-93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 11.06.2020. 19:42

Ihan vaan mielenkiinnosta, mutta miksi kaksi vaimenninta? Eihän siellä ole orkkiksena kuin katti + vaimennin ja ne riittää oikein hyvin..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 12.06.2020. 13:36

Tuossa on putkistossa vakiota vain pakosarjan kanteen tuleva laippa :wink: Pitkän pakosarjan perässä on pieni race-katti ennen laatikon kannatinta, vaimentimet ovat olleet tämän jälkeen peräkkäin ja putkisto on päättynyt auton alle ennen taka-akselia, putkiston halkaisija on 2,5"

Aikoinaan kokeilin vain yhdellä "turbo" vaimentimella, mutta meteli oli aivan hirveä. Isän lainatessa Jeeppiä sen saapumisen kuuli sisälle jo kahden korttelin päästä :shock: Kahdella tuollaisella halvalla vaimentimella möykkä oli jo siedettävällä tasolla, varsinkin kun vaihtoi toiseksi tuon Dynomaxin.

Nyt kun sain eilen ensimmäisen ns. dual vaimentimen paikoilleen, niin äänet tuntui olevan aikalailla samaa luokkaa kuin aiemmin kahdella vaimentimella. Seuraavaksi pitää reitittää bensalinjoja hieman uudelleen ja ripustaa toinen vaimennin taka-akselin yläpuolelle, se on sellainen malli missä tulo ja lähtö ovat samassa päädyssä.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.06.2020. 18:06

Vapaavirtauskatti + yksi hyvä vaimennin riittää ihan hyvin, valitsee vaimentimen sen mukaan miten hiljaisen haluaa.. Ja toinen toki on, että vetää putken akselin yli taakse asti niin se vähentää ääntä melkoisesti jos haluaa hiljaisemman.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 13.07.2020. 11:54

Joutui käymään jälkitarkastuksessa, kun takajarrujen tehoero oli liian suuri ekalla yrityksellä. Muuten ei löytynyt mitään huomautettavaa.

Pitkästä aikaa ruuvailin 33" alle ja kyllähän tuo on jälleen auton näköinen 8) Harmillisesti en pääse tänäkään vuonna kesätreffeille, mutta jonnekkin ajopäiville pitää koittaa tulla tänä vuonna.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Maastis
Viestit: 140
Liittynyt: 16.02.2018. 19:55
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Maastis » 26.08.2020. 13:23

Seuraavaksi pitää reitittää bensalinjoja hieman uudelleen ja ripustaa toinen vaimennin taka-akselin yläpuolelle, se on sellainen malli missä tulo ja lähtö ovat samassa päädyssä.
Hei, pisti silmään tuo teksti. Onko sulla jo tuollainen vaimennin? Mulla olis jouten 2kpl, tai kokonainen MB500SE pakoputkiston takaosa. Pöntöis lukee Walker. Oli niin hyvännäkööstä pukea ja änkkärit jotta säästin mahdollisiin projekteihin. Jos jollakulla tarvetta niin voin heittää watsapilla kuvia. Ei ole kalliit... 50e koko roska X putkineen...

TJ
Pelkkiä Mersuja nyt...

Ex. KJ Cherokee 3,7

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 27.08.2020. 11:27

Tuo akselin yläpuolelle tuleva vaimennin tuli hommattua samalla tuon toisen jo kiinni olevan kanssa, molemmat Magnaflown rosterisia pönttöjä.

Vielä kun joskus saisi aikaiseksi tehdä tuon putkiston loppuun, mutta nyt näyttää tämä väliaikainen versio varsin lopulliselta :lol: Käyttö-Audin katsastus lähenee ja siinä on vileä paljon rakennettavaa ennen uudelleen ohjelmointia ja penkitystä, että saa kaiken muutoskatsastettua laillisesti kilpien väliin... Osa palikoista seilaa keskellä Atlanttia ja osa kokonaan tilaamatta :roll:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 18.06.2021. 11:22

Jahas, kuten tästä topicin hiipuvasta päivitystahdista voi päätellä, Jeepille ei ole tässä vuoden aikana tapahtunut oikein mitään raportoitavaa. Lähinnä tuo on viettänyt hiljaiseloa seisomalla liikennekäytöstä poistettuna pihan nurkassa :( Nyt se on ollut taas hetken ajossa, kun olen vienyt kaverini isolla telikärryllä roskia kaatopaikalle.

Nyt vuosikatsastuksen lähestyessä ruuvattiin viime sunnuntaina leimapyörät alle, keskiviikkoiltana lähensin takajarruliinat (kyllä on hyvät ja toimivat nuo automaattisäätimet :lol: ) ja torstaina kävin hakemassa tuoreen leiman ja ehtoolla ruuvasin sitten 33":set takaisin alle.

Jos viime vuoden leiman aikoihin totesin, etten ole ikinä ajanut Jeepillä näin vähää niin nyt parani tuokin ennätys, vain 2000 km tullut mittariin vuodessa :shock: Jos sitä tänä vuonna koittaisi parantaa tapansa ja ulkoiluttaisi Jeeppiä hieman enemmän...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 18.06.2021. 11:52

Se automaattisäätö on toimiva, jos van kuski ymmärtää miten se toimii, vinkkinä: ei säädä yhtään mitään eteenpäin ajaessa, vain peruuttaessa ja jarruttaessa, silloin ne kengät pääsee liikkumaan vasten sitä vaijeria joka on ankkuroitu ylätappiin ja se vaijeri silloin vetää sitä lirpaketta, jonka olis kiva osua siihen tähtipyörään... Ja vaatii myös että ne osat on kunnossa ja voideltuja ja kasattu oikeat osat oikealle puolelle. Välillä näkee että osia puuttuu ja säätöosat on vääränkätiset...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 21.06.2021. 10:15

Pitänee siis ruveta peruuttelemaan enemmän :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 23.07.2021. 11:02

Eilen pienen lenkin jälkeen kaupan pihaan pysähdyttäessä katosi Jeepistä keskuslukitus. Hetken ihmettelyn jälkeen huomasin myös, että radio sekä kellon taustavalo olivat pimeinä. Kotimatkalla muistelin vastaavan tapahtuneen joskus aiemminkin ja hämärä muistikuva oli palaneesta sulakkeesta. Kotipihassa sitten sulakkeiden ihmettelyä ja niinhän sieltä löytyi palanut 10A sulake kohdasta "DOME" Uusi sulake paikoilleen ja taas kaikki toimi 8)

Ajattelin nyt kirjoittaa tämän tänne itselleni muistiin seuraavaa kertaa varten :lol:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 27.05.2022. 10:43

Syksyn aikana XJ toimi hyvin ahkerasti peräkärryn veturina, kun muutettiin kimppatallia. Myöskin vinssi oli erinomainen apu tuossa hommassa projekti-autojen siirtelyssä.

Akku tuli uusittua ja virranjakajan kansi putsattua syksyn/talven aikana ja viimeisimpänä vinssin huolto, kun lopetti toimintansa puita vinssatessa. Ensin kävin kontaktorit läpi, mutta niissä ei ollut mitään vikana. Seuraavaksi moottorin hiilipääty auki ja siellähän oli hiilet jumissa, kun pitimet olivat umpiruosteessa. Hiiliä varovasti herkistellessäni onnistuin kuitenkin murtamaan yhden hiilen :cry: Äkkiä ajateltuna tämän ei pitäisi olla mikään ongelma, mutta tuon jo reilusti museo-iän ylittäneen "räikkä-Warnin" (valmistettu -78) alkuperäinen Prestoliten valmistama moottori rupeaa olemaan sitä kuuluisaa kadonnutta kansanperinnettä :lol:

Jostain jenkkien foorumilta tuli vastaan tieto, ettei Warnilta saa enään pelkkiä hiiliä vaan pitää ostaa koko hiilipidin paketti. Atlokin nettikaupassa hinta n. 140€ ja tilaustavaraa... Jotenkin kuulosti suolaiselta hinnalta, joten etsimään muita vaihtoehtoja... Hämeen Autosähköstä löytyi yhdet aihiohiilet joista olisi saanut viilattua sopivat ja vielä olisi pitänyt jatkaa johtimia. Seuraavaksi mietin jo uuden moottorin hommaamista, mutta tämä olisi edellyttänyt ensimmäisen rattaan vaihtamista spooritettuun versioon (nykyisessä on kiilaura) Pelkkä uusi ratas olisi ollut n. 100€ ja tuohon sitten vielä uuden moottorin hinta päälle.

Moottorivaihtoehtoja kartoittaessani tuli vastaan CFlinen verkkokaupasta hyvin tutun näköisiä hiilipitimiä jotka oli tarkoitettu Runvan moottoreihin. Puhelimessa vertailimme heidän eri hiilipitimiä tuohon Warniin ja sieltähän löytyi hyvinkin lähelle osuva versio! Osa tuli perille päivässä ja hinnaksi jäi 25€ rahteineen 8)

Aivan 1:1 tuo ei kuitenkaan ollut, mutta melko pienellä vaivalla sen sai sovitettua paikoilleen. Yhden kiinnitysruuvin reikä piti viilata kolmisen milliä sivuun ja laittaa siihen läpiruuvi + mutteri sekä miinus-hiilien johdoille piti tehdä M5 kierre moottorin kuoreen. Kyllä tuossa silti ihan tuntipalkoille pääsi :lol:

Seuraavaksi pitäisi löytää intoa ruveta käymään jälleen ristikkoja lävitse (molemmat kardaanit+etuvetarit), vaihtaa etupyörien laakerit yms. katsastusremppaa...
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 07.07.2022. 10:42

Käyttöauton jälleen kerran tuuperruttua (vasta kolmas kerta tälle vuodelle, kun piti hinausautolla tuoda kotipihaan) joutui Jeeppi toimittamaan käyttöauton virkaa. Näillä nykyisillä bensan hinnoilla ajot jäivät kyllä aika vähiin rajoittuen vain pakollisiin...

Tästä johtuen katsastukseen mentiin melko kylmiltään eli perinteisillä leimapyörät alle ja samalla takajarrujen säätö. Yllättäen auto menikin läpi katsastuksesta, joten nyt on yksi murhe vähemmän. Nuo kardaanit pitää kyllä käydä läpi ennen kuin tällä minnekään isolle tielle lähtee, sen verran jo ääntävät :cry:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Macke » 15.07.2022. 11:26

Mitäs tämä kaveri nyt sitten oikeesti hörppii satasella seka-ajossa normi vauhdeilla?

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja keltsi » 10.08.2022. 15:27

Tämän vuoden kesälomat on nyt lusittu, ehtii käymään foorumilla...

Pidemmässä matka-ajossa kulutus on karkeasti 16 litraa/100km ja muussa ajossa n. 20 litraa/100km. Yleensä tankillisella pääsee se 400 kilometriä eli kevyellä hiilijalanjäljellä mennään :lol:

Käyttis saatu korjattua ja Jeeppi on poistettu liikennekäytöstä toistaiseksi. Metsän rajasta pitäisi vinssailla puita, joten täysin ilman käyttöä tuo ei ole.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: -93, XJ Cherokee 4.0 H.O.

Viesti Kirjoittaja Macke » 10.08.2022. 16:33

Hui saateri ku oli janonen, ei auta WJ:n vaihto XJ:hin :D

Kirjoita vastaus