Sivu 1/2
XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 10.01.2010. 16:02
Kirjoittaja kemu
Enpäs löytänyt ohjetta jamantin sivuilta niin aloinpa kyselemään ohjeita itseäni viisaammilta. Eli ristinivel oli mennyt kummaltakin puolen väljäksi. kuskin puolelta myös stefa ja onko siellä myös laakeri vetoakselin puolella. Mitenkäs vaihto tapahtuu?

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 7:59
Kirjoittaja kmarkkuvv
kemu kirjoitti:Enpäs löytänyt ohjetta jamantin sivuilta niin aloinpa kyselemään ohjeita itseäni viisaammilta. Eli ristinivel oli mennyt kummaltakin puolen väljäksi. kuskin puolelta myös stefa ja onko siellä myös laakeri vetoakselin puolella. Mitenkäs vaihto tapahtuu?

Kun ei kukaan ole vielä uskaltanut tyhmyyttään tunnustaa niin minä yritän.
Homma on aivan liian simppeli. otetaan pyörä irti, poistetaan jarrusatula,avataan napamutteri, irroitetaan napalaakeripaketti,vedetään vetoakseli ulos, avataan murrosnivelen sokat, puristetaan vanha nivel ulos, puristetaan uusi paikalleen... jne.
Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)
Huom; olkatappeihin tai raidetangonpäihin ei tarvitse koskea.
Viisaammat korjatkoon jos aihetta on.
M Arkku
Lähetetty: 11.01.2010. 8:17
Kirjoittaja cmalino
Joskus oman XJ:n ristinivelen vaihdon dokumentoin tuonne rakennusprojektiin. Sittemmin on tullut muutama nivel jo vaihdettua, joten suoritus alkaa menemään jo rutiinilla
Löytyy tämän linkin takaa jostain keskivaiheilta sivua:
viewtopic.php?t=68&postdays=0&postorder=asc&start=45
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 9:07
Kirjoittaja JAMANT
kmarkkuvv kirjoitti: Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 9:43
Kirjoittaja kmarkkuvv
kmarkkuvv kirjoitti: JAMANT kirjoitti:kmarkkuvv kirjoitti: Stefan onnistuu vaihtamaan näppärästi vetoakselin irtiollessa, väännetään vanha ulos vaikka ruuvimeisselillä ja painetaan uusi paikoilleen jollain sopivalla välineellä (sopivnkokoinen hylsy ja vasara tms.)
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
""Kun ei kukaan ole vielä uskaltanut tyhmyyttään tunnustaa niin minä yritän.
_ _ _ _
Viisaammat korjatkoon jos aihetta on"".
Paljastin siis tyhmyyteni mutta onneksi viisaanmat korjasivat
M Arkku
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 9:48
Kirjoittaja JAMANT
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 18:04
Kirjoittaja kmarkkuvv
Toivottavasti saavutan korkeamman tietoisuuden tason eli tulen tajuihini

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 11.01.2010. 18:08
Kirjoittaja JAMANT
kmarkkuvv kirjoitti:
tulen tajuihini

Ja äkkiä

Lähetetty: 12.01.2010. 21:52
Kirjoittaja kemu
cmalino kirjoitti:Joskus oman XJ:n ristinivelen vaihdon dokumentoin tuonne rakennusprojektiin. Sittemmin on tullut muutama nivel jo vaihdettua, joten suoritus alkaa menemään jo rutiinilla
Löytyy tämän linkin takaa jostain keskivaiheilta sivua:
viewtopic.php?t=68&postdays=0&postorder=asc&start=45
Näillä ohjeilla jos ei vaihto onnistu, niin ei sitten millään. Jospa sitä pääsisi jo viikonloppuna purkamaan. Kiitos

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 16.01.2010. 20:37
Kirjoittaja Jorma
kmarkkuvv kirjoitti:...avataan napamutteri, irroitetaan napalaakeripaketti,vedetään vetoakseli ulos...
Huom; olkatappeihin tai raidetangonpäihin ei tarvitse koskea.
M Arkku
Ei niitäkään napamutteria ja pyöränlaakeria ole pakko purkaa jos ei halua, ne irtoaa kyllä yhtenä pakettina vetarin kanssakin.

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 18.01.2010. 20:11
Kirjoittaja mace
JAMANT kirjoitti:
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä

Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 18.01.2010. 20:18
Kirjoittaja JAMANT
mace kirjoitti:JAMANT kirjoitti:
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä

Vaatii oikean työkalun tai korvaavana sopivat laakerikoolit ja kierretankoa ym osaa, niillä painetaan stefat paikoilleen (lyömään ei pysty, pitää painaa ne paikoilleen, muuten menee stefat rikki jo asennusvaiheessa...)!!
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 18.01.2010. 20:26
Kirjoittaja mace
JAMANT kirjoitti:mace kirjoitti:JAMANT kirjoitti:
Se vetoakselin stefa on kylläkin poskilaakerin vieressä, tasauspyörästön luona!! Sen vaihto edellyttää molempien vetareiden irroituksen ja tasauspyörästön irroituksen ja vaihdetaan sisäkautta!!
Munkin pitäis vaihtaa nuo stefat TJn etuperään, saakos ne helposti asiattomilla työkaluilla ulos ja uudet oikeesti hyvin paikoilleen? Oon kyllä tietoinen, että siihen on oikeita työkalujakin tehty, mutta kun... No odotellaan ensin lämpimämpiä kelejä

Vaatii oikean työkalun tai korvaavana sopivat laakerikoolit ja kierretankoa ym osaa, niillä painetaan stefat paikoilleen (lyömään ei pysty, pitää painaa ne paikoilleen, muuten menee stefat rikki jo asennusvaiheessa...)!!
Onnistuuko veto ulkopuoleisesta päästä esim pitkällä kierretangolla? Laakerikoolit voinee sorvata helposti...
Re: XJ:n etuperän dana 30 ristinivelten vaihto
Lähetetty: 18.01.2010. 20:37
Kirjoittaja JAMANT
mace kirjoitti:
Onnistuuko veto ulkopuoleisesta päästä esim pitkällä kierretangolla? Laakerikoolit voinee sorvata helposti...
En suosittele, vääntää yleensä vinoon!! Jos saat koolit sorvattuu, silloinhan saat sorvattuu molemmat puolet, yksi joka sopii vastakkaisen puolen poskilaakerin pesään ja toinen joka sopii siihen stefaan...
Lähetetty: 02.02.2010. 22:34
Kirjoittaja JousKe
Päivää Herroille
Aiheuttaako Dana 30 mallia "disconnect" ylimääräistä hässäkkää tuossa ristinivelten vaihdossa?
kyselee epätietoinen Itä-Suomesta