Grand Cherokee -00 4.7 V8

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.11.2020. 17:24

Tässähän on orkkis rammari paikallaan, niin ei varmaan ihan kauheesti ole noita mestoja aiemmin ruuvailtu auki ainakaan mankan ympärystöstä. Hieman kyllä viiksettää tuo orkkis mankka nykypäivänä kun on niin kehno lukemaan CD-pyöriäisiäkin. Melkein tekisi mieli nostaa hyllyyn ja pistää jotain vähän modernimpaa tilalle jossa olis hands freet sun muut sisäänleivottuna. Kun ei ne edes maksa mitään tänäpäivänä.

Apropoo, gyntterit myykin kivoja comboja eBayssa joissa Kenarin tai Pioneerin mankkaa + kontrolleripalikkaa väliin jolla säilyisi rattinappuloiden toiminta. No mulla ne välillä toimii, ja välillä ei niin oliskos kenelläkään tietoa tuosta rakenteesta että onko siellä rattitolpan ja itse ruorin välissä jonkinmoiset liukupinnoilla olevat kontaktit jotka aina jankkiintuu vuosien saatossa? Vai onko nyt jossain väylässä tai boksissa jotain häikkää. Napeista se ei johdu sillä jos ei volan säätö pelitä niin sitten ei toimi kanavan / kappaleen vaihtokaan. Vai voisko tuo peräti olla itse rammarin ongelma?

Mä haluaisin sen äänenvoimakkuuden säädön säilyttää sormien ulottuvilla varsinkin jos mankassa ei ole pyöreää potikkaa josta säädellä sitä äänenvoimakkuutta. Pitäis vaan toi pätkimisen juurisyy selvittää.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 11.11.2020. 21:00

Vaihdoin tänään ilmastoinnin lauhduttimen hikoileviin liitoksiin vielä ne O-renkaat. Eli tältä näytti ja viimeksi kun kävin täytöllä niin alkoi paineilla pihisemään noista liitoksista:

Kuva

Ei muuta ku auki noi 13mm mutterit ja sittenhän putket erkani nätisti kennosta. Paikalla olleet renkaat oli tönärillä mitattuna baltiarallaa 12mm sisähalkaisijalla ja vahvuus oli noin 2mm. No 12x2mm rinkulat löytyi satsista kyllä mutta näyttivät vähän hennoilta paikalleen laitettuna:

Kuva

Kokeilin törkätä putkea kennoon ja se sojahti täysin sukkana sinne, joten ei muuta kuin takasin lajitelmalaatikolle ihmettelemään:

Kuva

Sieltä valkkaantuikin sitten kevyesti alikokoiset halkaisijaltaan mutta muutoin paksummat renkaat, eli 10,77x2,62mm. Renkaat paikalleen ja näytti sellaiselta että saattaisi toimia:

Kuva

Putsasin liitospinnat, kietasin pikkasen öljyä o-renkaitten ympärille, putket hollille ja mutterit kiinni. Sinnehän ne meni enkä usko että renkaat leikkaantui rikki. Sen näkee tietty viimeistään kun käy täyttämässä järjestelmän, mutta kas näin:

Kuva

Katsuri antoi huomautuksen viime leimalla että lähivalot sihtasi liian lähelle, ilmeisesti korotus heitti kuviot päin polkupyöränsatulan vastakappaletta. Tosta 13mm kantaisesta muoviruuvista vastapäivään veivaamalla nouseepi lähivalot ylöspäin:

Kuva

Lopuksi ajattelin heittää suunnittelemani takaiskun bensalinjaan paremman käynnistymisen toivossa. Mittasin että filterille tuleva "bensaletku" oli 9mm ulkohalkaisijaltaan. Noin ollen filtteriksi valikoitui 7mm lähdöillä oleva versio ja sen kaveriksi ABAn 7mm letkuklemmarit:

Kuva

Filtteriin apukuskin puolelta tulevista kahdesta linjasta taaimmainen on painelinja ja etummainen on paluulinja tankkiin. Eli filtteri piti taikinoida bensapumpulta tulevaan painelinjaan, ja kyseisessä linjassa isompi klunssi päässä eli naarasliitin. Täällä kun nyt on puntaroitu että saattaa jopa auto palaa tuon johdosta, niin jokainen käyttäkööt omaa harkintaansa näissä. Siellä se nyt kuitenkin on välissä:

Kuva

Jatko tullee kertomaan että onko onnistunut patentti vai ei, nyt ainakin lähti käyntiin kuin palmupuun alta.

Ja hellurei sekä hellät tunteet, lämmityslaitteesta tulee lämmintä ilmaa ilman jäähdytysnesteen käryä ja pääsen apparin puolellakin säätämään lämpötilaa. Nyt jos vielä pysyy ilmastoinnissa liemet sisällä niin tämähän oli prkl onnistunut remontti!

Yksi lamppu on ilmeisesti hajonnut jostain nopeusmittarin takaa kun siinä on siellä 140-180 km/h akselilla hieman nihkeämpi valaistus kuin aiemmin. Onneks tota varten tuskin tarvitsee irroittaa enempää kuin mittaristo, se tullee pari ruuvia avaamalla pois paikoiltaan. Ja edellisessä postauksessa mainittu mankan säätäminen ratista ei vaihteeksi toiminut.

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 12.11.2020. 0:43

Macke kirjoitti:
11.11.2020. 17:24
Tässähän on orkkis rammari paikallaan, niin ei varmaan ihan kauheesti ole noita mestoja aiemmin ruuvailtu auki ainakaan mankan ympärystöstä. Hieman kyllä viiksettää tuo orkkis mankka nykypäivänä kun on niin kehno lukemaan CD-pyöriäisiäkin. Melkein tekisi mieli nostaa hyllyyn ja pistää jotain vähän modernimpaa tilalle jossa olis hands freet sun muut sisäänleivottuna. Kun ei ne edes maksa mitään tänäpäivänä.

Apropoo, gyntterit myykin kivoja comboja eBayssa joissa Kenarin tai Pioneerin mankkaa + kontrolleripalikkaa väliin jolla säilyisi rattinappuloiden toiminta. No mulla ne välillä toimii, ja välillä ei niin oliskos kenelläkään tietoa tuosta rakenteesta että onko siellä rattitolpan ja itse ruorin välissä jonkinmoiset liukupinnoilla olevat kontaktit jotka aina jankkiintuu vuosien saatossa? Vai onko nyt jossain väylässä tai boksissa jotain häikkää. Napeista se ei johdu sillä jos ei volan säätö pelitä niin sitten ei toimi kanavan / kappaleen vaihtokaan. Vai voisko tuo peräti olla itse rammarin ongelma?

Mä haluaisin sen äänenvoimakkuuden säädön säilyttää sormien ulottuvilla varsinkin jos mankassa ei ole pyöreää potikkaa josta säädellä sitä äänenvoimakkuutta. Pitäis vaan toi pätkimisen juurisyy selvittää.
Originaali minullakin tuossa on. Joku vain syystä tai toisesta on selvästikin käyttänyt sen irti joskus ennen mua.. Siihen saattaa liittyä myös se, että takapaksin cd-vaihtajan lokerossa majailee köydenpätkä eikä vaihtaja.

Vähän kiinnostais itteäkin laittaa siihen joku monitoimihärveli. Harmi, että vähä turhan ahdas tupla-din kokoiselle laitteelle.

Tuohon nappulaongelmaan eka ajatus on kellojousi. Samaan settiin kuuluu airbag herjat ja vakkarin toimimattomuus. Käytössä kuluva osahan se on..

Muistaakseni kellojousen jälkeen on joku moduli, joka koodaa nappulanpainallukset väyläviesteiksi. Nappulalta siihen välin pääsis siis periaatteessa tutkimaan ohmimittarilla. Siitä eteenpäin pitäis osata tulkita väylässä kulkevia viestejä.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

chinatown
Viestit: 48
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja chinatown » 12.11.2020. 8:31

Oma ratkaisu oli laittaa Pioneerin flippinäytöllinen soitin avh-a7100bt. Toki tarvii sen sovitekehyksen sekin (1,5 - > 1din), se tosin oli jo olemassa valmiiks niin sen takia päädyin tohon. Rattinapit ois kyllä kiva saada viel toimimaan.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.11.2020. 9:09

Keimo kirjoitti:
12.11.2020. 0:43
Tuohon nappulaongelmaan eka ajatus on kellojousi. Samaan settiin kuuluu airbag herjat ja vakkarin toimimattomuus. Käytössä kuluva osahan se on..

Muistaakseni kellojousen jälkeen on joku moduli, joka koodaa nappulanpainallukset väyläviesteiksi. Nappulalta siihen välin pääsis siis periaatteessa tutkimaan ohmimittarilla. Siitä eteenpäin pitäis osata tulkita väylässä kulkevia viestejä.
Eipä ole mitään muita ongelmia kuin tuo mankan nappuloitten ajoittainen toimimattomuus. Näin ollen erittäin nopea johtopäätös olis että boksissa tai rammarissa vika. Väylävika heijastelisi varmaan muuallekin. Tai no tässä taas kun asiaa ajattelee, niin peilien muisti on heikko sillä jakkarat säätyy kyllä oikeelle paikalle eri muistipaikkojen mukaan mutta peilit kyllä yleensä veivaantuu kuka ties mihinkä. Jokseenkin ärsyttävää muttei niin ärsyttävää vielä että olisin asiaa jaksanut tarkemmin tutkia kun ei yleensä tartte ku kuskin peiliä kääntää vähän takas sisäänpäin. En tiedä sitten että onko noidenkin ohjaus väylän kautta...

Itsekin joskus tuumailin tollasta 2-din soitinta mutta totesin että enhän ainakaan minä tee sellaisella yhtikäs mitään. Mulla ei tule mieleen ensimmäistäkään asiaa mitä siltä ruudulta pitäis päästä näyttämään. Pakkikamerahan vois jossain tiukassa paikkaa olla hyvä tai traikkua perään kytkettäessä mutta muuten lisäarvo on aikalailla 0. Navigointikin on tarpeen vaatiessa tullut hoidettua puhelimen kautta jo vuosikaudet, pysyy kartastot pikkasen paremmin tuoreana kuin yhdessäkään namikaattorissa.

Keimo
Viestit: 215
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Keimo » 12.11.2020. 12:44

Macke kirjoitti:
12.11.2020. 9:09
Eipä ole mitään muita ongelmia kuin tuo mankan nappuloitten ajoittainen toimimattomuus. Näin ollen erittäin nopea johtopäätös olis että boksissa tai rammarissa vika. Väylävika heijastelisi varmaan muuallekin. Tai no tässä taas kun asiaa ajattelee, niin peilien muisti on heikko sillä jakkarat säätyy kyllä oikeelle paikalle eri muistipaikkojen mukaan mutta peilit kyllä yleensä veivaantuu kuka ties mihinkä. Jokseenkin ärsyttävää muttei niin ärsyttävää vielä että olisin asiaa jaksanut tarkemmin tutkia kun ei yleensä tartte ku kuskin peiliä kääntää vähän takas sisäänpäin. En tiedä sitten että onko noidenkin ohjaus väylän kautta...
Aika nopea johtopäätös tosiaan :) Yhtä nopeasti kuvahaun tuloksia vilkaistessa näyttäisi siltä, että kellojousessa on omat pari rataa radiopainikkeille, omat cruiselle ja töötille ja sitten vielä se airbag. Kun tuo nurkka-ajon jatkuvasta ratinpyörityksestä kuluva osa alkaa pätkimään, niin joku niistä on aina ensimmäinen :wink:

Kai tuotakin voi koittaa jotenkin elvyttää (on julmetun hintainen noinkin vaatimattomaksi osaksi) rassaamalla kontaktit johtavalle radalle..

Ja vika on tosiaan poissuljettavissa mittaamalla. Esimerkiksi mittari kellojousen ulostulon radionohjauspinneihin, nappi pohjaan ja rattia pyörittämään. Katkoksen pitäis näkyä mittarissa (ellei just sillä kertaa päätä toimia just fine). Äkkinäisellä arvauksella todennäköisimmin ratti suorassa / lähes suorassa, koska se lienee yleisin asento mokomalle ohjauspylpyrälle. (Itsellänihän suoraan ajaessa ratti pitää olla aavistuksen vasemmalle kallellaan, kun vaihdoin vähän kiireellä simpukan puoleista niveltä tässä taannoin. Mittasin kyllä hyvin ennen vanhan irrotusta, mutta en sitten mitannut enää kun uutta laitoin.)

Tottakai se vika voi olla siinä radion päässäkin, en minä sillä. Kunhan vain ekana epäilen sitä järjestelmän mekaanisesti kuluvaa osaa.
Macke kirjoitti:
12.11.2020. 9:09
Itsekin joskus tuumailin tollasta 2-din soitinta mutta totesin että enhän ainakaan minä tee sellaisella yhtikäs mitään. Mulla ei tule mieleen ensimmäistäkään asiaa mitä siltä ruudulta pitäis päästä näyttämään. Pakkikamerahan vois jossain tiukassa paikkaa olla hyvä tai traikkua perään kytkettäessä mutta muuten lisäarvo on aikalailla 0. Navigointikin on tarpeen vaatiessa tullut hoidettua puhelimen kautta jo vuosikaudet, pysyy kartastot pikkasen paremmin tuoreana kuin yhdessäkään namikaattorissa.
Android-soitinta kuvittelin jossain vaiheessa laittavani. Siinä navigaattori on just yhtä tuoreilla tiedoilla kuin kännykässäkin :wink: Ja kun en minä sinne autoon mene musiikkia kuuntelemaan, niin ei sen tartte mitään hai fidelitiä olla. Joskus vois olla kiva kuunnella äänikirjaa tms. ajaessa. (Toki tälläkin hetkellä mankassa on äänikirja-cd, mutta tarinat suunnattu jälkikasvulle. Olen pilannut mainitut kuunteluttamalla autossa Peppi Pitkätossua ääneen luettuna, täynnä nykymittapuulla täysin asiatonta kielenkäyttöä..)
Ja saa tosiaan vaikka sen peruutuskamerankin, kun en välitä riskeerata parisuhdetta pyytämällä emäntää neuvomaan sen viimeisen kymmenen sentin kanssa kun yrittää saada kärryä koukkuun. Saahan siihen samaan ympättyä vaikka sen dash caminkin, niin voi sitten vakuutusyhtiölle näyttää että se oli kyllä se toinen kun törttöili enkä minä.
Jeepitön Jeeppi-intoilija

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 12.11.2020. 18:08

Mankkaan ja hiluvitkuttimiin en sano kuin että kukin tyylillään :wink:

Rattinappuloissa olen kokeillut eri lämpötiloja sekä ratin eri asentoja nappeja renkaten pidemmän aikaa, ja siinä ei ole minkäänlaista korrelaatiota ratin asentoon eikä kabiinissa vallitsevaan lämpötilaan.

Nyt piti oikein kaivaa kuukkelilla kuvaa esille että millainen toteutus tällasessa on. Ja joo, siellähän näyttäisi olevan kiepillä pirun pitkä "lapamato" eli eihän tossa sitten mitään liukupintoja ole vaan sitä kaapelia rullaillaan siellä kelassa edestakas ja siinä on ilmeisesti 1-kupariväylä per toiminne. Noinhan sieltä voisi olla väylät katki / murtuneet. Jännä ettei lämpötilalla tosiaan ole vaikutusta tuohon toimintaan tai toimimattomuuteen. Vai oonkohan mä nyt katellu ZJ "clock springiä", nyt ei taas oikein saa selkoa kuvista. Ne mitä mä olen käpistellyt on olleet oikeasti tyyliin ikuisesti pyöriviä ratkaisuja, eli jousikuormitteiset nastat nojaa pyöreitä ratoja vasten. Oh well, tarttee joskus kynsiä palasiksi kun saa hillittömän motivaatiopuuskan.

Pääasia että näkee nyt eteensä ku ajelee, soi rammari sitten hiljaa tai kovaa :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 23.11.2020. 17:10

Tänään olikin aamulla kestopinnoitteet tietyistä kohdin hieman normaalia liukkaammat, niin sen verta livakalta tuntui meininki että "Testaanpa ajaa talven Discoverer ATT renkailla" taisi lentää just romukoppaan. Muutamassa mutkassa lähdettiin epämiellyttävästi tangentin suuntaan, joten nämä renkaat ei nyt omilta osin ainakaan täytä talviajelun vaatimuksia. Voisi olla lumella käyttökelpoiset, mutta eih.

Josko sitä kaivelisi sitten kulahtaneet talvipyörät säilöstä ja katsoisi saisko hätäsesti jotenkin entrattua niitä vanteita. On niin rujot että tollasenaan nakertavat sielusta palan joka kerta kun niitä katsoo...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.12.2020. 9:47

Laitetaas tännekin lisäkokemusta ATT:n käytöksestä, eli jos on pieni lumi tai se jopa tamppaantuneena jään oloiseksi tienpintaan niin silloin nuo renkaat tuntuisi pitävän jopa kelvollisesti. Eli en ole vielä laittanut nastoja alle kun en tykkää niillä ajella, kitkat pitäis olla. Katotaan tuleeko etelään taaskaan talvea jotta saisi lisää kokemuksia. Jos rupee tuntumaan pahalta, niin sitten tekis melkein mieli ostaa jotkut kitkat noille toisille 16" vanteille, nykyiset talvirenkaat ostin viime talveksi käytettyinä ja ovat erittäinkin kuppasen näköisillä orkkis 17" vanteilla. Jotenkin puhuttelee enemmän pullakumi tällaisessa autossa, rupee 17" kokoluokassa olemaan liikaa vannetta ja liian vähän kumeksia. Tai no saahan sitä pullaa sinnekin, ei vaan saa vielä leimaan ja tuntuis siltä että soppa maistuu reippaammin jo tälläkin kokoluokan kasvatuksella vaikka ei olekaan huonot renkaat vierintävastuksen kantilta.

Takaisku bensalinjassa osittainen voitto. Eli yön aikana kyllä putoaa paineet siihen malliin, että aamusta saa antaa pumpata paineet linjaan ja sitten hyrskähtää käyntiin. Päivän mittaan lähtee sitten ihan avainta näyttämällä. Rupee se pumppu varmaan olemaan väsynyt, ja ehkä tossa Boschin filsussa/regussa on kanssa jotain kiilaamisen varaa.

Jossain vaiheessa kävi mielessä tankin nostaminenkin, niin samalla sitten tekis huoltoluukun pumpulle. Tällä hetkellä se tankki niin vaivaa kun en mä tuolla metsän puolella ole käynyt sen kummemmin ajelemassa, mutta voisi kuvitella että sen ajaa aina nopsaan kiinni johonkin kun roikkuu niin alhaalla? Sitten häviää tietty vararenkaan paikka, mutta eipä sinne poteroon tollasta 265/70R16 kumia saa muutenkaan mahtumaan ja vararenkaan nyt tulis varmaan olla sama vierintäkehältään kuin muutkin ettei voimansiirto tykkää kyttyrää. Konpura + kamelinp*ska + vaahto nyt torppais urbaanit selviytymistarpeet.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.12.2020. 16:29

Dodiin boys and girls, kusti polki vähän tavaraa mestoille taas! Tuossa kun alkoi häiritsemään yksi mittariston pimennyt lamppu, niin samalla ilmeisesti thuning-kärpänen puraisi koska Kiinasta tuli sekä vihreitä että valkoisia LEDdyjä sovitekransseineen joilla ne mahdollisesti saisi taikinoitua eeppisen jeeppisen mittaristoon! Katotaas kuin käy, ja jos ei käy niin ei ollut kauheen paha taloudellinen rasti. Tämmöttisii:

Kuva

Josko vaikka lähitulevaisuudessa innostuisi koeponnistamaan. Jossain näin kuvan mittaristosta kirkkain valoin ja se näytti aika paljon raikkaammalta kuin tuo nykyinen vihreä, josko vaikka siis niitä värittömiä testailisi ekaksi...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 30.12.2020. 23:55

Tänäänhän päästiin nauttimaan oikein isommasta loskapatjasta täällä maaseudulla -> ei noi Discoverer ATT renkaat ole edes välttävät talvirenkaat loskassakaan eli tarttee nyt sitten ruuvailla oikeat talvirenkaat alle.

Sitten kun kaverilta ajelin pihaan niin katkesi pakoputki takapöntön takaa. Tossa just muutama päivä sitten kuuntelin että on alkanu pörisemään ja että pitää ruveta suunnittelemaan hormin tekoa. No, se nyt sitten aikaistui se homma :D Orkkis putki lienee katilta pöntölle 2,25" ja pöntöstä taakse 2,5" mutta ajattelin että josko sinne taikinoisi valmiiksi 3" hormin josko alkupäänkin hengittävyyttä jossain kohdin parantelisi. Rosteristahan se kannattais tehdä niin olisi kivat soundit ja kestäisi vesisuolasköntsääkin vähän paremmin...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Timo L » 31.12.2020. 19:02

Macke kirjoitti:
30.12.2020. 23:55
Tänäänhän päästiin nauttimaan oikein isommasta loskapatjasta täällä maaseudulla -> ei noi Discoverer ATT renkaat ole edes välttävät talvirenkaat loskassakaan eli tarttee nyt sitten ruuvailla oikeat talvirenkaat alle.
Omat kokemukset AT- renkaista ja etenkin MT- renkaista on, että vähän leveämpänäkin ne pieksee loskassa normaalit oikeat talvirenkaat avoimemman kuvion takia ihan mennentullen.
Se mitä näitä sohjoisia ja mössöisiä työmatkoja ajanut Jeepillä takavedolla AT- ja MT- kumeilla, ja henkilöautoilla oikeilla max. muutaman vuoden ikäisillä hyväkuntoisilla ja kohtuu kapeilla talvirenkailla, niin joka ikinen on noussut loskaliirtoon huomattavasti helpommin kuin nuo karkeammat renkaat. Juuri parina päivänä luistelin aamulla Porvoon motarin alussa Focuksella 185 leveillä talvirenkailla loskapatjalla n.70km/h nopeudessa, kun Jeepillä mennyt paksummassa mössössä samassa paikassa 285mm ja 12.50" ( = 315mm) leveillä renkailla helposti satasta ilman ongelmaa.

Toki sitten jos on jäätä tai pakkautunutta niljakasta lunta sohjon alla niin talvirengas vie voiton näistä ympärivuotisista kumeista ihan reilulla marginaalilla - ihan kuten muutenkin pelkän jään tai lumen päällä. Tuo Cooper Discoverer ATT tosin on varsin mieto kuvioltaan, eli voi olla että ei ole riittävän karkea toimiakseen sohjossa talvirengasta paremmin.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 01.01.2021. 13:49

Toi ATT ei tosiaan ole "oikea altsikka" vaan enemmän katupainoitteinen ja valkkasin tuon nyt sitten sen Cooperin altsikan sijaan kun aattelin että vähän säästyisi soppaa. Käytännössä kyllä vaan bensankulutus noussut kun kasvatin rengaskokoa, mutta ehkä se ois kasvanu enemmän vielä sillä altsikalla missä isompi kitka ja vierintävastus. Mulla kun oli ne kulahtaneet Cooper Discoverer M+S kumit tässä alla, niin ne piti todella paljon paremmin kuin nämä ATT:t, toki nehän olikin olevinaan ihan talvirenkaat. Oli kyllä hieman yllättävää toi huono käytös loskassa koska kerran aikaisemmin kun sitä lunta tuli muutama sentti, niin silloin toimi hyvin. Loskassa taasen aliohjautuu, eli lähtee helposti puskemaan.

Tuntuisi WJ muutenkin olevan tollasella hieman räkäisen sohjoisella kelillä aliohjautuva jos sitä loskaa on useamman sentin verran. Teki sitä niillä Discoverer M+S kumeillakin, toki vähemmän kuin näillä ATT:lla. Nokian SUV nastarenkailla taas selkeästi vähiten, eli ne on toiminut parhaiten tähän mennessä talvikumina. Noh, ne on talvirenkaat kanssa niin ei sinällään yllätä :D

Massa jeesaa kivasti tohon loskahommaan -> X5 + 275 leveä Bridgestonen kitka ei huomioinut loskaa tai muuta skeidaa oikeastaan millään tasolla ikinä. Ja muutenkin pito oli todella hyvä kun se panssarivaunun massa painoi ne kitkat kiinni tienpintaan, tuli välillä päästeltyä niin reipasta kyytiä huomaamatta että joutu oikein himmailemaan. Toista se oli aikoinaan kun nuorena miehenä noin satkussa Starletti pomppas sen loskapatjan päälle ja siirryttiin oitis kuskista matkustajaksi. Onneks oli suora tie ja sai vauhdin tippumaan kytkimen avulla niin ei tarttenut metsäkympin puolelle siirtyä...

Josko tänään jaksaisi mennä tallista ottamaan harrasteen pihalle ja ajaa Jeepin montulle -> vähän kattelis että millaisia horminpätkiä pitäisi tilailla jotta saisi sen rännin turattua. Funtsailin että 3" röörillä vedän katista taaksepäin tässä kohtaa jotta jos joskus rikastuu ja tilaa Doug Thorleyn Tri-Y headerit ja kisakatit, niin onpi sitten loppuränni valmiiksi vähän paremmin virtaava. Tuossakin hieman mietityttää että pärjäisköhän sitä vallan yhdellä katilla y-putkien jälkeen. Pitänee tutkia ja pähkiä asiaa, ja jos menee haastavaksi niin ainakin orkkis y-putken jälkeinen on päivitettävissä virtaavammaksi. Järkevää? Tuskin. Kivaa? Ilman muuta :D

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 01.01.2021. 16:16

Ajelin autoja ristiin rastiin ja sain Jeepin rasvamontun päälle -> En kyllä hiffaa että mistä oli sellanen muistikuva että siellä olis ollut downpipeissä yhdet katit ja sitten y-putken yhdistymisen jälkeen vielä kolmas. Noh, ei ole. Pakosatseista lähtee DP, siinä ekat lambdasensorit, sit yks katti per DP ja tokat lambdat ennen y-putken yhdistymistä ja tästä sitten taaksepäin 2,5" hormi.

Sen verta löyty 2,5" putkikilkettä tallista että korjaan nyt tuon nykyisen ja mietin sitten ajatuksella sen uuden rakentamisen. V-bandit olis kivat liitoksissa, 90+45+15 asteisia mutkia muutama + suoraa kankea niin sittenhän se alkaisi olemaan melkein valmis ;) Dynomaxin 14" eli 35cm pitkän höpinäpöntön on joku joskus laittanut autoon, sisääntulo keskellä ja lähtö reunassa mutta toikin näytti nopsaan katottuna olevan aika pitkälti se ja sama että missä kohdin se lähtö siellä pöntön takapäässä on. Taidettu laittaa offsetti pönttö vaan siksi kun sellasta ollu helpolla saatavissa, muistaakseni Motonet joskus möi 6-kybällä noita Dynomaxin "turbo" pönttöjä...

Jos nyt sitten vielä oikein äveriäs olo tulee, niin ne pakosatsit + hyvin virtaava katti ostoslistoille niin olis aika paljon liukkaampi pakoputkisto. Joku kiva mahtollisesti 18" pitkä Magnaflow pönttö sinne väliin, niin jo vain olis sivistyneet äänet sen jälkeen. Joku Flowmasteri nyt tietty olis "ikuinen" sisuskalujen ja äänen suhteen kun ei ole mitään fylliä, mutta mulla on huonot kokemukset äänien puolesta kaikista kammiovaimentimista. Ihan hirveä drone / tärykalvoja puhkova pörinä tietyillä kierroksilla jotka yleensä osuu vielä sinne maantienopeuksiin. En toki 8-koneiseen ole kokeillut niitä tarjota.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee -00 4.7 V8

Viesti Kirjoittaja Macke » 02.01.2021. 20:06

Käväsinpä tänään turaamassa putken nippuun, teenpä tosiaan sitten keväämmällä hormin uusiksi kun on kivemmat kelit hitsuutella tossa pihalla. Täällä on muuten talvi tänään, lunta tullu enemmän tai vähemmän koko päivän!

No joka tapauksessa lunta tai ei, niin putki oli katki:

Kuva

Ekaks otin ja sipasin vanhat hitsinöölit yms sköntsät pois takaylityksestä:

Kuva

Yllättäen putki oli aika jumppasessa änkkärin päässä, sitä sitten paineilmataltalla suostuttelin jonkun aikaa niin sain sen lopunviimein pois. Tässäpä putken halkaisu vielä kesken:

Kuva

No ton kun olin saanut nyppästyä pois, niin sitten huomasin että änkkäriin oli hitsattu 2,5" putki jo kiinni orkkis lähtöön joka oli tämä mitä rupesin tässä halkomaan ja poistamaan. Eihän sinne 2,5" putki sisään mahtunut, joten putki puukkosahalla katki lähenpää änkkäriä ja sama laulu uusiksi. Lopunviimein oli 2,5" putkelle istuva muhvi änkkärissä valmiina ottamaan uutta hormia paikoilleen.

Putkiosista löytyi yks 30-asteinen mutka ja sitten jämäpätkä varmaankin suorasta putkesta jossa muhvi + hieman suoraa. No se muhvi meni kivasti sinne takaputkeen kun vähän lamellilaikalla vielä sipistelin sitä päätä, sitten hieman mallailua mestoille, tussilla viivoja + trimmailua jämäpalaan. Vähän putken kääntelyä sinne tänne ja kamat heftiin:

Kuva

Lopuks putkenpätkä veks, saumat hätäsesti ja rumasti ympäri ja klemmareilla koko romu kasaan kun ei jaksanut alkaa tätä väliaikaiskorjausta tämän kummemmin hifistelemään:

Kuva

Sitten kyllä pitää ihmetellä tota ripuliputkea mikä tuolla oli. Olin kyllä huomannut että oli hieman kurtussa olevinaan, mutta ilmeiseti jotan tahoa oli Jeepin planeettoja liikuttavat voimavarat alkaneet jännittämään koska toi oli ihan huolella "supistettu" :D

Kuva

Ei tullu huippuvirtaavan smoothia putkea nytkään, mutta eipä ole katki eikä ihan yhtä kurtussa kuin tuo entinen seppien pajan tuotos. Kuten sanottu niin tehdään kunnolla keväällä / kesällä.

Kirjoita vastaus