WJ 4,7 ja Karvanaama

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Karvanaama
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 11.05.2025. 15:33

Juujuu, lauantaina laskin katiskan alas pukeilta kääntääkseni keulan ruuvaustilaan (eli tuulensuojaan talon taakse).
Verenpaine syöksähti taivaisiin kun käynnistin auton, kierroslukumittari nyrjähti nolliin, öljynpaine putosi, jännitemittari samoin. Check gauges, airgbag ja ties mitä muuta valoa syttyi. Vi**tti.
Vikakoodejakin saatiin, P1698 (ECM-TCM yhteysvirhe)ja P1687 (PCM-mittaristo yhteysvirhe). Saihan ne nollattua mutta sama tilanne uuden käynnistyksen jälkeen.
Katiska pysyi siis käynnissä ja kerkesin kyllä näkemään öljynpaineen nousevan joten uskalsin pitääkin käynnissä.
Tässävaiheessa muistin lukeneeni täältä latauksen puutteen aiheuttavan tällaista. Mittari ei ollut kotona, joten latauksen todellinen tila jäi tutkimatta.
Illalla lueskelin kauhutarinoita tällaisesta, vaihtoehtoina laturi, BCM, kosketushäiriöt liittimissä, miinuskontaktit runkoon.

Täytin sitten joutessani perämurikkaan lisää poisvaluneen öljyn tilalle, lämmitin saunan ja lohdutin itseäni muutamalla oluella.
Lueskellen myös lisää tietoa tällaisesta tilanteesta. Yritin keksiä myös kirosanoja joita foorumisofta ei muuttaisi, kuten Belsebuubi, Vanha kehno, Lempo, lehtevä ulkosynnytin, Hrrbaty. Wraptec.
Päätin sitten jättää akun miinuskengän irti yön ajaksi. Tämähän oli ollut käynnistämättä parisen kuukautta ja tällaisen seisonnan jälkeen vastaavia tapauksia löytyi. Akkua kyllä latailin noin viikon välein.

Lähdin aamupäivällä sitten kukittamaan äitimuoria ja hain mittarin. Kotiintultuani akun napa kiinni, ritsa käyniin ja katso: SEHÄN LATAA!! Jippii!
Ei vikakoodeja, auton oma mittari nousi kiltisti 14V.
Oliko lopullinen syy BCM tiltti vai joku muu.. sulakerasian kannessa oli kosteutta näkyvissä, kansi oli auki myöskin yön yli.

Katkaisemani yoken pannan pikkupultit (1/2" UNF) ja panta tulivat Jamantilta, ne kirrasin maltillisemmin tälläkertaa ihan momenttiavaimella (20Nm) ja lukitepisara lisäksi vaikka pulteissa oli jo sinistä väriä valmiina.
Käsijarrukin tuntuu pitävän, voisi ehkä vielä kiristää pari napsua.
Ehkäpä tänään vielä pääsen nostamaan keulan pukeille.

Jarrunestesäilön vieressä on musta lieriömäinen säiliö ja vieressä pumppu joka naksuttelee auton ollessä käynnissä. Mikäs värkki se on?
Ei kai bensakoneisessa mitään alipainepumppua tarvita..?
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.05.2025. 19:59

Ainakin jenkkiversioissa on alipainepumppu, joka mittaa polttoainehuurujen keräysjärjestelmän tiiviyttä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Karvanaama
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 13.05.2025. 20:42

Jotain bensahuurujen kanssa tekemistä varmaankin on tuolla pöntöllä ja naksuttelevalla pumpulla, letkujakin tähän liittyy. Kiitos!

Tuo aiemmin mainitsemani mittaristovika tuli uudestaan, mutta nyt oli mittari kotona ja totesin vian ollessa päällä että akulla on latausjännite reilu 14V, toisin kun auto väittää.
Taitaakin pulma johtua yhteydestä mittariston kanssa kuten vikakoodikin jo kertoi.
On kai tarkistettava noihin liittyvät jutut, pistokkeet ja johtimet. Äsken kokeilin ja aluksi mittaristo toimi normaalisti, sitten taas mittarit kuolivat ja vikavalot syttyivät. Täytyypä katsella sähkökuvia, jos niistä löytyisi jotain tolkkua. Saa ilmoittaa toki jos on tuommoista on sattunut.

Etuvetareiden kumit on todistettu ehjiksi, oikealta puuttuva kiristin on laitettu ja rasvaakin lisäsin.

Yksi askel eteenpäin, toinen taakse, pääasia että liike jatkuu!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 29.05.2025. 19:50

Mittaristovika jatkuu. Samaan aikaan myös sähköikkunat lakkaavat toimimasta. Oikeasta etuovesta kuuluu epäsäännöllistä pientä naksahtelua, lienee lukkolaitteesta tulevaa.
Käynnistystestailut ovat johtaneet alustavaan päätelmään BCM-modulin viasta. Tähän viittaa myös aiemmin havaittu sisävalojen vilkuttelu ja sitäkautta akun tyhjeneminen.
Joka kerta tähän auttaa akun miinuskengän irtikytkeminen joksikin aikaa (15 min ->), tämän jälkeen starttaus ja vika on tiessään.
Konehuoneen puolelta maadoitusliitoksia löysäilin ja nitkuttelin kiristellen uudestaan, käsittääkseni myös BCM modulin liittimet kannattanee tarkistaa hapettumien varalta.
Mittariston takaa pistokkeen irrotin ja tökkäilin useita kertoja paikalleen puhdistaakseni kontakteja.

Etuperän öljyjä yritin vaihtaa, avaimena varttituuman vääntiöllä 3/8 tuuman adapteri. Ei pikkuräikkä kestänyt rääkkiä.
Hain Motonetistä 2-päisen neliötyökalun, sekä hylsyadapterin 3/8 -> 1/2", saa ainakin isommalla vääntimellä kokeilla. Sekä kaasutohon lämmittämistä varten. En vielä kokeillut.

Kaveri hoksasi että jarruvalot eivät toimineet enää lainkaan, myöhemmin sain lampunkantoja käpistelemällä hetkeksi syttymään.
Sitten ei kertakaikkiaan mitään eloa. Seuraavaksi päiväksi toin mittarin kotiin, eipä jännitettä löytynyt. Yksi jarruvalokytkimen kolmesta kärjestä toimi mitattaessa huonosti, ankaraa näpyttelyä ja kontaktispraytä mukaan, mittari kertoi parannusta saadun. Eipä valoja tullut siltikään, sulakehan sieltä oli kärähtänyt, varmaankin lampunkantoja pyöritellessäni virrat päällä aiemmin ilman mittaria.
Myös yksi lampukannan pinneistä sisälsi huonon kosketuksen umpion huonoon kontaktiliuskaan :o
Eli kolmen vian yhteisvaikutus..

Ajovalojen kaihi on korjattu hiomalla, sekä semmosella hartsikannulla, on se hämmästyttävää kamaa. Laseista (muoveista) tuli kuin uudet!
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Karvanaama
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 06.06.2025. 7:40

Pikku päivitys tälle on tapahtunut. Kapteeni mahtavan sanoja lainatakseni: Ilon päivä!
Eli maahantuonti katsastus on suoritettu menestyksekkäästi 5.6. JIPPII!
Kilvet paikalleen ja menoksi. Katsotaan mitä lähipäivät tuo tullessaan.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Keimo » 06.06.2025. 13:53

Onnittelut tästä etapista! 8)
Jeepitön Jeeppi-intoilija

kapteenimahtava
Viestit: 35
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 09.06.2025. 6:25

Onnittelut!
Jeep GC 5.2 1996

Karvanaama
Viestit: 23
Liittynyt: 28.11.2024. 18:01
Paikkakunta: Kokkola

Re: WJ 4,7 ja Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 16.06.2025. 12:53

Kiitoskiitos!

Reilu viikko on nyt ajeltu kilpien kanssa.
Maahantuonikatsastusta varten piti hakea tarrakilvet, ettei tarvinnut viedä trailerilla.
Nosturilla katsuri haki kaveria apuun ja hinkkasivat runkopalkkia oikealta puolen ja arvasin että runkonumeroa etsivät. Vakoilin nopeasti puhelimella Jamantin sivulta numeron sijainnin valmiiksi, jos eivät löydä. Papereita tuodessaan sanoikin että ei vikoja löytänyt, eikä runkonumeroa.
"Katoitko varapyöräkotelosta?"
"Ei, mennäänpä heti kattomaan" Sieltähän se löytyi! Joten kilvet handuun ja kotiappäin.

Oikea etujarru laahailee välillä, tälle en mitään tehnytkään. Palat ja satula näyttivät kovin uusilta molemmin puolin, tarratkin ovat vielä paikallaan.

Mittariston kanssa olen huomannut että jos päivän aikana ajelee muutaman tunnin välein, vikatilaa ei tule.
Seuraavana päivänä mittarit heräävät käynnistämisen jälkeen kyllä, mutta liikkeellelähdön jälkeen kierrosten noustua, nyrjähtävät yksi kerrallaan alas.
Jos tämä sattuu vaihteen vaihtumisen yhteydessä, kierrosten laskiessa osa mittarista saattaa herätä pariin-kolmeen kertaan. Mutta jäävät sitten nollille ja vikavalot taitavat palaa ainakin suurin osa.

Pariksi yöksi otin akun miinuskengän irti, tällöin ei ongelmia. Kaikki toimii jos autoa käyttää säännöllisesti sen päivän.

Kokeilinpa sitten aamun ensikäynnistyksen yhteydessä lämmittää tyhjäkäynnillä pitempään (akku ollut yön kiinni).
Moottorin lämpötila ei vielä normaalilämmössä, mutta lämpömittari jo noussut selvästi.
Sittenpä mittariston vikatilaa ei tullutkaan liikkeellelähtiessä. eikä koko päivänäkään.
Seuraavana päivänä jälleen lämmityskäyttö (akku yön kiinni). ja mittaristo ok.
Mutta lämmityslaitteen numeronäyttö muuttui Fahrenheiteiksi ja sisävalot eivät sammuneet lainkaan muutenkuin valoviiksestä.
Myöhemmin myös kattopanelin asetukset muuttuivat Metric - > US.
Myöskin ratin radiopainikkeet lakkasivat toimimasta.

Kyllä se BCM pitää nyt ottaa näkyville ja putsata liittimet ainakin.

Pihtiampeerimittarilla mittailin kulutuksia akun navalta, se näytti vaihtelevasti 0,23 - 0,10 A. Riippuen mittarin asennosta ja pihtien puristuksesta.
Kuitenkin sulakkeen 7 (SKIM/HOODLP) irrottamalla kulutus putosi. Myös joku muukin sulake pudotti kulutusta, mutta unohdin jo mikä se oli. :oops:
Mittari on saanut työpaikalla kyytiä taskussa, joten ihan täysi luotto siihen näin pienillä virroilla ei ole, mutta muutos on ihan kiistaton.

Nypityt talvirenkaat eivät aiheuta tutinoita tämän seudun laillisilla nopeuksilla.
Takaperä ehkä ujeltaa kaasua löysätessä hieman.
100 km/h mittarinopeudessa kierrokset 2000 rpm. Turbiini lukittuu n.80 km/h.
-99 GC 4,7 QT II
-96 855 T5
-77 FLH 1200
-72 FLH 1200

Kirjoita vastaus