Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
Timo L
Viestit: 1319
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.04.2020. 20:05

Vedä valkoisella liidulla leveä raita poikittain kulutuspinnan yli, aja suoraan eteenpäin asvaltilla pikku matka ja katso miten kului. Jos tasaisesti niin hyvä, jos reunat on valkoiset ja keskemmältä liitu pois niin tiputa pari kymmenystä painetta ja uusi testi. Varmaan kuitenkin tuo 2,3-2,5 baria on aika liki oikeaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

henu
Viestit: 55
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 23.04.2020. 20:28

Millä ET:llä nuo kesävanteet on ?

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 24.04.2020. 8:43

Ai hitsi joo, muistankin jostain joskus lukeneeni "chalk test" metodista, tattista Timo. Pitänee jostain koululta käydä rullaamassa liitu että pääsee testailemaan :D

Mä muistelisin että noi orkkis vanteet on 7x16 kokoiset ja ET oli karvan päälle 50 jonkun nettitaulukon mukaan. Vanteissa itsessään ei ole ET lukua missään, tai sitten se on piilotettuna todella hyvin...

Keimo
Viestit: 147
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 24.04.2020. 15:20

Ne piirtää joillon liituu.. vai miten se meni :)

Tarttis varmaan tarkistaa mitä liitu kertois noista nykyisen auton mukana tulleista kesäpyöristä. Jeeppi tuntuu säntäilevän sinne tänne urien mukana sen jälkeen kun vaihtoi talvipyörät kesäisempiin. Tietysti se todennäköisempi syyllinen eli auraus olis sekin hyvä tarkistuttaa, nappasin nimittäin raidetangon päikseen varaosa-autosta kun tämän oli ottanut kipeää mitellessään kannon kanssa. Eikä sitä edellisen auton auraustakaan oltu tarkistusmitattu. Nivelissä ei pitäisi olla väljää, tai jos on niin täytyy reklamoida katsastusasemaa kun ei edes huomautettu mitään.

ET kaikissa alkuperäisissä vanteissa pitäisi tietääkseni oleman tasan 2" eli 50,8mm.
(Tarkoittaa, että minullakin yhdessä sarjassa olevilla 35mm offset vanteilla Jeepin raideleveys muuttuu 1,6mm sallittua enemmän!)
Grand Cherokee 4.7 Limited -00 vakio (vielä toistaiseksi?)

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 09.05.2020. 9:50

Tänään oli sähköpostissa odottelemassa FedExin ilmoitus, että jonkinmoista rautaa on ameriikoista tulossa tänne päin säädettävien tukivarsien ja panhardin muodossa. Katotaan nyt sitten mitä tollasella auton arvoon verrattuna julmalla lisäpanostuksella saadaan aikaiseksi muutosta siviiliautoiluun. Onpahan nyt sitten flexiäkin luvassa jos joskus ilkeis mettän puolelle kokeilemaan. Toistaiseksi sitten vielä kanssa budget boosti alle ja katotaan josko ensi vuodelle saisi vaikka oikean korotussarjan alle.

Reilu kymppi on nyt tullut ajeltua tolla Jeepillä ihan käyttöauton meiningeissä eikä mulla vieläkään oikein muuta valitettavaa ole kuin hieman vaelteleva käytös maantiellä. No, bensahan sille kyllä maistuu mutta sen nyt tiesikin joten se oli ihan oma valinta. Että jos joku muu miettii tollaista käyttikseksi, niin en minä ainakaan torppaa ajatusta. Kasilla se on riittävän pirteäkin nykyliikenteen sykehdintään, toki sitä paukkua vois olla enemmänkin :wink:

Pitäis vielä se liitu jostain pierasta esille jotta sais rengaspaineet tsekattua. Paikallisen Tokmannin parkkikselta poistuessa on julma monttu, ja sillä tuli otettua ensimmäinen sisälokari + eturengas linkussa kontakti. Noi sisäloksut hieman lerpattaa edestä alhaalta sisäänpäin jo muutenkin kun ilmeisesti talvirenkaat joskus nakertanut niihin aukot, mutta mennee aika likeelle ihan ehjilläkin sisäloksuilla ja tolla 265/70R16 kumeksilla. Muita ongelmia ei vielä ole esiintynyt, toki lootan / turnipsin lukitus menee sinne 88km/h kantturoille renkaan koon kasvamisen johdosta -> taloudellisesta ajosta saattaa tulla epätaloudellista sakkojen merkeissä...

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 19.05.2020. 9:18

Yksi paketti tuli rapakon takaa jo, eli panhardi saapui tontille. Tukivarret uupuvat vielä, mutta kaippa nekin sieltä hiljakseen tulee. Tuotteethan tulee eBayn kautta Core 4x4 nimiseltä valmistajalta kun he eivät itse ulkomaille näitä lähetä: https://www.core4x4.com/ Olin kirjeenvaihdossa sinne mallisarjan suhteen, ja päädyin sitten Tier 3 sarjan kiluihin kun eroa Tier 2 sarjan staageihin ei kauheasti ollut. Tier 1 on sitten reilusti edullisempi, ja näin jälkikäteen ajateltuna olisin varmaan pärjännyt vallan mainiosti niilläkin. On nimittäin aika jykevää kamaa toi Tier 3, ei oikein 1,75" ulkomitta välittynyt virtuaalimaailmasta oman pään sisään samoin tavoin kuin sitten kiskasi kyseisen kamppeen esille :D Mukaan tuli vielä nippu spacereita, niin eiköhän tuon saa mestoille mallailtua jahka ensin arpoo pituuden suurinpiirtein kohdilleen. Se tullee olemaan jonkinmoista arpomista niitten tukivarsienkin suhteen.

Kuvathan on kivoja, niin laitetaas nyt parit sellasetkin. Bissetölkki on siinä suuntimaa antamassa jykevyysluokasta, nää varmasti kestää metsässäkin rypemistä aikalailla...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.05.2020. 19:45

Toinenkin paketti tuli nyt, ja oli heavy metallia eli aika tukevaa kamaa! Kun aiemmin kyselin näiden kilujen perään, niin meinasivat että WJ:n kiinnityspultit olisi millisiä mutta näissä on ainakin tuumaisten mentävät holetsekit. Alatukivarsiin tuntuisi mun mittausten perusteella uppoavan 9/16" kokoiset pultit eli 14,28 milliä baltiarallaa. Etuylätukivarren Johnnyt ottaisi 7/16" kokoista kankea vastaan eli noin 11,11 millistä, ja etuakseliin menevässä haarukassa 10mm holetsekit.

Setin mukana tuli nyt kiinnityshilutkin vaikken niitä odottanutkaan, ja ne tuntuis olevan just noita 9/16" pulteroisia alatukivarsiin, mutta etuyläsiin tuli ihan 10mm pultit -> tohon joutunee ainakin jostain metsästämään 7/16 x 3 1/2" kokoista pulttiva, ja se jenkkien grade 8 oli vissiin about 10.9 lujuusluokaltaan ja grade 5 sen 8.8. Ei nyt mitenkään anna luonto periksi että tohon 7/16 reikään jättäisi 10mm pultin klesaamaan edestakas. Voi tietty olla että joutuu auton koriin poraamaan reiät isommaksi, katotaan nyt sit onko ne orkkikset milliset vai tuumaset. Jos olis tuumaset niin sittenhän homma on varmaan jeti.

Joka tapauksessa siis erittäin jämyn oloiset tukivarret ja tuli varmaankin ostettua turhan jykevät omiin tarpeisiin. Nyt tarttis vielä jostain metsästää PU puslille passelia vaselinskajaa. Se ei perinteisesti ainakaan saa olla mitään "petroleum" pohjaista töfnää kun se sitten ainakin Powerflexeissä sun muissa imeytyy sinne puslaan, ja sen jälkeen se pusla turpoaa ja pehmenee piloille. Mistähän sitä rasvaa alkais metsästelemään, olis kiva saada prässiin sopivassa pakkauksessa kun kerta olis nyt rasvanipatkin kaikkialla?

Noi etuyläset on halkaisijaltaan suurinpiirtein samat kuin orkkis alatukivarret, alatukivarret taasen jytkymmän. Molemmissa tietty huomattavasti stydimpi seinämävahvuus kuin orkkis peltilärsäkkeissä. Kuwat on kiwoja, eiks jeh!?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1319
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.05.2020. 16:31

Macke kirjoitti:
28.05.2020. 19:45
Toinenkin paketti tuli nyt, ja oli heavy metallia eli aika tukevaa kamaa! Kun aiemmin kyselin näiden kilujen perään, niin meinasivat että WJ:n kiinnityspultit olisi millisiä mutta näissä on ainakin tuumaisten mentävät holetsekit. Alatukivarsiin tuntuisi mun mittausten perusteella uppoavan 9/16" kokoiset pultit eli 14,28 milliä baltiarallaa. Etuylätukivarren Johnnyt ottaisi 7/16" kokoista kankea vastaan eli noin 11,11 millistä, ja etuakseliin menevässä haarukassa 10mm holetsekit.

Setin mukana tuli nyt kiinnityshilutkin vaikken niitä odottanutkaan, ja ne tuntuis olevan just noita 9/16" pulteroisia alatukivarsiin, mutta etuyläsiin tuli ihan 10mm pultit -> tohon joutunee ainakin jostain metsästämään 7/16 x 3 1/2" kokoista pulttiva, ja se jenkkien grade 8 oli vissiin about 10.9 lujuusluokaltaan ja grade 5 sen 8.8. Ei nyt mitenkään anna luonto periksi että tohon 7/16 reikään jättäisi 10mm pultin klesaamaan edestakas.
Minä en tiedä mitä on holetsekit ja pulteroiset, mutta ainakin XJ:stä alkaen tukivarsien pultit ja korvakkeiden reiät on olleet millisiä; alatukivarret 14mm ja ylätukivarret 10mm. JK:ssa on vähän isommat ylävarsissakin, WJ:ssä nuo 14mm/ 10mm.
9/16" pultit on alatukivarsissa 14mm pultteja paremmat, koska ne on vähän tiukemmat korvakkeiden reikiin - ja toisaalta jenkkien puslat ja nivelet on usein nimenomaan 9/16" eikä 14mm jolloin millinen pultti on pari kymmenystä liian pieni.
7/16" pultille muistaakseni riittää 11mm terä juuri ja juuri - tosin minä olen porannut 7/16" reiällä olevat puslat 12mm kokoon ja käytän millisiä pultteja. Viimeisimmissä ylätukivarsien puslissa mitkä ostin oli 1/2" reikä, niille piti porata 12,5mm reikä ja ihan karvan pyöräyttää dremelillä pyöreän hiekkapaperikupin kanssa niin meni 1/2" pultti läpi.

Grade 8 on jossain 10.9 ja 12.9 välissä, grade 5 on aavistuksen 8.8 heikompi.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 29.05.2020. 17:32

Holetsekki eli hole eli reikä ja pulteroinen eli pultti, eli ihan oikeisiin asioihin kommentoit Timo tuossa edellä :D Mullakin kävi mielessä että josko ne 7/16" hommelit suurentaisikin 12mm kokoisiksi. Tukivarsien Johnnyt menisi hyvin pylväsporakoneella ja pitää sitten samalla tsekkaa että minkähän kokoiset on lopunviimein ne etuakselissa olevien puslien holkit. Pitää nyt kattoa sitten miten etenee kun pääsee jossain kohtaa pajoittamaan, tarkoitus olis kuitenkin että tulisi hyvät ja tiukat sovitteet eikä sellaiset jossa on jo valmiiksi turhia ravisteluvaroja.

Rasvoja tutkiskelin eilen pitkät tovit, niin aika usein lienee noi PU puslien valmistajien rasvat Silikoni+PTFE pohjaisia. Noh, tollasta silkkariteflon mämmiä ei ihan heti osunut silmään sååmilaisissa marketeissa niin kaivoin brittien ebaysta 2x100ml tuubit sellaista töhnää ja pistin tilaten. Pikkuseen irtorasvaprässiin kun laittaa niin eiköhän siitä tule ihan hyvä. Uskoisin että pelkkä silikonirasvakin toimis noissa hyvin, mutta mitään öljypohjaista ei ilkeä laittaa ettei mene puslat turhaan piloille.

Filosofointia jos jatketaan, niin Johnny Jointeissa on kanssa PU:ta sisällä nivelessä ja ne tarjoaa taas omilla sivuillaan niihin ihan moly-vaselinskajaa ja sellaista niissä näyttäis tehtaaltakin tulevan. Mene ja tiedä, hifistellään nyt ja katotaan sitten kun fiinimmät smörjat on loppu josko noita PU-pusliakin sitten jollain perinteisemmällä mämmillä voitelisi...

Avatar
Timo L
Viestit: 1319
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.05.2020. 21:46

Ei minulla ainakaan ole vielä yksikään PU- pusla tai flexjointin PU- kuppi mennyt huonoksi esim. Mobil1 XHP 222- rasvalla, samoin kumipuslat pysyneet kunnossa siltä osin kun niiden kanssa on kosketuksissa. Tuskin on ihan oikeaa tavaraa niihin, mutta ehjänä pysynyt vuosikaudet. Samaa mömmöä käytän alustan/ ohjauksen pulteissa (sekä kierre että pultin varsi), ristikoissa ja raidetangonpäissä yms..
Tuohan on ns. merivaseliinia, eli kestää aika mukavasti suolavettä ja ymmärtääkseni tehty myös kestämään hetkittäisiä isojakin kuormituksia. Laivoilla käyttävät noita esim. kiinnitysköysien kääntöpyörissä/ -rullissa, kiinnitysköysien vinsseissä, surrausketjujen kiristimissä yms..

En missää nimessä suosittele tuota käyttämään jos herättää epävarmuutta, mutta ei se ainakaan ole koskaan aiheuttanut omassa Jeepissä ongelmia. Parempiakin rasvoja varmasti on, ja oikeampia mömmöjä moniinkin kohteisiin mutta kun en jaksa vaihtaa tuubeja rasvaprässiin koko ajan :shock: Tuubi maksaa n.7€ Motonetissä :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 31.05.2020. 11:06

Jossain joku mainitsikin merivaseliinit hyvänä tollasiin kohteisiin kun ei huuhtoudu niin helposti pois. Hifistellään nyt tosiaan noi tilatut rasvat veks ja ruvetaan sitten vetämään universaalimpaa kamaa mestoille. Hommaa uudet puslat sitten joskus jos siltä näyttää.

Mäkin olen pirun laiska vaihtelemaan niitä rasvoja, siks niitä prässejä on useampi ja aina sitä on yhtä kiskalla että mikäs rasva nyt olikaan ajateltuna mihin :D

Macke
Viestit: 231
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 13.07.2020. 20:42

Mjaahans, eka päivä kesälomia painaa päälle. Siivonnu koko päivän tota talobyggaa että sais perheen jossain kohtaa muutettua sisään -> sit pääsisin ehkä vihdoin ruuvaamaan JEEPPIÄ :D Kylmähuikkasen kanssa vähän ihmeteltiin mun ilmastointia, ja sehän hikoilee liitoksesta jossa putket tulee keulilla olevaan jäähdyttimeen. Kysytään nyt tyhmiä että onkohan siinä joku laippa + viton o-rengas vai mitenhän putken ja syylarin on tarkoitus olla tiiviisti naimisissa? Josko siinä on jotain extra-herkkua johon tarttis varautua jo etukäteen ettei sitten jää auto levälleen kun vihdoin olis aikaa pajottaa :shock:

Onko kenelläkään kokemuksia irtorasvaa ottavista yhden käden rasvaprässeistä? Josko sen ultimaattisen puslarasvan törkkäis sellaseen, niin ei ainakaan menisi sekaisin muitten rasvojen kanssa. Eli tällanen https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassi-yhden ... ini-kab150 vai olisko pihi ja ottais tällasen https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassi-yhdenkaden-mini-t0828. Edullisemmassa versiossa tietty käy niin että ekan kerran kun rutistaa, niin rasvat on näpeissä eikä siellä mihin oli ajatellut...

Kirjoita vastaus