Chero tuli hankittua pitkän haaveilun, mutta lyhyen harkinnan ja pahan maasturikuumeen vallassa hieman ylihintaisena ja ilman minkäänlaista huoltokirjaa tai edes huolto/osa kuitteja. Puheiden perusteella oli vaihdettu äskettäin mm. öljyt, nesteet ja paisuntasäiliö (kotitallissa tehtyjen ensimmäisten tutkimusten perusteella vaikutti jopa pitävän paikkansa). Autosta ei talvikelillä suoritetulla koeajolla kokematon huomannut mitään sivuääniä voimansiirrosta ja perustekniikka tuntui toimivan kuten pitääkin. Koppa vaikutti pikaisen tutkiskelun jälkeen harvinaisen terveeltä 80-luvun autoksi, mutta se olikin jo selvästi joskus käyty kokonaan läpi ja auto on oletettavasti maalattu silloin kauttaaltaan. Maalipinnassa on hieman appelsiinipintaa, mutta ei häiritsevästi ja pintaa on jo siltä täältä ehditty vuosien saatossa paikkaillakkin, joten kyseessä ei vaikuta olevan mikää pahimman luokan myyntimaalaus.
Tämä on joskus tuotu Saksasta, mutta on tiettävästi oleillut Suomen maaperällä jo ainakin kahden omistajan ajan. Edellisellä omistajalla tämä ei ole ollut kuin pari kuukautta, tullut vaihtokaupassa ja pistetty yhtäpäätä myyntiin. Sitä ennen ollut jossain Kouvolan suunnalla. Huom! Olisin todella kiinnostunut kuulemaan jos joku on aikaisemmin törmännyt tähän yksilöön ja tietäisi jotain lisää sen historiasta.
Kuvaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59236
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59237
Tekniikkaa:
- 4.0 L6 (Renix)
- AW-4
- NP242 "Select-Trac"
- Dana 30 edessä
- Dana 35C kitkalukolla takana
- Limited varustetaso eli ilmastointi (ei toimi), cruise (ei toimi), sähköpenkit yms. löytyy.
Jees mutta asiaan. Eli haaveiden Jeepin onnellisen omistajan alkutaival ei ole toistaiseksi tuntunut kovin helpolta tai halvalta (mihin kyllä osaksi osasinkin varautua kun auton näin huonoilla tiedoilla hankin). Ensimmäiseksi huomasin, että öljynpainemittari on aina tapissaan. Tämä osoittautui kuitenkin vaan anturiviaksi ja oli helposti korjattu.
Seuraavaksi aloin tutkimaan jarruja, jotka olivat kauttaaltaan täysin vaihtokunnossa ja toinen etulevy jopa aika pahasti halki. Onneksi tässä ei sentään ole ABS:iä. Takajarrujen automaattisäädöt päädyin heittämään mäkeen, kun ei vaikuttanut kovin luotettavalta systeemiltä ja itseasiassa toisen jarrurummun sisällä pyöri hieman irtonaista osaa kun oli tuon säädön vaijeri mennyt pettämään ja tästä ketjureaktiona -> säädön alapään pellinpala irti -> alajousi irti -> säätöruuvi pudonnut paikaltaan. No mutta tuntuu toimivan ilman noita säätöjäkin, tuo alimmainen jousi on nyt vaan vedetty kenkien väliin sen säätöpeltivirityksen sijasta. Aikakin neljä mustaa raitaa tolla saa jarruteltua tiehen.

Tämän rempan osiin kului ensimmäinen tonni ja etupäähän jäi vielä kohtuu huonoilla liukutapeilla kasatut satulat, mitkä hieman muistuttelevat olemassaoloaan ajoittaisen laahaavan vikinän muodossa.
Sitten alkoi ilmat hieman lämmetä ja Jeeppi alkoi sylkemään vesiään pihalle paisuntasäiliön kautta. Näiden vesileikkien parissa kului viikon vapaa-ajat jäähdytysjärjestelmää vanhoista kanaviin/putkiin/syyläriin "kivettyneistä" mössöistä puhdistellessa ja vesipumppua, termostaattia, letkuja jne. vaihdellessa. Loppujen lopuksi ongelmaksi osoittautuikin vaan järjesteltään jäänyt ilma, joka kait? saatiin lopulta pois kun syyläri täytettiin erikseen ilman yläletkua ja ilmoja vielä päästettiin termarin kotelon peitetulpan kautta (tähän kun vaihdettiin uudemman mallinen, mihin saisi lämpöanturin tuohon reikään).
Jossain välissä vaihdoin myös ristinivelet eteen kun jotain muuta alunperin tutkiessani tulin testanneeksi kuinka paljon niissä on klappia. No kyllähän sieltä meikein sentin klappi löytyi eli vaikuttivat olevan täysin entiset. Ihme vaan kun eivät mitään reilumpaa ääntä pitäneet ajossa. Tämän näköistä romua jäi remontin jäljiltä:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59411
Etuovien roikkuminen alkoi myös hiljalleen häiritä ja kuskin oven sarantoja tutkiessa vaikutti, että saranat korkkaa kohta kopasta irti. Tämä oli kylläkin väärä hälytys kun purkamisen yhteydessä huomasin, että pettäneeltä hitsisaumalta näyttänyt mato olikin vaan haljennutta korikittiä. Olin hieman aikaisemmin törmännyt jenkkien XJ:n ovien tipahteluongelmiin, joten siksi pelkäsin pahinta. No saranat tuli kuitenkin kuskin puolelta vahvistehitsattua kun nyt kerran oli jo purettuna ja tietysti saranatapit vaihtui uusiin. Tapit ei paljoa auttanut kun saranan puolikin oli jo kulunut, mutta vähän kuitenkin. Saranoiden "shimmi" levyillä suuntasin sitten vielä oven niin, ettei pieni roikkuminen enää haittaa. Oven lukkokin alkoi toimia paremmin kun ei oli enää painanut sitä koko painollaan vastakappaleeseen.
Tässä taas kuvia remontista:
Tästä lähdettiin
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59410
Kitit poissa
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59409
Tollasen pyöröteräksen pätkän pistin "täytteeksi"
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59422
Hitsattuna
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59423
Ja lopulta sinkkimaali + musta pinta
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59424
Viimeisin ongelmani ilmaantui perjantaina kun takaperä alkoi pitämään mekkalaa käännöksissä. Jo aikaisemminkin olen ihmetellyt kun tuo kitkalukko on tuntunut välillä lukitsevan tasauspyörästöä vähän turhankin hyvin. Kun Jeeppiä on pihalla käännellyt niin on tuntunut, että toinen pyörä meinaa aina välillä mennä vähän nahkoneen. Perjantaina olin huomaavinani asfaltilla (kävelyvauhdilla) u-käännöstä tehdessäni, että takarengas olis jo hieman vinkassutkin. No eilen avasin perän ja tältä siellä näytti:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59407
Eli ei vielä näyttänyt kovin hälyttävältä. En kylläkään noista mitään ymmärrä, mutta ei siellä ainakaan mitään irtonaista ollut ja rattaat näytti ehjiltä. Sellaisen asian kuitenkin huomasin kun kokeilin takapyöriä pyöritellä, että lukon kitkalevyjen seuraavassa kuvassa näkyvä kuskin puolen holkki pääsee liikkumaan kohtuu paljon, toisen puolen vastaavassa kun ei ole mitään klappia.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59408
Voiko tuo klappi aiheuttaa perän "poksahtelun", mistä se mahtaa johtua ja onko se kuinkakin vaarallista perälle tai lukolle? Eli kun pihalla testailtiin ennen purkamista niin kuskin puolen takapyörä selvästi tärähtelee kun autoa hiljakseen liikuttelee etupyörät käännettyinä ja tuo tärähtely kantautuu runkoon asti niin, että tuntuu hieman kuskin persiissä ja kuuluu kumimaisena poksahteluna (empä osaa paremminkaan kuvailla). Niin ja perä tuntui metelöivän huomattavasti herkemmin ja voimakkaammin kun peräöljyt lämpeni kun ajelin töistä vajaan tunnin kotia.
Vielä en ole heittänyt hanskoja tiskiin tämän unelma-auton kanssa taistellessa, mutta oppisin varmasti pitämään tästä enempi jos saisi pikkuhiljaa huoltovälin pidemmäksi kuin tankkausväli (joka ei kyllä sekään ole turhan pitkä). Mut heittäkää jotain vinkkejä tai ohjeita tohon peräongelmaan, että uskaltaako tolla enää ajaa vai onko tämä syytä ajaa suorinta tietä esim. Jamantin tutkittavaksi. Itse en tuota uskalla ainakaan alkaa purkamaan kun en noista mitään ymmärrä muuta kun, että sisältävät ikävän kalliita osia jos sattuu ryssimään kasausvaiheessa.

Jees ja kertomus tulee varmaan jatkumaan jahka saan taas jotain korjattua tai rikottua.
