Grand Cherokee -00 4.7 V8
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tuumailin tossa vielä että tuon panhardin pultit vaihtaisin. Tuo akselin pään pultti on ainakin kierteiltään "tylsistynyt" niin josko se sitten aiheuttaa sen verta pelivaraa puslan holkissa että pääsee oskilloimaan kun pahaan monttuun vetäsee. Kierteyttäisi pidemmät perus M12 pultit silleen ettei ne holkit olis kierteiden päällä ollenkaan. Kävi kyllä mielessä kaiken suurentaminen M14 kokoonkin.
Tässä kun nyt on raapinu päätä ja hanuria yhtäaikaa, niin aina vaan vaikuttaa siltä että toi panhardi tämän nyt jotenkin päästää tapahtumaan.
Tässä kun nyt on raapinu päätä ja hanuria yhtäaikaa, niin aina vaan vaikuttaa siltä että toi panhardi tämän nyt jotenkin päästää tapahtumaan.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Iltaa arvoisat Jeepistit. Hain tänään Mikrokulmasta 10.9 pultteja jotta kestäis ehkä paremmin kuin 8.8 pultit joita himasta löytyi. Jos murtuu niin laitetaan pehmeempää sitten tilalle. Tuskinpa murtuu kuitenkaan me thinks. Ajatuksena oli siis että "vartta" olis koko puslan täydeltä ja näissähän tuo toive toteutui:

Varren osuus yllä olevissa noin 5mm pidempi, eli oli aikalailla just eikä melkein mitoitus tuonne panhardin hoodeille. Jauhan siis tuosta kierteettömästä osasta ja tässä havainnekuvana 12x70 pultit. Nämä olis varmaan ollut aika passelit ilman hitsaamani vahvistuslattaa:

Tällä kertaa piukkasin pultit ohjearvoon 80ft/lbs jonka pyöristin arvoon 110Nm. Ei muuta ku tukka hulmuten koeajolle ja ekasta kunnon montusta ku yli 60km/h vauhtia tuttu vispaus. Jee jee ja känni päälle. Takas talliin ja kirraamaan pultteja hieman lisempää. Samalla totesin että pääsen paremmin piukkaamaan palikat kiinni kun tiputan ohjausiskarin veks edestä. Noh, tämä Magnum technologies masterpiece yllättikin sitten silleen että se painuu nykysellään vajaan sentin sukkana ennen kuin alkaa vaimentamaan jos sen antaa hetken seistä toimettomana. Noh, siitä villejä visioita herätellen uudelle koeajolle ilman ohjausiskaria muuuuutta kyllä sieltä wobellus silti tuli. Vinkuvin rengassoundein höystettynä jopa, että kyllä se pumppu siellä jotain vaimensi.
Takas talliin, vanha ohjausiskari roskiksesta mestoille kun siinä ei ole "löysiä" ollenkaan ja sitten nämä käänteen tekevät wobelluksen poistajat alle:

Ei hae, ei nuljua, ei wobella näillä Cooperin renkailla. Että pakko se on uskoa että noissa kesärenkaissa on jotain vikaa tai sitten ne on vaan niin löysärunkoiset että aiheuttavat ajokoiran elkeet + tank slapperit tohon Jeeppiin. Ettänoinnaan nyppisköhän sitä nastan jämät veks ja ajelis nyt sitten noilla tämän kesän...
Niin joo ja hyvät Jussit kaikille, nyt saa työkalut olla rauhassa hetken ainakin omalta osalta

Varren osuus yllä olevissa noin 5mm pidempi, eli oli aikalailla just eikä melkein mitoitus tuonne panhardin hoodeille. Jauhan siis tuosta kierteettömästä osasta ja tässä havainnekuvana 12x70 pultit. Nämä olis varmaan ollut aika passelit ilman hitsaamani vahvistuslattaa:

Tällä kertaa piukkasin pultit ohjearvoon 80ft/lbs jonka pyöristin arvoon 110Nm. Ei muuta ku tukka hulmuten koeajolle ja ekasta kunnon montusta ku yli 60km/h vauhtia tuttu vispaus. Jee jee ja känni päälle. Takas talliin ja kirraamaan pultteja hieman lisempää. Samalla totesin että pääsen paremmin piukkaamaan palikat kiinni kun tiputan ohjausiskarin veks edestä. Noh, tämä Magnum technologies masterpiece yllättikin sitten silleen että se painuu nykysellään vajaan sentin sukkana ennen kuin alkaa vaimentamaan jos sen antaa hetken seistä toimettomana. Noh, siitä villejä visioita herätellen uudelle koeajolle ilman ohjausiskaria muuuuutta kyllä sieltä wobellus silti tuli. Vinkuvin rengassoundein höystettynä jopa, että kyllä se pumppu siellä jotain vaimensi.
Takas talliin, vanha ohjausiskari roskiksesta mestoille kun siinä ei ole "löysiä" ollenkaan ja sitten nämä käänteen tekevät wobelluksen poistajat alle:

Ei hae, ei nuljua, ei wobella näillä Cooperin renkailla. Että pakko se on uskoa että noissa kesärenkaissa on jotain vikaa tai sitten ne on vaan niin löysärunkoiset että aiheuttavat ajokoiran elkeet + tank slapperit tohon Jeeppiin. Ettänoinnaan nyppisköhän sitä nastan jämät veks ja ajelis nyt sitten noilla tämän kesän...
Niin joo ja hyvät Jussit kaikille, nyt saa työkalut olla rauhassa hetken ainakin omalta osalta

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tämä sitkeä kansanviisaus edelleen elää vahvasti, että vahvempi pultti hajoaisi helpomminMacke kirjoitti: ↑20.06.2019. 19:40Iltaa arvoisat Jeepistit. Hain tänään Mikrokulmasta 10.9 pultteja jotta kestäis ehkä paremmin kuin 8.8 pultit joita himasta löytyi. Jos murtuu niin laitetaan pehmeempää sitten tilalle. Tuskinpa murtuu kuitenkaan me thinks. Ajatuksena oli siis että "vartta" olis koko puslan täydeltä ja näissähän tuo toive toteutui

Mitä "kovempaan" pulttiin mennään, niin niissä kasvaa sekä leikkaavan voiman keston lujuus, että taivuttavan voiman keston lujuus. Eli siis ne on vahvempia kaikinpuolin, vaikka mitä väitettäisi.
Ja panhardissa ja tukivarsissa orkkispultit on 10.9 vahvuisia, 8.8:a ei pitäisi edes laittaa. Ne mitkä on tuumaisia on monesti Grade 8, eli jossain 10.9 ja 12.9 välillä vahvuudeltaan.
Mikäs painoluoka noissa sinun nappularenkaissa on, onko ne katottu tasapainokoneessa miten suoraksi, yms..? Mutta jos yksillä renkailla woblaa rajusti ja toisilla ei oikeastaan ollenkaan, niin ihan selkeästi renkaat ja vanteiden offset vaikuttaa.Ei hae, ei nuljua, ei wobella näillä Cooperin renkailla. Että pakko se on uskoa että noissa kesärenkaissa on jotain vikaa tai sitten ne on vaan niin löysärunkoiset että aiheuttavat ajokoiran elkeet + tank slapperit tohon Jeeppiin. Ettänoinnaan nyppisköhän sitä nastan jämät veks ja ajelis nyt sitten noilla tämän kesän...
Woblaus on värähtelyiden interferenssiä, jossa pienet samansuuntaiset värähtelyt voimistaa toisiaan sen sijaan että kumoaisivat.
Yksi tai pari pientä muutosta voi riittää siihen että olemattomasta woblaustaipumuksesta päätyy älyttömään ongelmaan. Omassa autossa se oli asteen kymmenyksien ero aurauksessa ja pari astetta pielessä oleva caster, ja parista woblauskerrasta väljistyneet nivelet eivät ainakaan auttaneet helpottamaan tilannetta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mjoo no en tiedä, rosterihan lähtökohtaisesti käsittääkseni kovempaa kuin normi markettiteräs ja se ei kestä värinää yhtä hyvin -> siitäpä tuli mieleen että kova pultti vois katketa herkemmin. Metallurgikaan en ole, mutta hiilipitoisuutta lisäämällä puukoissa saa ainakin kovemmat terät aikaiseksi, mutta on ne sitten hauraammatkin. Tämäkin varmaan lisää omassa vinttikonttorissa mielikuvaa että kovempi pultti olis hauraampi. Hyvä jos näin ei ole
Nyt tarkemmin kun ajattelee niin noi luvuthan merkkasi muistaakseni erilaisia lujuuksia siinä pultissa (vai oliko lujuus ja sitkeys), niin eihän se 10.9 pultti voi olla huonompi tossa kuin 8.8 pultti. Vai onkohan tämäkin muistikuva väärä... Olisin itseasiassa ottanu 12.9 pultit mutta sellaisia ei hyllyssä ollut niin vedetään nyt näillä.
Sivukaneettina pitää vielä sanoa että noilla baijerilaisten harrastajilla kestää pehmeämmät pultit paremmin perän kiinnityksissä kuin kovat pultit. Kai sellanen pehmeempikin sitten jossain kohtaa antautuu, mutta ne kovemmat napsuu nopeammin katki turbohärveleissä joissa sitä voimaa on aikalailla.
Noi talvirenkaat on 108 indeksillä ja kesäpallot on 107. Kesärenkaitten vanteet on jotkut tarvikevanteet 7x16 joissa ET44 että orkkis vanteessa lienee hieman suurempi ET luku. Missäänhän niissä orkkiksissa ei lue ET lukua ainakaan silleen että mä sen ymmärtäisin (edittinä pitäisi olla noin 50 tuon WJ:n orkkis 7x16 vanteen ET luvun). Renkaissa kyljissä molemmissa 2 vahvistusta, nuljuavissa kesärenkaissa 2+2+2 kulutuspinnan alla kun temppuilemattomissa talvipalloissa 2+2. Kai se tarttee laitella tilaukseen Cooperin Discoverer AT3 4S renkaat, ja ottaa nekin vielä jämymmällä 111 kantavuudella. Ja heittäisi noille orkkis vanteille kun ovat vielä ilman hapettumia, niin leipoisi noi tarvikevanteet talvirenkaille ja ottaisi orkkis vanteet kesäkäyttöön. Tai sitten nyppii jo kärsineet nastat veks ja rullaa näillä tämän kesän ajot...
Auto ei ole kilsoja osakseen saanu tässä vianselvityksen ohessa juuri ollenkaan, toivotaan nyt sitten ettei ole ravistanut mitään mäsäksi. Keulaa ilmaan nostamalla, veivailemalla ja sorkkaraudalla rengasta kampeemalla ei ainakaan tunnu mitään klappia missään vaikka kättä pitelis nivelien päällä. Pyöränlaakereissakaan ei ole pelivaraa, sekin tuli tarkistettua kun sellaisen klappi voisi sitä oskillointia omasta puolestaan lisätä siinä kohtaa kun wobellukset liikenteeseen lähtee.

Sivukaneettina pitää vielä sanoa että noilla baijerilaisten harrastajilla kestää pehmeämmät pultit paremmin perän kiinnityksissä kuin kovat pultit. Kai sellanen pehmeempikin sitten jossain kohtaa antautuu, mutta ne kovemmat napsuu nopeammin katki turbohärveleissä joissa sitä voimaa on aikalailla.
Noi talvirenkaat on 108 indeksillä ja kesäpallot on 107. Kesärenkaitten vanteet on jotkut tarvikevanteet 7x16 joissa ET44 että orkkis vanteessa lienee hieman suurempi ET luku. Missäänhän niissä orkkiksissa ei lue ET lukua ainakaan silleen että mä sen ymmärtäisin (edittinä pitäisi olla noin 50 tuon WJ:n orkkis 7x16 vanteen ET luvun). Renkaissa kyljissä molemmissa 2 vahvistusta, nuljuavissa kesärenkaissa 2+2+2 kulutuspinnan alla kun temppuilemattomissa talvipalloissa 2+2. Kai se tarttee laitella tilaukseen Cooperin Discoverer AT3 4S renkaat, ja ottaa nekin vielä jämymmällä 111 kantavuudella. Ja heittäisi noille orkkis vanteille kun ovat vielä ilman hapettumia, niin leipoisi noi tarvikevanteet talvirenkaille ja ottaisi orkkis vanteet kesäkäyttöön. Tai sitten nyppii jo kärsineet nastat veks ja rullaa näillä tämän kesän ajot...
Auto ei ole kilsoja osakseen saanu tässä vianselvityksen ohessa juuri ollenkaan, toivotaan nyt sitten ettei ole ravistanut mitään mäsäksi. Keulaa ilmaan nostamalla, veivailemalla ja sorkkaraudalla rengasta kampeemalla ei ainakaan tunnu mitään klappia missään vaikka kättä pitelis nivelien päällä. Pyöränlaakereissakaan ei ole pelivaraa, sekin tuli tarkistettua kun sellaisen klappi voisi sitä oskillointia omasta puolestaan lisätä siinä kohtaa kun wobellukset liikenteeseen lähtee.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Taas on heitetty rahaa Jeepin suuntaan, kävin 4x4partsilta koukkaamassa kyytiin ÖRV-ellys ohjausiskarin tuon erittäin epämääräisen Magnumin tilalle. Tässä ei ole ainakaan löysiä suuntaan tai toiseen puristettaessa kasaan tai ulos vedettäessä. Yaksamash, great success! Otin siihen vielä suojakendoomin josko pysyis vähän parempana. Sen sijoittelin niin että isku ulkona se on ihan pienoisessa vedossa:

Ja kasassa sitä ei tule runtattua liian pieneen tilaan:

Ja tässähän olis nyt sit koko komeus auton alla paikallaan, kendoomin klemmarista katkaisin turhia pois ennen kuin pulttasin paikoilleen:

Sit ei puutu ku renkaat ja aurauksen säätö. En tiedä että veivaanko 2" korotustakaan takasin paikalleen vai vetelenkö tolleen. Tekis sitten joskus oikein sen korotuksen niin kuin alunperinkin oli ajatus. Eli korotetut vieterit + iskarit ja kai sitten samaan konkurssiin ne säädettävät tukivarret että saa oikeasti kaiken hollilleen...

Ja kasassa sitä ei tule runtattua liian pieneen tilaan:

Ja tässähän olis nyt sit koko komeus auton alla paikallaan, kendoomin klemmarista katkaisin turhia pois ennen kuin pulttasin paikoilleen:

Sit ei puutu ku renkaat ja aurauksen säätö. En tiedä että veivaanko 2" korotustakaan takasin paikalleen vai vetelenkö tolleen. Tekis sitten joskus oikein sen korotuksen niin kuin alunperinkin oli ajatus. Eli korotetut vieterit + iskarit ja kai sitten samaan konkurssiin ne säädettävät tukivarret että saa oikeasti kaiken hollilleen...
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tuo nyt sitten vain on todella huono tapa hoitaa death wobblea. Jos et sitä woblausta ole poistanut ilman ohjausiskaria, niin se voi hyvinkin tulla takaisin periaatteella "Die Hard - With a vengeance". Eli siis sitten kun se iskee, niin on sitä luokkaa motarinopeudessa että heikompaa hirvittää. Mulla on kerran iseknyt woblaus niin että ylävesiletku irtosi - ja se oli Jeepissä missä oli tehdasuusi OME:n ohjausiskari ja muutenkin kaikki ohjausosat uusia.
Ohjausiskari ei KOSKAAN saa olla väline woblauksen poistoon tai estoon, vaan se on väline vähentämään jäykän akselin epätoivottua palautetta ohjauspyörään sekä auttamaan epätoivotun liikkeen vähentämisessä. Eli vasta kun woblauksen aiheuttaja on poistettu, asennetaan ohjausiskari takaisin paikalleen. Ohjausiskari on hyvä apuväline, mutta väärinkäytettynä huono vekotin..
Ohjausiskari ei KOSKAAN saa olla väline woblauksen poistoon tai estoon, vaan se on väline vähentämään jäykän akselin epätoivottua palautetta ohjauspyörään sekä auttamaan epätoivotun liikkeen vähentämisessä. Eli vasta kun woblauksen aiheuttaja on poistettu, asennetaan ohjausiskari takaisin paikalleen. Ohjausiskari on hyvä apuväline, mutta väärinkäytettynä huono vekotin..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
On tässä nyt koko internetti luettu DW:stä ja sen poistosta läpi, ja siellä keulassa kun ei nyt vaan jumaliste ole mitään väljää enää missään. En hakenut tätä iskaria DW:n poistoon, hain tämän iskarin sökön uuden tarvikkeen tilalle. En siis ole poistamassa wobblea tuolla iskarilla, olen vaihtamassa selkeästi risaa osaa ehjään ja tuo oli edullisin upgrade malli mitä Suomesta käteen sai.
Talvirenkaat + vanha ohjausiskari tuotti sen tuloksen että sitä DW:tä ei esiintynyt vaikka kuinka yritin. Ei vaikka vedin todella mäsää tietä kaikkiin monttuihin ja parhaimmillaan motarivauhtia, edellisissä yrityksissä 60km/h riitti laukaisemaan wobellukset. En tiedä vaikka nyt sitten noilla mun kesävalsseillakin homma olisi ollut ok sen vanhan ohjausiskarin kanssa. Mun kirjoissa se DW on onnistuneesti selätetty jo ennen tämän uuden ohjausiskarin paikalleen laittoa.
En kokeillut enää talvivalssein ajaa ilman iskaria, Jeepin suunnitelleet insinööritkään ei huvin vuoksi ole ohjausiskaria sinne autoon laittaneet. Ihan sama halutaanko sillä pääasiallisesti torpata bump steeriä tai vaikka auringonpilkkujen määrää, niin sellainen siellä kuuluu olla. Yksikään autovalmistaja ei laita ensimmäistäkään ylimääräistä osaa yhteenkään autoonsa, se on huonoa bisnestä. Ei ne niitä autoja rakkaudesta lajiin tee, ainakaan tällaisia massatuotteita. Ja ihan rauhassa saa olla eri mieltä, mä olen tätä mieltä
Seuraavaksi kärri menee aurauksen säätöön. Sitten ehkä kokeilen sitä vielä ilman ohjausiskaria, ehkä en. Jos se vielä vispaa, niin sittenhän se johtuu liian pehmeistä tukivarsien puslista, tai vääntyneistä tukivarsista jonka johdosta se akseli on vinossa kulkusuuntaan nähden. Vääntynyttä "runkoa" en jaksa epäillä kun autossa ei ole mälläyksen jälkiä, eikä sitä ole mettässä paskottu muutenkaan. Toki siitä vois ristimitan kaverin avustuksella ottaa.
Yhdeltä neluripajalta kyllä sain yleismallista tietoa, että rengas + vanne kombo varsinkin kasvaneiden massojen kanssa on erittäin yleinen syy tällaisiin ongelmiin. Mulla ei toki massojen per pyörä pitäisi olla orkkista isommat nimeksikään, uskoisin toki että orkkis vanne on hieman tuollaista tarviketta kevyempi. Pirellin pullakumikaan tuskin on orkkis GY rengasta painavampi vaan kevyempi, että senkään vuoksi ei omassa casessa oikein voi johtua tuosta.
Talvirenkaat + vanha ohjausiskari tuotti sen tuloksen että sitä DW:tä ei esiintynyt vaikka kuinka yritin. Ei vaikka vedin todella mäsää tietä kaikkiin monttuihin ja parhaimmillaan motarivauhtia, edellisissä yrityksissä 60km/h riitti laukaisemaan wobellukset. En tiedä vaikka nyt sitten noilla mun kesävalsseillakin homma olisi ollut ok sen vanhan ohjausiskarin kanssa. Mun kirjoissa se DW on onnistuneesti selätetty jo ennen tämän uuden ohjausiskarin paikalleen laittoa.
En kokeillut enää talvivalssein ajaa ilman iskaria, Jeepin suunnitelleet insinööritkään ei huvin vuoksi ole ohjausiskaria sinne autoon laittaneet. Ihan sama halutaanko sillä pääasiallisesti torpata bump steeriä tai vaikka auringonpilkkujen määrää, niin sellainen siellä kuuluu olla. Yksikään autovalmistaja ei laita ensimmäistäkään ylimääräistä osaa yhteenkään autoonsa, se on huonoa bisnestä. Ei ne niitä autoja rakkaudesta lajiin tee, ainakaan tällaisia massatuotteita. Ja ihan rauhassa saa olla eri mieltä, mä olen tätä mieltä

Seuraavaksi kärri menee aurauksen säätöön. Sitten ehkä kokeilen sitä vielä ilman ohjausiskaria, ehkä en. Jos se vielä vispaa, niin sittenhän se johtuu liian pehmeistä tukivarsien puslista, tai vääntyneistä tukivarsista jonka johdosta se akseli on vinossa kulkusuuntaan nähden. Vääntynyttä "runkoa" en jaksa epäillä kun autossa ei ole mälläyksen jälkiä, eikä sitä ole mettässä paskottu muutenkaan. Toki siitä vois ristimitan kaverin avustuksella ottaa.
Yhdeltä neluripajalta kyllä sain yleismallista tietoa, että rengas + vanne kombo varsinkin kasvaneiden massojen kanssa on erittäin yleinen syy tällaisiin ongelmiin. Mulla ei toki massojen per pyörä pitäisi olla orkkista isommat nimeksikään, uskoisin toki että orkkis vanne on hieman tuollaista tarviketta kevyempi. Pirellin pullakumikaan tuskin on orkkis GY rengasta painavampi vaan kevyempi, että senkään vuoksi ei omassa casessa oikein voi johtua tuosta.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Juu, ei sitä vaimenninta ole huvikseen laitettu, mutta edelleenkään sen tehtävä ei ole poistaa death wobblea. Bump steeriäkään se ei ole poistamassa, koska bump steer aiheutuu väärästä ohjausgeometriasta ja olisi siis suunnitteluvirhe - ja sitä iskari ei edes pysty poistamaan koska ei se sentään väännä välivartta ja panhardia uuteen paikkaanMacke kirjoitti: ↑28.06.2019. 8:50Jeepin suunnitelleet insinööritkään ei huvin vuoksi ole ohjausiskaria sinne autoon laittaneet. Ihan sama halutaanko sillä pääasiallisesti torpata bump steeriä tai vaikka auringonpilkkujen määrää, niin sellainen siellä kuuluu olla. Yksikään autovalmistaja ei laita ensimmäistäkään ylimääräistä osaa yhteenkään autoonsa, se on huonoa bisnestä. Ei ne niitä autoja rakkaudesta lajiin tee, ainakaan tällaisia massatuotteita. Ja ihan rauhassa saa olla eri mieltä, mä olen tätä mieltä

Iskarin ensisijainen tehtävä on poistaa pienet tärähdykset/ heilahdukset, ja osaltaan rauhoittaa ohjausta. Lähtökohtaisesti se toki oikein toimiessaan voi myös estää DW:n syntymisen tai rauhoittaa alkaneen sellaisen - mikä ei missään nimessä ole huono ominaisuus. Mutta liian usein vain näkee sitä että jos DW:tä ei saa millään pois tai tai sitä ei osata poistaa niin laitetaan järeämpi iskari tilalle ja todetaan että nyt on kunnossa vaikka näin ei todellisuudessa ole. Iskari kun ei pysty estämään kaikkea.
Tiedän oikein hyvin että olet tapellut asian kanssa enemmän kuin kyllästymispisteeseen asti, ja tiedän tasan tarkkaan että DW:n kuriin saaminen voi olla yhtä hlvettiä. Sinulla syy tuntuisi keskittyvän tuohon kesärengas + vanne- yhdistelmään, eli siinä on jotain mistä auto ei pidä.
JK:ssahan woblausongelmaa oli ihan jopa tehdaskokoisilla renkailla ja siitä on netti juttua täynnä että ei ole ollut aina ihan helppo homma saada kuntoon.
Auraus ja caster kun on kohdallaan niin se on hyvä lähtökohta. Liian pehmeät puslat voi tottakai aiheuttaa ongelmaa, samoin kuin esim. huonot iskarit tai renkaiden väärät paineet/ liian pehmeä runko, renkaan runkovaurio, vanteiden offset suhteessa ohjauskulmiin, ohjausvaihteen välykset, yms.. En lähtisi tosiaankaan ihan ekana mitään korin vaurioita epäilemään, kunhan kori vaan ei pääse joustamaan ohjausvaihteen ja panhardin kiinnitysten kohdalta. Niitäkin on vastaan tullut, tosin ehkä vähemmän WJ:ssä.Seuraavaksi kärri menee aurauksen säätöön. Sitten ehkä kokeilen sitä vielä ilman ohjausiskaria, ehkä en. Jos se vielä vispaa, niin sittenhän se johtuu liian pehmeistä tukivarsien puslista, tai vääntyneistä tukivarsista jonka johdosta se akseli on vinossa kulkusuuntaan nähden. Vääntynyttä "runkoa" en jaksa epäillä kun autossa ei ole mälläyksen jälkiä, eikä sitä ole mettässä paskottu muutenkaan. Toki siitä vois ristimitan kaverin avustuksella ottaa.
Nämä on paskamaisia selvittää jos ei mikään tunnu auttavan, itsellä on juuri oma auto työn alla siltä osin että pitää saada kevyt woblauksen tunne pois mitä autossa ei ikinä ole ollut. Alkoi ohjauskulmien säätämisen jälkeen, ja ei ole poistunut vaikka kulmat on säädetty takaisin siihen mitkä ne oli. Elämä on...


'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Tuntuis olevan semisti henkimaailman hommia kyllä. Hitto, itse ajattelin bemarin 700+ tukivarren alustoista siirryttäessä "paskakärryn akseleihin" että kylläpä nyt on sit ainaki helppoa saada alusta jiiriin
Sen ajatuksen kävin aikaa sitten survomassa tonne suohon vaikkakin noi yhdellä jäykällä akselilla olevat ei ole koskaan aiheuttaneet harmaita hiuksia. Noh, niissä se on ollut takana että eivät ole vertailukelpoisia.
Toi casteri minua on kanssa häirinnyt niin paljon, eli siksikin saa 2" limput jäädä nyt veks alustasta että se homma olisi noilla vakiohiluilla niin lähellä tehtaan "asetuksia" kuin mahdollista -> yksi mysteeritekijä pois yhtälöstä. Tekee sen alustan korotuksen sitten oikein ilman että oikoo kulmia. Isäukkokin on pienestä lähtien opettanut, että jos jonkun tekee niin sen voi sitten tehdä kunnolla kanssa. Tässä se nyt taas nähtiin.
Ja sitten hieman keskustelua tuota oikeaa korotusta sivuten, eli osaako kukaan sanoa että onko merkittävää eroa vaappumisessa jos tuollaisen korotuksen tekee kunnon iskareilla + jousilla tollasten limppujen sijaan? Oletetaan vielä että laitetaan ne jämyt tukivarret? Massahan nousee ylemmäksi ja jonkin verran se varmasti tuo vaappumista, mutta oma kuvitelma on että olisi jämympi kuin PU-kiekot vietereittein välissä? Taka kallistuksenvakaajalle voisi kyllä tehdä jotain, se on naurettavan ja itkettävän rajamailla näin katuajoa silmällä pitäen. Sit silmällä pitäenhän sitä ei varmaankaan ole tehtaalla suunniteltu, vaan on tehty kompromissi sen kadun ja mettän välimaastoon.

Toi casteri minua on kanssa häirinnyt niin paljon, eli siksikin saa 2" limput jäädä nyt veks alustasta että se homma olisi noilla vakiohiluilla niin lähellä tehtaan "asetuksia" kuin mahdollista -> yksi mysteeritekijä pois yhtälöstä. Tekee sen alustan korotuksen sitten oikein ilman että oikoo kulmia. Isäukkokin on pienestä lähtien opettanut, että jos jonkun tekee niin sen voi sitten tehdä kunnolla kanssa. Tässä se nyt taas nähtiin.
Ja sitten hieman keskustelua tuota oikeaa korotusta sivuten, eli osaako kukaan sanoa että onko merkittävää eroa vaappumisessa jos tuollaisen korotuksen tekee kunnon iskareilla + jousilla tollasten limppujen sijaan? Oletetaan vielä että laitetaan ne jämyt tukivarret? Massahan nousee ylemmäksi ja jonkin verran se varmasti tuo vaappumista, mutta oma kuvitelma on että olisi jämympi kuin PU-kiekot vietereittein välissä? Taka kallistuksenvakaajalle voisi kyllä tehdä jotain, se on naurettavan ja itkettävän rajamailla näin katuajoa silmällä pitäen. Sit silmällä pitäenhän sitä ei varmaankaan ole tehtaalla suunniteltu, vaan on tehty kompromissi sen kadun ja mettän välimaastoon.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Juu, kyllä nämä woblaukset on välillä ihan käsittämättömiä selvittää ja saada kuntoon. Kommenttini ei todellakaan ole mikään hyökkäys sinua kohtaan, päinvastoin aika antaumusella olet jaksanut paneutua asiaan ja en yhtään ihmettele jos alkaa pikkuhiljaa jo korpeamaan..Macke kirjoitti: ↑28.06.2019. 13:11Tuntuis olevan semisti henkimaailman hommia kyllä. Hitto, itse ajattelin bemarin 700+ tukivarren alustoista siirryttäessä "paskakärryn akseleihin" että kylläpä nyt on sit ainaki helppoa saada alusta jiiriinSen ajatuksen kävin aikaa sitten survomassa tonne suohon vaikkakin noi yhdellä jäykällä akselilla olevat ei ole koskaan aiheuttaneet harmaita hiuksia. Noh, niissä se on ollut takana että eivät ole vertailukelpoisia.
Sen huomannut itse, että näissä(kin) vehkeissä laadukkaat osat ja mahdollisimman hyvillä säädöillä auttaa todella paljon jos on korotettu auto isommila renkailla. Vakiokuntoinen yleensä toimii hyvin ihan sellaisenaan.
Teoriassa casterissa asteen- parin heitto ei pitäisi aiheuttaa ihan älyttömiä ongelmia, mutta käytäntö on ainakin omissa Jeepeissä osoittanut että se 1°-2° voi todellakin olla ratkaiseva ero siinä välillä että auto on hyvä ajaa tai ihan järkyttävä kaikinpuolin. Sama juttu kun mulla oli nykyisessä kulkineessa pitkän aikaa pirunmoinen ravistus takakardaanissa (joka oli tasapainotettu ja uusilla nivelillä) 90km/h nopeudesta ylöspäin, loppupeleissä taka-akselin pinionikulman säätö noin yhdellä asteella poisti värinät ihan kokonaan. Sen verran sekin oli aiheuttanut tuhoa, että uusien Moogin ristikoiden neulat oli entiset. Spicerit tuli niidenkin tilalle, ei oikein Moogin ristikoiden laatu vakuuttanut..Toi casteri minua on kanssa häirinnyt niin paljon, eli siksikin saa 2" limput jäädä nyt veks alustasta että se homma olisi noilla vakiohiluilla niin lähellä tehtaan "asetuksia" kuin mahdollista -> yksi mysteeritekijä pois yhtälöstä. Tekee sen alustan korotuksen sitten oikein ilman että oikoo kulmia. Isäukkokin on pienestä lähtien opettanut, että jos jonkun tekee niin sen voi sitten tehdä kunnolla kanssa. Tässä se nyt taas nähtiin.
En lähtisi muuttamaan takavakaajaa mihinkään, vaan laita eteen järeämpi jos tarvetta on. Takavakaaja tottakai auttaa, mutta ongelma on sitten siinä että metsässä akseli ei pääse elämään kunnolla. Eteen on saatavilla quick disconnect- koiranluita, joten varsinaisessa maastokäytössä etuvakaaja on sitten helppo avata kokonaan jolloin järeästä vakaajasta ei ole mitään haittaa.Ja sitten hieman keskustelua tuota oikeaa korotusta sivuten, eli osaako kukaan sanoa että onko merkittävää eroa vaappumisessa jos tuollaisen korotuksen tekee kunnon iskareilla + jousilla tollasten limppujen sijaan? Oletetaan vielä että laitetaan ne jämyt tukivarret? Massahan nousee ylemmäksi ja jonkin verran se varmasti tuo vaappumista, mutta oma kuvitelma on että olisi jämympi kuin PU-kiekot vietereittein välissä? Taka kallistuksenvakaajalle voisi kyllä tehdä jotain, se on naurettavan ja itkettävän rajamailla näin katuajoa silmällä pitäen. Sit silmällä pitäenhän sitä ei varmaankaan ole tehtaalla suunniteltu, vaan on tehty kompromissi sen kadun ja mettän välimaastoon.
Hyvät pidemmät jouset ja hyvät iskarit (itseltä eritätin vahva suositus Bilsteinin 5100- sarjalle tai sitä paremmille) ei merkittävästi lisää kallistelua, vaikka toki painopiste nouseekin. Siihenkin olisi hyviä reseptejä kumoamaan vaikutusta, mutta vaatii sitten hitsikonetta, osaamista, laskemista ja viitseliäisyyttä geometrian oikeanlaiseen korjaamiseen.
Kunnon säädettävät tukivarret ja säädettävä panhardi on aikalailla ehdoton kun korottaa "oikein". Halvat systemit on halpoja syystä, ja niistä aiheutuu helposti monenmoista ongelmaa - kuten ehkä huomasit

Itselläni on edessä edelleen blokit + kaverina Moogin progressiiviset jouset, mutta optimaalisempaa olisi toki pidemmät jouset ilman palikoita. Tosin omassa vekottimessa nyt muutenkin on aikalailla kaikki rakennettu uusiksi ihan itse ja geometriat uusiksi korotettua silmälläpitäen, että ei ole ihan suoraan vertailukelpoinen siihen mitä on tukivarren kiinnikket, panhardin ja jousien paikat vakiokulkineessa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
90-luvulta muistelen kun viimeksi oli sydämen paloa maastureiden suuntaan, että Ranchon hilut oli ainakin lehtiartikkeleissa kovin suitsutettuja. Onko ne nykyään hyvää kamaa vai onko pelkästään merkki jäljellä?
Bilsteinistakin on erittäin hyviä omia kokemuksiä 90-luvulta (jeesus, alanko mä olee vanha), mutta tässä reilut 5-vuotta sitten kun laitoin Bilsteinin ei halvan alustan mun 530d farkkupenariin, niin se oli ihan paskua. Ei tullu kovin kummoista ajosuoritetta niin etuiskareiden varret/männät alkoi hirttää kiinni, ja keula oli kivikova. Pyysin tarjousta iskareiden huollostakin joka olisi ollut melkein saman hintainen kuin uudet pamput, ja sieltä tuli kuitti että nämäkin tulevat sitten hirttämään kiinni. Sen jälkeen olen kyseisen puulaakin iskareita karsastanut. Tässä oli kyseessä B8 mallin jämymmät spordi-iskarit, takapään B6 malliset sporttivarttipumput ei hirttäneet kiinni. Ja tätä on järjestään tapahtunut muillekin tosiaan, että ei ollut mikään poikkeama toi mun case.
Onkohan noi 5100-sarjan Bilsteinit jotain Ameriikan Joen tekosia kun ovat vallan kiiltävät versus eurokinnereiden iskarit? Tai no B4 eli orkkiksia vastaavathan on mustat, muut on keltasia ollu niin kauas kuin mä jaksan muistella.
Bilsteinistakin on erittäin hyviä omia kokemuksiä 90-luvulta (jeesus, alanko mä olee vanha), mutta tässä reilut 5-vuotta sitten kun laitoin Bilsteinin ei halvan alustan mun 530d farkkupenariin, niin se oli ihan paskua. Ei tullu kovin kummoista ajosuoritetta niin etuiskareiden varret/männät alkoi hirttää kiinni, ja keula oli kivikova. Pyysin tarjousta iskareiden huollostakin joka olisi ollut melkein saman hintainen kuin uudet pamput, ja sieltä tuli kuitti että nämäkin tulevat sitten hirttämään kiinni. Sen jälkeen olen kyseisen puulaakin iskareita karsastanut. Tässä oli kyseessä B8 mallin jämymmät spordi-iskarit, takapään B6 malliset sporttivarttipumput ei hirttäneet kiinni. Ja tätä on järjestään tapahtunut muillekin tosiaan, että ei ollut mikään poikkeama toi mun case.
Onkohan noi 5100-sarjan Bilsteinit jotain Ameriikan Joen tekosia kun ovat vallan kiiltävät versus eurokinnereiden iskarit? Tai no B4 eli orkkiksia vastaavathan on mustat, muut on keltasia ollu niin kauas kuin mä jaksan muistella.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Urea jacta est! Vai mites ne muinaiset foinikialaiset sanoikaan? Joka tapauksessa heitin jotain ja tein kesärenkaat. Ihan ite!!

Se on ihme miten ne nastat lisääntyy siinä vaiheessa kun irti alkaa kiskomaan, tuntui siltä ettei niitä ollu juuri ollenkaan kun fillarit oli vielä auton alla...
Ja ettei ihan menis sen ittensä jauhamiseksi, niin kuinkas jengi on pärjännyt / luistellut täällä etelässä AT rinkeleillä vuoden ympäri? Niissä ajattelemissani Coopereissa olis tri-peak-snowflake-mountainman-uber specsaukset, eli joittenkin mielestä käypäset renkaat talvikelille jossain. Täällähän on pääsääntöisesti suolatut sulat tiet suurimman osan ajan talvesta, niin sellaisilla sekä lumisilla teillä varmaan pärjää AT kumeillakin? Jäällähän niillä ei sitten varmaan tee hevon peetäkään kun ei ne "oikeat" kitkarenkaat kuitenkaan ole. Vai häh?

Se on ihme miten ne nastat lisääntyy siinä vaiheessa kun irti alkaa kiskomaan, tuntui siltä ettei niitä ollu juuri ollenkaan kun fillarit oli vielä auton alla...
Ja ettei ihan menis sen ittensä jauhamiseksi, niin kuinkas jengi on pärjännyt / luistellut täällä etelässä AT rinkeleillä vuoden ympäri? Niissä ajattelemissani Coopereissa olis tri-peak-snowflake-mountainman-uber specsaukset, eli joittenkin mielestä käypäset renkaat talvikelille jossain. Täällähän on pääsääntöisesti suolatut sulat tiet suurimman osan ajan talvesta, niin sellaisilla sekä lumisilla teillä varmaan pärjää AT kumeillakin? Jäällähän niillä ei sitten varmaan tee hevon peetäkään kun ei ne "oikeat" kitkarenkaat kuitenkaan ole. Vai häh?
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Eihän sulla sattus olemaan goproota yms kameraa minkä vois laittaa kuvaamaan mahdollisia elämispaikkoja alustassa ku woblaus alkaa, näkis et onko sielä selkeesti joku paikka toista löysempi.
Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mulla kävi mielessä toi kamerahomma kanssa, pitää katsoa josko tyttären action kameraa vähän lainaisi ja virittelis hollille. Tulee tupenrapinat jos se sattuukin irtoamaan ja iski rullailee sen yli
Radalla ajelijathan on monet kyllä hyödyntänyt tota kuvaamista, niin se on kyllä varmaan paras tapa saada selkoa livetilanteesta että mikä siellä elää ja mihinkä. Laithethahan harkhinthahan josko kokeilis live footagea purkittaa

Radalla ajelijathan on monet kyllä hyödyntänyt tota kuvaamista, niin se on kyllä varmaan paras tapa saada selkoa livetilanteesta että mikä siellä elää ja mihinkä. Laithethahan harkhinthahan josko kokeilis live footagea purkittaa

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8
Mulla kävi juuri noin, kun etsin vuosia sitten etupään kolinan aiheuttajaa. Kamera putosi auton pohjasta tielleMacke kirjoitti: ↑29.06.2019. 11:02Mulla kävi mielessä toi kamerahomma kanssa, pitää katsoa josko tyttären action kameraa vähän lainaisi ja virittelis hollille. Tulee tupenrapinat jos se sattuukin irtoamaan ja iski rullailee sen yli![]()
Radalla ajelijathan on monet kyllä hyödyntänyt tota kuvaamista, niin se on kyllä varmaan paras tapa saada selkoa livetilanteesta että mikä siellä elää ja mihinkä. Laithethahan harkhinthahan josko kokeilis live footagea purkittaa![]()

En tiedä missä nuo 5100- sarjan ja paremmat on tehty, mutta hyviltä ovat vaikuttaneet. Mulla on nyt ZJ:ssä takana 5100:t ja edessä lisäsäiliölliset 7100- sarjan tikut, ja olleet erittäin hyvät ominaisuuksiltaan.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä