

Siitä siirryin takavalojen alanurkkien kohdalla oleviin T15 torxeihin ja nappasin ne auki:

Sen jälkeen nyppäsin nuo tiivisteen alla olevat sekä tankinpanssarin reunassa olevat kiinnikkeet irti:


Nämä siis jakautuu kahtia, jotkut lähti kahdessa osassa irti ja toiset pomppas kokonaan ulos kun tuon hattuosan vetäs ulos:

Sitten kiskasin nahkaa ulos sivuille molemmilta puolilta ja sen jälkeen sen pääseekin vetämään suoraan taaksepäin ulos jahka noi ohjurinastat on vedetty ulos sivuille päin:

Hetken aikaa ihmettelin parkkitutkan piuhoja ja totesin ettei auton ulkopuolella ainakaan ole mitään master jatkoa josta koko piuhasatsin olisi saanut katkaistua. Ei muuta ku yks kerrallaan narut irti tutkista:

Tässä vielä havainnekuva liittimestä, nostaa tuosta kärjestä varovasti lukkokynttä ylös niin lähtee aukeamaan. Pihdeillä sain kuitenkin nitkutella auki, aika tiukassa istuivat:

Sitten pääskin tiputtelemaan koukkua pois tieltä, istui paikollaan 18mm kantaisilla pulteilla tämä moppe mopparssonin orkkis koukku:

Lootanosturilla lähdin tiputtamaan alaspäin hissukseen:

Jamantti osas tarjota mulle pantasatsia silloin kun hain käytetyn tankinpanssarin. Sanoi että ne pannat on kuitenkin ruostunu katki. Ei valehdellu


Sitten kun oli vähän tilaa mukamas paremmin temuta, niin nyppäsin soppafiltteristä putket irti. Kaksi näistä saa irti nokkapihdeillä puristamalla putken ympärillä olevaa muovista lukitusholkkia, eli tässä kuvassa tuo oikeanpuoleinen koneelle menevä sekä vasemmalta puolelta kuvassa ensin näkyvä. Se taaimmainen on taas sellainen, että lukitusrengas pitää painaa putken mukaisesti sisään liittimeen että liitin pomppaa pois filtteristä. Siihen käytin oliko nyt ihan 9mm kiintoavainta. Jahka sain lukitusholkin liikkumaan vähän niin paikalle meni jarruputkien avaamiseen tarkoitettu avain, siinä oli just passeli taivutus lenkissä niin sillä sitten sujuvasti loput:

Tuo yksi putki onkin sitten vaan painettu letkun sisään, autin alkuun ruuvarilla ja loput nitkuttelemalla:

Bensapumpun piuhan katkaisin liittimestä, löytyy aikalailla tuon soppafiltterin alta. Avauslogiikka sama kuin esim takalamppujen liittimissä, eli punainen lukitusliuku auki jonka jälkeen lukituskynnen pääsee taas painamaan pohjaan jotta liittimen saa avattua. Koko liitin itsessään liukuu liittimen suuntaisesti irti panssarissa olevasta muovisesta kiinnikekiskosta. Eipä nyt niistä tullu otettua kuvaa.
Nyt taas tuli tankki hieman alaspäin ilman pelkoa että joku räpsähtää, niin pääsinkin sitten avaamaan klemmarit täyttöputkista. Sitä ennen puhaltelin irtoshitit paineilmalla veks ja vähän rätillä hinkkasin noita kumisia täyttöletkujakin. Rätti välleen ettei mene tankki täyteen shaibaa:

Eipä tätä remonkia olis kauheen kauaa kannattanu enää lykätä, aika valmis oli tuo panssari. Toinen reuna taittui heti sisään ja toinenkin kääntyi melkein tiukasta tuijotuksesta:

Vararengaskotelossa oli alkavaa kuppaa joittenkin pistehitsien kohdalla sekä niilllä kohdin joissa tankki oli hieman kihnuuttanut vastaan. Teräsharjaa + ruosteenpysäytysmaalia niskaan, josko hieman hillitsisi kovinta oksidoitumista.
Kinkkasin hoivatun pohjapanssarin valmiiksi mestoille, sujautin maalatut uudet pannat hieman hollille ja lumpsautin tankin mestoille. Pihalla kyllä putsailin sedimentit skuderiaan bensapumpun ympäristöstä, sehän on selvä homma että se laukee kohta kun tankki on ollut irti. Noh, nippuun uusin pultein:

Sitten pitikin vähän vakoilla omia kuvia + vanhaa panssaria että muistu mieleen mitkä pultit meni vaan panssarin läpi, ja ei muuta ku lootatunkilla panssari paikoilleen löysästi kolmella pultilla. Sen jälkeen alkoi koukun pungertaminen takaisin paikoilleen, totesin ettei tule mitään jos yksikseen ahertelee ilman patentteja joten tunkin ja pukin avustuksellahan se sitten paikkansa löysi:

Puskurin kuori kiinni takas paikalleen, parkkitutkat vähän tahto kinnata mutta muuten aika helppo juttu. Ei ollu orkkis muoviniittejä hommattuna sisäloksun palasten uudelleenkiinnitykseen, mutta varastosta onneks löyty jos jonkinmoista kiinalaista muovikiinnikettä kun niitä joskus tilailin. Näillä homma hoitui varsin mallikkaasti:

Autokin lähti käyntiin, testasin toki jo ennen puskurin kuoren kiinnitystä ja kattelin silmä kovana ettei bensafiltterin liitoksista vuoda soppaa. Kärri pihalle ovet lukkoon ja voi #&%!... ei se pirun vasen takavilkku taaskaan toimi. Lyhty irti, yks nasta oli taas liukastellu rungosta irti mutta sen kiinnitys ei tuonut apuja tällä kertaa.
Kokeilin taas nopsaan vilasta jostain huoltomanuskasta että minkä väriseen karvaan sen vilkun signaalin pitäisi tulla sieltä sisälokarin yläpuolelta tulevasta liittimestä. No en löytännä, ja valokynä ei heränny henkiin mistään muusta kuin yhdestä nastasta johon parkkivalon virta tuli. Apparin puolella vastaavasta liittimestä löytyi kyllä vilkunkin virta. Noihinhan nyt sitten tulee jatkoliittimet ja molempien puolien välissä kulkee nivaska piuhoja jonka lisäksi kuskin puolelta lähtee koukulle oma vetonsa. Miten hitossa noi sähköt nyt oikeasti menee kun luulin että kaikki syötöt tulee molemmille takalyhdyille "individuaalisesti" ja kuskin puolelta sitten menisi kaikki tarvittava vetokoukulle? Ei se takalyhtyjen välinen veto voi pelkästään apparin puolen vilkku vetokoukun sähköjäkään varten olla, on siellä sen verta monta narua välissä.