Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 08.09.2021. 21:11

Service alkoi huolestuttavasti lähestymään kilometrimäärää tarkastellessa, niin teinpä ihan pikku perus huoltoa Jeeppiin tänään. Tällä kertaa pistin tapojeni vastaisesti hieman snake oilia kehiin, eli täräytin huuhteluaineet koneesta läpi. Tuumasin että uskallan tämän tehdä ilman sen suurempaa paskojen liikkeellelähdön pelkoa kun olen itsekin kärrillä paremmin pesevillä diesel moottoreihinkin sopivilla öljyillä ajellut. Ei oteta tota vimosinta motox kokeilua lukuun, eihän. Niitten sen tähden mä pääsääntöisesti ne putsausmämmit koneessa itseasiassa käytinkin. Anywho pataan meni vanhojen öljyjen sekaan 10 minuutin tyjäkäynnin ajaksi Liqui Molyn Pro-Line Engine Flush ennen kuin tiputin öljyt pois ja laitoin uuden filsun ja uudet öljyt sisään. Tällä kertaa tarjouksesta ostettua Valvoline All-Climate 5W-40 öljyä. Tällaiset purnukat oli siis käsillä:

Kuva

Kun nyt kerta eliksiirien kanssa pelattiin, niin löin tankkiin kanssa suuttimia sekä venttiilien karstoja putsaavaa tavaraa. Tiedä häntä toimiiko mutta uskottavahan se on ku purkissa lukee?!?!

Kuva

Sitten smyygailin oikealla silmällä jossain kohdin jo aiemmin, että moniurahihna alkoi näyttää semi happamalta. Halkeamiahan oli koko hihnan matkalta tähän malliin:

Kuva

Nooh, räikkä ja 15mm hylsy ja vääntö myötäpäivään kiristimestä ja pikku ähertämistä niin hihna oli veks:

Kuva

Hieman sitten enemmän ähertämistä, pakettiautollinen kirosanoja ja jonkin verran hikeä niin sain ton räikän poiskin tuolta välistä. Pro-tip, lenkkiavaimella pääsee helpommalla!

Heitin paikoilleen jostain ostamastani osakasasta löytyneen kevyesti sisäänajetun Hutchinson Poly V 6PK2220 moniurahihnan. Paketissa lukesisi kyllä Gates mutta ei tämä semmottinen ole:

Kuva

Hyvin se meni paikoilleen, toki vanha remmi oli ilmeisesti sen 5mm pidempi:

Kuva

Auton mukana tuli aikonaan kanssa joku mysteeriremmi, niin nakkasin sen takakonttiin vararemmiksi josko nyt sitten tapahtuukin jotain fantsua. Internetsistä katottuna noi tarjottujen hihnojen pituudet vähän vaihtelee, tiedä sitten mikä on virallisesti oikean pituinen hihna.

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 21.09.2021. 18:40

Tossanoinnaa kun tuli laitettua uudet öilit koneeseen ja huuhdeltua se jne, niin ajattelinpa että laitetaas lisempää snake oileja kehiin kun kerta nyt kemikaalien ihmeelliseen maailmaan tuli lähdettyä. Pakuun aikoinaan runttasin RVS käsittelyn enkä siitä mitään negatiivista ainakaan löytänyt, niin teinpäs nyt sitten tähänkin. Eli RVS G6 tököttiä tötteröllinen ohjeistuksen mukaisesti koneeseen, baltiarallaa 300km siirtymä möksälle ja sieltä sitten kun ajelin takaisin niin tein toisenkin käsittelyn eli "huoltavan käsittelyn". Menomatkalla öljynpaine näytti ehkä inan korkeammalta kuin aiemmin ja olisko nyt sitten toisen käsittelyn jälkeen viisarin leveyden verran vielä kasvanut. Paha tietty varmuudella sanoa kun just tein öljynvaihdon enkä niillä öljyillä ollut mitään muuta vetänyt kuin ihan vähän kyläpyöritystä, että ei tässä nyt mitään tieteellistä todistetta vaikutuksesta ole.

Mitään tällä ei ollut tarkoitus sen suuremmin korjata enkä mä nyt tiedä että onko noista lopunviimein sen suurempaa hyötyäkään. Haittaa nyt ei ainakaan pitäis olla ni ehkäpä sillä satasella sai jonkun kilsan lisää kotteron elämään. Tai sitten ei :D Motox öljyä kyllä koneesta hävisi jonkin verran öljynvaihtovälin aikana mitä ei mielestäni edellisillä öljyillä tapahtunut. Katotaan nyt sitten miten käy Valvolinen ja näitten käsittelyjen seurauksena.

Samaiseen pakuun tein RVS käsittelyn ohjaustehostimen puolelle kun vaihdoin sinne "ei vuoda tippaakaan" käytetyn hammastangon. Kyllä vuosi, ja käsittelyn jälkeen alkoi vuodamaan vielä enemmän että tollasessa tilanteessa on ihan turha RVS liemiä lorotella sekaan :lol: Eikä ne kyllä lupaakaan että se mitään vuotoja korjais, toikin nyt oli enemmän sellasta testailua kun ei millään olis viittiny vaihtaa toiseen kertaan niitä ohjauskiluja...

Cherokeewj
Viestit: 14
Liittynyt: 08.02.2020. 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Cherokeewj » 28.09.2021. 12:43

En nopealla selauksella löytänyt tän vuoden puolelta kuvaa ulkokuoresta, onko sen suhteen tapahtunut jotain muutoksia? :D
Grand Cherokee 4.7 Limited ’00 ”Mall Rated”

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.09.2021. 16:23

Eipä oikeastaan ole Jeepille tapahtunut mitään ulkoisesti. Tossa kyllä huuhtasin sunnuntaina, että tuli siitä vähemmän likainen jos ei muuta :D

Kuva

Apparin puolen etuloksun kaari alkaa kuplimaan siihen malliin, että siellä kaaren vekissä muhineet hiekat ja muut shaibat alkaa puskemaan läpi. Todella nerokas tuo sisälokarin ripustus tolleen että se kaari pokataan V-muotoon niin että se kerää kaiken skeidan sinne. Tuostahan nyt tuli jo vuosi sitten mieleen että josko autoon leipoisi jotkut vaikkapa Puolalaisten tekemän Bushwacker kaarilervojen kopiot kiinni kun en tonnia maksa mistään muovilärsäkkeistä ikinä. Toki jos sitä aukkoa lähtee kasvattamaan niin sitten pitäisi taas olla isommat kumit ja isommat kumit kun laittaa niin sitten on taas välitykset enemmän päin hanuria jne jne. Loputon suo sanos!

En kyllä ole kattonut että tartteeko lasikuituisten kaarilevikkeiden kanssa nakertaa peltiä pois, niitten Bsuhwackereiden kanssa joutuu ainakin. Ja ei ole hyvä lasikuitu metsässä, mutta kun en mä tän kanssa mitään kiviä ja puita pitkin nojailekkaan niin se ei ole niin justiinsa.

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 30.11.2021. 19:04

Jaahas, talvi koittaa näjemmä WJ käyttöautoilijalle. Hiihtolomien aikaan mökillä teki Jeeppi kerran temput terävät että vetäs vikavalon mittaristoon ja se oli perus P0700 eli TCU heittänyt jonkun vikatilan. Noh auto toimi ihan normaalisti siinä kun aamusta kylmänä lähti isolle kirkolle tyrkkäämään ja sittenhän se valo hävisikin. No nyt on sitten taas tehny kolme-neljä kertaa saman eli kosla käyntiin, jonkun aikaa tyhjäkäyntiä ja sit liikkeelle lähdettäessä lähtee kakkosella ja taas on vikavalo taulussa. Pikku ajo, katiskan uudelleenkäynnistys ja kaikki toimii just niin kuin kuuluukin.

Pitänee nyt kattoa öljyjen taso, käyttää auki kaikki sähköliittimet askista ja holvata ne jollain oxide ja water removerilla ja sitten tehdä vielä sama sille TCU:n isolle liittimille. Itse veikkaisin kosteutta jossain liitoksessa tai sitten on joku halkeama tai huono juotos TCU:n sisällä ja nämä nyt sitten kylmien tultua oirehtii. Mulla nyt on tallella onneks auton orkkis askinohjain, sen saa ainakin helposti sitten testaamalla poissuljettua.

Limp moden sais vissiin kanssa aikaiseksi linjapaineen tunnistin jonka pääsee testaamaan nyppäämällä piuhan irti -> pitäisi vaihtaa vaihteet vaikkakin töksähdellen. Toinen lähde ongelmille lienee nopeudentunnistimet askissa ja sitten on venttiilikoneisto / solenoidit. En usko kitkapintojen haihtumiseen kun askin öljyjä vaihdellessa oli vallan punaset nesteet ilman sen kummempaa hilettä tai palaneen käryä. Ja joka kerta kun tarkistanut öljytasoa askista niin aina vaan punaista ja nättiä öljyä ilman palaneen käryä.

Muuuutta testataan helpot jahka ennätetään ja jos ei homma lähde selkenemään niin tarvinnee varailla aikaa Jamantin suuntaan TCU:n vikakoodien lukuun. Saateri, ne oliskin ekat vikakoodin luvut reiluun kolmeen vuoteen mitä mulla auto on ollut, ristus mikä miina :D

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 04.12.2021. 18:05

En ole kerennyt vielä tutkia muuten kuin seurailla käytöstä. Tänään teki kylmiltään taas tuon kun annan auton käydä hetken paikallaan ennen kuin lähden liikenteeseen. Aikaisemmista kerroista on sellanen mutu että jos heti lähtee liikenteeseen, niin ei tee tuota vikatilaa. No mitä siinä sitten tapahtuu, niin kärri lähtee kakkosella liikenteeseen vaikka löis ykkösen kepistä ineen. Muutaman kymmentä metriä ja vikavalo kehiin. 300m ajo oman tien päähän ja katiskan sammutus ja uudelleenkäynnistys niin jo lähtee nätisti taas kaikilla vaihteilla ja vikatilakin häviää hetkon kuluttua. Koitanpa keretä rassata ne liitokset läpi, niin katotaan miten vaikuttaa jos vaikuttaa.

henu
Viestit: 130
Liittynyt: 13.08.2018. 3:34
Paikkakunta: Kuopio

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja henu » 08.04.2022. 22:30

Et sattus muistamaan et minkä mittaset oli etu ylä tukivarsien korin puoleiset pultit ?
Paksuus 7/16 mut pituus kiinnostas.
Tilailin tuossa omaan wj:hin coren setin niin vois haalia pultit ennen kun rupee purkamaan.

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 10.04.2022. 18:32

Milliset pultit siellä on orkkiksena, mä laitoin tuumaset tilalle koska puslat on tuumaiset ainakin mun tukivarsissa. Eiköhän tässä kirjottelussa ollu jossain ne pulttien pituudetkin? En kyllä muista yhtään niitä pituuksia ulkomuistista...

Macke
Viestit: 369
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 30.04.2022. 9:05

Käyttöharrastetoimintaa suoritettu hieman eilen. Koska bensa on ihanan edullista tällä erää ja hallituksen valopäät puntaroi vaan miten enemmän vois vielä parruttaa tavan autoilijaa, niin päätin tehdä jotain ujosti käryävälle ja lämpenevälle takapyörälle. Olin huomaavani silloin jo kun etujarrut vaihdoin, että takajarru vähän laahaisi ja tilasin korjaussarjatkin. Oireilu hävisi mutta nyt siis palasi taas joten ekaksi korjaussatsi esille. Nää on muistaakseni ihan samat jos on ATEn etujarrut, mutta silloin menee 2 satsia per satula kun taakse piisaa 1:

Kuva

No ei muuta ku auto talliin ja kulma ilmaan, 7mm kuusiokololla satula irti carrierista ja potilas pöydälle:

Kuva

Kokeilin ujosti ruuvipuristimella painaa satulaa ja aivan jumppasessa oli. Ei muuta ku kendoomin puukotusta, satula ruuvipenkkiin, isoilla papukaijoilla kiinni ja:

Kuva

Muistui mieleen tässä kohdin paukkeen ja palasien ympäriinsä lentämisen saatteena että näissähän on ne jotku pirun kuttaperkka männät. Näyttivät kyllä täysin hieman pintaruosteiselta metallilta kun nopsaan vilaisi, niin sillä ei heti tullut mieleen että ei näin. Puntaroin hetken että palastelenko loputkin, mutta kävi mielessä etten halua vahingoittaa sylinterin seinämiä joten satula kiinni takaisin autoon ja jarrupedaalin tarmokasta poljentaa:

Kuva

Hieman oli tivari jostain päästänyt kosteutta mutta sylinterin seinämät oli hyvässä kondiksessa:

Kuva

Putsailin tiivisteen olaketta satulasta ja sylinterin yläreunaa käsittelin P1500 hiekkapaperilla. Tässä kohdin mietiskelin hissukseen taas kerran, että pitäisköhän jossain kohtaa hommata sellanen 3-kivinen hooni näitä juttuja varten:

Kuva

Ekaks tiiviste sylinterin sisään, jarrukumirasvaa siihen sekä männän ympärille, mäntä meni nätisti painamalla mestoilleen ja sitten sujautin suojakumin päälle. Kumissa on metallirengas sisällä jonka avulla se tiivistyy tuon satulan olakkeen ympärille. Ei ollut passelia putkenpätkää ja nopeesti silmällä mittaroin ettei riittävän iso hylsy mahdu tuonne väliin, niin naputtelin isolla ruuvimeisselillä hissukseen tuon suojakumin pohjaan kehää kiertäen:

Kuva

Sitten vielä paketissa olleet liukutappien kumit paikalleen, ja toisista paketeista itse tapit koska niitä ei ollut mukana satulan kunnostussarjassa:

Kuva

Kuva

En tiedä kuinka paljoa vaikuttaa mutta eipä ainakaan ollut takapyörä enää juntturassa vaikka ilmaamisen jälkeen kunnon paineet päälle polkikin. Etujarrujen laahaus tuntui todella selkeesti polttoaineen kulutuksessa, tämä ei mahdollisesti juuri mitenkään mutta onpahan entrattu nyt tuokin juttu.

Kirjoita vastaus