Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 14.07.2019. 23:22

Iskipäs tänään salakavala motivaatio, ja kinkkasin Jeepin talliin ja aloin vaihtamaan tankin panssaria + soppafiltteriä. Hommanhan aloitin sillä että porasin irti muoviset niitit joilla noi sisälokarin palat on kiinni auton kopassa sekä puskurin ulkoreunassa. Sen jälkeen sieltä paljastuu kaksi 10mm kannalla olevaa mutteria mutta ainakin itsellä lähti kiertymään pultti auki puskurinkuoren kannakkeesta:

Kuva

Kuva

Siitä siirryin takavalojen alanurkkien kohdalla oleviin T15 torxeihin ja nappasin ne auki:

Kuva

Sen jälkeen nyppäsin nuo tiivisteen alla olevat sekä tankinpanssarin reunassa olevat kiinnikkeet irti:

Kuva

Kuva

Nämä siis jakautuu kahtia, jotkut lähti kahdessa osassa irti ja toiset pomppas kokonaan ulos kun tuon hattuosan vetäs ulos:

Kuva

Sitten kiskasin nahkaa ulos sivuille molemmilta puolilta ja sen jälkeen sen pääseekin vetämään suoraan taaksepäin ulos jahka noi ohjurinastat on vedetty ulos sivuille päin:

Kuva

Hetken aikaa ihmettelin parkkitutkan piuhoja ja totesin ettei auton ulkopuolella ainakaan ole mitään master jatkoa josta koko piuhasatsin olisi saanut katkaistua. Ei muuta ku yks kerrallaan narut irti tutkista:

Kuva

Tässä vielä havainnekuva liittimestä, nostaa tuosta kärjestä varovasti lukkokynttä ylös niin lähtee aukeamaan. Pihdeillä sain kuitenkin nitkutella auki, aika tiukassa istuivat:

Kuva

Sitten pääskin tiputtelemaan koukkua pois tieltä, istui paikollaan 18mm kantaisilla pulteilla tämä moppe mopparssonin orkkis koukku:

Kuva

Lootanosturilla lähdin tiputtamaan alaspäin hissukseen:

Kuva

Jamantti osas tarjota mulle pantasatsia silloin kun hain käytetyn tankinpanssarin. Sanoi että ne pannat on kuitenkin ruostunu katki. Ei valehdellu :D

Kuva

Sitten kun oli vähän tilaa mukamas paremmin temuta, niin nyppäsin soppafiltteristä putket irti. Kaksi näistä saa irti nokkapihdeillä puristamalla putken ympärillä olevaa muovista lukitusholkkia, eli tässä kuvassa tuo oikeanpuoleinen koneelle menevä sekä vasemmalta puolelta kuvassa ensin näkyvä. Se taaimmainen on taas sellainen, että lukitusrengas pitää painaa putken mukaisesti sisään liittimeen että liitin pomppaa pois filtteristä. Siihen käytin oliko nyt ihan 9mm kiintoavainta. Jahka sain lukitusholkin liikkumaan vähän niin paikalle meni jarruputkien avaamiseen tarkoitettu avain, siinä oli just passeli taivutus lenkissä niin sillä sitten sujuvasti loput:

Kuva

Tuo yksi putki onkin sitten vaan painettu letkun sisään, autin alkuun ruuvarilla ja loput nitkuttelemalla:

Kuva

Bensapumpun piuhan katkaisin liittimestä, löytyy aikalailla tuon soppafiltterin alta. Avauslogiikka sama kuin esim takalamppujen liittimissä, eli punainen lukitusliuku auki jonka jälkeen lukituskynnen pääsee taas painamaan pohjaan jotta liittimen saa avattua. Koko liitin itsessään liukuu liittimen suuntaisesti irti panssarissa olevasta muovisesta kiinnikekiskosta. Eipä nyt niistä tullu otettua kuvaa.

Nyt taas tuli tankki hieman alaspäin ilman pelkoa että joku räpsähtää, niin pääsinkin sitten avaamaan klemmarit täyttöputkista. Sitä ennen puhaltelin irtoshitit paineilmalla veks ja vähän rätillä hinkkasin noita kumisia täyttöletkujakin. Rätti välleen ettei mene tankki täyteen shaibaa:

Kuva

Eipä tätä remonkia olis kauheen kauaa kannattanu enää lykätä, aika valmis oli tuo panssari. Toinen reuna taittui heti sisään ja toinenkin kääntyi melkein tiukasta tuijotuksesta:

Kuva

Vararengaskotelossa oli alkavaa kuppaa joittenkin pistehitsien kohdalla sekä niilllä kohdin joissa tankki oli hieman kihnuuttanut vastaan. Teräsharjaa + ruosteenpysäytysmaalia niskaan, josko hieman hillitsisi kovinta oksidoitumista.

Kinkkasin hoivatun pohjapanssarin valmiiksi mestoille, sujautin maalatut uudet pannat hieman hollille ja lumpsautin tankin mestoille. Pihalla kyllä putsailin sedimentit skuderiaan bensapumpun ympäristöstä, sehän on selvä homma että se laukee kohta kun tankki on ollut irti. Noh, nippuun uusin pultein:

Kuva

Sitten pitikin vähän vakoilla omia kuvia + vanhaa panssaria että muistu mieleen mitkä pultit meni vaan panssarin läpi, ja ei muuta ku lootatunkilla panssari paikoilleen löysästi kolmella pultilla. Sen jälkeen alkoi koukun pungertaminen takaisin paikoilleen, totesin ettei tule mitään jos yksikseen ahertelee ilman patentteja joten tunkin ja pukin avustuksellahan se sitten paikkansa löysi:

Kuva

Puskurin kuori kiinni takas paikalleen, parkkitutkat vähän tahto kinnata mutta muuten aika helppo juttu. Ei ollu orkkis muoviniittejä hommattuna sisäloksun palasten uudelleenkiinnitykseen, mutta varastosta onneks löyty jos jonkinmoista kiinalaista muovikiinnikettä kun niitä joskus tilailin. Näillä homma hoitui varsin mallikkaasti:

Kuva

Autokin lähti käyntiin, testasin toki jo ennen puskurin kuoren kiinnitystä ja kattelin silmä kovana ettei bensafiltterin liitoksista vuoda soppaa. Kärri pihalle ovet lukkoon ja voi #&%!... ei se pirun vasen takavilkku taaskaan toimi. Lyhty irti, yks nasta oli taas liukastellu rungosta irti mutta sen kiinnitys ei tuonut apuja tällä kertaa.

Kokeilin taas nopsaan vilasta jostain huoltomanuskasta että minkä väriseen karvaan sen vilkun signaalin pitäisi tulla sieltä sisälokarin yläpuolelta tulevasta liittimestä. No en löytännä, ja valokynä ei heränny henkiin mistään muusta kuin yhdestä nastasta johon parkkivalon virta tuli. Apparin puolella vastaavasta liittimestä löytyi kyllä vilkunkin virta. Noihinhan nyt sitten tulee jatkoliittimet ja molempien puolien välissä kulkee nivaska piuhoja jonka lisäksi kuskin puolelta lähtee koukulle oma vetonsa. Miten hitossa noi sähköt nyt oikeasti menee kun luulin että kaikki syötöt tulee molemmille takalyhdyille "individuaalisesti" ja kuskin puolelta sitten menisi kaikki tarvittava vetokoukulle? Ei se takalyhtyjen välinen veto voi pelkästään apparin puolen vilkku vetokoukun sähköjäkään varten olla, on siellä sen verta monta narua välissä.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.07.2019. 0:08

Mjaha, dark green / red pitäisi olla se joka tuo vilkun virran sinne taakse ylhäältä mutta eipä sieltäkään tosiaan mitään tuntunut aiemmin tulevan -> pitänee nyt sitten oikeasti selvittää että tuleeko sieltä ilmeisesti kuskin jalkatilassa olevalta junction boxilta mitään pihalle.

Vetokoukkuun ja sähköihin vielä sellainen huomio, että koukku edelleenkin näyttää mun silmään orkkisvarusteelta kaikkine kyltteineen ja Jeep hattuineen:

Kuva

Sähkösarjakin on ihan ilmeisesti tehtaan liittimin, mutta ei tämä kyllä sukella millekään boxille missään vaiheessa vaan tosiaan ryöstää noilta takavalojen liittimiltä ne wirtaskat:

Kuva

Kuva

Vilkkurelettä tämä nyt tuskin kuitenkaan on kärväyttänyt kun kerta sivuvilkku ja etuvilkku skulaa. Ei vaan tule jerkkua tohon ylhäältä tulevaan syöttöön kuskin puolelle...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.07.2019. 22:22

Herttimunjeevandeeros kun ollaan tänään taas oltu tuotteliaita, eihän siinä auttanu muu kuin alkaa kynsiä Jeeppyä palasiksi että sais sen vihdoin ja viimein iskuun. Tarkoituksena oli lähteä pala kerrallaan etenemään keulaa kohti jotta selviäisi missä kohdin katkos virtapiuhassa on. Ei muuta ku takahudlari tyhjäksi ja ukko kyytiin. Ekaks pois aukon yläosassa oleva suojamuovi, on kiinni tollasilla painettavilla metallikiinnikkeillä jotka lähtee nykäsemällä irti. Tai murtaa muovin jossa ne on kiinni...

Kuva

Joka tapauksessa pitää lähteä nykimään siitä ulommasta reunasta kun sisemmässä reunassa on tollaset kynnet jotka uppoaa omiin kolosiinsa:

Kuva

Sitten pääseekin nyppäämään ylänurkan muovin irti:

Kuva

Se on vaan parilla tollasella klipsulla kiinni, eli määrätietoinen ote ja jämpti nykäisy. Tässä näkyypi kiinnikkeet:

Kuva

Nyt päästäänkin ison alamuovin kimppuun, ja siitä nappasin ekaksi irti kuormausaukon kynnyslistan alla olevan korvakkeen:

Kuva

Tämän jälkeen ruuvailin irti nuo kaksi metallista kuormansidontalenkkiä:

Kuva

Mun muovi lähtikin tässä kohtaa irtoamaan aika hyvin, mutta kuten hetken kuluttua huomataan niin horst tai joku muu noheva koukun ja / tai parkkitutkien asentaja on muutamat kiinnikkeet rikkonut. Joka tapauksessa siirryin takaoviaukkoon ja sieltä taas ylöspäin kampeamalla kiinnikkeitä irti:

Kuva

Tässä kuvassa näkynee kliffasti molemmat oviaukon kaaren kiinnikkeet:

Kuva

Tossa sitten taas takanurkka mun mååvista, ja siinä on ollut sellanen suora muoviuloke jossa ollut tollanen metallinen klipsu, tämä siis jäänyt jonkun edellisen sepän käteen:

Kuva

Pikainen silmäys osoitti että jumalaisen sähkönvedon lisäksi oli taas yksi kiinnike reiluin liimamällein korissa kiinni:

Kuva

Samalla katoin että vaahtomuovin sisällä oli joku katko, ja auton uumenista alkoi pilkottaa joku modulikin!

Kuva

Pahaa teki tietty näin hyvää jälkeä alkaa purkamaan, mutta rohkaisin mieleni ja pistin sivarit töihin. Pihdit siis, en niitä maanpuolustusta vältteleviä supersankareita:

Kuva

Kuva

Nyt sitten kun oli kivasti löysiä, niin nyppäsin modulin irti todetakseni että eihän se nyt sittenkään mikään vetokoukkujen sähkömoduli ollut vaan parkkitutkien loota:

Kuva

Tuolla oli isompi liitin sekä yksittäinen rele kanssa, ja tuo rele nyt sitten ilmeisesti tarjoilee jotain wirtaskaa vetokoukun suuntaan. Liu'utin tuon harmaan liittimen irti korissa olevasta kiinnityskiskosta liitintä kuljettajan suuntaan vetämällä ja nostin kaikki esille tuolta poterosta:

Kuva

Pikainen liittimen tutkailu osoitti, että täältähän löytyi kivasti vilkkusignaalia vieviä karvoja eli viherpunainen kuskin takavilkulle sekä ruskeapunainen (joka näyttää kuvassa harmahtavalta) apparin puolelle:

Kuva

Liitin auki ja ihan valokynällä kattelin että vilkkuuko ja mikä. Noh, apparin puoli vilkkui ja kuskin ei. Yleismittarilla testi että tästä kulkee kuso takalyhdyn liittimelle ja kulkihan se. Seuraavaksi sitten erkkoja auki keulaa kohden kun muistelin että jossain näillä kohdin piti olla "splice point", ja siellähän niitä olikin joista tässä esille nostettuna viherpunainen pääepäilty:

Kuva

Haaroitus oli sen verran tyylikkäästi tehty etten ilennyt sitä suorilta käsin katkoa, niin eukon kätköistä nuppineula kehiin ja eristeen läpi. Taas valokynällä testiä että vilkkuuko, no ei vilku. Sitten taas testi nuppineulasta takalyhdyn liittimeen ja homma skulas:

Kuva

Tässä kohdin aloinkin sitten himoilemaan sinne junction boxin suuntaan. Ekaks mittariston alapuolella oleva muovikehys veks, sormet saa kivasti tosta tilttivivun kohdilta sisään kun siinä on kumia reiän reunoilla. Noh noh...

Kuva

Ratti ala-asentoon ja sitten nyppää koko muovilärsäkettä itseensä päin ja vot vot kun se lähtee pois:

Kuva

Tässä kohdin paljastuu rattipylvään vasemmalta ja oikealta puolelta ruuvit joilla ratin alusmuovi on ylhäältä kiinni:

Kuva

Kuva

Noitten lisäksi alareunassa on kaksi 10mm kannalla olevaa pulttia sekä kojetaulun päädyssä oviaukossa on yksi ristipääruuvi myös, eli kaikki 5 irti jonka jälkeen tämäkin lähtee itseen päin nyppäsemällä irti. Tässäkin on tuollaiset metallikiinnikkeet ja alareunaan oli parilla nipparilla vedetty kiinni joku piuha / putki jonka myös irroitin ennen alusmuovin irti nyppäisyä:

Kuva

Printtailin sitten omasta mielestä oleelliset kohdat sähkökaavioista pihalle, ja niistä vaklailin että C1 liittimeen menee vasen takavilkku:

Kuva

No sehän on tuo oikeanpuoleinen:

Kuva

Näin ollen räikkä handuun ja lukitusta avaamaan. Pultin kanta on 10mm:

Kuva

Kytkiksen mukaan vasemman takavilkun signaali tulee nastaan 2, joten siitä sitten seuraavaksi yleismittarilla testaamaan että homma toimii nuppineulalle ja toimihan se:

Kuva

Rupes olemaan vähän paikkoja mitattavana, mutta seuraavaksi mittasin sitten combi flasher eli vikkureleen nastasta 4 sen kuson kulun tohon junction boxin C1 liittimen nastaan 2. Arvakkaapa mitä? Taas toimi:

Kuva

Tuumasin että jumalation voisko olla että joku pinni taas pakenee kun vetää sen C1 kaapeliliittimen kiinni tohon junction boxiin. Ei muuta ku liitin pultin avustuksella kiinni ja mittaamaan releen nastasta 4 sinne mun nuppineulapatentille ja hyvin rokkas:

Kuva

Tossa releeltä osoitettuna se takavasemman vilkun lähtö jos ei edellisestä kuvasta saa kunnolla selkoa:

Kuva

Tässä kohdin pitikin lähteä isäukon tiluksille syömään kun oli peurapataa siellä valmistellut murkinaksi, niin siinä kun perheen kanssa lähdettiin liikenteeseen niin katoin että eilen pakun alle vaihtamani kesäpyöräsatsin yksi eturengas oli tyhjänä. Pikkasen rupes taas viiksettämään kun meni sekin remppa ihan tuubiin, mutta ei muuta ku syömään. Eilen siis oli omasta mielestä yksi toimiva auto mulla, tässä kohdin niitä oli nolla. Hohhoijaa...

Murkinoimasta palattuani otin releen syyniin. Avuksi taas kytkiksen taulukko että mitäs nyt sitten löytyy releen napojen takaa:

Kuva

Vähän piuhoja, Scooterin akku eli sellasen ajettavan vessanpöntön eikä missään nimessä Saksalaisen laatumusiikkia työstävän yhtyeen virtalähde mestoille, +12v syöttöä napaan 1, sähkökynä kiinni napaan 4, maapiuha kiinni napaan 9 ja sitten sähkökynä sekä maapiuha akun - napaan *rumpujen pärinää* ei eloa:

Kuva

No öhö öhö, jotain relefeelua siis. Sähkökynä kiinni releen napaan 2 ja taas maapiuha sekä sähkökynä kiinni akun - napaan ja valkeus koitti.

Alkoihan se vähän siltä tuntumaan että smurffireleen voisi tässä kohdin lingota olan yli Norjaan, mutta eihän se nyt mikään kuuraketti tällasessa vanhemmassa katiskassa ole. Ekana kävi mieleen että siellä on nyt yhdet kärjet mustuneena että josko vähän hiekkapaprua tarjoilisi niin saattaisi saada elinkaarta jatkettua. Rele hentoisesti kiinni ruuvipenkkiin, lukituskynsiä sivuun ja sisuskalujen nyppäys ulos.

Sisuskalut kiilsi kauniimmin kuin papin pelivehkeet, ja vaikka kuinka tihrustin kaikkien kärkien väliin niin ei ollut mustumaa, ei ollut katkenneita jousia tai muutakaan joka aiheuttaisi releen kettuilua:

Kuva

Piru sen perii joka luovuttaa, eli yleismittari handuun ja napoja kartoittamaan. Tähän tuleepi napa 4 ja tämä yhteys toimi:

Kuva

Piirilevyä hieman kuikuilemalla oli ilmiselvää että napa 2 oli kiinni aivan samassa kuparissa, mutta navan 2 ja 4 välillä ei ollut jatkuvuutta. Piirilevy ei myöskään ollut vaurioitunut, joten hieman kovempi painallus tuohon nastaan joka yhdistyy releen napaan 4 niin johan löytyi avaruus-aika jatkumoa! Kylmäjuotos tai murtuma tai molempien yhdistelmä käsillä siis, ei muuta ku kolvi käteen ja passeli lämmitys + hippasen uutta tinaa. Saattaa kuvassa näyttää hieman kylmäjuotokselta muttei ole:

Kuva

Pikainen mittaus yleismittarilla, rokkaa. Kiinni testipenkkiin, rokkaa:

Kuva

Rele takaisin suojakupuunsa ja kiinni omalle paikallensa junction boxiin. Sitten valokynällä takalyhdyn liittimeen sohimaan, ja toimii urkele!:

Kuva

Tässä kohdin uskalsinkin sitten poistaa nuppineulani ja vetää itsevulkanoivaa teippiä kyseisen johtimen ympärille. Teippasin myöskin kasaan avaamani kaapelinipun kangasteipillä, ja sommittelin modulit, liittimet, releet ja kaikki muut pälpäkkeet hieman nätimmin paikoilleen. Toki teippasin muutamaa muutakin kohtaa uusiksi, mutta siellä ne nyt olis:

Kuva

Varmistelin vielä että parkkitutkat sekä vilkut toimi, ja homma oli ok. Liimasin kanssa sen yhden kiinnikkeen kiinni takaisin takamuoviin, ja kun ei ollut avattua normi 2k epoksiliimaa niin käytin Ameriikan Joen JB (Johan Bysyy?) Weldiä kun sellanen setti on avattuna. Virhe. Oli vähän pidempi kuivamisaika kuin muistelin, mutta jatketaan nyt sitten huomenna sillä että huitasen loput muovit kiinni takarontissa :D

No joo, paikkasin mä sen pakun renkaankin. Katotaan vaan miten pitää kun on niin rimpulat tubeless paikkatyökalut että piti heti internetsistä tilata vähän paremmat tilalle. Kai tolla releenkin ehostelulla jotain säästi, että josko vaikka tuli nyt sitten uudet tubeless-kilut vallan "ilmatteeks" ;)

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja rane58 » 16.07.2019. 6:17

Mahtavaa juttua, ihan oppikirja matskua.... :shock:
-On varmaan apuja joillekin samasta viasta kärsiville, kun vaan löytäisivät tämän...? :wink:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.07.2019. 9:25

Joo, äkkisempi olis vaan laittanu uuden releen heti...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.07.2019. 10:38

Käytettävissä olevan rahan määrä kyllä rajoittaa hillitsee uuden ostelua, mutta tietty uteliasuus ja "mullehan ei rele ala ukkoilemaan" asenne omalta osaltaan madaltaa myös sitä kynnystä kurkata "pellin alle" :D On siitä toki vuosia pirusti kun on jotain releen kärkiä tullu hinkattua, mutta ei tollasta vilkkurelettä ainakaan omista roinahyllyistä löytyny enkä muista nähneenikään noin korkeaa, ni ei se mitään enää maksanu alkaa ihmettelemään sitä. Kyllähän mä jo henkisesti valmistauduin menemään Jamantin pakeille, että kuules tota löytyiskös relettä :wink:

Tän ikäisessä autossa toi mittailu nyt on onneks ihan perushommaa vielä kun ei siellä mitään K/D-CAN väyliä tartte alkaa vianselvittämään. Siellä on pikkasen tarkempaa jännitteenalenemien kanssa, mutta samalla tavallahan niissäkin pitää alkaa mittaamaan point-to-point tyylisesti että missä kohtaa linja sukeltaa.

Toivotaan että jollekin on jeesiä, sen verta on vuosien varrella ollu hyötyä eri foorumeista omaakin kalustoa ylläpitäessä. Oli tää pikkasen erilaista silloin ennen internettiä osien metsästelystä lähtien :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.07.2019. 10:46

On sullakin CAN-väylää siellä, mutta onneks vielä aika vähän... Ja nostan kyllä hattua, että jaksat käyttää aikaa ja vaivaa vianhakuun, niinkuin kirjoitin, herkempi olis vaan oikonut ja sijoittanut rahaa uuteen releeseen ensin ja sitten alkanut etsiä, jos ei se olis alkanut releellä toimimaan... Ja jaksat kuvata ja kirjoittaa foorumille, useimmat ei jaksa...

Ja on mulla releitä hyllyssä, toi on WJ:ssä ihan omansa, en ainakaan tiedä, mihin muualle se sama sopis...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.07.2019. 10:56

Aissaakeli, onhan näissäkin jo tosiaan jotain CAN-kotkotuksia. Noh, sit vaan odotetaan jännityksellä että milloin "päästään" ostamaan läppäriavusteinen skooppi että saa niitä herkempiä nyansseja selviteltyä :wink:

Eipä ole oskilloskooppia tullut käytettyäkään sitten opiskeluaikojen, ja silloin tein jotain tutkielmaa CAN-väylistäkin. Voi kökkö, ettei nyt vaan enteilisi jotain elämää suurempaa taas...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 16.07.2019. 13:29

Onhan tuota väylädataa kulkenut jo 80- luvun lopun Chryslereissä :wink: Esim. ZJ:ssä oli vielä käytössä chryslerin CCD, WJ:ssä on sitten PCI. Varsinainen CAN- väylästandardin mukainen taisi tulla Grandeissä vasta WK:hon.

https://www.cnblogs.com/shangdawei/p/3570546.html

https://www.autonerdz.com/yabbfiles/Att ... andpci.PDF
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 16.07.2019. 21:02

Se oli tänään sitten JB Weldin ihmemömmö jämähtänyt sen verran, että kiinnikekin tuntui istuvan sivumuovissa kiinni:

Kuva

Sovittelin paikalleen vielä tuon ultimaattisen ääntä vaimentavan (?) lärsäkkeen tuonne holetsekkiin jossa PDC moduli sijaitsee ennen kuin aloin sommittelemaan sivumuovia takaisin mestoille:

Kuva

Sivumuovin sujautin ensin paikalleen sieltä takaoven lokarinkaaren kohdilta ja etenin takanurkkaan. Kiinnikkeen liimaus kesti ainakin sen aikaa että sain muovin paikalleen. Sitten muovi kynnyslistan alle, siitä ruuvi kiinni ja sen jälkeen vielä kuormansidontakoukut ruuveineen kiinni, niin siellähän se muovi taas oli paikoillaan. Tämän jälkeen naputtelin takanurkan ylämuovin paikoilleen joka nyt on aikalailla simppeli pistellä takaisin. Lopuksi oli vuorossa takaluukun yläreunan lista, ja siitä sujautin ensin ne kynnet / koukut kattoverhoilun yläpuolelle niin että se verhoilu jää tuon listan ja koukkujen väliin:

Kuva

Molemmissa päädyissä on lisäksi tuollaiset muoviset ohjuritapit, ja niitä mallasin paikalleen ennen kuin lähdin napauttamaan listaa paikoilleen kiinnikkeiden kohdalta suoraan ylöspäin:

Kuva

Jokaisen paneelin kohdalla edetessäni ohjastelin paneeleita tuonne takaluukun tiivisteen huulloksen väliin, sitä ei siis tarvinnut ottaa pois autosta ollenkaan. Lopuksi vielä sormella pyyhkäsin sieltä huulloksen ja paneelien välistä niin paneelit ja tivari istui nätisti paikoillaan:

Kuva

Ja kas näin, taas oli katiska kasassa ja sain sen ajettua pihalle tallista. Eikä ollu väylävikoja ja vilkutkin toimi :D

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja keltsi » 17.07.2019. 10:36

Tämä on kyllä varsin esimerkillinen ketju jossa oikeasti paneudutaan ongelmiin ja vielä jaksetaan kirjoittaa seikkaperäinen selostus aiheesta kuvien kera! Kerrassaan viihdyttävää luettavaa noiden valitettavan perinteisten yhden-kahden viestin "mulla on vikakoodi P0318, mikä vikana" topiccien seassa 8)
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 17.07.2019. 10:59

Nykypäivänä alkaa olla kännyköissä niin hyvät kamerat, että ei ole kauheesti ongelmaa ottaa kuviakaan ruuvaillessa. Välillä se vaan unohtuu kun kädet olkapäitä myöten rasvassa pistää menemään :D Ei se kauheasti lisäaikaa ja vaivaa vaadi, toki olen minäkin moneen kuvaan roikalla lyysannut lisävaloa että välillä joutuu tekee vähän enemmän ku vaan roiskasemaan kuvan. Niin ja sit saattaa käydä näin:

Kuva

Pylväsporakoneen pöydältä kippasi alas ristisyöttöpuristin muutaman sentin alapuolella olevaan kännykkään, ei kestänyt Honor 9 lasi sitä koitosta. Gorilla glass my 4ss :D Tässä onkin nyt sitten varapuhelimella temuttu edellisiä kuvia, mutta kyllä noistakin selvän saa. Vaatii vaan enemmän sitä extra valoa.

Ihan mukavaakin tarinoida ruuvailun tiimoilta vaikkei tämä nyt oikea projekti olekaan. Katotaan kun joskus kerkeisi sellaisen taas aloittamaan, nyt ei ole aikaa vaikka projekteja olisi muutamakin. Tuttu juttu? :wink:

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.07.2019. 10:33

^Kuulostaa kovin tutulta, itselläkin olisi kolme lähinnä "käyttöauton statuksen omaavaa" projektia hoidettavana pois alta ennen kuin pääsisi niiden "oikeiden projektien" kimppuun :lol: Ja viimeisen kuukauden aikana tullut pajotettua kolme muuta käyttöautoa leimakuntoon, että pääsee liikkumaan... Se on kiva, kun kaikissa autoissa on leima-ajat puolentoista kuukauden sisällä :roll: Nykyäänhän noita saisi siirrettyäkin, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.07.2019. 16:47

Macke kirjoitti:
04.06.2019. 12:02
Mikäs on se Jamantin käytössä hyväksi koettu Kentin jumaltuote, onko se tämä Siligasket 2? https://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/

Ihan vaan että ostaa sitten ens kerralla sellasta joka kestää satunnaista käyttöä paremmin jos veijo permatex otti ja suhautti mykiöön. Ei noita 2-kymppisiäkään ole pois heitettäväksi asti kuitenkaan...
Tähän palatakseni (sivulta 11), niin just eilen otin taas Kentin pullosta sen suuttimen kuivuneen mällin pois ja hyvin tuli kamaa, seisoi pöydällä reilun kaksi viikkoa ellei kolme viikkoa koskemattomana... Ei ols toi Permatex enää mitään ulostanut....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.08.2019. 15:35

Se olis paluu lomilta arkeen, ja näjemmä autotalliinkin. Aikaisemmin entraamani vilkku vasemmalle otti ja katosi tänään kokonaan, joten tarvitsee könytä tallin puolelle taas ihmettelemään että mikäs nyt olis. Nopsana tulee mieleen että rele ukottaa taas ja tällä kertaa eteen sekä taakse, tai todennäköisemmin sieltä uupuupi releen navasta 7 "left turn switch sense" kun on sekä edestä että takaa pimeenä. Tällöin juurisyynä lienee sopimuksen irtisanonut vilkunviiksi.

Ja itseasiassa kytkistä ja releen napoja vilaistuani tässä juuri nyt, niin enemmän haiskataa "left turn switch sense" ongelmalta koska hätävilkut skulaa. Noin ollen syöttö releelle on kunnossa ja lähdötkin kunnossa, "hazard switch sense" kun tulee sitten eri napaan (9) vilkkureleelle. Tai no niin no, ehkä releen sisällä on kylmäjuotos nyt sitten navassa 7.

Sitten ilmeisesti kävi niinkin, että lämppärin läpät antautui lopullisesti kun flekti huutaa hoosiannaa mutta ilma ei oikein liiku mihinkään eikä muutosta saa aikaiseksi säätämällä puhallusta eri paikkaan. Tarvinnee kaivaa korjausläpät esille ja puukottaa puhaltimen koteloon reikä remonkia varten...

Jotain positiivistakin, hyvin tuntuisi hävinneen ainakin nopealla testailulla 2-litraa keskikulutuksesta kun ei enää etujarrut laahaa :wink:

Kirjoita vastaus