WJ Limited 4.7 talvikäyttis
WJ Limited 4.7 talvikäyttis
Jotain kirjoitellaan tästäkin tänne..
2013 keväällä sitten iski tarve saada nelikko talveksi ja siinä oli hyvin lähellä ettei Japanista tuotatettu EVO Lanceria, mutta jotenkin sitten alkoi kiinnostamaan nuo V8:t sen verran, että piti tutkailla mitä kaikkea samalla rahalla oli tarjolla kasikoneisena ja nelikkona. Jeeppi ollut aina jonkinlainen haave, mutta kun yleensä noita autoja on tiputettu vakiosta kohti maata, ei maasturi ensin alkanut kiehtoa. Muutaman päivän kun sitten silmäilin noita jenkkifoorumien rakennusprojekteja, niin pistin sitten heinäkuussa tuotatukseen Saksasta tälläisen 1999 WJ Grandin. Tarve autolle oli muutenkin, kun kesäauto seisoi tallissa/pyöritettiin ympäri Etelä-Suomen pajoja ja jollain piti vaimonkin päästä kulkemaan vähän pidemmät työmatkat.
Tuollaisena se sitten tuli pihaan. Etulokari puhkiruostuneena ja kammottavilla tuninki takavaloilla.
Ekaan talveen varauduttiin maalaamalla vakiovanteet mustaksi:
Löytyi sitten passelisti Dotz Dakar peltivanteet, jotka sai myös mustan värin päällensä. Kokoa siis 7x16" ET 10. Rengastus piti tulla isompi, mutta Joensuuhun lähtiessä lupasi niin pahaa keliä, että oli pakko hakea ne mitkä rengasliikkeessä oli hyllyssä, eli 245/70R16 Goodyearin nastat.
Enemmän ja vähemmän alustanosia vaihdellessa, autoa nostettiin myös 2,5" korotuspaloilla ja lookki alkoi näyttää jo paremmalta...
Tätä tulevaa talvea varten sitten piti vähän enepi puuhastella. Jälleen vaihdellaan risoja alustan osia, mm. alatukivarret edestä sekä etukardaanin jakolaatikon pään nivel. Samalla vaihtui alle IRO:n 3" korottava alusta ja korotuspalat saivat väistyä. Lisäksi värin päätin vaihtaa armeijan mattavihreään. "Maalina" toimi Rubbercomp, eli PlastiDipin tyylinen kumipinnoite.
Vähän lisättiin valotehoa yöhön, eli katolle asennettiin 4x55W lisäpitkät. Myös ajovalojen pohjat maalasin mustaksi Laredo tyylikseksi, kun nuo kromiosat ovat niin kammottavia.
Muita vielä tämän syksyn pikku puuhasteluja olisi vielä 1,5" spacerit joka nurkkaan niin saa noita renkaita vähän ulospäin tuolta lokareiden sisältä. Lisäksi nuo yhden talven ajetut nastat myin eteenpäin ja tallissa odottaa 265/70R16 Goodyearin nastat.
2013 keväällä sitten iski tarve saada nelikko talveksi ja siinä oli hyvin lähellä ettei Japanista tuotatettu EVO Lanceria, mutta jotenkin sitten alkoi kiinnostamaan nuo V8:t sen verran, että piti tutkailla mitä kaikkea samalla rahalla oli tarjolla kasikoneisena ja nelikkona. Jeeppi ollut aina jonkinlainen haave, mutta kun yleensä noita autoja on tiputettu vakiosta kohti maata, ei maasturi ensin alkanut kiehtoa. Muutaman päivän kun sitten silmäilin noita jenkkifoorumien rakennusprojekteja, niin pistin sitten heinäkuussa tuotatukseen Saksasta tälläisen 1999 WJ Grandin. Tarve autolle oli muutenkin, kun kesäauto seisoi tallissa/pyöritettiin ympäri Etelä-Suomen pajoja ja jollain piti vaimonkin päästä kulkemaan vähän pidemmät työmatkat.
Tuollaisena se sitten tuli pihaan. Etulokari puhkiruostuneena ja kammottavilla tuninki takavaloilla.
Ekaan talveen varauduttiin maalaamalla vakiovanteet mustaksi:
Löytyi sitten passelisti Dotz Dakar peltivanteet, jotka sai myös mustan värin päällensä. Kokoa siis 7x16" ET 10. Rengastus piti tulla isompi, mutta Joensuuhun lähtiessä lupasi niin pahaa keliä, että oli pakko hakea ne mitkä rengasliikkeessä oli hyllyssä, eli 245/70R16 Goodyearin nastat.
Enemmän ja vähemmän alustanosia vaihdellessa, autoa nostettiin myös 2,5" korotuspaloilla ja lookki alkoi näyttää jo paremmalta...
Tätä tulevaa talvea varten sitten piti vähän enepi puuhastella. Jälleen vaihdellaan risoja alustan osia, mm. alatukivarret edestä sekä etukardaanin jakolaatikon pään nivel. Samalla vaihtui alle IRO:n 3" korottava alusta ja korotuspalat saivat väistyä. Lisäksi värin päätin vaihtaa armeijan mattavihreään. "Maalina" toimi Rubbercomp, eli PlastiDipin tyylinen kumipinnoite.
Vähän lisättiin valotehoa yöhön, eli katolle asennettiin 4x55W lisäpitkät. Myös ajovalojen pohjat maalasin mustaksi Laredo tyylikseksi, kun nuo kromiosat ovat niin kammottavia.
Muita vielä tämän syksyn pikku puuhasteluja olisi vielä 1,5" spacerit joka nurkkaan niin saa noita renkaita vähän ulospäin tuolta lokareiden sisältä. Lisäksi nuo yhden talven ajetut nastat myin eteenpäin ja tallissa odottaa 265/70R16 Goodyearin nastat.
Kiitoksia!sili kirjoitti:Hieno! Suorastaan pornokas!
Mistä / miten vedit johdot lisäpitkille? Mistä ohjaus?
Kerro lisää tuosta maalista ja maalauksesta, millaiset pohjatyöt ja miten kestävä?
Lisäpitkien johdot vedetty kuskinpuolelta oven tiivisteen alta tuonne kattotelineelle. Ohjaus normaaliin tapaan releellä ja erillisellä kytkimellä kojelaudassa niin, että lisäpitkät saa päälle/pois yhdessä normaalien pitkien kanssa.
Maali ei vaadi mitään erillistä pohjatyötä, kunhan maalipinta on puhdas. Eli Rubbercomp on revittävissä pois ja alla on alkuperäinen maali. Tosin iso homma siinä varmasti on, meinaan on aika lujassa kuivuttuaan. Itse maalasin auton ihan spraylla vaikka onhan tuota ruiskutavaranakin saatavana, vaatii muistaakseni oman ohenteen. Jeeppiin meni 12 pulloa maalia. Enemmänkin saa menemään kyllä että saa kunnon kerroksen. Hyvin tuo tuntuu pysyvän pinnassa lumen ja jäänkin rasituksessa ja kestää painepesuripesunkin, ei tietenkään millään pistesuihkulla ruiskimista Kannattaa panostaa maalatessa erityisesti ovenkahvoihin ja kynnyksiin, joista itsellä on vähän lähtenyt rispaantumaan. Tosin onhan tuo helppo korjata kun maaliakin jäi vähän ylimääräistä.
Maalia voi suositella ehdottomasti juuri sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Ei pohjatöitä, saa pois tarvittaessa jos kaduttaa ja kestävä. Oli kiva kun aamulla aloitti niin illalla pääsi jo ajelemaan kotiin uusi väri pinnassa.
Edit. Tekemistä olisi vielä edessä/suunnitelmissa. Uudet alatukivarret eteen pitäisi laittaa kiinni. Uudet etujarrulevyt hankkia, kun ovat vanhat menneet kieroksi, kun perinteisesti nuo jarrut alkoivat jumittamaan. Nyt alla kuitenki uudet satulat.
Lisäksi isä saisi askarrella jonkinlaista valorautaa keulalle sekä railit helmoihin. Ikkunakalvotukset pitäisi väkerrellä niin on mukavampi sitten nukkua kesällä festareilla
Akselit kokonaisena!! Koska Quadra-Drivessä on tasauspyörästö eri paikassa kuin muissa versioissa, niin vetarit on eri mittaiset. Helpoiten siis vaihtamalla Q-D -akselit!!Camo kirjoitti:Mitäpä kaikkea tuo vaatisi vaihtoon, että saisi tuon Quadra Trac II:n tilalle Quardadriven?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ookei.. käykö kardaanit noihin qd akseleihin? Tarvitseeko jakolaatikko mitään muutoksia? Sama nv247:han noissa ilmeisesti on?JAMANT kirjoitti:Akselit kokonaisena!! Koska Quadra-Drivessä on tasauspyörästö eri paikassa kuin muissa versioissa, niin vetarit on eri mittaiset. Helpoiten siis vaihtamalla Q-D -akselit!!Camo kirjoitti:Mitäpä kaikkea tuo vaatisi vaihtoon, että saisi tuon Quadra Trac II:n tilalle Quardadriven?
Etukardaani käy, takakardaani sen mukaan, millä tekniikalla uuden akselin luovuttaja on ollut verrattuna sun tekniikkaan, dieselissä on osin eri yoke kuin bensakoneisessa!!Camo kirjoitti:Ookei.. käykö kardaanit noihin qd akseleihin? Tarvitseeko jakolaatikko mitään muutoksia? Sama nv247:han noissa ilmeisesti on?JAMANT kirjoitti:Akselit kokonaisena!! Koska Quadra-Drivessä on tasauspyörästö eri paikassa kuin muissa versioissa, niin vetarit on eri mittaiset. Helpoiten siis vaihtamalla Q-D -akselit!!Camo kirjoitti:Mitäpä kaikkea tuo vaatisi vaihtoon, että saisi tuon Quadra Trac II:n tilalle Quardadriven?
Jakolaatikko ei vaadi muutoksia!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Eli akseleita täytyy alkaa katsastelemaan löytyykö noita Suomesta yleensä vai kannattaako katsella esim. Saksan suuntaa?JAMANT kirjoitti:Etukardaani käy, takakardaani sen mukaan, millä tekniikalla uuden akselin luovuttaja on ollut verrattuna sun tekniikkaan, dieselissä on osin eri yoke kuin bensakoneisessa!!
Jakolaatikko ei vaadi muutoksia!!
Re:
Eli kun tyrkyllä olisi edempi noita 3.1 kiisselin akseleita, niin mitä kaikkea tarvitsee siis että saa nuo akselit käymään?JAMANT kirjoitti:Etukardaani käy, takakardaani sen mukaan, millä tekniikalla uuden akselin luovuttaja on ollut verrattuna sun tekniikkaan, dieselissä on osin eri yoke kuin bensakoneisessa!!
Jakolaatikko ei vaadi muutoksia!!
Jeep Grand Cherokee 4.7 Limited -99
DeTomaso Pantera Group 4 -73
DeTomaso Pantera Group 4 -73
Re: Re:
Dieselissä on eri välitykset, kuin bensakoneessa ja se kardaanin yoke (taka-akselissa), mutta sen voi vaihtaa, otat vanhasta akselista tai ostat uuden (löytyy uusia hyllystä)...Camo kirjoitti:Eli kun tyrkyllä olisi edempi noita 3.1 kiisselin akseleita, niin mitä kaikkea tarvitsee siis että saa nuo akselit käymään?JAMANT kirjoitti:Etukardaani käy, takakardaani sen mukaan, millä tekniikalla uuden akselin luovuttaja on ollut verrattuna sun tekniikkaan, dieselissä on osin eri yoke kuin bensakoneisessa!!
Jakolaatikko ei vaadi muutoksia!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ Limited 4.7 talvikäyttis
Onko WJ:ssä dieselin perät pykälää- paria tiheämmät kuin bensaversioissa? Sinullakin kun taitaa olla vähän orkkista isommat renkaat, niin dieselin mahdollisesti tiheämmät perät voi olla ihan passelit sinun käyttöön. Orkkisvälitykset tahtoo viedä menohaluja kun jäävät pitkiksi, ja ainakin kaupunkiajossa enemmänkin lisäävät kuin vähentävät kulutusta.
Mitenkäs taka-akselin tyyppi: onko WJ:n dieselit aina D44a akselilla, vai satunnaisesti myös pikkuperällä? V8- versiothan pitäisi teoriassa kaikki olla D44a- akselilla, mikä on (enimmäkseen) D35 akselia parempi..
Mitenkäs taka-akselin tyyppi: onko WJ:n dieselit aina D44a akselilla, vai satunnaisesti myös pikkuperällä? V8- versiothan pitäisi teoriassa kaikki olla D44a- akselilla, mikä on (enimmäkseen) D35 akselia parempi..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ Limited 4.7 talvikäyttis
Mulle tuli crd:n akselit omaan ja olin toiveikas että tiheentyisi, mutta toisin kävi 3:54 tuli 3:73 tilalle