Sivu 1/1

Willys MB-43 Sotajeeppiprojekti

Lähetetty: 03.06.2010. 11:24
Kirjoittaja Jeep-Antti
Aluksi hieman taustaa. Eli joskus 90-luvulla löytyi tämmöinen aito Willys vm.-43 aihio kotinurkilta romahtaneen kasvihuoneen raunioista. Jeepillä oli kultaisella 60-luvulla kuskailtu kukkia Haminan torille myyntiin. Auto oli raihnaisesta ulkoasustaan huolimatta paperillinen, suht kokonainen aito Jeeppi.
Kuva

Kuva

Ulkoasu ei silloin onneksi pelästyttänyt ja pikainen käyttökunnostus alkoi rungon hiekkapuhalluksella ja maalauksella.

Kuva

Kuva

Kuva
Tuolloin ei vielä häirinnyt väärän mallinen puskuri tai puuttuvat alkuperäiset takavalot. Jumiin ruostuneet venttiilit napautettiin puuvasaralla liikkeelle ja Veijalaisen Villeltä (Vivetek) tilattiin kannen tiiviste ja parin katkenneen venttiilin jousen tilalle uusi vieteri ...veivillä nykäistiin Go Devil moottori tulille ja Jeeppi ajoon.

Kuva
Loppukesästä Jeeppi sai leiman. Etupuskuri vaihtui oikeanmalliseen ja konepeltiin maalattiin hetken mielijohteesta tähti ja tunnistenumerot. Jeepillä ajeltiin tässä asussa ja orggis tekniikalla niin Juhannusreissut, kuin Ravijoen safaritkin.

Lähetetty: 04.06.2010. 7:31
Kirjoittaja Sam66
Makea peli. Oliko muuten tuo turvakaari pakollinen katsastukseen vai laitoitko sen ihan kellimisen varalta? Mites, oliko museokatsastus harkinnassa.

Lähetetty: 04.06.2010. 10:06
Kirjoittaja Jeep-Antti
Entisöintiin ja museokatsastukseen ei silloin rahkeet, eikä lompsa riittäneet. Jeepillä piti päästä metsään. Tykkäsin tuosta "military" lookista vaan ihan muuten. Jeeppi muuttui tuolloin harrastuksen sanelemana.
Turvakaari ei ollut katsastusvaruste, vaan näytti suuntaa auton tulevalle käytölle.
Alla olevissa kuvissa joskus 90-luvulla Ravijoen Euro Trial kisojen aikaan järjestetyn safarin jälkeen Jeeppi silloisessa asussaan 33"x12,5" muttereilla ja Buick V6/TH200R4 tekniikalla.

Kuva

Takana kierrejouset, norrat tukivarsina ja "linkkuriipukkeet". Tällä autolla pidettiin hauskaa ja ajettiin kunnes leima loppui. :P
Kuva

Jeeppiä ei tuolla tekniikalla saanut enää leimattua, joten käynnistin mielestäni toiseksi parhaimman näköisen Jeep mallin CJ-5:n etsinnän.
Tästä on sitten alkanut pitkäaikainen Sotajeepin käyttöentisöinti ja palauttaminen alkuperäiseen asuunsa.

Kuva

Runko oli 67-vuotiaaksi aika hyväkuntoinen. Hiekkapuhalluksen lisäksi ainoa korjausta tarvitseva kohta oli akkukotelo. Yleensä ajansaatossa murtuva osa, pyöreä rungon etu poikittaispalkkikin oli tässä yksilössä kunnossa. Tämä "kevennysosa" olikin "siviili" CJ-malleissa korvattu tukevammalla suorakulmaisella profiililla. Yksi osista, joista erottaa aidon sotajeepin rungon sodanjälkeisistä ensimmäisistä Cj-malleista.

Lähetetty: 19.06.2010. 21:41
Kirjoittaja Jeep-Antti
Uusi "parempi" kori, josta aloitetaan leikkaamalla ehjät osat talteen.
Kuva

Kuva
Takaosaa korjaillaan ehjillä lattiapelleillä.

Kuva

Kuva
Astinlautaa ja syvennystä työkaluille.
Kuva
Ja uutta lattiapeltiä.
Kuva

Lähetetty: 05.07.2010. 20:17
Kirjoittaja Jeep-Antti
Kummityttö on saanut vaikutteita ja innoissaan Jeepeistä :P
Kuva
Kyljen pokkaukset, lapion ja kirveen kiinnityspaikat valmiina.
Kuva
Alkuperäisestä poiketen runkoaisojen päät boxattiin päähän asti umpeen, mutta reijitettiin sisäpuolelta samaan tyyliin muun rungon kanssa.

Lähetetty: 06.07.2010. 0:59
Kirjoittaja JERKKU
Mukavaa katsottavaa.

Itsekkin joskus haaveilen entisöiväni esim M38A:n (toivottavasti meni oikein, eli se CJ5:n military malli

J

Lähetetty: 06.07.2010. 1:18
Kirjoittaja 28CRDKJ
Onse hiano ja varmasti alkuperäinen oikea Jeep!

Nää nykyiset Jeepit on roskaa tuohon nähden!

Lähetetty: 07.07.2010. 15:18
Kirjoittaja Jeep-Antti
Tuossa runkoaisan päät valmiina ja oikean pituisina puskuria odottamassa.
Kuva

Laakeroitua ja uusin männin varustettua Go Devil moottoria pitäisi nyt alkaa sovittelemaan kunnostetun vaihdelaatikon jatkeeksi.

Lähetetty: 17.09.2010. 18:51
Kirjoittaja Jeep-Antti
Hieman edistystä pitkästä aikaa.

Kuva

Kuva

Voimalinja alkaa olla kuosissa. Jarru- ja bensalinjaa sitten seuraavaksi vääntelemään.

Lähetetty: 18.09.2010. 0:59
Kirjoittaja 28CRDKJ
Ompahan aikas helppoo hommoo tuo putkien viäntely, kun ei tarvii selällää betonilla kölliä!

Lähetetty: 05.12.2011. 20:04
Kirjoittaja OKA66
Toi korimalli on jeeppien kunkku 8)

Lähetetty: 31.07.2012. 11:49
Kirjoittaja Jeeper
Onko tämä edistynyt?

Lähetetty: 31.07.2012. 21:17
Kirjoittaja Jeep-Antti
Jeeper kirjoitti:Onko tämä edistynyt?
Ei kyllä juurikaan. Tankki tuottaa hieman päänvaivaa. Olin jo aiemmin pellittänyt lattian umpeen ja varannut pienen rosteritankin asennettavaksi jonnekin taakse. Rungon rakenne tuottaa kuitenkin sijoituksessa hieman päänvaivaa ja alkuperäinen tankki on alkanut kiinnostaa. Muutenkin entisöintilinja, tosin ns.käyttöentisöinti, on alkanut vetää pidempää kortta.
Hommasitko omaan projektiisi uuden tankin jostakin ja jos, niin mistä ja mitä kustansi?
Valmiita lattian korjauspeltejä tankin poteroineen, olisi niitäkin saatavana. Tulis ainakin tankille oikean mallinen ja vesikin toivottavasti poistuis kollerosta.
Poutapäivien vähyys ja kunnon rakentelutilan puute läheltä kotinurkkia on ollut kohtuullisen rajoittava tekijä projektin edistymiselle.

Lähetetty: 01.08.2012. 15:20
Kirjoittaja Jeeper
Jeep-Antti kirjoitti: Hommasitko omaan projektiisi uuden tankin jostakin ja jos, niin mistä ja mitä kustansi?
Tankki on mulla orkkis, Paikattu kylläkin. Vielä ei ole tarvinut uusia sitä.

Käytettyjä saa vaikka Ranskasta 130€, Oon tuosta firmasta joitain osia hommannut. Hyvin on toiminut kaupanteko heidän kanssaan ja postikulutkin on aika pienet Ranskasta Suomeen päin.

http://jeep-dodge-gmc.com/smi/jeep/0300