Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 08.03.2012. 13:11
http://kuvablogi.com/nayta/3448245/
tuollainen tuli haettua viron takaa, 4.2L kone automaattiaskilla.
keulalla on jo valmiiksi vinssi ja kylkiputketkin näytti olevan sen verta järeästi kiinni että voi keskittyä korotteluun ja lukkojen hankintaan, ensin kunhan on vaihellut kaikkea pientä syyläristä virtalukkoon
kuvassa 30tuumaiset kumit jotka vaihtunevat joko 31x10.5 tai sitten 33x12.5, kunhan saa selville millaiset kumit tuossa saa olla leimalle menossa
taka-akselille lukko kunhan selvittelee millä välityksellä tuo dana 35nen on.
ja taka-kardaani pitänee uusia kanssa kun alkaa korottamaan, on aika jyrkässä kulmassa jo tässäkin vaiheessa.
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 21.07.2012. 21:03
hmm johonkin piteisi varmaan kuvia saada latailtua näytille kun ei toi kuvablogi enää näköjään toimi...
No joka tapauksessa. tovin hiljaiselon jälkeen autoon saatu jo pidemmät jousiriipukkeet alle joiden asennuksen aikana huomattiin jotta taka iskarit on aivan onnettoman lyhyet. ei 1tuuman pitemmän riipukkeen kanssa enää riittänyt ulosjousto??? no ensin rakenneltiin parista mersun sprintterin? taka iskarista uuet mutta niissä olikin sitten liian vähän sisäänjoustoa, ulosjoustoa oli niinkin että kolahti iskarin alapää lattiaan kun oli auto viel pukilla...ulosjoustoa oli muistaakseni jotain 78cm:) no onpahan varastossa sit sopivat iskarit kun enemmän korottelee. Nyt alla viton iskarit ja hyvin toimivat.
Samalla sai sitten tehdä reilut palaset uutta pohjaa B-pilarien alle kun kuskin ja kartturin turvavyöt ei oikee tahtonu lattiassa pysyä kiinni, ja tuppas loskaakin heittää sisää.
Taka-akselin välityksetkin saatiin laskeskeltua ja nyt tallissa odottaa Lockrightin palalukko asennusta. samoin uudet pinionin laakerit ja stefat kun huljuaa kun väljä hammas, eli varovasti saa siihen asti ajella...
Vanhat YJ levikkeet irroteltiin ja tilalle taitelin TJ-mallin reilusti leveämmät levikkeet, nekin sopivat pienellä viilauksella tohon peliin...
Jamantilta käväsin hakemassa uuet taka-valot kun nuo nykyset on sen verta rapeessa kunnossa että kun huomenna piteis maalaukseen pistää auto ja irrotella nuo niin lähtevät varmasti vähän liian monessa osassa irti. hattua muuten nostan niille jotka työkseen tekee noita "pieniä ruostekorjauksia", on jo viikon verran tota hionu ja raapinu ja pohjamaalaillu jotta sais jotenkuten siistin pinnan aikaseks vaikka mattamustalla vedetään...
sitten vähän turkkipeltiä kylkiin niin avot... tosin tuulilasin kehys on sen verta pehmeenä että se menee varmaan uusiksi tässä ennen lumia. on muuten tavan tiiviste siinä karmin ja korin välissä kun on ihan kun pesusientä, tirisee oikeen vettä kun sormella painaa, ei ihme et on karmin alareuna happamana ja vesisateella kastuu lahkeet kun kojetaulun takaata tippuu vettä...
sitten olisikin visioitavana tuohon SoA, joten jarruletkuja uusiksi ja taka-kardaani samalla, SyE-kitti on tuloillaan niin senkin saa kuitattua. Taka-kardaani olisi tarkoitus jostain cherokeen etukepistä väsäillä siinä vaiheessa kun näkee millasen alustan tohon tekee.
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 22.07.2012. 9:00
Ja sitten tuli pakoputkistokin tehtyä pakosarjasta taakse uusiks kun katsuri kitisi katalysaattorin puutetta, mihin lie jäänyt vuosien saatossa viroon...
no nyt on parin tuu an putkea koko tuubi ja joku mikälie katti putkistossa kiinni...huvittavinta kyllä että auto meni päästöistä läpi ilmankin kattia muttei se katsurille kelvannut...
-
Jeep-A-Holic
- Viestit: 1
- Liittynyt: 19.05.2010. 9:43
- Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti
Kirjoittaja Jeep-A-Holic » 18.09.2012. 17:37
Mulla on -88 yj ja varmistin Kouvolan alueelta katsureilta useammalta että onko vähäpäästönen ja saako lyhentää ja karsia katin, kerto että tee vaikka suorat putket konepellistä kunhan ei äänet oo liian kovat

joten laitoin pohjapanssarin päälle änkkärin ja putki loppuu siihe... Mennyt läpi katsastuksesta 3krt jo mukisematta :O
EastCoast OffRoad
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 24.03.2013. 10:47
Doddiin...kuten täällä palstallakin jo tuskaillut niin laatikkohan tosta wranglerista kosahti...uusvanha ruottista olis maksanu 700e ja ollu vasta tukholmassa siihe hintaan.
Joten tuumasin jotta vähä lisää rahaa nii saa vaihettua vähä enemänkin. Nytten pihassa 91 cherokee josta sitten olis tarkoitus raapasta 4.0ruisku ja aw4 aski tohon wrangleriin, np242sta en tiiä vieä käytetäänkö kun on jo 2 ehjää 231stäkin ja toises viel syekittikin.
joo ja tiedän et tulee olee tiukka sovite kuten jamantti on todennut.
mutta piteis helpottaa kun on vieressä osaava hitsaaja ja automekaanikko oikomassa mun visioita toteutettaviksi.
ja akselitkin varmaan vaihtuu samalla tuosta cherosta kun on paremmat välit ja sit samalla rempaisis tohon wrangleriin keulalle kierrejouset.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=126251
Wrangler -89 4.2L AT
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 19.04.2013. 8:33
hitaasti mutta varmasti kuin kevät etenee jeepin motorisointi, selkävaivat hidastaa kummasti tota auton alla/ympärillä konttaamista ja könyämistä.
Nyt on molemmista vekottimista saatu moottorit pihalle ja mittailtu että 6cm on pituuseroa 4.0l+aw4 koneella 4.2+th99 koneella. ja tostakin saa pari senttiä tingittyä kun sähköflektiä vaihtaa tilalle, korvakkeet pitee siirtää pikkasen ja alkaa mallailemaan et millaiseen linjaan menee, jamantilta tuli jouluna haettua tuo cvjointti taka-kardaani niin pitee mallata riittääkö siinä pituus kun tulee samalla varmaa soa taka-akselille, pite sit vaihella jos jää vajaaks, oli toi max3" korotuksille niin taitaa mun tuurilla vajaaks jäädä.
ilmastoinnille visioitiin uutta käyttöä ilmakompuraksi, säiliö johonkin jemmaan ja venttiili väliin niin saa täyteltyä renkaita ainakin kun mettästä tulee kun monasti on ties missä kaukana se lähin bensis missä saisi safarin jälkeen paineet maantietasolle.
Tietona muille jotka tekevät vastaavanlaisia vaihtoja, th99n perässä oleva np231nen ei käy suoraan aw4sen perään, on eri hammastuksella ainakin omassa tuo akseli&holkki, 21 hammasta aw4 ja th99 23...
Onneksi oli ostettuna yks varaosa 231 jossa oli tuo pienempihampainen holkki. joten 231sen aukaisu ja kasaus nro...6-7 alkaa taas. alkaa jo sujumaan jakiksen purku ja kasaus tällä tahdilla. ja toki olisi voinut käyttää cherokeen 242sta mutta siihen olisi pitenyt alkaa sit väkertää jonkinmoista syekitin korviketta kun siinä näytti olevan erilainen kun 231sessä, johon olin jo syekitin kerinnyt hommata.
Hurjana visiona alettiin kahtelemaan josko leikkeilis tuosta cherokeesta tuon etuakselin pois ja laittais wranglerin alle, tukivarsineen päivineen. hitsailisi vain nuo tukivarsien kiinnikkeet vastaaviin kohtiin rungossa niin piteisihän se leimasedälle kelvata kun ovat tehdastekoiset. muistaakseni muutoskatsastuksen edellytyksenä moiseen oli että tukivarret oltava tehdastekoiset jotta voidaan hyväksyä, toki hitsauksetkin oltava hyvät.
Mutta näin saisi tuon etupään lehtijouset hiiteen(#&%! rutinaa pitää mettässä nuo kun on tottunu kierrejousiin) ja vähän nousukulmaa paremmaksi, taakse jäisi vielä lehtijouset mutta tarkoitus on sinnekkin vaihtaa cherokeen perästä paremmat välitykset, nyk3.07 niin uudet olis 3.7, joten vähä hitaammin voisi alennusvaihteilla mennä, tuntu ennen et jarrulla sai seistä kokoajan kun tyhjäkäynnillä "ryömi".
nyt tosiaan on "vain" sähkösarjan irrottelu cherokeesta niin olisi elinsiirto sitä vaille valmis, ensin katsellaan nuo akselijumpat kun kerrankin on tilaa keulalla mittailla ja ihmetellä
Wrangler -89 4.2L AT
-
28CRDKJ
- Viestit: 301
- Liittynyt: 12.02.2010. 22:38
- Paikkakunta: Liperi
Viesti
Kirjoittaja 28CRDKJ » 20.04.2013. 0:58
Jansa kirjoitti:hitaasti mutta varmasti kuin kevät etenee jeepin motorisointi, selkävaivat hidastaa kummasti tota auton alla/ympärillä konttaamista ja könyämistä.
Nyt on molemmista vekottimista saatu moottorit pihalle ja mittailtu että 6cm on pituuseroa 4.0l+aw4 koneella 4.2+th99 koneella. ja tostakin saa pari senttiä tingittyä kun sähköflektiä vaihtaa tilalle, korvakkeet pitee siirtää pikkasen ja alkaa mallailemaan et millaiseen linjaan menee, jamantilta tuli jouluna haettua tuo cvjointti taka-kardaani niin pitee mallata riittääkö siinä pituus kun tulee samalla varmaa soa taka-akselille, pite sit vaihella jos jää vajaaks, oli toi max3" korotuksille niin taitaa mun tuurilla vajaaks jäädä.
ilmastoinnille visioitiin uutta käyttöä ilmakompuraksi, säiliö johonkin jemmaan ja venttiili väliin niin saa täyteltyä renkaita ainakin kun mettästä tulee kun monasti on ties missä kaukana se lähin bensis missä saisi safarin jälkeen paineet maantietasolle.
Tietona muille jotka tekevät vastaavanlaisia vaihtoja, th99n perässä oleva np231nen ei käy suoraan aw4sen perään, on eri hammastuksella ainakin omassa tuo akseli&holkki, 21 hammasta aw4 ja th99 23...
Onneksi oli ostettuna yks varaosa 231 jossa oli tuo pienempihampainen holkki. joten 231sen aukaisu ja kasaus nro...6-7 alkaa taas. alkaa jo sujumaan jakiksen purku ja kasaus tällä tahdilla. ja toki olisi voinut käyttää cherokeen 242sta mutta siihen olisi pitenyt alkaa sit väkertää jonkinmoista syekitin korviketta kun siinä näytti olevan erilainen kun 231sessä, johon olin jo syekitin kerinnyt hommata.
Hurjana visiona alettiin kahtelemaan josko leikkeilis tuosta cherokeesta tuon etuakselin pois ja laittais wranglerin alle, tukivarsineen päivineen. hitsailisi vain nuo tukivarsien kiinnikkeet vastaaviin kohtiin rungossa niin piteisihän se leimasedälle kelvata kun ovat tehdastekoiset. muistaakseni muutoskatsastuksen edellytyksenä moiseen oli että tukivarret oltava tehdastekoiset jotta voidaan hyväksyä, toki hitsauksetkin oltava hyvät.
Mutta näin saisi tuon etupään lehtijouset hiiteen(#&%! rutinaa pitää mettässä nuo kun on tottunu kierrejousiin) ja vähän nousukulmaa paremmaksi, taakse jäisi vielä lehtijouset mutta tarkoitus on sinnekkin vaihtaa cherokeen perästä paremmat välitykset, nyk3.07 niin uudet olis 3.7, joten vähä hitaammin voisi alennusvaihteilla mennä, tuntu ennen et jarrulla sai seistä kokoajan kun tyhjäkäynnillä "ryömi".
nyt tosiaan on "vain" sähkösarjan irrottelu cherokeesta niin olisi elinsiirto sitä vaille valmis, ensin katsellaan nuo akselijumpat kun kerrankin on tilaa keulalla mittailla ja ihmetellä
Mites prosentit?
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 21.04.2013. 14:11
Tuo konehan on käytännössä sama, ruiskulla ja 0.2 pienempi, ei ainakaan ole aikomusta alkaa katsurille kertoilemaan et joo on kone vähä tuoreemmasta, kun kumminki sama pata löytyy vuotta tuoreemmasta wranglerista. eikä vaikuta päästöihin millään tavalla, päinvastoin vielä paremmin piteis hönkiä ittesä läpi noista eivähäpäästöisen arvoista.
akselikin on dana30 eli sama kun wranglerissa mutta ei ole tota disconnect mallia. eli sekin voisi mennä "on vain jousitus muutettu"
eli suurin osa on sellaista osaa mitä wrangleristakin löytyy samasta yj mallista mutta tuoreemmasta. tosin maalaisjärkihän ei koskaa ole sama kun katsastuskonttorilla. no sittehän sen näkee paljo se alkaa % latomaa tosta jousituksen muutoksesta, takapää kun jätetään lehdille ainakin toistaiseks.
Wrangler -89 4.2L AT
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 21.04.2013. 16:44
Jansa kirjoitti:Tuo konehan on käytännössä sama, ruiskulla ja 0.2 pienempi, ei ainakaan ole aikomusta alkaa katsurille kertoilemaan et joo on kone vähä tuoreemmasta, kun kumminki sama pata löytyy vuotta tuoreemmasta wranglerista. eikä vaikuta päästöihin millään tavalla, päinvastoin vielä paremmin piteis hönkiä ittesä läpi noista eivähäpäästöisen arvoista.
akselikin on dana30 eli sama kun wranglerissa mutta ei ole tota disconnect mallia. eli sekin voisi mennä "on vain jousitus muutettu"
eli suurin osa on sellaista osaa mitä wrangleristakin löytyy samasta yj mallista mutta tuoreemmasta. tosin maalaisjärkihän ei koskaa ole sama kun katsastuskonttorilla. no sittehän sen näkee paljo se alkaa % latomaa tosta jousituksen muutoksesta, takapää kun jätetään lehdille ainakin toistaiseks.
YJ:ssä on muuten aina disconnect-etuakseli, non-disconnect tulee TJ:in, XJ:ssä disconnect poistui kaikista malleista -93:iin!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 21.04.2013. 18:00
mites se sit on tossa 90 cherokees toi normi akseli eikä disconnect malli jos se vasta poistu 93? vai ymmärsinko ton ny jotenki väärin
ja toinen et onko katsurit noin tietoisia et mikä alamalli dana30sestä on juuri tässä vuosimallissa. enemmä niitä kumminki kiinostaa toi jousitusmuutos kun se et onko akseli dana30 vai d30discolla
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä
Jansa, muokattu yhteensä 21 kertaa
Wrangler -89 4.2L AT
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 21.04.2013. 18:08
Jansa kirjoitti:mites se sit on tossa 90 cherokees toi normi akseli eikä disconnect malli jos se vasta poistu 93?
ja toinen et onko katsurit noin tietoisia et mikä alamalli dana30sestä on juuri tässä vuosimallissa. enemmä niitä kumminki kiinostaa toi jousitusmuutos kun se et onko akseli dana30 vai d30discolla
Oli XJ:ssä non-disconnectiakin käytössä, niissä malleissa joissa oli jatkuvaneliveto, eli NP-242, mutta se disconnectin käyttö loppui kaikissa XJ-malleissa -93 lähtien!!
Eikä katsureita kiinnosta tietää, mikä akslei sulla siellä on, jos et itse mene sanomaan, että vaihdoit sen...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 21.04.2013. 18:27
sitä mie meinasinkin, mitä sitä kertomaan et siel on ns sama akseli vähä erilaisena vaan, tai että on käytännössä sama pata mut 0.2 pienempi ja ruiskutekniikalla...saa olla aika jeeppivelho et keksii et hei eihä täs 89s viel voi olla ruiskua koneessa...niitä kumminkin tohon aikaan alkoi jo olemaan autoissa, eikä papereis missää ole mainittuna et onko kaasari vai ruisku...
Eli käytännössä ainoa muutoskatsastusta vaativa osa on tuo jousituksen muutos...sitäkin voisi tietysti koittaa kepillä jäätä et meneekö sellasena läpi:) onha se cherokeekin 2 eri jousituksella, yjtä tosin vasta 96vuodesta jousilla et voi olla et toppaa iha heti alkuunsa se katsastus
Wrangler -89 4.2L AT
-
JAMANT
- Site Admin
- Viestit: 6435
- Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
- Paikkakunta: Espoo
-
CONTACT:
Viesti
Kirjoittaja JAMANT » 21.04.2013. 18:44
Jansa kirjoitti: onha se cherokeekin 2 eri jousituksella, yjtä tosin vasta 96vuodesta jousilla et voi olla et toppaa iha heti alkuunsa se katsastus
Yleistäen kolmella tavalla Cherokeet joo, 74-83 lehtijouset edessä/takana (siis FSJ-korimalli), 84-01 kierrejouset edessä ja lehdet takana (siis XJ-korimalli) ja 02-10 kirrejouset edessä/takana (siis KJ-korimalli)! Mutta eri korimallit ei oo vertailukelpoisia!!
Ja YJ:ssä on kyllä aina lehtijouset edessä/takana, kierrejousitetut on TJ-korisia ja ei oo vertailukelpoisia!!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 22.04.2013. 9:10
juh sori en nyt kirjottanu et yjt muuttu tjks mutta wrangleri on wrangleri, vaikkei se katsastuksessa samaa tarkoitakkaan...no pitee käydä varmistelemssa konttorilta miten toi menee mutta ei siinä kyl muistaakseni piteis mitää ihmeitä olla jos haluaa modernimpaan jousitukseen vaihtaa, kuhan on kunnolla tehty.
Wrangler -89 4.2L AT
-
Jansa
- Viestit: 166
- Liittynyt: 04.11.2008. 20:32
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja Jansa » 25.04.2013. 6:42
sai eilen ohjausboxien sähköt ja boxit koneelle ja lootalle pois cherokeesta, ei muuten ole mikää helppo homma könytä siellä cheron etujalkatilassa kun on välilevyleikkaukseen menossa reilun kuukauden päästä...nyt ei meinaa ees kävelemään päästä... taitaa venyä tuo autoprojekti vähä pidemmäks kun "ens juhannukseks ajoon"
Wrangler -89 4.2L AT