4x4Parts

Jamant Oy

-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Avatar
keltsi
Viestit: 233
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja keltsi » 28.08.2017. 13:46

Kesäloman aikana vaihdoin uuden ilmastoinnin kompressorin, kun vanha esitteli kiinnileikkaamisen oireita jo viime vuonna. Itse kompuran vaihto oli nopea homma, samoin täyttö.

Ja koska vikojen summa on vakio, niin nyt on ruvennut esiintymään hetkittäistä sammumista. Olisko kampiakselin asentotunnistin tulossa tiensä päähän?

Tuli hommattua c-mallinen puristin puslien vaihtoa helpottamaan, mutta yhä on tuo toinen etuakselin ylätukivarren pusla vaihtamatta...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JERKKU
Viestit: 609
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja JERKKU » 30.08.2017. 22:29

Näiden kanssa ei tekeminen lopu :)

Avatar
keltsi
Viestit: 233
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja keltsi » 31.08.2017. 11:14

No ei lopu ei :lol: Ei vaan, melko vähällä tuo on lopulta päästänyt. Suurin osa hommista on ollut "itse aiheutettuja" muutoksia, paranuksia(?), tms.

Onneksi ylimääräisestä vapaa-ajasta pitää huolen nuo loput harrasteautot ja tallissa vuoroaan odottavat projektit sekä erinäinen määrä muiden autoja joiden ylläpito on jotenkin langennut mulle :shock:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 4550
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja JAMANT » 31.08.2017. 15:19

keltsi kirjoitti:
Onneksi ylimääräisestä vapaa-ajasta pitää huolen nuo loput harrasteautot ja tallissa vuoroaan odottavat projektit sekä erinäinen määrä muiden autoja joiden ylläpito on jotenkin langennut mulle :shock:

Onneksi ja onneksi, mullakin kaksi muiden autoa, joita joutuu välillä ropaamaan ihan huvin vuoksi!! Kun kerkeis omiaan ropata, Wagoneeri odottaa vuoroaan edelleen ja Comanchessakin tuli katsastuksessa hylky, onneks vaan kässäristä...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 233
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja keltsi » 19.12.2017. 11:04

Syyskuun puolessa välissä tuli käytyä Kulmakorvessa ja sieltä päästiin vielä hienosti tuttavaperheen kotiin Vantaalle, mutta kotiin lähteminen ei sitten onnistunutkaan. Kone pyöri hyvin, mutta kipinä oli hukassa... Pimeässä ja vesisateessa ei innostanut pahemmin ruveta tutkimaan ongelmaa, vaan jäin heille yöksi. Illalla vielä googlettelin asiaa ja sain lisävahvistusta omiin epäilyksiini, kampiakselin asentotunnistin on viimein hajonnut.

Aamu olikin kaunis ja aurinkoinen (harvinaista herkkua tänä kesänä :cry: ), joten ulos ja kadonnutta kipinää metsästämään. Ensin huomio kiinnittyi hieman sulaneen oloiseen anturin liittimeen joka vaatikin reilua voimankäyttöä / väkivaltaa auetakseen. Liitin pinnit olivat erittäin hapettuneet, joten putsailin ne ja laitoin liittimen kiinni sähköä joutavan rasvan kanssa. Tämän jälkeen Jeeppi hörähtikin käyntiin hienosti. Kamat siis kasaan ja kotimatkalle.

Ilohan oli hyvinkin lyhytaikainen, vain kolmen kilometrin jälkeen kone rupesi sammuilemaan ja lopulta se sitten "kuoli" totaalisesti. Onneksi sain auton rullattua erään teollisuushallin pihaan. Uusi anturi on ollut keskikonsolissa jo pidemmän aikaa, eli työkalut esiin ja anturin vaihtoon. Tämä homma olisi kyllä ollut paljon miellyttävämpi tehdä koneen ollessa kylmä... Hivenen haastavat oli ruuvit avata, mutta onneksi löytyi riittävästi jatkovarsia hylsysarjasta 8)

Lopulta piti tuo vaurioitunut liitin tukea vielä parilla nippusiteellä, kun tuntui yhteys pätkivän liitintä heiluttelemalla. Tallilla vaihdoin liittimen AMP:n kolminapaiseen vesitiiviiseen, niin ei tarvitse enää tuosta huolehtia. Uusi anturi vastaavalla liittimellä on taas varalla hanskalokerossa :wink:

Ensimmäisen negatiivisen asian noista konepellin ilmanpoistoritilöistäkin löysin, pihalla seistessään niistä oli mennyt koivunlehtiä imusarjan päälle. No nämä lehdethän sitten syttyivät palamaan, kun kävin ajelemassa umpihankisia metsäautoteitä :shock: Onneksi olin liikkeellä pimeän aikaan, niin huomasin liekit konehuoneen puolella juuri noiden ritilöiden läpi :!: Mitään vauriota ei onneksi ehtinyt tulemaan, mutta ainekset oli kyllä olemassa :oops:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 233
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja keltsi » 18.01.2018. 10:45

Jahas, seitsemäs vuosi Jeepin omistajana tuli täyteen ja viimeisen vuoden statistiikka kertoo seuraavaa: ajo kertynyt perinteinen n. 10tkm, bensaa mennyt lähes 1600 litraa ja keskikulutus ollut 16,7 litraa/100km. Yllättävän paljon tulee kilometrejä, vaikka mitään isompia reissuja tuolla ei tehtykään :shock:

Seuraavat osat tuli vaihdettua: Ylävesiletku, etuperään pikkurattaat, etuiskarit, etuakselin ylä-puslat ilmastoinnin kompressori ja kampiakselin asentotunnistin sekä perinteistä huoltoa öljyjen vaihdon ja alustan rasvauksen muodossa.

Ei tämä halpaa lystiä ole, mutta lystiä kuitenkin :lol:

Seuraavana työlistalla odottaa takajarrujen uusiminen sekä uuden ohjausiskarin vaihto. Ja kai ainakin noita levikkeitä pitäisi hiukan siistiä pääsiäistä varten :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 233
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

ViestiKirjoittaja keltsi » 22.01.2018. 11:15

No tulipahan käytyä rallia katsomassa kaverin kanssa 8) Katsottiin kartasta, että pätkän varteen pääsee metsäautotietä pitkin ja ennakkoarvauksena oli, että tuo tie on auraamaton. Tämä osoittautuikin todeksi, kiinteä nelikko päälle ja hapella eteen päin!

Ensin alkuun eteneminen oli hyvää, mutta lopulta se meni edes taas junnaamiseksi. Kummasti tuollainen akseleihin asti ulottuva lumi hidastaa :lol: Pikkuhiljaa alkoi koneen lämmöt nousta ja muutenkin rupesi olemaan kaikenlaisia käryjä ilmassa, oli siis aika pysähtyä jäähdyttelemään kalustoa ja vaihtamaan omia asusteita astetta lämpimämpiin.

Autosta ulos hypätessä huomio kiinnittyi takapyöräkoteloista nousevaan käryyn ja vilkaisu auto alle paljasti pakoputken kannatinkumin olevan ilmiliekeissä :shock: Se saatiin sammumaan, kun heitteli hetken aikaa lunta (sitä kyllä riitti :lol: ) Seuraavaksi konepelti auki ja siellä kärysi toinen moottorin kumityynyistä, myös sisällä autossa oli käryä, takajalkatilassa lattiamatto savusi :shock: Hyvin sysää lämpöä tuo kuutonen, kun mennään kierroksilla paksussa umpihangessa ja ajoviima ei jäähdytä yhtään :lol:

Hetken jäähdyttelyn jälkeen jatkettiin vielä reilut pari sataa metriä, mutta vastaan tullut jyrkkä (ja pitkä) ylämäki sai meidät jättämään Jeepin tien varteen ja jatkamaan jalkaisin. Ylämäen laella olisikin ollut aurattu tie, mutta oli oikeasti viisaampaa jättää auto jäähtymään kuin koittaa väkisin mäen päälle. Paluumatkalle lähdettiin tuota kautta ja päivän aikana muuttunut lämpötila oli muuttanut lumen koostumusta sen verran, että nousu sujui helposti.

Kotimatka meni hyvin, mitä nyt 4WD Hiace kiilasi meidät penkalle ja siitä edelleen ojaan :x Leveä peli tuollainen haisu, kun pitää ajaa keskellä tietä eikä uskalla yhtään väistää :shock: Jeepin humpsahdettua ojaan, hiasemies vaan jatkoi matkaansa kylmän viileästi, vaikka varmasti näki mitä tapahtui!

Pienellä vekslailulla päästiin ojasta ylös, mutta henkilöautolla siellä oltaisiin oltu ja ilman vaurioita ei olisi selvitty :evil: Voitte kyllä kuvitella, kuka väistää seuraavalla kerralla vastaavassa tilanteessa :twisted:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1 ja 0 vierailijaa