eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24.01.2022. 15:58
- Paikkakunta: Kirkkonummi
eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Heips,
Tämä rakennusprojekti on oletettavasti himpun erilainen, kuin totuttu. Kyseessä on konevikaisen Jeep Patriotin moottorin korvaaminen sähkötekniikalla.
Ensin pari sanaa itsestäni. Olen teeseitseharrastelija, mutten niinkään autotekniikan osaaja, enemmänkin elektroniikan ja tietotekniikan. Cad-suunnitteluakin osaan välttävästi. Eli enemmän nörttiosastoa. Varsinaisesta auton ruuvaamisesta olen melkoisen pihalla. Onneksi maailma on täynnä osaajia.
Nyt tähän mielenkiintoisempaan, eli rakennusprojektiin. Tämä onkin varsin ajankohtainen, kun klubin jäsenlehdessä (ja tietty yleisesti joka paikassa) taivastellaan polttoaineiden hintoja. Homma sai alkunsa viime syksynä, kun ostin Jamantilta moottorivikaisen 2011 Patriotin. Siitä oli jo moottori irroitettu ja hyvä aihio muunnokseen. Teen tätä yhdessä parin kaverini kanssa Jyväskylässä. Nyt kun olemme päässeet pisteeseen, että auto kulkee sähköllä (siirtokilvillä), uskallan puhua asiasta ääneen.
Kävin muutama päivä sitten ajelulla ja samalla kokeilemassa julkista latauspistettä. Hienosti latasi. Samalla uudet stereot pääsivät kokeiluun. Olen tehnyt asiasta lyhyen videon, ja se löytyy täältä:
https://vimeo.com/716881947/fd3caefa4e
Tekniikkaa lyhyesti alla:
Alkuperäinen tekniikka:
JEEP PATRIOT (MK74) 2.2 CRD 4WD 2011 163hv
Sähkötekniikka:
Nissan Leaf 110kW moottori, vääntö 230nm, maksimi pyörimisnopeus n. 12000 r/min.
VW ID.3 akkupaketti, 62kWh
Toteutus on tehty siten, että alkuperäinen vaihdelaatikko ja ptu-yksikkö ovat paikallaan. Sähkömoottori on sovitettu vaihdelaatikkoon alumiinista työstetyllä sovitinlaipalla. Reilu puolet akuista on sijoitettu taakse ja sitä varten vararenkaan syvennystä syvennettiin ja muotoiltiin kantikkaaksi. Akut menevät käytännössä kokonaan alkuperäisen tavaratilan pohjan alle. Toinen akkulaatikko on etupäässä, moottorin päällä.
Vaihdelaatikossa vaihde on lukittu kakkoselle ja tällä sähkömoottorin korkea pyörimisnopeus laskee sopivaksi ja parantaa vääntöä kummasti. Rakentelin autoon myös sähköisen alennusvaihteen, joka kääntää kakkosvaihteen ykköselle (semmoinen wannabe maasturiratkaisu). Tuskin tuolla autosta mitään offroad-hirmua tulee, mutta on ehkäpä venetrailerin peruutteluissa kätevä. Allaolevassa videossa näkyy tuota alennusvaihteen liikettä:
https://vimeo.com/706828215/874e1ee297
Mukaan vielä kolmas video, jossa paljon kaikkea sälää ja joka huipentuu ensimmäiseen koeajoon:
https://vimeo.com/702532107/4e74f60566
Auto ei ole vielä valmis, vaan vielä vaiheessa. Ehkä merkittävimpiä asioita on se, että mittaristo näyttää kaikkia maailman värejä kaikilla mahdollisilla merkkivaloilla. Irvileuat ovat neuvoneet hankkimaan mustaa tussia tai sivuleikkurit. Yritetään ensin jotain muuta kuitenkin.
Yksi syy, miksi tämän viestin kirjoitin, on se haluaisin nauhoittaa vastaavasta (toimivasta) autosta CAN-liikennettä "purkkiin". Tuota liikennettä tutkimalla ja sitä sopivasti "soittamalla" tuonne omaani, valot toivon mukaan saadaan kuitattua. Eli jos tämmöinen facelift Patriot samalla moottorilla löytyisi, niin olisi superia. Itse CAN-nauhoitus on simppeliä eikä riko autoa mitenkään. Laitamma tietokoneen piuhat kiinni ja painamme "äänitä"-nappia. Sitten auto käyntiin ja parin minuutin päästä homma on ohi.
Olisi mahtavaa saada tämä kulkine leimattua heinäkuun klubitapaamiseen, jonne tulen ilman muuta, jos auto on jo ajokunnossa. Mutta taitaa tulla liian nopeasti. Seuraavalla kertaa sitten.
Tämä rakennusprojekti on oletettavasti himpun erilainen, kuin totuttu. Kyseessä on konevikaisen Jeep Patriotin moottorin korvaaminen sähkötekniikalla.
Ensin pari sanaa itsestäni. Olen teeseitseharrastelija, mutten niinkään autotekniikan osaaja, enemmänkin elektroniikan ja tietotekniikan. Cad-suunnitteluakin osaan välttävästi. Eli enemmän nörttiosastoa. Varsinaisesta auton ruuvaamisesta olen melkoisen pihalla. Onneksi maailma on täynnä osaajia.
Nyt tähän mielenkiintoisempaan, eli rakennusprojektiin. Tämä onkin varsin ajankohtainen, kun klubin jäsenlehdessä (ja tietty yleisesti joka paikassa) taivastellaan polttoaineiden hintoja. Homma sai alkunsa viime syksynä, kun ostin Jamantilta moottorivikaisen 2011 Patriotin. Siitä oli jo moottori irroitettu ja hyvä aihio muunnokseen. Teen tätä yhdessä parin kaverini kanssa Jyväskylässä. Nyt kun olemme päässeet pisteeseen, että auto kulkee sähköllä (siirtokilvillä), uskallan puhua asiasta ääneen.
Kävin muutama päivä sitten ajelulla ja samalla kokeilemassa julkista latauspistettä. Hienosti latasi. Samalla uudet stereot pääsivät kokeiluun. Olen tehnyt asiasta lyhyen videon, ja se löytyy täältä:
https://vimeo.com/716881947/fd3caefa4e
Tekniikkaa lyhyesti alla:
Alkuperäinen tekniikka:
JEEP PATRIOT (MK74) 2.2 CRD 4WD 2011 163hv
Sähkötekniikka:
Nissan Leaf 110kW moottori, vääntö 230nm, maksimi pyörimisnopeus n. 12000 r/min.
VW ID.3 akkupaketti, 62kWh
Toteutus on tehty siten, että alkuperäinen vaihdelaatikko ja ptu-yksikkö ovat paikallaan. Sähkömoottori on sovitettu vaihdelaatikkoon alumiinista työstetyllä sovitinlaipalla. Reilu puolet akuista on sijoitettu taakse ja sitä varten vararenkaan syvennystä syvennettiin ja muotoiltiin kantikkaaksi. Akut menevät käytännössä kokonaan alkuperäisen tavaratilan pohjan alle. Toinen akkulaatikko on etupäässä, moottorin päällä.
Vaihdelaatikossa vaihde on lukittu kakkoselle ja tällä sähkömoottorin korkea pyörimisnopeus laskee sopivaksi ja parantaa vääntöä kummasti. Rakentelin autoon myös sähköisen alennusvaihteen, joka kääntää kakkosvaihteen ykköselle (semmoinen wannabe maasturiratkaisu). Tuskin tuolla autosta mitään offroad-hirmua tulee, mutta on ehkäpä venetrailerin peruutteluissa kätevä. Allaolevassa videossa näkyy tuota alennusvaihteen liikettä:
https://vimeo.com/706828215/874e1ee297
Mukaan vielä kolmas video, jossa paljon kaikkea sälää ja joka huipentuu ensimmäiseen koeajoon:
https://vimeo.com/702532107/4e74f60566
Auto ei ole vielä valmis, vaan vielä vaiheessa. Ehkä merkittävimpiä asioita on se, että mittaristo näyttää kaikkia maailman värejä kaikilla mahdollisilla merkkivaloilla. Irvileuat ovat neuvoneet hankkimaan mustaa tussia tai sivuleikkurit. Yritetään ensin jotain muuta kuitenkin.
Yksi syy, miksi tämän viestin kirjoitin, on se haluaisin nauhoittaa vastaavasta (toimivasta) autosta CAN-liikennettä "purkkiin". Tuota liikennettä tutkimalla ja sitä sopivasti "soittamalla" tuonne omaani, valot toivon mukaan saadaan kuitattua. Eli jos tämmöinen facelift Patriot samalla moottorilla löytyisi, niin olisi superia. Itse CAN-nauhoitus on simppeliä eikä riko autoa mitenkään. Laitamma tietokoneen piuhat kiinni ja painamme "äänitä"-nappia. Sitten auto käyntiin ja parin minuutin päästä homma on ohi.
Olisi mahtavaa saada tämä kulkine leimattua heinäkuun klubitapaamiseen, jonne tulen ilman muuta, jos auto on jo ajokunnossa. Mutta taitaa tulla liian nopeasti. Seuraavalla kertaa sitten.
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
WAU! Todella hieno ja ennakkoluuloton projekti!
Tuossa on varmasti tullut useampikin ongelma eteen, mutta näköjään tiimi on onnistunut ne selättämään. Toivottavasti saatte loputkin ratkaistua ja sähkö-Jeepin liikenteeseen!
Kuinka vaikeaa oli moottorin ja akkupakettien löytäminen? Entäpä elektroniikka, kuinka sen toteutitte?
Tuossa on varmasti tullut useampikin ongelma eteen, mutta näköjään tiimi on onnistunut ne selättämään. Toivottavasti saatte loputkin ratkaistua ja sähkö-Jeepin liikenteeseen!
Kuinka vaikeaa oli moottorin ja akkupakettien löytäminen? Entäpä elektroniikka, kuinka sen toteutitte?
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24.01.2022. 15:58
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Moottoreita ja akkuja löytyy maailmalta. Moottorin ostin Portugalista, akun Norjasta ja muuta sälää Espanjasta, Hollannista, Puolasta, Ruotsista, Ranskasta ja mistä vielä. Osa tuota rakentamisen kiehtovuutta (ainakin itselle) on ollut noiden osien haaliminen. Netti on täynnä romuttamoiden tarjontaa. Ja aivan kohtuuhintaista löytyy kyllä.
Elektroniikka on osin kaupallista tarjontaa ja osin itse juotettua. Sama pätee ohjelmointiin, osa valmista, aika paljon itse koodattua.
Vanhemman kaluston, jotka eivät vielä puhu Can- tai muutakaan kieltä, konvertointi on yksinkertaista, toki aikaa vievää sekin. Arvelisin että jos Patriot olisi 15v vanhempi, niin se olisi jo leimattu liikenteeseen. Toivotaan että piakkoin tämäkin.
Elektroniikka on osin kaupallista tarjontaa ja osin itse juotettua. Sama pätee ohjelmointiin, osa valmista, aika paljon itse koodattua.
Vanhemman kaluston, jotka eivät vielä puhu Can- tai muutakaan kieltä, konvertointi on yksinkertaista, toki aikaa vievää sekin. Arvelisin että jos Patriot olisi 15v vanhempi, niin se olisi jo leimattu liikenteeseen. Toivotaan että piakkoin tämäkin.
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Uskallatko yhtään heittää paljonko tuli/tulee maksamaan....?
-Olet kyllä edelläkävijänä tehnyt aikamoisen työn, olisi myös Pelle Pelotonkin ollut ihmeissään...
Tämä kommentti on kunnioituksesta lähtöisin, tälläinen tavis voi vaan ihmetellä....!

-Olet kyllä edelläkävijänä tehnyt aikamoisen työn, olisi myös Pelle Pelotonkin ollut ihmeissään...

Tämä kommentti on kunnioituksesta lähtöisin, tälläinen tavis voi vaan ihmetellä....!

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24.01.2022. 15:58
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Kyllähän tämä maksaa. Mutta jos asiaa ajattelee niin, että haluan rakentaa käyttöauton, jolla ajetaan ympäri vuoden, kaikissa keleissä ja tarvittaessa kaikkia matkoja, mitä autolla normaalistikin ajetaan. Ja että tehoa ja toimintasädettä pitää olla välttävästi.
Akkupaketiksi valikoitui 62kWh, että autolla voi kuvitella liikkuvansa 200-250 km ilman suurempaa draamaa. Talvikeleillä tuosta toimintasäteestä jäädään alle, mutta niin tapahtuu kaikilla sähköautoilla. Samoin autoon rakentuu pikalatausmahdollisuus, ilmastoinnit ja muut nykyaikaisen auton perusvermeet. Jos tuon kokoisella akkupaketilla varustettua autoa lähtee etsimään nettiautosta, niin arvelen ettei alle 30 tonnin löydy yhtäkään. Erityisesti, jos karsii kaikkein pienimmät kulkineet pois, niin hinta nousee 40 tonniin helposti. Ja jos oikein urheaksi ryhtyy ja ruksii hakukoneeseen nelivetoa, riittävää tavaratilaa ja vetokoukkua, niin ollaan jo yli 50 tonnin. Maastoautoa on turha hakuun rastittaa, niitä ei ole ollenkaan.
Arvelen että tämä projektini tulee maksamaan noin 40 tonnia. Itse tekniikka maksaa tuosta noin puolet. Mutta kun en osaa autotekniikkaa itse rakentaa, joudun teettämään tätä mekaanikkotyötä ulkopuolisilla, niin se maksaa. Vaikka olenkin itse osat piirtänyt, niin ensimmäistä kertaa, yksiä kappaleita teettämällä nekin maksavat. Toki kaikki osat ovat sitten teollisesti valmistettuja, joka helpottaa tuota mekaanikkojen työtä. Jos näitä Patriotteja olisi muutama jonossa ja tilaisi osat kerralla vaikka viiteen, niin yksikköhinta painuisi oikeinkin järkeväksi.
Pitkä vastaus lyhyeen kysymykseen.
PS. tänään sain sähköisen lämmityslaitteen toimimaan ja nyt alkaa ilmastointi ja lämppärikin olemaan kasassa. Vielä monta juttua vaiheessa mutta pala kerrallaan.
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Kiitos vastauksesta...
-Viitsitkö laittaa juttua ja vaikka kuvia työn etenemisestä....?

-Viitsitkö laittaa juttua ja vaikka kuvia työn etenemisestä....?

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Jumankauta nyt on projekti 


Laita ihmeessä jakoon niin paljon tietoa kuin vaan jaksat pistää. Itse olen vähän kypsytellyt ajatusta JK:n (siis sen tumpin) ostamisesta, ja sähköistämisestä....
Ensin ostan kyllä V8 AWD Chargerin, ennenkuin kieltävät tuollaisten maahantuonnin...



Laita ihmeessä jakoon niin paljon tietoa kuin vaan jaksat pistää. Itse olen vähän kypsytellyt ajatusta JK:n (siis sen tumpin) ostamisesta, ja sähköistämisestä....
Ensin ostan kyllä V8 AWD Chargerin, ennenkuin kieltävät tuollaisten maahantuonnin...
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 24.01.2022. 15:58
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Hep.
Kävin tänään katsastuskonttorilla eJeepillä. En vielä muutoskatsastuksessa, vaan kuntotarkastuksessa. Ajattelin että on noloa jos muutoskatsastus menee hylkyyn jonkin koiranluun takia. Pyysinkin katsuria tutkimaan jarruja, valoja ja muuta yleistä autotekniikkaa. Ja hyvin meni jarrut, iskarit, valot ja muut kaikki hyvässä tikissä. Ohjauksessa oli (varmaan hammastangossa tms) pieni välys ja toisena kommenttina oli takapäässä yksi pusla. Hoidamma nämä kuntoon ennen varsinaista katsastusta.
Jännitys tiivistyy. Asioita tehdään eteenpäin. Viime viikolla saatiin pikalataus toimimaan. Se on merkittävä asia, joka on ollut konversioprojekteissa yksi hankalimmista. Pikalataus on asiana monimutkainen. Itse lataaminen on periaatteessa simppeliä, työnnetään tasasähköä suoraan akkuun. Mutta latauksen jännitteistä ja virroista johtuen, asiaa monimutkaistaa kaikki tarpeellinen turvatekniikka, jossa auto ja latausasema varmistavat perusteellisesti että on oikeasti ok työntää yli 400V jännitteellä 250A virtaa akkuun. Eli 100kW+ teholla. Jos sähkötekniikan suureet eivät ole aivan heti muistissa, niin siitä autotallin punaisesta 16A kolmivaihetöpselistä saa ulos enintään 11kW. Eli oikeastaan onkin hyvä että että laturi ja auto juttelevat tovin ennenkuin ryhtyvät yli kymmenkertaiseen tehonsiirtoon. No, tämä näyttäisi toimivan Jeepissä nyt.
Video aiheesta: https://vimeo.com/725829439/2aa9f36f0e
Kävin tänään katsastuskonttorilla eJeepillä. En vielä muutoskatsastuksessa, vaan kuntotarkastuksessa. Ajattelin että on noloa jos muutoskatsastus menee hylkyyn jonkin koiranluun takia. Pyysinkin katsuria tutkimaan jarruja, valoja ja muuta yleistä autotekniikkaa. Ja hyvin meni jarrut, iskarit, valot ja muut kaikki hyvässä tikissä. Ohjauksessa oli (varmaan hammastangossa tms) pieni välys ja toisena kommenttina oli takapäässä yksi pusla. Hoidamma nämä kuntoon ennen varsinaista katsastusta.
Jännitys tiivistyy. Asioita tehdään eteenpäin. Viime viikolla saatiin pikalataus toimimaan. Se on merkittävä asia, joka on ollut konversioprojekteissa yksi hankalimmista. Pikalataus on asiana monimutkainen. Itse lataaminen on periaatteessa simppeliä, työnnetään tasasähköä suoraan akkuun. Mutta latauksen jännitteistä ja virroista johtuen, asiaa monimutkaistaa kaikki tarpeellinen turvatekniikka, jossa auto ja latausasema varmistavat perusteellisesti että on oikeasti ok työntää yli 400V jännitteellä 250A virtaa akkuun. Eli 100kW+ teholla. Jos sähkötekniikan suureet eivät ole aivan heti muistissa, niin siitä autotallin punaisesta 16A kolmivaihetöpselistä saa ulos enintään 11kW. Eli oikeastaan onkin hyvä että että laturi ja auto juttelevat tovin ennenkuin ryhtyvät yli kymmenkertaiseen tehonsiirtoon. No, tämä näyttäisi toimivan Jeepissä nyt.
Video aiheesta: https://vimeo.com/725829439/2aa9f36f0e
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Tämä on kyllä Australian löytämisen veroista pioneerityötä! Kuulinkin tästä Jamantilta, ja olin haltioissani. Hitsi vie, jos tuollaisia joku (hmmm...kukahan?) alkaisi tehtailemaan - olisi mainiota nähdä liikenteessä vanhempiakin Jeeppejä sähköistettynä... Pääsetkö treffeille esittelemään autoa?
Jeep Cherokee 1989 2.1 Turbo Diesel
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Pääsee, jos menee huomisesta muutoskatsastuksesta läpi!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: eJeep, eli Patriotin sähkömuunnos
Kulmakorvessakin näemmä käyty!
Upea proggis ja hattu päästä.

Upea proggis ja hattu päästä.
-03 KJ 2.8CRD A