Ho ho ho, eilisen ylensyönnin jäljiltä oli hyvä käydä tallissa vähän puljaamassa taas. Etuperä olisi taas nipussa ja liukasteetkin olisi kyydissä. Jordaanin laippakin tuli pulttailtua kiinni, ja ihan himpun verran tuli pässi olo kun otin sen punaisen Loctiteni joka tietty on väriltään juurikin sitä sinistä. Puteli on punainen, että se siitä punaisen Loctiten käytöstä "kun sitä nyt sattuu olemaan"

Timon vinkein kyttäilin hylsyni kyljessä olevaa reikää ja herguttelin sittenkin pulttimopolla kiinni sen laipan mutterin. Manuska sanoi että 0,56Nm tiukemmalle pitäisi kiriä tuo mutteri kuin avatessa, mutta mulla se nyt meni johonkin 0,2-0,3Nm kireämmälle kuin mitä oli avatessa. Viivoja smudusta ja akselista katellessa oltiin jossain karkeesti 1/6 kierroksessa yli alkuperäisen merkin. Noin. Suurinpiirtein. Ehkä. Enemmän joka tapauksessa mitä olisi pershytinällä kirrannut sitä mutteria ilman vierintävastuksen mittailua.
Anywho tähänkin mittaukseen tietysti vaikutti kovasti oliko litkut perässä vai ei -> kun kerta liukkaana oli mitattu purkaessa niin liukkaana mittasin kasattaessakin. Toi näytti yli 2Nm vierintävastuksia pitkälti ennen merkkiviivojen kohtaamista kun mielenkiinnosta mittailin ennen öljyjen lisäystä perään. Perää tuli pyöriteltyä useita kierroksia öljyjen lisäyksen jälkeen jotta liukkaat menis sinne mihkä pitikin. En tiedä nyt sitten menikö toi taiteen sääntöjen mukaan, mutta korjataan sitten jos tuli sössittyä.
Tosa lunssin kansi värjättynä, en jaksanu pultteja entrata tällä kertaa kun thöning-alumiinikannet kytee mielessä
Holvasin ölppää laippaan ja tiivisteisiin kun laittelin romut kasaan, ne valuilee tuossa kuvassa ihkauuden stefandeerosin päällä:
Askistakin tuli ne öilit valutettua veks ja ei näyttänyt öljyt eikä sisuskalut mitenkään kauhean likaisilta eikä ölpät kärynneet palaneiltakaan:
Magneetissa ei juuri mujua ollut:
Vanhat filtterit tiivisteineen irti, uuden filtterin tiiviste hollille ennen itse filsun asennusta:
Pyöreä filtteri oli helpompi saada jengoilleen ilman tuota isompaa filtteriä, tässä molemmat sulassa sovussa ja tsekattu että toi aiemmin asennettu tiivistekin on siellä missä kuuluu:
Rupee näyttämään siltä että vois läiskästä takaisin kiinni:
Oli jotenkin aika ahterista muuten nyppiä irti tuo öljypohja, ja ihan himpun viiksetti ettei siinä ole tyhjennysproppua. Vaikka aiemmin uhosin pikku modin perään, niin pahin into laantui kun njeternetistä katsoin ettei Motonetti ole auki tänään. Meinasin lambdalle tarkoitetun kierreholkin + tulpan hakea sieltä jotka olisin hituuttanut öljypohjaan kiinni (heräs pelko että normi kierre on liian krouvi, ja sillä en lähtenyt isompaa normimutteria tohon laittamaan). Kun en kerta niitä tänään saanut, ja hammeritekin on finis niin en sitten entrannu tuota kapista öljypohjaa muuta kuin tiivistepinnoilta.
Ekaks katkoteräveitsen terää ja perään roloc harsolaikkaa. Silikoonia tähän oli ruutattu enemmän kuin Pamela Baywatchin daisareihin konsanaan, mutta tärkeimmistä mestoista ne poistin. Vaikka toi silkkari nyppii suuresti siivota pois, niin korkki/kumista tiivistettä tohon öljypohjaan mallatessani tuli nuoruusvuosien taistelut Obelixin CIH koneiden venakoppien korkkitiivisteiden kanssa ja sen johdosta Ämeriikan mallilla mämmit korvattiin mämmilla ja tivari jätettiin laatikkoon.Tonne spoorin pohjalle jäi vielä joihinkin kohtiin vanhaa, mutta sitä Loctiten laippatiivistettä vetelin taas rundit prässäyksen sisä- ja ulkoreunolle sekä pultinreikien ympärille. Lootan puoli tuli siivottua tarkemmin, niin toivotaan ettei tihuta öilejä väärälle puolelle:
Tohon etunurkkaan meinasin seuraavalla kerralla tyhjennyspropun hitsailla ellei nyt sitten ala niin paljoa lapsettaa että tähänkin kohtaan laitetaan joku ultimaattinen alumiininen aftermarket bling bling öljypohja:
Kärrin tipautin takaisin tassuilleen, silkkarit kuivatkoot huomiseen ja sitten Ravenolin ATF4+ ölppäset askiin. Kattelin pahvilaatikkoon missä mulla niitä öljypurkkeja oli ja tuumailin, että mitäs hittoa noi kaksi ovat? Ja kyllä, pitäähän se huomenna vielä vaihtaa jakolaatikon öljytkin niin sitten on wanhassa rouwassa kauttaaltaan uudet öljyt. Jäähdytysnesteet on vaihdettu jäähdyttimen vaihdon yhteydessä hiljattain, mutta jarrunesteet voisi vielä imaista pihalle.
Mitenhän tollanen ATE:n matalaviskositeettine SL.6 DOT 4 jarruneste istuu tällaiseen peliin? Tuohan on tarkoitettu jonkinmoisella ajonvakautuksella varustettuihin vehkeisiin, mutta kun totakin nyt on iso purtilo tossa korkkaamattomana BMW merkkisten autojen jäljiltä niin josko sitä tarjoilisi Jeepyllekin? Parempaa sen nyt luulis olevan kuin veden kyllästyttämän perus DOT 4 nesteen joka kaiken ruostuttaa.