No orikhinalin vastapainoksi piti laittaa vähän thuninkia, eli päätin leipoa LEDit sinne mittaristoon. Mittaristohan lähtee nätisti kun nostaa rattitolpan ja mittariston välissä olevan paneelin veks, ja irroitta 4 ruuvia:

Mittaristoon tulee yksi plugi, pihaa on ihan reilusti. Rattitolppa ala-asentoon, mittariston kaato naamalleen ja vasemmalta ulos:

Nappasin irti yhden potilaan mittariston taustavaloista, tämän näköinen kaveri:

Vaikutti lupaavalta kun tätä vertasi oikealla ja alhaalla olevaan kinulin LED-komboon:

Tässäpä vielä kuva mittaristossa olleesta polttimosta kauluksesta irtaallaan:

LEDi mestoille, mittaristo kiinni, parkit päälle ja edelleen pimeänä -> ei lottovoittoa eli LEDi väärinpäin -> 180-asteen pyöräytys jotta anodi ja katodi täsmäs mittariston virransyöttöön ja voila:

Oli kuitennii aika kaukana valkoisesta valosta, mutta ajattelin että kokeillaan thuning-sinertävää. Loput 4 jäljellä olevaa mittareiden taustavaloa irti, ja tässä hokasinkin että kolme viidestä oli tollasia paksumpia kavereita joten joko joku oli laittanut tollaset sinne tai sitten kolme näistä tuikuista on isommalla wattimäärällä kuin kaksi. Reunimmaiset ja keskimmäinen oli tollasia paksukkeita:

Tässä vielä kuva missä ne polttimot luuraa mittaristossa, 4 kipalesta pois paikallaan ja sormen osoittamassa kohdassa tollanen pienempi poltin ja tässä mun mittaristossa kuvassa LEDi paikallaan:

Hyvin mielen loput ledit paikoilleen, pikku virneellä autolle miettien että kuinkahan monta osu nyt kohdilleen. Vermeet kiinni ilman suorempaa huolenhäivää, eihän tässä muuta tapahtuisi kuin että varmasti olisi osa pimeänä. Piuha kiinni, parkit päälle ja PUFF-äänen saattelemana toimintasavut pihalle mittariston jostain komponentista piuhan liittimen tienoilta. Hohhoijaa, tossa kohtaa hieman ehkä viiksetti oma laiskuus kun en jaksanut selvitellä että missä on + ja missä + tuolla mittaristossa taikka LEDeissä. Ei tullut mieleenkään että sieltä joku leipoisi koska diodi nyt ei ihmeempää tee kuin estää virrankulun väärään suuntaan, mutta joku nyt tuli eteen mitä en osannut ajatella ja homma oli valmis. Laitoin polttimot paikoilleen LEDien sijaan ja testasin mittaristoa. Taustavalot toimii. Ihan koko ajan, aivan sama missä asennossa valokatkaisija on. Tässä kohdin fiilis oli että joku on nyt oikarissa, hieman toivoin että liittimen tienoilta olisi joku sulanut yhteen...
Tässä kohdin asetin leuan rintaan, kannoin mittariston pöydälle ja purin sitä atomeiksi. Takana oleva valkoinen muovi lähti kun avasi muutaman ruuvin ja taivutti muutamat kynnet sivuun kehyksestä samalla kun kampesi varovasti sitä auki. Sitten nyppäsin mittariston piirikortteineen mittareineen irti naamapalasta jossa siis pleksi, sekin muutamalla kynnellä kiinni. Sitten ihmettelyä että miten ne mittarit irtoaa. Kokeilin viisaria ottaa irti, mutta kansalaisrohkeus loppui tähän kohtaan kun istui niin pirun tiukkaan kiinni. Ajatus oli että kun mittarit tauluineen purkaa pois edestä, niin ehkä sitten pääsisi piirikorttia tarkastelemaan. Tämä vaihtui siihen että mentiin internetsiä kaivelemaan, ja sieltä sitten löytyikin mittarinvaihtoproggista ja pääsin hommassa eteenpäin.
Mittaristo kaikkineen päivineen takaisin kiinni naamapalaan ettei viisarit sun muut turhaan ota siipeensä. Sitten mittariston takapuolelta jokaisen mittarin kohdalta kaksi peltistä kynttä auki, nämä pitävät mittareiden moottorit kiinni piirilevyssä:

Piirikorttia pitää vain kaksi kynttä ja mittarit paikallaan, eli nättiä suostuttelua taas päädyistä alkaen ja piirilevy oli käsissä:

Mittariston keskiosa sekä visuaalinen havainto savupilvestä aiemmin kielivät lokaatiosta jota kannattaisi tarkastella piirilevystä:

Kuinka ollakkaan näiltä kohdin löytyi kuprullaan oleva trankku ja pikainen tuumailu "valojen virransyöttö aina päällä" tilanteesta vastaisi komponentin luonteeseenkin:

Tarttee huomenna koittaa metsästää joku vastaava komponetti. Morolan tekele näyttäisi olevan, 3055 jotain varmaankin malli. Pikanen kuukkelointi löytäis monta 60v ja 12A jotka viittaisi tuohon malliin, mutta kahtellaan.
Tästä nyt sitten sisuni syöneenä tuumasin luopua LED hommista ja päätin hyödyntää Osramin polttimoita tähän entraamiseen. Paria eri mallia löytyi käteisvarastosta jotka istuu noihin kantoihin:

Mittariston polttimoissahan ei mitään lukenun, niin ei muuta kuin yleismittarilla testailemaan että kuka vastaa ja ketä teholtaan. Tässäpä muistilappu asiasta, eli noi 1,2W ja 2W tuikut riittävän lähellä orkkiksia mun mielestä:

Mielenkiinnosta testasin LEDinkin, ja vaikka se oli oikeinpäin niin sain pikku skibunat aikaiseksi kytkettäessä. En tiedä että olisko tuolla ollut jotain tekoa trankun kärvähtämiseen vai jääkö nyt joku vaan huomioimatta. Elektroniikan opinnoista on se 25-vuotta niin ei välttis ihan kaikki ole kirkkaana mielessä

Kolvasin irti trankunkin jo piirilevyltä, käväsen huomenna paikallisessa elektroniikkahuollossa josko sieltä löytyisi tollanen lutikka. Jos ei, niin saavat tilattua ainakin. Älkää tuunatko Jeeppien mittarivaloja, tulee savut pihalle jos ei oo tarkkana
