Casterin ja pinion kulman säätö jäykillä akseleilla
Lähetetty: 18.12.2020. 15:50
Ihan alkuun sori jos tuo "pinion kulma" on suomeksi väärin, tarkoitan siis "pinion angle" termiä.
Kulkineessani (JK Wrangler) on n. 2 tuuman korotus, tukivarsiin ei ole koskettu. Tästä syystä caster ja tuon etuvetarin alemman nivelen kulma eivät ole enää alkuperäiset. Ero ei ole suurensuuri, mutta tyypillisesti edellä mainitut aiheuttavat seuraavaa:
Lopuksi vähän jatkopohdintaa:
Ensimmäinen, eli tuo cut & turn: vähän riippuen siitä tehdäänkö leikkaus joustintukien ulko- vai sisäpuolelta, saadaan kyllä caster ja pinion kulmat kohdilleen, mutta voi olla että alemman jousilautasen kulma menee enemmän tai vähemmän munilleen. Tässä menetemässä on omasta mielestäni kyllä pakko laittaa se akselin sisäpuolinen lisäputki, muuten jännittäisi hitsauksien kestäminen. Menetelmä voi leikkauskohdasta riippuen vaatia myös tukivarsien pituuden kanssa sättäämistä että kaikki on lopuksi kohdillaan.
Toisella toisella menetelmällä saadaan ainakin Caster kohdilleen, Pinionin sättäys vaatii tukivarsien vaihtoa. Alapään jousilautanen jää vinoon, varsinkin jos Pinionin kulmaa käännetään.
Kolmas menetelmä on ehkä työläin (?), mutta kaikki kulmat tulee just niinkuin halutaan ja jouset pysyy suorassa. Noiden sisäpäiden hitsauksien aukikairaaminen ei ole ihan helppo homma, mutta noita akseliputkia on kyllä saatu maastossa ihan ajamallakin pyörähtämään, eli ei ole tekemätön paikka... Ja juu, sama homma kuin yllä, täydellinen lopputulos edellyttää tukivarsien pituuden tuunausta (tuunattavia tukivarsia siis).
P.S. Sori pitkästä viestistä
Kulkineessani (JK Wrangler) on n. 2 tuuman korotus, tukivarsiin ei ole koskettu. Tästä syystä caster ja tuon etuvetarin alemman nivelen kulma eivät ole enää alkuperäiset. Ero ei ole suurensuuri, mutta tyypillisesti edellä mainitut aiheuttavat seuraavaa:
- Casterin muuttuminen "pystympään" tekee ohjauksesta kevyemmän tuntuisen, eikä ohjaus keskitä kovinkaan voimakkaasti. Tämän huomaa autossani.
- Vetonivelen liian suuri kulma taas aiheuttaa vedossa nypytystä. Tätä en kyllä ole huomannut kun kulmaa ei paljoa ole tullut.
- Cut & turn eli leikkaa ja kierrä: akseliputket katkaistaan, kierretään kulmat kohdilleen, ja hitsataan akseliputki takaisin paikoilleen. Tehdään usein siten, että samalla asennetaan akseliputken sisälle lisäputki (sleeve) joka jäykistää akselia ja helpottaa putkenpätkien pitämistä linjassa.
- Irroitetaan ohjausnivelen sisemmät osat (se C:n muotoinen valukappale) akseliputkista, kierretään caster ja pinion kulmat kohdilleen, ja hitsataan takaisin paikoilleen.
- Porataan akseliputkien sisäpäätyjen hitsaukset auki, ja kierretään caster ja pinion kulmat kohdilleen, hitsataan putki takaisin kiinni.
Lopuksi vähän jatkopohdintaa:
Ensimmäinen, eli tuo cut & turn: vähän riippuen siitä tehdäänkö leikkaus joustintukien ulko- vai sisäpuolelta, saadaan kyllä caster ja pinion kulmat kohdilleen, mutta voi olla että alemman jousilautasen kulma menee enemmän tai vähemmän munilleen. Tässä menetemässä on omasta mielestäni kyllä pakko laittaa se akselin sisäpuolinen lisäputki, muuten jännittäisi hitsauksien kestäminen. Menetelmä voi leikkauskohdasta riippuen vaatia myös tukivarsien pituuden kanssa sättäämistä että kaikki on lopuksi kohdillaan.
Toisella toisella menetelmällä saadaan ainakin Caster kohdilleen, Pinionin sättäys vaatii tukivarsien vaihtoa. Alapään jousilautanen jää vinoon, varsinkin jos Pinionin kulmaa käännetään.
Kolmas menetelmä on ehkä työläin (?), mutta kaikki kulmat tulee just niinkuin halutaan ja jouset pysyy suorassa. Noiden sisäpäiden hitsauksien aukikairaaminen ei ole ihan helppo homma, mutta noita akseliputkia on kyllä saatu maastossa ihan ajamallakin pyörähtämään, eli ei ole tekemätön paikka... Ja juu, sama homma kuin yllä, täydellinen lopputulos edellyttää tukivarsien pituuden tuunausta (tuunattavia tukivarsia siis).
P.S. Sori pitkästä viestistä