KJ etukardaani

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
jyrleski
Viestit: 11
Liittynyt: 10.08.2008. 8:01
Paikkakunta:

KJ etukardaani

Viesti Kirjoittaja jyrleski » 03.12.2009. 8:11

Sain tuomion paikallisesta merkkikorjaamosta, että etukardaani olisi rikki. Sen verran tätä palstaa lukeneena (wannabe korjaaja) ajattelin, että kyseessä on vika ko. osan ristikkonivelessä. Kysymys kuuluukin että pystyykö(kannattaako?) siihen vaihtamaan pelkän ristikkonivelen? Tuon koko kardaanin hinta tuntui aika kalliilta.
EDIT: Lisään tähän sen verran, että kyseessä on manuaalilootalla varustettu CRD 2.5 kone eli tässä on tuo kardaani ilmeisesti erilainen kuin noissa bensavehkeissä. Tässä tapauksessa vika ilmenee nivelen väljyytenä + kuulalaakerit kuulemma näkyvät ts. suojakumit tms. ovat jo pettäneet (korjaajan ilmoitus)
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä jyrleski, muokattu yhteensä 4 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.12.2009. 9:13

Ei pysty korjaamaan, on vakionopeusnivelillä tehty, ei saa varaosia!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jyrleski
Viestit: 11
Liittynyt: 10.08.2008. 8:01
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jyrleski » 03.12.2009. 12:55

jep, sainkin asiasta seikkaperäisen selvityksen Jamantilta heti aamusta puhelimella - iso kiitos siitä. Asian laita valkeni ja pitänee tyytyä kohtaloonsa ja asioida paikallisen merkkihuollon kanssa ja vaihdattaa koko kardaani. On kuulemma ko. mallisarjassa yleinen ongelma eli näitä menee jopa 50 tkm välein.

Avatar
KJark
Viestit: 77
Liittynyt: 30.03.2008. 20:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KJark » 03.12.2009. 14:14

Mikä siinä hajoaa ja miten tuo vika ilmenee?
ex: Jeep KJ 3.7 V6 limited + OME 2'' + skid plates

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

kartaani

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.12.2009. 15:06

Johan on? Eikö muka alan korjaamoliikket moista pysty korjaamaan? KO-MET yms.

Omann"mällipeli" KJ:ni takakardaani oli kolarisa lumpsahtanut paikalta ja rikkonut samalla haitarikumin liukunivelen päältä.

Kyselin uutta kumia, niin sanottiin ei saa vaan pitää ostaa koko kardaani.

Meinaan kyllä etsiä jonkin korvaavan kumin siihen tilalle.

t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: kartaani

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.12.2009. 15:31

ImacInnes kirjoitti:Johan on? Eikö muka alan korjaamoliikket moista pysty korjaamaan?
Jos ei osia saa, niin milläs korjaat!! Soveltamalla vois kokeilla, mutta tarttis silloinkin olla sopiva osa mistä soveltaa!! Heti kun keksitään osia, niitä tulee tyrkylle!! Mutta toistaiseksi se on, NOU CAN DO!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JKAUTO
Viestit: 34
Liittynyt: 03.04.2008. 8:51
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja JKAUTO » 04.12.2009. 15:27

KJark kirjoitti:Mikä siinä hajoaa ja miten tuo vika ilmenee?
Minulla (3,7 aut 03) ilmenee jurinana nelikolla (fulltime/parttime) veto päällä jota ei 2WD asennossa kuulu. Nivel on vaan mennyt väljäksi.
Kuukeloimalla löysin kilkkeelle kasaamisohjeet (sivua en nyt muista, mutta löytynee vielä).
Ammattilainen (?) kertoi minulle että vaikka irto-osia löytyisikin, on kardaanipaketin tasapainoitus ongelmallista.

nimim. "Ameriikan tuliaisia odotellessa"
It´s very Jeep, isn´t it

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Jurinat/jyrinät

Viesti Kirjoittaja Hunter » 04.12.2009. 21:19

Niin , itsellä on mysteeri mikä jyrisee omassa Kj.ssä (2,5crd). Nopea 4wd kun on päällä ja 5-vaihde pesässä sekä vauhti 80-85 ja siitä kun vedättää
niin jyristää pirusti parhaimmalla vääntöalueella, mutta vain ja ainoastaan 5.lla. Onko niin ettei sopisi käyttää kun neljää pykälää. Ilman 4-vetoa ei jurinoi vitosellakaan :?:

Rontikainen
Viestit: 17
Liittynyt: 01.09.2009. 13:56
Paikkakunta:

Samma häär

Viesti Kirjoittaja Rontikainen » 05.12.2009. 21:47

Eli ihan samanlaiset oireet kuin Hunterilla: nelikko jurisee kun viitosella vedättää välillä 80 - 90 km/h. Tuollanen se on ollut mulla koko ajan -reilu pari vuotta / 150 - 230 tkm. En aio yöuniani menettää, kun ei tuota nopeeta nelikkoa noissa nopeuksissa tarvii. Suosittelenkin, että lopetetaan näin vanhojen kiesien käyttäminen merkkihuolloissa: tieto lisää...
Elämä on ihanaa, kun saa nuorta ja lihavaa!

Jere
Viestit: 55
Liittynyt: 20.05.2009. 21:33
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Jere » 05.12.2009. 22:18

Onko kenellekään jäänyt nurkkiin 2.5crd KJ:n etukepakkoa, missä olis takimmainen nivel ehjä? Mulla on ny tuus kanki auton alla, mutta säästin nuukana miähenä sen vanhan, jos siihen vaikka löytäis ehjän nivelen jostakin niin sais tehtyä palapelin.
Kipu on vain tunne

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2614
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Käytettyjä osia Libertyihin!

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 06.12.2009. 11:45

Jäihän tuossa aikaisemassa viestissä sanomati että suomessahan ei näitä KJ:tä juuri ole romiksissa olenkaan vielä (Roi Osassa yksi -07), mutta Ruottissa niitä löytyy vaikka kuinka paljon ja hinnat on edulliset, tulee tavarat nopiasti suomeen.

Tuolta vaan katselemaan: http://www.bildelsbasen.se/

Itse tilasin "mällipeli" Libertyyni ovia ja purussa oli monta vähemmän vaurioitunutta peliä kuin omani?


t.Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

Re: Samma häär

Viesti Kirjoittaja Hunter » 06.12.2009. 21:44

Rontikainen kirjoitti:Eli ihan samanlaiset oireet kuin Hunterilla: nelikko jurisee kun viitosella vedättää välillä 80 - 90 km/h. Tuollanen se on ollut mulla koko ajan -reilu pari vuotta / 150 - 230 tkm. En aio yöuniani menettää, kun ei tuota nopeeta nelikkoa noissa nopeuksissa tarvii. Suosittelenkin, että lopetetaan näin vanhojen kiesien käyttäminen merkkihuolloissa: tieto lisää...
Niin mikä sen jyrinän aiheuttaa etu-kardaaniko?

Rontikainen
Viestit: 17
Liittynyt: 01.09.2009. 13:56
Paikkakunta:

Ei tietoa

Viesti Kirjoittaja Rontikainen » 07.12.2009. 9:33

Ei voi tietää! Hei, ei voi tietää! :roll:
Elämä on ihanaa, kun saa nuorta ja lihavaa!

jyrleski
Viestit: 11
Liittynyt: 10.08.2008. 8:01
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jyrleski » 10.12.2009. 17:46

Tiedä sitten tarpeellisuudesta, mutta en minä hirvinnyt enää ajaa tämän näköisellä....

Kuva

Hunter
Viestit: 237
Liittynyt: 17.04.2008. 21:32
Paikkakunta:

jaa-a

Viesti Kirjoittaja Hunter » 10.12.2009. 21:09

Minkälaista vaivaa etukardaani aiheutti?

Kirjoita vastaus