ZJ 5.2 1996

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 18.05.2025. 18:06

Pari kilometriä ajeltu lähi hiekkatietä ja toistaiseksi tuntuu toimivan. Etuperä ääntää mikä nyt oli vähän arvattavissa, mutta takaa perä hiljeni :lol:
Vahva epäilys etupään äänelle on pielessä oleva hammaskosketus, sillä edellinen omistaja oli asentanut tai asennettanut paineilmalukon, öljyt oli hopeatoffeeta. Joko ajaa ja toivoo äänten kaikkoavan tai kurkkaa ja korjaa sit jossain vaiheessa.
Keskiviikkona katsastus, edellisestä on kulunut 5 vuotta.
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 21.05.2025. 12:41

Tässä arvuutellut, että mikä siellä edessä ääntää. Veikkaisin että pinionin laakeri, edellinen omistaja on vaihtanut tuohon ARB:n paineilmalukon uusilla poskilaakereilla. Jurnutus kuuluu 40-80kmh välillä ja hiljenee vauhdin kasvaessa, ei kai se hammaskosketus voi niin pielessä olla, että ääntäisi :?:
Ääni on saman tyyppinen esim. kun vetarin tukilaakeri antautuessa, kuuluu veto päällä ja moottori jarrutuksessa.
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 21.05.2025. 15:41

Voi ilon päivä :D

Kuva
Jeep GC 5.2 1996

Makesa
Viestit: 41
Liittynyt: 17.01.2018. 17:21
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja Makesa » 21.05.2025. 21:26

Nämä on kyllä niitä parhaita päiviä, kun leiman saa!👍
KJ 3.7 Liberty -04
KJ 3.7 Cherokee -04
ZJ 5.2 -94
YJ 2.5 -90

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 24.05.2025. 10:44

Mittauksia tehty ja hampaita maalailtu.
Klappia oli ~0.30 satkua ja maalailukin kertoo, ettei olla hehtaarilla.

Kuva

Kuva

Hammaskehä näytti ihan ok kuntoiselta.
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 05.09.2025. 9:05

Kesällä tullut kilometrejä vajaa pari tuhatta ja kaikki huolettomia. Otin auton vasta ajoon heinäkuussa ja elokuun puoleen väliin ajoin. Nyt taas ajossa ja syksylle tarkoitus pitää ajossa.
Syksylle ruuvattavaa:
- Etuperän shimmaus
- Etuakseliston nuppien yms. vaihto
- Kaiuttimien vaihto
- Ovien saranat
- Kattoluukun kiskot
- Pikku ruosteiden siistiminen + pohjan öljyäminen
- Pakoputken äänenvaimentimen tyhjennys/muokkaus

Myös nelireikäisten suuttimien hankinta suunnitteilla, jos saisi kulutuksen aavistuksen pienemmäksi.
Kesän keskikulutus 19,8l/100km, 90% kaupunki suttailua ja ei todellakaan kevyellä kaasujalalla.

Muutaman kerran tuolla jääty kiinni, kun ilman etukardaania ajettu tämä kesä, mutta siinä on ollut pojille seikkailun makua kun narumiehinä saaneet olla vinssatessa.

Kuva
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 07.09.2025. 19:28

Alkoi takapään kolina yltyä, ettei jaksanut enää kuunnella.
Alatukivarsiin oli vain toiseen uudet puslat. Vielä jostain pitäisi löytää uudet puslat myös toiseen taka alatukivarteen.
Mitään merkintöjä ei löytynyt varsista.

Kuva

Kuva
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 07.09.2025. 20:44

Edellisen omistajan kanssa viestitelty ja tultu siihen tulokseen, että ehkä ovat tehtaalta kasanneet varret väärin. Molemmissa päissä vartta on pallopääpusla ja korjaussarjan mukana tullut kaksi perinteistä puslaa ja kaksi pallopuslaa.
No joka tapauksessa laitan korin päähän perinteisen puslan ja alas jätän pallot, jotta saan molemmat takatukivarret kuntoon.

Kuva
Jeep GC 5.2 1996

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.09.2025. 23:47

kapteenimahtava kirjoitti:
07.09.2025. 20:44
Edellisen omistajan kanssa viestitelty ja tultu siihen tulokseen, että ehkä ovat tehtaalta kasanneet varret väärin. Molemmissa päissä vartta on pallopääpusla ja korjaussarjan mukana tullut kaksi perinteistä puslaa ja kaksi pallopuslaa.
No joka tapauksessa laitan korin päähän perinteisen puslan ja alas jätän pallot, jotta saan molemmat takatukivarret kuntoon.
Ei siinä mitään väärää ole että molemmissa päissä on flex joint, itse asiasa parempi jos ne on molemmissa päissä olettaen että ovat laatutavaraa (esim. Johnny jointit). Jos flex jointeissa on liian kovasta materiaalista kupit pallon ympärillä (HDPE:tä, tai liian kovaa PU:ta), niin tulevat kyllä siinä tapauksessa repimään pidemmän päälle tukivarren kiinnikkeet korista irti jos ei ole kumipuslat toisessa päässä. Laadukkaammissa flex jointeissa pallon kuppi on riittävän pehmeää uretaania joka myötää riittävästi, tai sitten koko flex jointin rakenne toisentyyppinen kuten esim. Metalcloakin duroflex- nivelet on.

Toivottavasti nuo tukivarsiesi uretaanipuslat on riittävän pehmeät, tehtaan alkuperäiset kumipuslat on näissä yleisesti ottaen paljon paremmat kuin PU- puslat, koska todella monien tukivarsien PU- puslat on aivan liian jäykkää seosta. Kumipuslat on mukavemmat, vaimentaa paremmin tärinöitä ja katu-/ rengasmelua, antaa akselin kiertyä helpommin, kestää pidempään ja vähentää kiinnikkeiden rasituksia kun vertaa liian koviin PU- pusliin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 09.09.2025. 8:01

Tämmöinen sarja ( https://eshop.rbs-handel.de/fi/catalog/product/568/) tuli auton mukana ja on tarkoitettu nykyiselle tukivarsille. Tässä korjaussarjassa hämäsi se, ettei ollut kuin kaksi flexjointia mukana, josta sitten päätelty, että tehtaalta tullut tukivarret väärin kasattuna kerta flexit molemmissa päissä.

Timolle isot kiitokset tiedosta! Noita puslia käpistellessä tuli mieleen, et saisiko noita PU:sta tehtynä tai jäykempänä. Tuntuivat olevan aika pehmeää materiaalia.
Taidankin suosiolla pysytellä näissä pehmeissä.
Jeep GC 5.2 1996

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 11.09.2025. 20:09

Eipä olleet pitkä ikäisiä puslia, ~30km ja ihan riekaleina.
Olihan noilla ikää jo kohta 10 vuotta.
Nyt päättää ostaako uudet puslat noihin à100€ sarja vai kokonaan uudet ja paremmat varret à250€ sarja :?

Edit. Uusi korjaussarja tilattu, jos nekin murenee alta aika yksikön, niin sitten jotain muuta tilalle.

Kuva
Jeep GC 5.2 1996

Avatar
Timo L
Viestit: 1499
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.09.2025. 10:44

Mahtaako noissa tukivarsissa olla se tavallinen 1.25" -12TPI kierre mitä lähes kaikki käyttää? Kun noita erilaisia päitähän saa sen kymmeneltä eri valmistajalta ihan oman budjetin ja mielihalujen mukaan, harvemmin itse varret niin huonot on että niitä tarttisi vaihtaa. Katsoo vain että puslan/ flex jointin holkin leveys on 2 5/8" (2.63") ja pultinreikä on 14mm (9/16").
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

kapteenimahtava
Viestit: 39
Liittynyt: 06.04.2024. 16:16
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: ZJ 5.2 1996

Viesti Kirjoittaja kapteenimahtava » 12.09.2025. 12:38

Timo L kirjoitti:
12.09.2025. 10:44
Mahtaako noissa tukivarsissa olla se tavallinen 1.25" -12TPI kierre mitä lähes kaikki käyttää? Kun noita erilaisia päitähän saa sen kymmeneltä eri valmistajalta ihan oman budjetin ja mielihalujen mukaan, harvemmin itse varret niin huonot on että niitä tarttisi vaihtaa. Katsoo vain että puslan/ flex jointin holkin leveys on 2 5/8" (2.63") ja pultinreikä on 14mm (9/16").
Tukivarsissahan ei itsessään mitään vikaa. Tässä jo mietiskelin, että saisiko korin puolelle mahtumaan ihan orkkis tukivarsiin tarkoitetut puslat.
Täytyy mittailla nuo nuo kierteen, mutta veikkaan Timon olevan oikeassa.
Ei oikein hirveää luottoa noihin tukivarsien orkkis pusliin, täytyy alkaa tutkia mistä saisi kohtuulliseen hintaan noita vaihtopäitä..
Jeep GC 5.2 1996

Kirjoita vastaus