Sivu 1/5
Jeep Wrangler YJ '89 käyttö-/harrasteprojektiauto
Lähetetty: 01.04.2008. 17:33
Kirjoittaja Tero
No niin! Tässäpä heti kärkeen projektikuva ensimmäisestä Jeepistäni. Menossa etuiskarien vaihto kenttäoloissa.
Auto tuli minulle Saksasta 2006 loppuvuodesta. Sitä ennen ehdin haaveilemaan moisen hankkimisesta parikymmentä vuotta. Valinta sattui tähän yksilöön lähinnä suhteellisen edullisen hankintahinnan takia -sekä syystä että se on musta.
Kuvan ottamisen jälkeen iskarit on vaihdettu joka kulmaan, startti uusittu, lisävalot ja kromigrilli + ylimääräiset muoviosat keulasta poistettu. Viimeksimainituilla toimenpiteillä saatiin keulaan vähän enemmän "äijämäistä" ilmettä. Voi tosin olla, että kromigrilli tulee asennettua jossain vaiheessa takaisin. Saa nähdä.
Kärry kaipaa kipeästi uusia jousia. Nykyiset ovat jo kokolailla suorat, joten ajettavuus etenkin huonommalla alustalla on ..haastava. Seuraava askel projektissa onkin siis alustan saattaminen semmoiseen kuntoon ja maavaraan, että voi tulla Kulmakorpeen kokeilemaan joku päivä.
Jossain vaiheessa on tarkoitus vaihtaa lokarin levikkeet "Bushwhacker"-tyylisiin, hankkia rättikatto ja -ovet, uusia penkit (ed. omistaja vaihtanut halvimpiin mahdollisiin Recaroihin..) ja mitähän kaikkea.
Laittelen lisää kuvia jahka ennätän (ja pystyn rakennuspalikoita hankkimaan

).
-Tero
Lähetetty: 08.04.2008. 19:46
Kirjoittaja Tero
Lisätäänpäs parit kuvat vielä:
Tässä myynti-ilmoituksen kuva. Keulassa kromia ja kamalasti muovia.
Ja tässä tilanne viime viikonlopulta, huhtikuun alulta.
Eipä kiiltele enää ja muovit on poissa. Alla onnettomat nastarenkaat, joten lokareissa riittää tilaa jos ei muuta. (235R/75 R15 tai jotain, kesällä 31"x10.50" R15)
CJ-tyyliset peilit piti saada myös. Jatkossa uutta puskuria ja lisää valoa keulalle, ehkä joskus jopa vinssi jos sitä oikein innostuu metsässä rypemään.
Projekti tosian etenee lehtijousilla, jotka saanen tilaukseen piakkoin. Voi myös olla, että saan rättikaton hankittua jo tänä kesänä. Sillä aikaa pitää tilkitä venttilikopan öljyvuotoja ja rassailla muita pikkujuttuja.
Pikkuhiljaa...

Lähetetty: 08.04.2008. 19:56
Kirjoittaja JAMANT
Milläs meinasit laillisesti saada 31" alle?? Vai eikö laillisuutta haeta??
Lähetetty: 08.04.2008. 20:24
Kirjoittaja Tero
Moro!
On ne toki rekisteriotteessa merkitty nykyään. Hetken kerkesin laittomasti ajella niillä, ne kun sattuivat olemaan alla ostaessa. Katsastuskonttorilla niitä sitten hiukan ihmettelivät viime kesänä..
Hyvä etten sakkoja ehtinyt saamaan!
PS: haettuani sulta uuden valokatkaisijan viime viikolla alkoi vanha katkaisin toimimaan moitteettomasti!

Lähetetty: 09.04.2008. 9:24
Kirjoittaja JAMANT
Laittoiko konttori ne mukisematta otteeseen??? Millä konttorilla kävit (laita vaikka YV:nä, ei tule konttorille ongelmia) ja miten sen onnistuit tekemään, ei olis pitäny onnistua (helposti)??
Lähetetty: 09.04.2008. 12:07
Kirjoittaja hentpe
Taitaa tuontiautoissa alkuperäiseen otteeseen merkitty rengaskoko tulla suoraan suomalaiseen otteeseen. Tuolloin suomiautoon lähes mahdottomat rengaskoot tulevat kummasti mahdollisiksi.
Lähetetty: 09.04.2008. 12:23
Kirjoittaja JAMANT
Juu, niin varmaan, mutta noihan ei ollu alunperin otteessa, lueppas pari postausta ylempää, "nykyään"!!
Lähetetty: 09.04.2008. 14:15
Kirjoittaja Tero
Noh, itsehän kun en tosiaan ollut koko asiaa ajatellut sen enempää ajelin siis allaolevilla renkailla hetken ja lopulta vuosikatsastukseen. Inssi totesi aika pian että onpas hiukan isot renkaat alla. Toin julki tietämättömyyteni rengasasioissa, syynä se että kyseessä on ensimmäinen autoni noin ylipäätään. Ilmeisesti inssi siitä heltyi sen verran, että sovittiin aika uusinta- ja samalla muutoskatsastukseen. Sillä se sitten hoitui kuntoon. (Autossa oli valmiiksi 7" levikkeet, joten renkaat mahtuvat leveyden puolesta niiden sisään lain vaatimalla tavalla.)
Onko rengaskoon kasvattaminen sitten niin hankalaa noin yleensä? Mistä kiikastaa?
Lähetetty: 09.04.2008. 14:48
Kirjoittaja JAMANT
Tero kirjoitti:Noh, itsehän kun en tosiaan ollut koko asiaa ajatellut sen enempää ajelin siis allaolevilla renkailla hetken ja lopulta vuosikatsastukseen. Inssi totesi aika pian että onpas hiukan isot renkaat alla. Toin julki tietämättömyyteni rengasasioissa, syynä se että kyseessä on ensimmäinen autoni noin ylipäätään. Ilmeisesti inssi siitä heltyi sen verran, että sovittiin aika uusinta- ja samalla muutoskatsastukseen. Sillä se sitten hoitui kuntoon. (Autossa oli valmiiksi 7" levikkeet, joten renkaat mahtuvat leveyden puolesta niiden sisään lain vaatimalla tavalla.)
Onko rengaskoon kasvattaminen sitten niin hankalaa noin yleensä? Mistä kiikastaa?
Nokun 31" on liian isot, ei normaalisti kelpaa, vaikka tekis mitä!!! Sen takia kiinnostaa, että missä onnistui??? Vois onnistua uudestaan

Lähetetty: 09.04.2008. 16:34
Kirjoittaja Tero
Jaa? Pitäiskö mun alkaa renkaiden muutoskatsastuspalveluntarjoajaksi?
Jospahan se kuitenkin oli tämä mun valloittava persoonani syynä muutoksen onnistumiseen -eikä taitaisi mennä ehkäpä uudelleen läpi hyväntahtoiseksi hölmöksi tekeytymällä..
Lähetetty: 11.04.2008. 20:04
Kirjoittaja Rainerii
Ei ole 31 mikään ongelma ja 33 onnistuu myös YJ alle.
Maahantuoja kirjoittaa lausuntaoa jossa todistetaan että YJtä on ollut uutena saatavissa rengaskoolla 31/10,5-15
Lähetetty: 11.04.2008. 20:35
Kirjoittaja Tero
(Kuvitelmani valloittavan persoonallisuuden omaamisesta murskaantuivat tässä vaiheessa ikävästi.

)
Ai jaa? Hyvä tietää, jos alkaa tuntumaan pieneltä nuo 31"..
Liekö ollut Rubicon-versio tajolla niillä 31" renkailla? (Vai tehtiinkö YJ:tä moisena?)
Sain tänään 31:t alle ja ai että näyttää paremmalta! Ajettavuus moottoritiellä ei ollut kovin hyvä -pitää tarkistaa paineet huomenna. Laiska alusta varmaan vaikuttaa osaltaan myös. Sai ihan ohjata autoa satasen vauhdissa! -Mutta ulkonäkö ennen kaikkea, vai miten se oli..
Lähetetty: 12.04.2008. 13:06
Kirjoittaja Rainerii
Ei mitään tietoa mikä versio ollut kyseessä mutta sillä ei ole mitään väliä.
Lausunto kattaa kaikki YJt ikään väriin ja versioon katsomatta., mitä on valmistettu 1987-95 ja eikös 96 vielä tehty joitakin varastoon jääneistä osista.
Lähetetty: 12.04.2008. 13:29
Kirjoittaja JAMANT
Rainerii kirjoitti:Ei ole 31 mikään ongelma ja 33 onnistuu myös YJ alle.
Maahantuoja kirjoittaa lausuntaoa jossa todistetaan että YJtä on ollut uutena saatavissa rengaskoolla 31/10,5-15
No sitten ovat alkaneet niitä kirjoittaan, aikaisemmin ei puhettakaan moisesta!!!
Lähetetty: 13.04.2008. 22:49
Kirjoittaja hentpe
Tero kirjoitti:Liekö ollut Rubicon-versio tajolla niillä 31" renkailla? (Vai tehtiinkö YJ:tä moisena?)
31:set saattaneet hyvin kuulua jollakin markkina alueella esim. Sahara tai Renegade paketteihin tai olleet saatavana vain yksittäisenä tehdas optiona. Tuosta mun hyllyssä olleesta kirjatiedosta ei ollut apua. Molemmat puhuu vain 215/75-15 renkaista. Toisaalta välikö hällä, jos nyt vahvistui, että 33:set saa laillisesti YJ:hin.