Sivu 1/1
trac-lok
Lähetetty: 03.05.2008. 15:10
Kirjoittaja MakeTT
Mitähän tuo trac-lok -luistonrajoitin tarkoittaa? Onko se oikea lukko? Omistajan käsikirja sanoo sen siirtävän tietyn verran momenttia toiselle takapyörällä tarvittaessa. Autokauppias Autokeskuksessa ei tuntenut asiaa:) Itse olin näkevinäni kerran, että takapyörät olisivat pyörineet erinopeuksilla auton ollessa pohjastaan kiinni. Tietääkö joku asian laidan oikeasti?! Autoni on siis Cherokee 2.4 -vm 06.
Lähetetty: 03.05.2008. 16:57
Kirjoittaja KJark
Se on taka-akselin tasauspyörästön luistonrajoitin, kitkalukko, joka siirtää vääntövoimaa toiselle pyörälle toisen pyrkiessä sutimaan tyhjää. Jos kitkaero on suuri pyörien välillä tilanteessa, jossa esim. toinen takapyörä on ilmassa, paremmin pitävälle pyörälle välitettävä voima ei riitä liikuttamaan autoa.
Lähetetty: 04.05.2008. 19:25
Kirjoittaja MakeTT
Innostuin pojan kanssa kokeilemaan tuota ristiriipuntatilanetta. Luulisi, että ilman kitkalukkoa painottomampi pyörä olisi sutinut. Nyt Jeeppi nousi täysin sutimatta pienellä kaasulla TAKAvedolla aivan kuin molemmat pyörät olisivat olleet 100% lukossa.
Lumiketjuille näyttäisi jäävän aika vähän tilaa, jos pyörä joustaa pohjaan. Korotus auttaisi asiaan, eikö?

[/img]

Lähetetty: 04.05.2008. 22:39
Kirjoittaja MakeTT
Ilmeisesti jäykkä etuakseli olisi pitänyt oikean etupyörän maassa kuvan tilanteessa?
Lähetetty: 05.05.2008. 14:50
Kirjoittaja KJark
Joustavaroja etupäässä taitaa olla yhtä paljon kuin takana, mutta mun mielestä etupään kallistuksen vakaaja ei salli suuria joustoja etupyörien välillä. Jos kallistuksen vakaajatanko olisi irti, niin todennäköisesti kaikki pyörät olisivat tukevasti maassa.
tossa trac-loc toimii, kun pyörät on vielä joten kuten maassa. Mulla itsellä on -02 vuosimallin KJ, välillä on alkanut tuntua siltä, että trac-loc ei enää olisi yhtä hyvässä kunnossa kuin ennen. Viime talvena kokeilin sitä tilanteessa, jossa toisen puolen pyörät oli jäällä ja toisen asfaltilla. Auto jäi aika lailla paikalle sutimaan nastarenkailla.
Lumiketjuja ajatellen pelkkä jousilla korotus ei välttämättä vielä muuta tuota tilannetta, sisäänjoustoa pitäisi rajoittaa, jos ketjulle ei jää riittävästi tilaa.
Lähetetty: 14.07.2008. 9:36
Kirjoittaja Bussikuski
Kokeilin kans kerran trac-lockia ja yritin huiputtaa sitä kiristämällä käsijarrua pikkuhiljaa. Ei kyllä auttanu , auto vain yritti sammua.
Etupyörien ulosjoustossa on tosiaankin kallistuksen vakaaja rajoittava tekijä. Amerikan poijat näkyy käyttävät pikakiinnitteisiä koiranluita, jotka ne irrottaa maastoon mennessään ja taas kiinnittää tielle tullessaan. Onkohan se vain Suomessa katsastusmiesten hyväksymä toimenpide? Seuraava kohta joka rajoittaa on iskari. Vakio iskari saattaa hajota jos se "lyö pohjaan" pituussuunnas, väittävät. Jos iskari yltää niin seuraavaksi rajoittaa tukivarret. Näin mun mielestä. Oonko vääräs, väittäkää vastaan!
Lähetetty: 14.07.2008. 14:17
Kirjoittaja MakeTT
Kysymys KJarkille: lieneekö tuo OME 2" = 50mm jousituskorotus? Voisitko kertoa siitä enemmän, miten toimii ja ohjausnivelet kestää? Millanen ajaa asfaltilla arkiajossa? Onkohan korotettuja KJ -pelejä paljonkin porukoilla?
Lähetetty: 14.07.2008. 23:23
Kirjoittaja ImacInnes
Tommonen oli myytävänä Madzda kauppiaalla ja koeajoin sen, näppärän näköinen, mutta 2,4 bensakone oli hiukka laiskan oloinen? Pyynti hinta taisi olla karvan alle 20 t.euroo.
t.Ismo Ämmä