Sivu 1/1

WK lisäaineistus pielessä (olikin solenoidi)

Lähetetty: 21.10.2022. 19:41
Kirjoittaja kraft
Kas niin, uusi jeepisti ja typeriä kysymyksiä luvassa.

GC vuosimallia 2005 kävi korjaamolla peräöljyjen vaihdossa ja sanoivat pistäneensä pöljyä jossa "lisäaine on valmiina".
Ajelin noin 1000km maantietä ja nyt kelien kylmettyä, kun käännyin kotipihasta pois pitää kummatkin perät jumalattoman jurinan ja tärinän.
Tärinät hävisi pikkuhiljaa kun ajoin korttelin ympäri takaisin kotipihaan.

Joka paikassa sanotaan, että pelkkä moparin öljy ei piisaa vaan pitäisi pistää lisäaineet sisään kaveriksi.
Toiminko nyt niin, että jamantilta kaksi pulloa lisäainetta tiluuseen, perien täyttötulpasta tippa öljyä pois jollain ilveellä että lisäaine mahtuu "mukaan" ja kovaa ajoa?

Vai uskallanko ajella koslan öljyt vaihtaneen firman pihaan vartomaan että saavat aineet sisään?

EDIT: Onko edes olemassa Moparin 75W140 peräöljyä jossa olisi lisäaineistus valmiina?!?

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 21.10.2022. 20:23
Kirjoittaja JAMANT
kraft kirjoitti:
21.10.2022. 19:41
Onko edes olemassa Moparin 75W140 peräöljyä jossa olisi lisäaineistus valmiina?!?
En oo ainakaan nähnyt, mulla on vain sitä lisäaineetonta Moparia hyllyssä...

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 23.10.2022. 10:34
Kirjoittaja Jpe61
Muilla valmistajilla on kyllä, mutta olisin semikriittinen sen suhteen että uskaltaako niitä käyttää. Joku Moparin hyväksyntä olisi jostain hyvä kaivaa.

Ja vilkaise nyt sinne perään tulpan kautta että onko siellä öljyä lainkaan/oikea määrä, nimimerkillä laskussa oli jarrunesteen vaihto, jarrunestettä ei kuitenkaan oltu vaihdettu...

Ja vielä: jos ei ole satavarmaa mitä siellä perässä on, en lähtisi tuuppaamaan sekaan lisäainetta, pistättäisin koko homman uusiksi.

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 24.10.2022. 11:31
Kirjoittaja kraft
Hei,

Kysyn nyt vielä lisäaineistuksen määrää.
Kendallin lisäaine joka täyttää vaatimukset Chrysler MS-5630 - Dana 40819.
Ja moparin öljyn numero on samaa tavaraa mitä Jamant myy eli täyssynteettinen.

Eli jos ei ole noissa vika niin oliskohan sitten solenoidit jumissa, kun tekee tuota kylmänä?
Tuossa on osviittaa solenoidivian selvittämiseen:

https://www.motortrend.com/how-to/1810- ... okee-bind/
"Let the vehicle sit overnight. Then with the vehicle in Park, jack up the front end so that both tires are off the ground. The front tires should spin opposite each other with very little resistance, just like an open differential. If they don’t, lower the vehicle and drive it around until the binding noise goes away. Jack the vehicle up again and see if the front tires spin freely. If they do, you have a sticky solenoid. If they don’t, disconnect the pigtail on top of the front differential housing and spin the tires again. If they free up, then there’s likely a wiring or electronic issue."
Eikö tuosta voisi päätellä, että perän johdon irroittamalla lukon kytkimen pitäisi aueta? Pääsee ainakin ajamaan rikkomatta paikkoja?

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 24.10.2022. 11:50
Kirjoittaja JAMANT
Voi siellä olla solenoidi jumissa, mutta molemmissako perissä yhtä aikaa?? On mulle tullut jumivia solenoideja, mutta ei koskaan kahdessa yhtä aikaa. Uusia solenoideja on hyllyssä, sen jumituksen saa auki vain irroittamalla se solenoidi, kun ei se oo sähköinen jumi, töpseliä irroittamalla se ei aukea... Voisko olla vaan että se jumii jommassa kummassa perässä ja kuulostaa että ääni tulis molemmista peristä??

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 24.10.2022. 12:39
Kirjoittaja kraft
Erinomainen pointti.

Katson jos saisi tuon pihassa ylös ja renkaita pyöriteltyä. Toivottavasti nyt on vaan aineista kiinni... :cry:

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 24.10.2022. 13:10
Kirjoittaja JAMANT
kraft kirjoitti:
24.10.2022. 12:39
Erinomainen pointti.

Katson jos saisi tuon pihassa ylös ja renkaita pyöriteltyä. Toivottavasti nyt on vaan aineista kiinni... :cry:
Jos on solenoidi jumissa, ei oo aineista kiinni, ikähommeli...

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 05.11.2022. 12:29
Kirjoittaja kraft
Nostin ensin peräpään ja sitten etupään ilmaan auto kylmänä.

Peräpäässä joutuu kaksin käsin kampemaan pyöriä liikkeelle eli ei ne ihan vapaasti pyöri mutta pyörii kuitenkin, eri suuntiin.

Etupää onkin sitten lukossa. Vaihde vapaalla renkaat liikkuu samaan suuntaan.
Eli solenoidi vaihtoon?

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 05.11.2022. 12:57
Kirjoittaja JAMANT
Kuulostaa jumivalta solenoidilta joo...

Re: WK lisäaineistus pielessä

Lähetetty: 06.12.2022. 16:05
Kirjoittaja kraft
Solenoidihan se siellä oli poikinut.

Nyt jurnutukset on tiessään ja jeeppi nielee kilometrejä. Kiitos avusta!