Sivu 1/1
Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 17.07.2018. 14:07
Kirjoittaja Rikste
Terve. Nyt on vetarien laakeripinta ottanut osumaa ja ajattelin että ei vielä olis varaa uusia vetareita ostaa. Kysyisin nyt että onko skf r1563 ns. Korjauslaakeri ko. taka-akseliin?
Tarkoitus on vaan että saa pystyvälyksen pois katsastuksen ajaksi.
T Riku
Edit. Löysin ko. Laakerin rockauton sivuilta mutta tarvis varmistuksen.
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 17.07.2018. 21:44
Kirjoittaja Timo L
Tietääkseni tuo on korjauslaakeri, jossa laakeri vastaa hieman eri kohtaan vetaria kuin alkuperäinen. En nyt ihan tosin lyö päätäni pantiksi.
edit: Kannattaa tsekata tarkasti onko oikean kokoinen, D44a käyttää samoja pyöränlaakereita ja stefoja kuin D35.
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 17.07.2018. 21:50
Kirjoittaja Rikste
Kiitos. Näillä mennään... Tilaan tommoset. Just mietin et oon ajellu tolla autolla 4500km ja se on ollu mulla kohta vuoden... Ei tuu hirveesti kilometrejä näillä jenkki ihmeillä

oli se vaihteisto homma ja muut... Josko tän projektin jälkeen vois ajellakin vähän aikaa

Kiitos sulle vielä avusta ja siitä manuskasta...
T Riku Tuppurainen
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 17.07.2018. 21:51
Kirjoittaja Timo L
Korjasin vielä ylle tekstiä.. tsekaa mitat. Rockauton part search ei antanut kovin tarkkoja tietoja mihin tuo käy, näytti vain '93-'98 Jeep.
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 17.07.2018. 22:19
Kirjoittaja Rikste
Jep... Kun kattelin sieltä niin 96 mallinen v8 voi olla näköjään millä perällä vaan... Mulla on väärät laakerit tuohon. Noissa laakereissa on vetariin prässättävät sisäkoolit ... Ja on dana 44a perään. Niissä näköjään voi olla mitkä vaan laakerit mutta tossa mun perässä on noi laakerit missä vetari on sisäkoolina

. siksi luulen et noi vois käydä. On kyl suunnittelun kukkanen toi rakenne...
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 18.07.2018. 16:22
Kirjoittaja Timo L
Ei ole mikä vaan perä, eikä ole mitkä vaan laakerit.
'96-'98 V8 ZJ:ssä on AINA tehtaalta lähtiessä ollut c-klipillinen D44HD akseli, mikä käyttää ZJ:ssä AINA samoja pyöränlaakereita ja -stefoja kuin D35. '93-'95 ZJ:t on aina D35:llä, ja '96-'98 kuutoskoneiset ja pääosin dieselit on D35:llä. Se on ihan oikeastikin juuri noin yksinkertaista, jollei joku ole vaihtanut autoon toista taka-akselia.
Iso osa tarvikekaupoista ja nettikaupoista myy D44HD- akseliin niin sanottuja SET10- laakereita, mitkä on tavallisen rauta-D44:n laakerit, stefat ja krymppiholkit. Ne ei käy yhteenkään D44HD perään, ei edes WJ:n D44HD:hen mikä on c-clipitön (WJ:ssä on SET20- laakerit, jos en väärin muista).
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 18.07.2018. 18:55
Kirjoittaja Ralusa2006
Rikste kirjoitti:
Tarkoitus on vaan että saa pystyvälyksen pois katsastuksen ajaksi.
Viisaammat oikaiskoot mutta ainakin aiemmin oli silleen että pystyvälys ei katsastuksessa haitannut, sivuttaisvälys kyllä.
Tästä on jo aikaa ja kun nyttemmin on taas tiukennuksia tullut niin en uskalla varmaksi tämän päivän tilannetta. Soittamalla kontuurille selvinnee.
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 18.07.2018. 21:14
Kirjoittaja Timo L
Ralusa2006 kirjoitti:Rikste kirjoitti:
Tarkoitus on vaan että saa pystyvälyksen pois katsastuksen ajaksi.
Viisaammat oikaiskoot mutta ainakin aiemmin oli silleen että pystyvälys ei katsastuksessa haitannut, sivuttaisvälys kyllä.
Tästä on jo aikaa ja kun nyttemmin on taas tiukennuksia tullut niin en uskalla varmaksi tämän päivän tilannetta. Soittamalla kontuurille selvinnee.
Eikun juuri toisinpäin. Pystyvälys (vetaria voi heiluttaa ylös-alas tai vasemmalle-oikealle) tarkoittaa väljää laakeria tai vetaria, pieni vetarinsuuntainen välys c- klipillisessä perässä on ominaisuus, ei vika. Siellä on käytännössä pakko olla välys..
Kah kun näiden pyöränlaakerit on ihan perus rullat, ei kartiolaakerit

ei voisi oikein kartiot ollakaan, kun vetoakseli pitää työntää sisäänpäin jotta c-clipin saa pois.
Re: Zj dana 44a takapyörän laakerit/vetoakselit
Lähetetty: 21.07.2018. 15:24
Kirjoittaja Ralusa2006
Timo L kirjoitti:Ralusa2006 kirjoitti:Rikste kirjoitti:
Tarkoitus on vaan että saa pystyvälyksen pois katsastuksen ajaksi.
Viisaammat oikaiskoot mutta ainakin aiemmin oli silleen että pystyvälys ei katsastuksessa haitannut, sivuttaisvälys kyllä.
Tästä on jo aikaa ja kun nyttemmin on taas tiukennuksia tullut niin en uskalla varmaksi tämän päivän tilannetta. Soittamalla kontuurille selvinnee.
Eikun juuri toisinpäin. Pystyvälys (vetaria voi heiluttaa ylös-alas tai vasemmalle-oikealle) tarkoittaa väljää laakeria tai vetaria, pieni vetarinsuuntainen välys c- klipillisessä perässä on ominaisuus, ei vika. Siellä on käytännössä pakko olla välys..
Kah kun näiden pyöränlaakerit on ihan perus rullat, ei kartiolaakerit

ei voisi oikein kartiot ollakaan, kun vetoakseli pitää työntää sisäänpäin jotta c-clipin saa pois.
Voi myös tarkoittaa viallista/sopivasti kulunuttta koolinkia/laakeripesää (tai mikä sen oikea nimi onkaan) mutta ottamatta kantaa mistä eri välykset johtuvat niin katsastussetä aikanaan näin mulle totes että pystyvälys (ylös-alas suuntainen ei
katsastuksessa haittaa. Läpi meni sillä kertaa.....