WK2 kylmänä täristää vaihteenvaihdossa
Lähetetty: 05.03.2022. 17:40
Tuli viikko sitten ostettua uusi vanha WK2 2012 3.0 CRD automaatti, ajettu 268 tkm. Molemmilla koeajoilla kaupan pihalta automaatti toimi kaikissa vaihdoissa mukavan pehmeästi eikä ollut mitään epävarmuutta vaihtamisessa eri ajotavoilla.
Nyt oston jälkeen pikkupakkaset tuntuvat vaikuttavan vaihteiston toimintaan kylmänä. Oireet poistuvat noin 10km kaupunkiajon jälkeen eli moottorin/vaihteiston lämmettyä.
Oireena on noin sekunnin mittainen täristys (kuten maantien tärinäraidalla), kun kiihdyttää nimenomaan löysän hitaasti muun liikenteen mukana ja laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Sen sijaan liikennevaloissa paalupaikalta lähtiessä normikiihdytyksellä ei esiinny minkäänlaista oiretta vaan vaihto on moitteeton. Onko kyse siitä, että hitaasti kiihdyttäessä laatikko epäröi vaihtamisen ajankohtaa tai momentinmuunninkytkin tarttuu aavistuksen hitaasti? Toisaalta käsikirjassa lukee sivulla 209: "Momentinmuunninkytkintä ei oteta käyttöön ennenkuin vaihteisto ja jäähdytysneste ovat lämmenneet." Tähän asti olen kokeillut vain ajomoodilla "AUTO". Käyttämäni lukija ei löydä mitään vikakoodia, mutta se ei kai todista mitään...
Ko. oiretta en ole havainnut muiden vaihteiden välillä, mutta toisaalta keskustassa asuvana en pääse nopeampien korkeusrajoitusten piiriin ennen auton lämpeämistä. Kokeilin yhtenä aamuna kylmällä autolla sitä, että pakotin automaatin pysymään ykkösvaihteella (D->1) ja ajoin kaupunkiosuuden vähän isommilla kierroksilla. Tässäkään ei ollut ongelmaa, eli oire ilmenee vain automaatin vaihtaessa 1:ltä 2:lle.
Ensimmäinen ajatukseni oli tarkistaa vaihteistoöljyn määrä. Mutta ilmeisesti WK2:n asiakaskunnaksi valmistaja on ajatellut vain sellaisia, jotka eivät enää osaa käyttää öljytikkua ja valmistaja on varmuuden vuoksi jättänyt koko tikun pois. Automaattivaihteiston öljy on huoltokirjan mukaan vaihdettu 69 tkm sitten ja vaihtovälin pitäisi olla 100tkm.
Arvauksia? Vika, kuluma, säätövirhe, öljyssä vikaa vai vanhan auton ominaisuus?
Olisiko parempi viedä suoraan automaattilaatikkohuoltoon kuin vain öljynvaihtajalle? Itseäni kiinnostaisi nähdä vanhat litkut ja onko magneettiin mitään tarttunut. Nimittäin vieläkin mulla on muistissa, kun jokunen vuosi sitten GC 5.9:stäni laatikko päätti silputa itsensä sisältä täysin finaaliksi 50km sisällä siitä, kun tuli ensimmäisiä ylimääräisiä ääniä moottoritiellä. Silloin ajokilometrejä oli vain n 180tkm, mutta myönnän ottaneeni tuohon aikaan päivittäin ilon irti 5.9-litraisesta. Nyt uskalsin ottaa uudemman mallin isommilla kilometreillä, kun ajattelin ettei kukaan käyttäisi dieselillä niin paljoa kenkää...
Nyt oston jälkeen pikkupakkaset tuntuvat vaikuttavan vaihteiston toimintaan kylmänä. Oireet poistuvat noin 10km kaupunkiajon jälkeen eli moottorin/vaihteiston lämmettyä.
Oireena on noin sekunnin mittainen täristys (kuten maantien tärinäraidalla), kun kiihdyttää nimenomaan löysän hitaasti muun liikenteen mukana ja laatikko vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Sen sijaan liikennevaloissa paalupaikalta lähtiessä normikiihdytyksellä ei esiinny minkäänlaista oiretta vaan vaihto on moitteeton. Onko kyse siitä, että hitaasti kiihdyttäessä laatikko epäröi vaihtamisen ajankohtaa tai momentinmuunninkytkin tarttuu aavistuksen hitaasti? Toisaalta käsikirjassa lukee sivulla 209: "Momentinmuunninkytkintä ei oteta käyttöön ennenkuin vaihteisto ja jäähdytysneste ovat lämmenneet." Tähän asti olen kokeillut vain ajomoodilla "AUTO". Käyttämäni lukija ei löydä mitään vikakoodia, mutta se ei kai todista mitään...
Ko. oiretta en ole havainnut muiden vaihteiden välillä, mutta toisaalta keskustassa asuvana en pääse nopeampien korkeusrajoitusten piiriin ennen auton lämpeämistä. Kokeilin yhtenä aamuna kylmällä autolla sitä, että pakotin automaatin pysymään ykkösvaihteella (D->1) ja ajoin kaupunkiosuuden vähän isommilla kierroksilla. Tässäkään ei ollut ongelmaa, eli oire ilmenee vain automaatin vaihtaessa 1:ltä 2:lle.
Ensimmäinen ajatukseni oli tarkistaa vaihteistoöljyn määrä. Mutta ilmeisesti WK2:n asiakaskunnaksi valmistaja on ajatellut vain sellaisia, jotka eivät enää osaa käyttää öljytikkua ja valmistaja on varmuuden vuoksi jättänyt koko tikun pois. Automaattivaihteiston öljy on huoltokirjan mukaan vaihdettu 69 tkm sitten ja vaihtovälin pitäisi olla 100tkm.
Arvauksia? Vika, kuluma, säätövirhe, öljyssä vikaa vai vanhan auton ominaisuus?
Olisiko parempi viedä suoraan automaattilaatikkohuoltoon kuin vain öljynvaihtajalle? Itseäni kiinnostaisi nähdä vanhat litkut ja onko magneettiin mitään tarttunut. Nimittäin vieläkin mulla on muistissa, kun jokunen vuosi sitten GC 5.9:stäni laatikko päätti silputa itsensä sisältä täysin finaaliksi 50km sisällä siitä, kun tuli ensimmäisiä ylimääräisiä ääniä moottoritiellä. Silloin ajokilometrejä oli vain n 180tkm, mutta myönnän ottaneeni tuohon aikaan päivittäin ilon irti 5.9-litraisesta. Nyt uskalsin ottaa uudemman mallin isommilla kilometreillä, kun ajattelin ettei kukaan käyttäisi dieselillä niin paljoa kenkää...