Jeep Cherokee 4.0 -89 - Pientä käyttöönottohuoltoa

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Jeep Cherokee 4.0 -89 - Pientä käyttöönottohuoltoa

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 16.05.2010. 14:21

Ajattelin nyt aloittaa pienen huolto/rakentelu topikin tälle tänä keväänä hankitulle rahareijälle. Auto on mulle ensimmäinen Jeeppi, ensimmäinen neliveto ja ensimmäinen automaatti, joten uuden opettelua riittää. Aikaisemmin olen puuhastellun lähinnä moottoripyörien, kuplavolkkareiden ja mersujen parissa.

Chero tuli hankittua pitkän haaveilun, mutta lyhyen harkinnan ja pahan maasturikuumeen vallassa hieman ylihintaisena ja ilman minkäänlaista huoltokirjaa tai edes huolto/osa kuitteja. Puheiden perusteella oli vaihdettu äskettäin mm. öljyt, nesteet ja paisuntasäiliö (kotitallissa tehtyjen ensimmäisten tutkimusten perusteella vaikutti jopa pitävän paikkansa). Autosta ei talvikelillä suoritetulla koeajolla kokematon huomannut mitään sivuääniä voimansiirrosta ja perustekniikka tuntui toimivan kuten pitääkin. Koppa vaikutti pikaisen tutkiskelun jälkeen harvinaisen terveeltä 80-luvun autoksi, mutta se olikin jo selvästi joskus käyty kokonaan läpi ja auto on oletettavasti maalattu silloin kauttaaltaan. Maalipinnassa on hieman appelsiinipintaa, mutta ei häiritsevästi ja pintaa on jo siltä täältä ehditty vuosien saatossa paikkaillakkin, joten kyseessä ei vaikuta olevan mikää pahimman luokan myyntimaalaus.

Tämä on joskus tuotu Saksasta, mutta on tiettävästi oleillut Suomen maaperällä jo ainakin kahden omistajan ajan. Edellisellä omistajalla tämä ei ole ollut kuin pari kuukautta, tullut vaihtokaupassa ja pistetty yhtäpäätä myyntiin. Sitä ennen ollut jossain Kouvolan suunnalla. Huom! Olisin todella kiinnostunut kuulemaan jos joku on aikaisemmin törmännyt tähän yksilöön ja tietäisi jotain lisää sen historiasta.

Kuvaa:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59236

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59237

Tekniikkaa:
- 4.0 L6 (Renix)
- AW-4
- NP242 "Select-Trac"
- Dana 30 edessä
- Dana 35C kitkalukolla takana
- Limited varustetaso eli ilmastointi (ei toimi), cruise (ei toimi), sähköpenkit yms. löytyy.

Jees mutta asiaan. Eli haaveiden Jeepin onnellisen omistajan alkutaival ei ole toistaiseksi tuntunut kovin helpolta tai halvalta (mihin kyllä osaksi osasinkin varautua kun auton näin huonoilla tiedoilla hankin). Ensimmäiseksi huomasin, että öljynpainemittari on aina tapissaan. Tämä osoittautui kuitenkin vaan anturiviaksi ja oli helposti korjattu.

Seuraavaksi aloin tutkimaan jarruja, jotka olivat kauttaaltaan täysin vaihtokunnossa ja toinen etulevy jopa aika pahasti halki. Onneksi tässä ei sentään ole ABS:iä. Takajarrujen automaattisäädöt päädyin heittämään mäkeen, kun ei vaikuttanut kovin luotettavalta systeemiltä ja itseasiassa toisen jarrurummun sisällä pyöri hieman irtonaista osaa kun oli tuon säädön vaijeri mennyt pettämään ja tästä ketjureaktiona -> säädön alapään pellinpala irti -> alajousi irti -> säätöruuvi pudonnut paikaltaan. No mutta tuntuu toimivan ilman noita säätöjäkin, tuo alimmainen jousi on nyt vaan vedetty kenkien väliin sen säätöpeltivirityksen sijasta. Aikakin neljä mustaa raitaa tolla saa jarruteltua tiehen. :wink:
Tämän rempan osiin kului ensimmäinen tonni ja etupäähän jäi vielä kohtuu huonoilla liukutapeilla kasatut satulat, mitkä hieman muistuttelevat olemassaoloaan ajoittaisen laahaavan vikinän muodossa.

Sitten alkoi ilmat hieman lämmetä ja Jeeppi alkoi sylkemään vesiään pihalle paisuntasäiliön kautta. Näiden vesileikkien parissa kului viikon vapaa-ajat jäähdytysjärjestelmää vanhoista kanaviin/putkiin/syyläriin "kivettyneistä" mössöistä puhdistellessa ja vesipumppua, termostaattia, letkuja jne. vaihdellessa. Loppujen lopuksi ongelmaksi osoittautuikin vaan järjesteltään jäänyt ilma, joka kait? saatiin lopulta pois kun syyläri täytettiin erikseen ilman yläletkua ja ilmoja vielä päästettiin termarin kotelon peitetulpan kautta (tähän kun vaihdettiin uudemman mallinen, mihin saisi lämpöanturin tuohon reikään).

Jossain välissä vaihdoin myös ristinivelet eteen kun jotain muuta alunperin tutkiessani tulin testanneeksi kuinka paljon niissä on klappia. No kyllähän sieltä meikein sentin klappi löytyi eli vaikuttivat olevan täysin entiset. Ihme vaan kun eivät mitään reilumpaa ääntä pitäneet ajossa. Tämän näköistä romua jäi remontin jäljiltä:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59411

Etuovien roikkuminen alkoi myös hiljalleen häiritä ja kuskin oven sarantoja tutkiessa vaikutti, että saranat korkkaa kohta kopasta irti. Tämä oli kylläkin väärä hälytys kun purkamisen yhteydessä huomasin, että pettäneeltä hitsisaumalta näyttänyt mato olikin vaan haljennutta korikittiä. Olin hieman aikaisemmin törmännyt jenkkien XJ:n ovien tipahteluongelmiin, joten siksi pelkäsin pahinta. No saranat tuli kuitenkin kuskin puolelta vahvistehitsattua kun nyt kerran oli jo purettuna ja tietysti saranatapit vaihtui uusiin. Tapit ei paljoa auttanut kun saranan puolikin oli jo kulunut, mutta vähän kuitenkin. Saranoiden "shimmi" levyillä suuntasin sitten vielä oven niin, ettei pieni roikkuminen enää haittaa. Oven lukkokin alkoi toimia paremmin kun ei oli enää painanut sitä koko painollaan vastakappaleeseen.

Tässä taas kuvia remontista:

Tästä lähdettiin
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59410

Kitit poissa
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59409

Tollasen pyöröteräksen pätkän pistin "täytteeksi"
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59422

Hitsattuna
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59423

Ja lopulta sinkkimaali + musta pinta
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59424

Viimeisin ongelmani ilmaantui perjantaina kun takaperä alkoi pitämään mekkalaa käännöksissä. Jo aikaisemminkin olen ihmetellyt kun tuo kitkalukko on tuntunut välillä lukitsevan tasauspyörästöä vähän turhankin hyvin. Kun Jeeppiä on pihalla käännellyt niin on tuntunut, että toinen pyörä meinaa aina välillä mennä vähän nahkoneen. Perjantaina olin huomaavinani asfaltilla (kävelyvauhdilla) u-käännöstä tehdessäni, että takarengas olis jo hieman vinkassutkin. No eilen avasin perän ja tältä siellä näytti:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59407

Eli ei vielä näyttänyt kovin hälyttävältä. En kylläkään noista mitään ymmärrä, mutta ei siellä ainakaan mitään irtonaista ollut ja rattaat näytti ehjiltä. Sellaisen asian kuitenkin huomasin kun kokeilin takapyöriä pyöritellä, että lukon kitkalevyjen seuraavassa kuvassa näkyvä kuskin puolen holkki pääsee liikkumaan kohtuu paljon, toisen puolen vastaavassa kun ei ole mitään klappia.

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=59408

Voiko tuo klappi aiheuttaa perän "poksahtelun", mistä se mahtaa johtua ja onko se kuinkakin vaarallista perälle tai lukolle? Eli kun pihalla testailtiin ennen purkamista niin kuskin puolen takapyörä selvästi tärähtelee kun autoa hiljakseen liikuttelee etupyörät käännettyinä ja tuo tärähtely kantautuu runkoon asti niin, että tuntuu hieman kuskin persiissä ja kuuluu kumimaisena poksahteluna (empä osaa paremminkaan kuvailla). Niin ja perä tuntui metelöivän huomattavasti herkemmin ja voimakkaammin kun peräöljyt lämpeni kun ajelin töistä vajaan tunnin kotia.

Vielä en ole heittänyt hanskoja tiskiin tämän unelma-auton kanssa taistellessa, mutta oppisin varmasti pitämään tästä enempi jos saisi pikkuhiljaa huoltovälin pidemmäksi kuin tankkausväli (joka ei kyllä sekään ole turhan pitkä). Mut heittäkää jotain vinkkejä tai ohjeita tohon peräongelmaan, että uskaltaako tolla enää ajaa vai onko tämä syytä ajaa suorinta tietä esim. Jamantin tutkittavaksi. Itse en tuota uskalla ainakaan alkaa purkamaan kun en noista mitään ymmärrä muuta kun, että sisältävät ikävän kalliita osia jos sattuu ryssimään kasausvaiheessa. :?

Jees ja kertomus tulee varmaan jatkumaan jahka saan taas jotain korjattua tai rikottua. :)
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Tyhmä idea?

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 17.05.2010. 16:23

Tuli tässä mieleen, että toimisikohan tuon peräongelman väliaikaisratkaisuna kitkalisäaineeton peräöljy? Eli jos noi kitkalevyt luistais noilla normiöljyillä sen verta enempi ettei hakkais koko perää entiseks...

Auton olisi tarkoitus toimia arkisin vaimon käyttiksenä, joten ei viittis sitä kovin pitkiä aikoja seisottaa tallissa. Niin ja katsastuskin olisi jo heti ensi kuussa, joten jos nyt ainakin sen yli pääsisi vielä ilman suurempaa peräremonttia niin sit vois kesälomaa taas viettää tallissa Jeepin seurassa.
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Avatar
Jii
Viestit: 20
Liittynyt: 30.07.2009. 22:45
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Jii » 17.05.2010. 22:19

Eikös se mene niin päin että juuri ILMAN kitkalisäainetta paukkuu...eli lisäaine pienentää kitkaa.
XJ 4.0 -91

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 18.05.2010. 10:30

Ok, eli se meneekin noin päin. Pikaisesti kun heitin hakua offipalstalle niin näkyyhän siellä olleen keskusteluakin tuon aineen tehtävästä. :oops:

Olisikohan tuolla perässä olleet kurat sitten olleetkin jotkin LS-lisäaineettomat litkut ja tämä on aiheuttanut jotain kulumaa tonne kuskin puolen kitkalevyihin, mikä taas aiheuttaa tuon välyksen ja paukkeen.

Onko muuten kokemuksia miten valmiiksi LS-lisäaineen sisältävä peräöljy vaikuttaa kitkalukon toimintaan? Tätähän ei kai suositella noissa Jeepin Track-lockeissa käytettävän, mutta mitenköhän se toimii väärin eli luistaako liikaa, liian vähän vai tapauskohtaisesti? Löytyis muistaakseni tallista Teboilin GL-5 hypoidi-peräöljyä, mikä sisältää valmiiksi jotain LS-lisäainetta...
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.05.2010. 10:33

JeepTrainee kirjoitti:
Onko muuten kokemuksia miten valmiiksi LS-lisäaineen sisältävä peräöljy vaikuttaa kitkalukon toimintaan? Tätähän ei kai suositella noissa Jeepin Track-lockeissa käytettävän, mutta mitenköhän se toimii väärin eli luistaako liikaa, liian vähän vai tapauskohtaisesti? Löytyis muistaakseni tallista Teboilin GL-5 hypoidi-peräöljyä, mikä sisältää valmiiksi jotain LS-lisäainetta...
Valmiiksi lisäaineistettu ei toimi, tai joudut lisäämään LS-ainetta valmiiksi lisäaineistettuun... Naksuu jos ei lisää... Joten helpommalla pääsee, kun laittaa tavallista 80W90 hypoidiperäöljyä (GL-5) ja LS-lisäainetta erikseen...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 21.05.2010. 18:39

Nyt olis uudet öljyt + kitkalisäaineet persiis (siis auton). Pari pikku lenkkiä ehdin jo käydä pyörähtää tossa nurkissa ja vaikutti ehkä pauke hiljentyneen. Kylläkin toi pauke esiinty kyllä vanhoillakin öljyillä vasta pidemmän lenkin jälkeen ja etenkin asfaltilla pyöritellessä. No mutta aika näyttää miten toimii...

Hieman kyllä edelleen huolestuttaa se kuskinpuolen kitkalevyjen "u-holkin" välys kun sitä klappia tuntui löytyvän aika hyvin. Onkohan kuinka suuri riski, että tuo lukko pettää ihan irto-osiksi asti? Eli jos/kun lukko jossain välissä totaalisesti pettää niin onko sit koko perä irto-osaa täys ja rattaat p*skana?

Ja tähän worst case skenaarioon jatko kysymyksenä, että kestääkö jakolaatikko (NP-242) muuten ajaa (part time nelikolla) auton kotia etuvedon voimin jos toi takaperä pettää jossain tien päällä? Vaikkapa takakardaani irrotettuna?

Ja sorry jatkuvat tyhmien kyselyt, mutta kun nämä nelivedot ja Jeepit on mulle ihan uusi juttu. Mut kai tällanenkin "vanha äijä" vielä jotain oppii ja pääsee sit ehkä joskus tietoa eteenpäinkin välittämään ja muita jelppimään vuorostaan. :)
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 31.05.2010. 17:14

Vaihteeksi positiivinen ylläri Jeepin suhteen... EKALLA YRITYKSELLÄ KATSASTUKSESTA LÄPI! :shock:

Tämä on todella poikkeuksellista mun autojen ollessa kyseessä. No mut tulihan esim. nuo jarrut käytyä just läpi ja kaikkea pientä muuta tuli tsekkailtua ennen konttorille menoa. Ja näköjään nuo takajarrut saa tarpeeksi säätöihin ilman noita automaattisäätöjäkin jotka heitin mäkeen.

Jännä juttu muuten kun eivät alkaneet narista virtalukosta. Tuo kun on sen verta väljä, että avaimen saa käynnissäkin pois virtalukosta. Muistaakseni joskus on vastaavasta kyllä konttorilla valitettu. No ehkä ei vaan sitten huomannut. :D
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viikonlopun saldo

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 21.06.2010. 18:46

Meidän Jeeppihän toimii arkisin vaimon kauppakassina, mutta viikonloppuna tuli varmuden vuoksi väkerrettyä hieman vahvemmat vetopisteet vakiovetopisteen tilalle jos vaikka joskus jää tiukemmin kiinni kauppareissulla metsään eksyillessä... :oops:

Tämä on varmaan monelle tuttu näkymä, mutta pistetään silti kuvatus vakio etupäästä ilman puskuria:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62373

Ja tällaisen palkin hitsuuttelin tuohon nokalle vetopisteiden rungoksi (ei kaunis, mutta uskoisin jotain kestävän):

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62374

Palkki on 5 mm kulmarautaa vahvistettuna samanpaksuisilla latan kappaleilla ja vetopisteiksi hyödynsin jotain nurkkiin jääneitä traktorin nostolaitteen sivurajoittajan osia, vahvuudeltaan noin 10 mm.

Kuskin puolen päätyyn käytin pitkittäistukena vakiovetopisteen tukipalkkia:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62376

Ja toiselle puolelle sovelsin samantapaisen 5 mm latasta:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62375

Osat sudin pariin kertaan sinkkimaalilla ja lopuksi sudin vielä kotelosuojaa kaikkien liitosten väliin + palkin puskurin sisään jäävään osuuteen. Palkin pohjaan vedin paksut pohjamassat. Päädyin tällaiseen ratkaisuun offihenkisten kirkkaiden pintamaalien sijasta, koska mun tiedoilla ja taidoilla maalatut alustan osat on kokemusten perusteella aina kuitenkin kukkineet kauniisti vähintään parin vuoden kuluttua maalauksesta. Jospa vaikka noilla ruosteenesto mössöillä pysyisi ruoste kurissa pidempään. Eihän tuo vahvistepalkki ihan heti puhki ruostu, mutta kun tuo sitä vasten oleva vakiopelti onkin sitten vain paikoitellen jotain millistä tavaraa.

Puskuri paikallaan koko rakennelmasta jää näkyviin vain puskurin helman läpi tulevat vetopisteet. Tässä esimerkkinä kuskin puoli:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62377

Tai niin no... tulihan sitä samalla heitettyä se vakio helmamuovi siitä puskurin alta mäkeen ja vähän leikeltyä etulokareiden muovilevikkeiden alapäitä puskurin alareunan linjassa, mutta melkein vakio nokalta tuo vielä näyttää ilman vetopisteiden sakkeleita. Harmi ettei löytynyt kännystä kuvaa tosta koko etupäästä nyt valmiina. No jos sitä vaik pistää sitä kuvaa joskus myöhemmin tänne pällisteltäväksi.

Paljon olisi tärkeämpiäkin huolto-/korjauskohteita vielä Jeepissä jäljellä, mutta kun tuo autojen muokkaaminen on aina kivempaa kun vikojen korjaus. :wink:
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

JeepTrainee
Viestit: 52
Liittynyt: 15.04.2010. 8:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja JeepTrainee » 21.06.2010. 19:13

Vähän ohi aiheesta, mutta viimeksi kun vaimo jätti mut Jeepin kanssa kahdestaan kotia niin meidän metsään oli ilmaantunut mystisiä uria ja Jeeppikin oli kummallisesti kuraantunut koko päivän huoltamisen aikana. :wink:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62378
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=62379
Näillä mennään:
- Jeep Cherokee XJ Limited -89 (4.0L6, AW-4, NP-242)
- Jeep Patriot Limited 2.0 CRD -07
- Skoda Felicia Combi 1.9D -97 (paku)
- MB 190E 2.3 -91
- VW Kupla 1600 "Offroad" projekti
- Jawa 350 + muutamia 70 luvun kaksipyöräisiä

Kirjoita vastaus