kyllä montaa ole suomessa, itse tiedän yhden), ja olikohan noissa KJ-Cherokeen 2.5CRD koneisissa myös, KJ:n 2.8CRD:tä en muista manuaalina nähneenikään (tai sitten muistan väärin)...
Eikä se olekkaan se levy ja asetelma joka noihin maksaa, se on se vauhtipyörä kun maksaa ja ne on aina hajalla kun tekee kytkinremontin, kyllä se Volvonkin olis ollu, jos sulla olis ollu uusi vauhtipyörä mihin verrata... Mutta kukin tekee itselleen miten tekee ja asiakkaille miten haluaa vastuuta ottaa ja tehdä sitten uudestaan takuuna...
Jaahas, taisi tulla kalliimpi remppa sarja pikkujeeppiin... No tekemällä oppii.
Re: Jeep compassin outo resonaatio vetettettäessä.
Lähetetty: 12.10.2017. 10:59
Kirjoittaja ImacInnes
Oli siinä Volvossa kuluneet renkaat ja käytetty moottorikin muutta ei katsottu aiheelliseksi nitäkään vielä vaihtaa ja vauhtipyöräkin jätettiin vaihtamatta asiakkaan toiveiden mukaan.
Volvossa oli outoa että oli kasoismassavauhtipyörä mutta normi paineasetelma ja kytkin levy eikä Fixsuksen kautta edes löytynyt vaihtoehtoa?
Sain vielä lainaksi Volvon kaikki erikoistyökalut ja kirjalliset ohjeet joilla olis saannut paineasetelman purettua oikeaoppisesti, vaan nyt niille ei ollut käyttöä.
t. Ismo Ämmä
JAMANT kirjoitti:
Eikä se olekkaan se levy ja asetelma joka noihin maksaa, se on se vauhtipyörä kun maksaa ja ne on aina hajalla kun tekee kytkinremontin, kyllä se Volvonkin olis ollu, jos sulla olis ollu uusi vauhtipyörä mihin verrata... Mutta kukin tekee itselleen miten tekee ja asiakkaille miten haluaa vastuuta ottaa ja tehdä sitten uudestaan takuuna...