Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 19.01.2016. 1:00

Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.

Huomasin ahmivani tietoa Jeepeistä, mikä olisi hyvä alusta juuri minulle ja jonkinlaisten haaveiden täyttämiselle. Wrangler, Grand Cherokee vai Commander. Mihin nyt mahtuisi sitten tarpeeksi tavaraa mukaan, mitä pitäisi huomioida kun Jeeppiä hankkii, mitä pitää varoa? Olin päättänyt juuri Land Rover Defenderin ja Discovery2:n etsimisen tuloksetta – ne mitä oli löytyneet olivat olleet joko ylikalliita tai sitten myyjä yritti viilata linssiin pahemman kerran. Nyt kohteena oli Jeep. Tuo jenkkilän ihme, jonka suunnittelussa insinöörit olivat keskittyneet auton ajo-omaisuuksiin, ehkä jopa huoltovarmuuteen ja jättäneet sitten logon suunnittelun tekemättä kun se tuollainen pelkkä kirjainyhdistelmä nyt vain on.

Jeep… hmm, pahaltahan se tuntui kun pienestä pitäen on ollut Land Rover se ainoa oikea merkki, kotoa löytyy jos jonkinlaista pienoismallia Defestä ja Discosta. Ensimmäinen autokin, jonka kyydissä olen ollut, oli tuo sumuisten saarten Range ylisuurilla renkailla. Sellaisena vaahtosammuttimen kokoisena kun isoveljen 70-luvun metsänvihreään Range Roveriin kiipesin ja broidi V8:n käynnisti tuntui jotenkin niin hienolta. Kun vielä natiaisen kokoisena samalla vehkeellä kiivettiin laskettelukeskuksen päälle hiukan kyseenalaista reittiä, oli pysyvä vaikutus taattu.

Oikean metsästystä

No mutta mitäs hittoa, nyt elettiin kesän alkua 2015. Budjetti oli selvä ja se rajasi tietysti jonkin verran valikoimaa, mutta oikeanlaista ei tuntunut löytyvän. Kunnes sitten eräänä torstaina se sitten löytyi, vuoden 2002 Jeep Grand Cherokee 4,7 litraisella koneella ja Limited varustuksella. Hiukan oli epäilyttävän hintainen suhteessa ominaisuuksiin, myynti-ilmoituksen rivien välistä luettuna jotainhan tuossa oli oltava nyt pielessä, mutta puhelin käteen ja soittoa myyjäliikkeeseen. En halunnut olla liian kiinnostunut, joten kyselin ensin toisesta Jeepistä, joka heillä oli myös myynnissä. Puhelimessa myyjä kertoi, että huoltohistoria on hiukan puutteellinen, mutta auto toimii kuulemma moitteettomasti, loistoyksilö kaksilla renkailla jne. Ilmoitin, että yritän tulla koeajamaan lauantaina autoa, jos se vielä liikkeessä on tuolloin. Varasin puhelun jälkeen junalipun ja hotellihuoneen kohdekaupunkiin ja ei muuta kuin pakkaamaan tavaroita.

Renkaiden potkinta ja sudittelut

Lauantaina paikalle päästyäni alkoi sitten valjeta homman nimi. 2007 Suomeen Saksasta tuodun yksilön huoltohistoria oli tosiaan hiukan puutteellinen. Saksan osalta löytyi pari huoltokuittia ja selvityksiä tehdyistä töistä, Suomen osalta onneksi vähän paremmin. Edellisessä huollossa oli näköjään sentään vaihdettu moottoriöljyn lisäksi jakolaatikon, vaihteiston ja perien öljyt. Parkkipaikalla oli oikean eturenkaan vieressä hiukan tummempi maa. Jotain siihen oli valunut, mutta ei mitenkään niin paljoa että voisi sanoa kyseessä olevan edes vuoto. Alusta kyllä näytti varsin kuivalta, joten mistähän lie valunut siihen – tuolloin mietin. Kontissa olleet talvirenkaat olivat, no kontissa ja siitä menisivät sitten samantien kierrätykseen mikäli Jeep mukaani lähtisi. Niissä olleet vanteet sentään vaikuttivat hyviltä. Papereiden mukaan edellinen katsastus oli suoritettu tammikuussa, silloin tullut huomautus rekisterikilven polttimoista sekä vasemman jarruvalon polttimosta. Molemmat hoitamatta edelleen, mutta myyjä kertoi, että polttimot kun vaihtaa niin taas toimivat.

Kaiken kaikkiaan parkkipaikalla tuli autoa tutkittua lähemmäs tunnin verran ja sen jälkeen suoritettua reilun tunnin koeajo. Tunnissa kerkeää autosta tutkimaan vaikka mitä. Seuraavassa tekemäni tarkistuskohteet
  • Ennen käynnistystä:
  • ulkoinen olemus
  • peltien välit – ovatko suorat
  • keskuslukituksen toiminta
  • ovien ja ikkunoiden saranat
  • renkaiden yleisolemus, koko ja onko kuluneet tasaisesti
  • alustan kunto ja vuodot
  • jarrulevyjen, -palojen ja -satuloiden kunto
  • iskareiden ja jousien kunto
  • öljyjen kunto ja haju
  • jäähdytysnesteen määrä ja väri sekä paisuntasäiliöstä että syylarin korkista
  • ilmanputsarin suodattimen kunto
  • akun kengät ja akun päiväys
  • runkonumero varapyöräkotelosta
  • varapyörän kunto
  • talvirenkaat

    Käynnistyksen jälkeen:
  • moottorin äänet
  • kierrosluvun heitot ja lämmöt
  • ilmastoinnin toiminta eli kaikki asennot ja tuleeko molemmilta puolilta sekä lämmintä että kylmää ja myös kaikista venttiileistä
  • sähkölasien toiminta
  • istuinlämmityksen toiminta
  • vikakooditestit

    Koeajolla:
  • jousituksen kolinat
  • ohjauksen slack
  • vaihtamisen tasaus ylös ja alas
  • äärikäännökset ja kolinat
  • alennusvaihteiston toiminta
  • jarrujen toiminta ja ratin liikkeet jarrutuksessa
  • seisontajarrun toiminta
Tulihan siitä löytöjäkin tehtyä, joten ihan moitteeton yksilö ei kyseessä ollut, mutta ikäisekseen paremmassa kunnossa kuin olisin voinut uskoa.

Jarrulevyt olivat edestä kuluneet jotenkin epätasaisesti ja se tuntui jarrutuksessa. Jäähdytysneste näytti olevan vaihdon tarpeessa. Takaa vakaajan ns. koiranluut olivat vaihdon tarpeessa ja jotain muuta pientä. Auton jälkiasennettu soitin ei toiminut ollenkaan, mutta siitä oli jo maininta myynti-ilmoituksessakin. Varapyörän alta löytyi
22m ja 9mm patruunoita. Kaiken kaikkiaan pieniä juttuja, joten homma vaikutti selvältä – tämä yksilö lähtisi mukaani.

Kuva
Kuvassa auto jo kotipihassa.

Ajetaanko p*llurallia vai upotetaanko suohon?

Ei, sillä ei ole tarkoitus ajaa vain kaupungissa tai vaihtoehtoisesti möyriä suossa kattoa myöten tai hakea äärijoustoja kivikossa. Tarkoitus olisi WJ:stä rakentaa overland –henkinen kulkupeli – maltillinen korotus, tarpeellinen määrä työvaloja, jääkaappi ja jonkinlainen laatikosto takakonttiin, vinssi keulalle, LA/CB-radio tai vastaava, kattoteline jerrykannujen ja jonkin muun kuljetukseen jne.

Overlandingissä siis kilometrejä voi tulla paljonkin, reissu voi kestää joitain viikkoja ja ainakin suurimman osan ajasta olisi tarkoitus olla omavarainen, yöpyä teltassa tai autossa siellä jossain, valmistaa ruoka mukana matkaavilla välineillä. Autolta tämä vaatii tietysti luotettavuutta, mutta myös sitä että se on helposti korjattavissa mukana olevilla välineillä ja varaosilla. Tästä se sitten alkaa...
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä GeneralJ, muokattu yhteensä 19 kertaa

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 19.01.2016. 1:40

Kotimatkan alkumetreillä havahduttiin jalankulkijan viittoiluihin liikennevaloissa. Jotain se yritti auton keulasta meuhkata, mutta ei saatu murteesta mitään selvää. Ajoin siitä sitten lähimmälle parkkikselle katsomaan, että jos vaikka itse ymmärtäisin mitä hän yritti osoitella. Ruutuu peruutettuani hyppäsin autosta ulos ja kävelin keulan eteen. Siinä se sitten oli. WJ päätti merkata reviiriä jollain nesteellä. Suihkusi sellaisessa pienessä kaaressa arviolta puolentoista metrin päähän keulasta.

Kuva

Tarkempi tutkimus paljasti syyksi syylarin alaletkun, jonka kiinnityspanta oli löysällä ...tai siis irti. Se taasen mahdollisti jäähdytysnesteen poistumisen letkun ja syylarinputken välistä. Ensitöikseen sitä siinä sitten Leathermanilla yritin letkunkiristintä vääntää tiukemmalle ja jotenkin onnistuinkin. Ei sieltä paisarin perusteella paljoa suihkunut onneksi. Tämän MacGyver spektaakkelin jälkeen Jeeppi takaisin käyntiin ja nokka kohti lähintä huoltoasemaa, josta ostamaan 10L vesisäiliön. Ai miksi en ostanut jäähdytysnestettä? No eihän tuota oikeata nestettä löydy mistään perusmarkettihuoltoasemalta ja toisekseen ajattelin, että mennään vedellä kotimatka ja vaihdan siellä sitten ensitöikseen nuo jäähdytysnesteet kokonaan.

Jäähdytysnesteen vaihto

Tuosta oikean nesteen spekulaatiosta kirjoittelin tänne kysymyksenkin.

Motonetistä kävin sitten lopulta hakemassa Valvoline MaxLifea. 4.7 litraisen moottorin termostaatti sijaitsee melkein alimmassa kohdassa nestekiertoa. Tämän johdosta, jotta kaikki nesteet saisi ulos koneesta, tulisi avata sekä syylarin drain plug, että termostaatin toisella puolella oleva engine drain plug (vai oliko niitä kaksi). Toinen vaihtoehto on napata koko termostaatti irti ja sitä kautta tyhjentää kertarysäyksellä nesteet pihalle. Kolmas vaihtoehto on sitten oma tapani, jonka poimin jenkkien jeeppifoorumilta.

Tyhjensin ensin syylarin drain plugin kautta jäähdyttimen sisällä ja ylemmissä letkuissa olevat nesteet sekä imaisin paisuntasäiliön tyhjäksi. Tämän jälkeen korvasin ulos valutetun jäähdytysnesteen tislatulla vedellä. Käynnistin koneen ja ajoin pienen lenkin, jotta lämmöt nousevat ja termostaatti aukeaa päästäen nesteet sekoittumaan. Tämän jälkeen takaisin kerrostalon pihaan parkkikselle ja hetken odottelun jälkeen syylarin drain plug taas auki, paisari tyhjäksi, tislattua vettä tilalle, pieni ajolenkki jne. jne. kunnes tyhjentäessä syylarista ei tullut kuin pelkkää tistattua vettä. Tämän jälkeen tavoitteena oli saada 50/50 sekoitus tislatun veden tilalle. Selvitin järjestelmän nestetilavuuden, mittasin paljonko syylarista valutettuna tulee tislattua vettä ulos ja mikä on järjestelmässä olevan tislatun veden ja jäähdytysnesteen suhde kun korvaan valutetun veden pelkällä jäähdytysnesteellä. Tämän jälkeen taas pieni ajokierros, jotta termari aukeaa ja nesteet sekoittuvat. Sen jälkeen mietoa seosta ulos syylarin drain plugista ja tilalle jälleen 100% jäähdytinnestettä. Ei kestänyt kauaakaan kun järjestelmässä oli siten 50/50 seos tislattua vettä ja Valvoline MaxLife jäähdytysnestettä.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 23.01.2016. 22:29

Pientä yhteenvetoa, että päästään tässä nykyaikaan.

Syksyn aikana on autoa korotettu pari tuumaa Crownin RT-Offroad -sarjan palikoilla, jotta Jeeppiin saatiin vähän ryhtiä.
Kuva
Ryhtiparannuksen kokenut Jeep.

Lisäksi on normaalien ylläpitohuoltojen mukaisesti vaihdettu ilmansuodatin, moottoriöljyt ja -suodatin sekä ne liian ohuet jarrulevyt ja jarrupalat ja kytketty radio kiinni.

Jarrulevyjä vaihtaessa huomasin, että sen jarrusatulan häkkyrää kiinni pitävät 18mm pultit todellakin pitivät sitä kiinni. Ennen kuin usko meinasi loppua breakerbarilla noita vääntäessä auk, niin muistin käydä sentään hakemassa paikallisesta pulttikaupasta uudet vastaavat (M12 kierre 1.25 nousulla ja 10.9 vahvuudella. Pultin pituus 35mm.) ja sopivalla 85 sentin kappalehinnalla. Tulivat tarpeeseen, sillä vanhoista pulteista vain yksi oli siinä kunnossa, että sen olisin voinut takaisin ruuvata, mutta päätin senkin vaihtaa uuteen.

Toimimaton radio

Auto tosiaan myytiin "toimimattomalla radiolla". Päätin napata vehkeen irti paneelista, niin syykin oli aika selvä. Tuosta puuttui välistä 10 euroa kustantava adapteri, jotta radio saisi itseensä virtaa. Lähimmästä autosteroasennuksia suorittavasta kivijalkaliikkeestä sellainen löytyi hyllystä, joten eipä ollut kovin paha tämäkään korjaus.
Kuva
Kuvan oikeassa laidassa oleva mustalla päällä varustettu virtajohto oli irrallaan.

Talvirengasmurheet

Alla olleet kesärenkaat olivat Mangelsin 17" vanteilla olevat Yokohaman Geolander A/T-S koossa 245/70R17. Talvirenkaiksi haaveilin jo syksyllä ostavani mukana tulleille Dotzin Dakar -vanteille Goodyearin Wrangler Duratrac nakkeja koossa 245/75R16. Noh, noita renkaita sitten lopulta metsästin parisen kuukautta, kunnes yhdestä liikkeestä neljä kappaletta löytyi. Tilaus samantien sisään ja rengaspaketti lähti minua kohti Matkahuollolla jo samana päivänä. Homma vaikutti hyvältä jopa aikataulun mielessä, sillä renkaiden saapuessa maanantaina minulle, oli tiistaina edessä vanteiden ja renkaiden vienti paikalliselle rengasliikkeelle nastoitettavaksi ja alle laitettavaksi. Perjantaina piti päästä jo reissuun, joten aikaa oli ruhtinaallisesti.
Kuva
Kyllä, kuvassa rengas on kylpyhuoneessamme menossa suihkuun.

Siinä sitten kun näitä uusia Duratraceja alle yhdessä laitettiin, huomasimme ettei nuo vanteet olekaan oikealla pulttijaolla. :evil: Huoh... No, soitto myyjäliikkeeseen, josta luvattiin selvitellä josko heillä tai heidän alueellaan olisi oikeanlaisia vanteita. Illalla sitten soittivat takaisin, että josko tehtäisiinkin niin, että käyn ostamassa itselleni uudet vanteet ja he maksavat ne. Ihan mahtavaa! ...paitsi, että vanteet piti saada asap eli tulisi löytyä joltain hyllystä ja perjantaina olisi lähtö reissuun, jossa alla pitäisi olla nastarenkaat. Tuntui mahdottomalta yhtälöltä, kunnes JERKKU pelasti päivän vanteiden muodossa. Lopulta sain itselleni sopivat vanteet, niille nuo nastoitetut renkaat ja päästiin matkaankin ilman ylimääräisiä verenpaineen testauksia.

Kuva

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 23.01.2016. 22:47

Jotta projekti saadaan eteenpäin ennen FJDC:n talvitreffejä ja vuosikokousta, niin pari kysymystä on herännyt:

CB-radio
paljonko virtaa nuo CB-radiot yleensä haukkaa? Yritin googletella, mutta kovin vähän löytyi mitään mainintoja. Ei varmaankaan kannata ottaa virtoja siihen ryöstämällä jostain tupakansytyttimestä vaan suoraan akulta sulakkeella varustettuna?

Työvalot
Katolle olisi tarkoitus lisätä työvalot, niin että saan erillisillä kytkimillä joko vasemman puolen, takamaaston tai oikean puolen valaistua. Tämä vaatii siis kolme relettä ja kolme kytkintä. Voiko virrat kytkimille vetää yhdellä johdolla, jonka jaan ennen kytkimiä niille erikseen vai pitääkö virta vetää erillisjohdoin? Sama homma sitten myös releiden kanssa - yhdellä johdolla vai erillisjohdoilla?

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 25.01.2016. 17:59

Nyt löytyi hyvä video rele- ja sulakerasian uusintakäytöstä. Cat5 johtoa en itse käyttäisi huono ominaissuojan takia, mutta ideana loistava.
BleepinJeep's DIY: Relay and Fuse Box

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 28.01.2016. 13:42

GeneralJ kirjoitti:Jotta projekti saadaan eteenpäin ennen FJDC:n talvitreffejä ja vuosikokousta, niin pari kysymystä on herännyt:

CB-radio
paljonko virtaa nuo CB-radiot yleensä haukkaa? Yritin googletella, mutta kovin vähän löytyi mitään mainintoja. Ei varmaankaan kannata ottaa virtoja siihen ryöstämällä jostain tupakansytyttimestä vaan suoraan akulta sulakkeella varustettuna?

Työvalot
Katolle olisi tarkoitus lisätä työvalot, niin että saan erillisillä kytkimillä joko vasemman puolen, takamaaston tai oikean puolen valaistua. Tämä vaatii siis kolme relettä ja kolme kytkintä. Voiko virrat kytkimille vetää yhdellä johdolla, jonka jaan ennen kytkimiä niille erikseen vai pitääkö virta vetää erillisjohdoin? Sama homma sitten myös releiden kanssa - yhdellä johdolla vai erillisjohdoilla?
Työvaloasiaan löysin itse jo ratkaisunkin eli käytännössä virtamäärät ja sulakkeet määrittävät voiko virran tuoda kytkimille tai releille yksillä johdoilla. Kytkimille toki voi olla järkevääkin tuoda yhdellä johdolla virta, sillä niiden käyttämä virtamäärä ei vaadi kovin suurta sulaketta. Vastaavasti releille saattaa olla järkevää tuoda erillisjohdoin virrat. Nyt täytyy vain suunnitella ja laskea, että mitä kaikkea sitä tuonne kiinni tökätään virtaa käyttämään, jotta kerralla voi vetää sitten valmiiksi johdot, releet ja kytkimet.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 02.02.2016. 17:35

CB-radion sijoituksen osalta on vähän probleemaa. WJ:ssä jälkiasennusradion kohdalle kyllä mahtuisi kaksi DIN-kokoista laitetta eli ylemmäksi vaikka CB ja alapuolelle itse cd-soitin. Tämä vain vaatii sovitepalan, jota en ole löytänyt mistään. Toisaalta nykyiset CB-radiot alkaa olla niin pieniä, että sen voi sjoittaa melkein mihin tahansa, mutta jotenkin en haluaisi pultata sitä esimerkiksi kojelaudan päälle.

Valojen ja lisälaitteiden kytkimet ovat sen sijaan löytäneet oikean asennuspaikan eli ne tulevat keskikonsolissa alimmaisena olevan luukun kohdalle. Johtoja mittaillessa tuli esiin kysymys, että voikos nuo valot kiinnittää suoraan kattokiskoihin poraamalla reiät vai pitääkö ne pirun poikittaiset kattokaiteet olla joihin ne sitten kiinnitettäisiin? Kuvamateriaalia yritin tästä löytää, mutta näyttäisi kaikilla olevan valot joko kattokaiteissa tai kattotelineessä kiinni.

Vinssipuskurin sijaan varmaankin päädyn vähän trimmailemaan nykyistä puskuria sekä lisäämään siihen sitten Rough Countryn vinssipedin. Löysin tämän oheisen kuvan ja tuossahan on nuo D-rinkulat/sakkelit isketty suoraan petiin kiinni ...kestääkö ne noin?
Kuva

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 02.02.2016. 17:54

Ja mistä ihmeestä näitä matalia ja lyhyitä kattotelineitä saa? Jotenkin näyttää siltä, että Suomesta ei saa yhtään telineitä ja nekin joita olen löytänyt on jotain 40 senttiä korkeita.

Kuva

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2581
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 03.02.2016. 11:30

Terve.
Tuossahan tulee jotkin lisäpalkit puskurin läpi jotka ovat runkopalkeissa kiinni ja niissä vinssipeti ja nuo d sakkelit kiinni. Noista d sakkeleista varmaan kestää vetää vaikka kuinka.

Itselläni oli tuossa mustassa AVK XJ:ssä vinssipeti vain päistään kiinni niin kovassa vedossahan peti vääntyi ja vinssi rupesi kääntymään.
Kuva

Joten piti tehdä vähän vahvistusta vinssin ja pedin kiinitykseen. Nyt pysyy peti suorana.
Kuva

Itselläni on irtovinssi systeemi ja näin pystyn saman vinssin siirtämään jo neljään eri autoon ja kun en tarvi vinssiä niin, pidän sitä lämpimässä varastossa sen sijaa että se olisi jatkuvasti autonkeulilla ruostumassa ja hapettumassa.
Linkin takaa löytyy kuvia Libertyni irtovinssin rakentamisesta. Puskurin sisäisen muovipalkin sisälle on vaihdettu teräspalkki johon saa neljällä pultilla irtovinsille nelikulna kiinnittimen kiinni.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2919

Jos nyt rupeisin irtovinssiä rakentamaan niin kopioisin suoraan tästä kerholaisen ZJ:ssä olevasta. On jämäkkä, neljällä pultilla kiinni ja ilman vinssiä puskurissa päällä näkyy vain kaksi ylimäätäistä pultin reikää. Hieno.
Kuva

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Keimo
Viestit: 84
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja Keimo » 03.02.2016. 13:06

GeneralJ kirjoitti:CB-radion sijoituksen osalta on vähän probleemaa. WJ:ssä jälkiasennusradion kohdalle kyllä mahtuisi kaksi DIN-kokoista laitetta eli ylemmäksi vaikka CB ja alapuolelle itse cd-soitin. Tämä vain vaatii sovitepalan, jota en ole löytänyt mistään. Toisaalta nykyiset CB-radiot alkaa olla niin pieniä, että sen voi sjoittaa melkein mihin tahansa, mutta jotenkin en haluaisi pultata sitä esimerkiksi kojelaudan päälle.

Valojen ja lisälaitteiden kytkimet ovat sen sijaan löytäneet oikean asennuspaikan eli ne tulevat keskikonsolissa alimmaisena olevan luukun kohdalle.
Tuossa radion kohdassa on sellainen rakenne, että se ympärillä oleva "jalopuupaneeli" on yhtä puuta niiden alapuolella olevien puhaltimen suulakkeiden kanssa. Mutta kyllähän tuolta ebaysta tai googlella jotain löytyy hakemalla esim. "jeep grand cherokee double din bezel" tai vastaavaa.. Paljon näyttää olevan myös DIY viritelmiä..
GeneralJ kirjoitti:paljonko virtaa nuo CB-radiot yleensä haukkaa? Yritin googletella, mutta kovin vähän löytyi mitään mainintoja. Ei varmaankaan kannata ottaa virtoja siihen ryöstämällä jostain tupakansytyttimestä vaan suoraan akulta sulakkeella varustettuna?
Veikkaan, että maksimissaan luokkaa 3-5A ellei hirveitä vahvistimia pidä sisällään.. Omakohtaisia kokemuksia ei CB-radioista ole, mutta vertailukohtana (mielikuvien mukaan, myös fyysisesti) jonkin verran isompi meriVHF, jossa perässä 10A sulake (siis radiossa itsessään suoraan virtaliittimeltä).
Pikaisesti tuossa vilkaisin WJ:n sulakelistauseta wjjeepseistä, niin 12V pistokkeet 20A sulake ja tupsytkä 15A, eli ellei niihin hirveästi ole muita laitteita kytkemässä (tai jos tupsytkää ei erikseen tarvi) niin voisi ihan hyvin haaroittaa. Vähemmän irtojohtoja ja omia sulakepaikkoja :wink: Tosin sullahan oli suunnitelmissa ne kattovalotkin, eli jonkin sortin sulake-releboksin lisäys ilmeisesti harkinnassa.
GeneralJ kirjoitti:Valojen ja lisälaitteiden kytkimet ovat sen sijaan löytäneet oikean asennuspaikan eli ne tulevat keskikonsolissa alimmaisena olevan luukun kohdalle.
Siihenhän tuhkikseen vois kyllä mahtua se radiokin, näytti olevan jo aika pieniä tarjolla. Esim. RXTX-tuottella tällainen taitaisi mahtua hyvinkin. Tietysti käytöstä kiinni, minkälaisia ominaisuuksia tuolta haluaa.

Vai oliko siihen suunnitteilla ne nappulat tähän tyyliin? :)
Kuva
(Kuva wjjeeps.com)
Näppärä keksintö kyllä..

Mulla tuo keksikonsolin alin palikka, eli penkinlämmittimien katkaisijat, tuhkis ja virtapistokkeet, on tälläkin hetkellä vähän irti, kun tarttis vielä apparin puolen nappulan valaistus korjata. Tilaahan siinäkin takana vain on :)
Grand Cherokee 3.1TD Limited -99 vakio (vielä toistaiseksi?)

PunisherFIN
Viestit: 27
Liittynyt: 15.12.2015. 21:36
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja PunisherFIN » 03.02.2016. 13:53

noissa jeepin vinssijutuissa on yks sellanen ongelma, joka on koripalkkien ohut ainevahvuus. ite asensin alkuperästen vetolenkkien kiinnitykseen sen flatlanderin puskimen ja vaikka siellä on kiilaraudat ja vastelevyt oikein viimesen päälle niin kovassa vedossa puskuri myötää ja nyt viimesimmän kerran kun jouduin tempomaan HDJ:ta irti keulavinssillä vetäen, liikku tuo koko härdelli pari senttiä. eli jos joutus käyttämään voiman kertojaa, niin koko paska lähtee aivan varmasti irti, eli näissä on pakko vahvistaa kiinnityspisteet hitsaamalla sinne lisää rautaa tai voi vinssaillessa mennä joltakin henki. miulla on käytössä runvan evo 8000lbs malli, johon vaihdettu paksummat poikkipinnat, eli antaa pikkusen enemmän pihalle kun omilla vakionaruillaan ja tosiaan pylpyrää en ole käyttänyt. siirtopedit ja valmiit petilevyt on joskus hiukan niidulle mitotettu, eli jo sen vinssin rungon säästämiseksi näkisin hiukan vaivaa ja käyttäsin rajumpia ainevahvuuksia, koska omakohtasta kokemusta on siitäkin, että 5mm musta lähtee taipumaan tuolla em setupilla, vaikka vissin kiinnityspisteiden vieressä on kolmiot tukemassa levyä juurikin kiertymistä vastaan.. en sano, etteikö kevyt olisi vahva, mutta kun itse suunnittelee niin ainakin maalaa kovalla maalilla sen pedin ja kiinnikkeet, niin näkee maalin murtuessa, jos jotain on vialla ja ehtii korjata, ennen kun vahinko sattuu, joko kalustolle tai miehistölle :)
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 04.02.2016. 20:13

Keimo kirjoitti:Tuossa radion kohdassa on sellainen rakenne, että se ympärillä oleva "jalopuupaneeli" on yhtä puuta niiden alapuolella olevien puhaltimen suulakkeiden kanssa. Mutta kyllähän tuolta ebaysta tai googlella jotain löytyy hakemalla esim. "jeep grand cherokee double din bezel" tai vastaavaa.. Paljon näyttää olevan myös DIY viritelmiä..
Jep, DIY ei tässä kohtaa oikein natsaa vaan mieluummin ostan muuhun kokonaisuuteen sopivan paneelin. Täytyypi googletella paremmin, josko löytyisi ihan täältä Euroopan puolelta noita sopivia.
Keimo kirjoitti:...sullahan oli suunnitelmissa ne kattovalotkin, eli jonkin sortin sulake-releboksin lisäys ilmeisesti harkinnassa.
Jonkinlainen kombo varmaankin rakennettava kun alkaa laskeskelemaan yhteen sulakkeiden ja releiden määrää. Sillä mä tuossa ylempänä sen BleepinJeepin videonkin tänne linkkasin.
Keimo kirjoitti:Siihenhän tuhkikseen vois kyllä mahtua se radiokin, näytti olevan jo aika pieniä tarjolla. Esim. RXTX-tuottella tällainen taitaisi mahtua hyvinkin. Tietysti käytöstä kiinni, minkälaisia ominaisuuksia tuolta haluaa.

Vai oliko siihen suunnitteilla ne nappulat tähän tyyliin? :)
Kuva
(Kuva wjjeeps.com)
Näppärä keksintö kyllä..

Mulla tuo keksikonsolin alin palikka, eli penkinlämmittimien katkaisijat, tuhkis ja virtapistokkeet, on tälläkin hetkellä vähän irti, kun tarttis vielä apparin puolen nappulan valaistus korjata. Tilaahan siinäkin takana vain on :)
Tuohon kuvan paikkaan tulee kytkimet, mutta ei tuollaisella rakenteella vaan nakkaan sen luukun pois kokonaan ja modailen siihen sopivan (ja siistimmän) kytkinpaneelin. Saattaa olla että samaan isken valmiiksi myös vinssin virtakatkaisimen ja käyttökytkimen. Mieluiten laittaisin kaikki tulevat kytkimet valmiiksi siihen, niin ei tarvitse jälkikäteen tehdä muuta kuin johtojen kytkennät.

Hassua muuten että en ole nähnyt yhtään WJ:tä, jossa kytkimet olisi isketty siihen kuskin ja apprin välisen kyynärnoja/lokerikon etureunaan eli samalla tavalla kuin esimerkiksi Lamd Roverin Disco2:ssa on vakiona.

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 07.02.2016. 23:04

Tänään oli hetki aikaa, joten otin irroitustyökalut esiin ja kävin WJ:n keskikonsolin kimppuun. Tarkoitus oli kurkata kuinka paljon paneelien takana on tilaa CB-radion ja kytkimien suhteen.

Ensimmäisenä irroitin ylimmän paneelin, joka kiertää ylhäältä radion ja alhaalta ilmanvaihtosuulakkeiden ympäri. Kuvassa punaiset nukkapintaiset sovitteet ovat ne, joihin paneelin klipsit kiinnittyvät. Edellinen tunari oli näköjään saanut vasemman alareunan katkaistua paneelista, mutta se korjataan myöhemmin. Kuvasta näkee, että tuohon menee ihan heittämällä kaksi soitinta päällekäin ...tai siis tässä tapauksessa CB-radio ja soitin. Täytyy tilata oikeanlainen sovitepaneeli vain.

Kuva

Seuraavana irroitin keskikonsolin alareunasta paneeli, jossa on kiinni 2x 12V virtapistokkeet, penkinlämmittien kytkimet sekä keskellä se turhamainen tuhkis. Apukuskin penkinlämmitin ei toimi, joten ajattelin täältä mahdolisesti löytyvän jotain vinkkiä sen toimimattomuuteen. No sitä ei löytynyt, mutta mitäs hemmettiä sieltä paljastuikaan. Alla olevassa kuvassa on ympyröity oikeanpuoleisen virtapistokkeen johdot, jossa on jokin kummajainen liittänyt johdot toisiinsa jollai hätäratkaisulla. Mikähän lie tarkoitus... Tilaa muuten tuolta paneelin takaa löytyi ruhtinaallisesti, syvyyttä ainakin kämmenen verran, että vähän ihmettytti että miksi tuo tuhkis ei ole korvattu jollain isommalla vetolaatikolla.

Kuva

Alla olevassa kuvassa on näkyvissä tuo irroitettu alapaneeli kuvattuna takaapäin. Harmaa liitin etureunassa on 12V virtapistokkeen takaosa, sininen taasen tupakansytytin ja siinä välissä tuon tuhkiksen takaosa. Yläreunassa oleva pieni neliskanttinen aukko on tuhkiksen valon kiinnike. Keskellä olevaa tuhkiksen syvyys on noin 8cm, joten tilaa riittää kytkimien kiinnittämistä varten todella hyvin. Sain muuten loistidean kun mietin kytkinpaneelia. Käytän tuhkisluukkua pohjana eli tavallaan kytkimet tulevat kiinni siihen luukkuun ja lämmittelen tai muutoin muotoilen luukun kiinteäksi viistoksi paneeliksi. Yläreuna siis uppoaa aavistuksen tuonne keskikonsolin sisään kiinnittyen yläosasta vielä tuohon yksikön keskellä olevaan yläpeltiin, jossa on tuhkiksen valon kiinnike. Luukkua ei tällöin tarvitse avata kytkimien käyttämiseksi ja tällöin periaatteessa kytkimet olisivat myös taustavalaistuja kun autossa on virrat päällä. Mikäli tuon saan tehtyä niin kuin kuvittelin, niin toteutus tulee näyttämään tehdasasenteiselta.

Kuva

Kuten jotkut saattavat muistaa, niin mietin taannoin sammuttimen sijoitusta kuljettajan ja apukuskin välisen konsolin reunaan apukuskin puolelle. Koska sokkona ei viitsi porailla, niin irroitin konsolin (center floor console), jotta poraus ja kiinnityskohdat tulivat kuntoon. Yllärihän tuolta paljastui eli vaikka tuo konsoli on ihan saakutin iso, niin alla ei todellakaan ole paljon johtoja ja muuta tavaraa vaan suurimmaksi osaksi pelkkää tyhjää tilaa. Sammuttinta ei saa suoraan kiinnitettyä konsoliin, sillä sen takaa ei oikein metallia löytyt. Ainut vaihtoehto näyttäisi olevan tehdä tuonne taakse konsolin sisään vastakappale käyttäen hyödyksi kuvassa ympyröityä kiinnityspistettä. Kukas muuten tietää, että mikä piru tuo ympyröity musta mötikkä on? Johdot näyttävät siitä lähtevän airbagin kontrolliboksiin.

Kuva

Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin tuon keskikonsolin sisältö. Ympyröitynä on airbagin kontrolliboksi eli ohjausyksikkö. Sen takana ei ole yhtään mitään, joten jokainen WJ:ssä käynyt voi nyt miettiä että käsijarrusta taaksepäin oleva tila ei tosiaan sisällä yhtään mitään. Valmistaja ei suinkaan ole tätä tilaa käyttänyt parhaalla tavalla hyödyksi. Käsinojan alla oleva laatikko voisi olla käytännössä kaksi kertaa suurempi jos uhraa takamatkustajien mukitelineet.

Kuva

Tämän tajuttuani taitaa keskikonsoli sahautua kahtia heti siitä etupenkkiläisten mukitelineiden kohdalta ja siitä taaksepäin olevaan tyhjään tilaan tulee Waecon kapea kompressorijääkaappi tai vastaava. Leveydeltään on kuin tehty tuohon ja korkeudeltaankin se vastaa alkuperäistä keskikonsolia. Pääliosan voi vielä vaikka päällystää tuolla alkuperäisellä mukavan pehmeällä kyynärnojalla.

Keimo
Viestit: 84
Liittynyt: 29.01.2016. 17:51
Paikkakunta: Heinola

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja Keimo » 08.02.2016. 11:00

GeneralJ kirjoitti: Seuraavana irroitin keskikonsolin alareunasta paneeli, jossa on kiinni 2x 12V virtapistokkeet, penkinlämmittien kytkimet sekä keskellä se turhamainen tuhkis. Apukuskin penkinlämmitin ei toimi, joten ajattelin täältä mahdolisesti löytyvän jotain vinkkiä sen toimimattomuuteen. No sitä ei löytynyt, mutta mitäs hemmettiä sieltä paljastuikaan. Alla olevassa kuvassa on ympyröity oikeanpuoleisen virtapistokkeen johdot, jossa on jokin kummajainen liittänyt johdot toisiinsa jollai hätäratkaisulla. Mikähän lie tarkoitus... Tilaa muuten tuolta paneelin takaa löytyi ruhtinaallisesti, syvyyttä ainakin kämmenen verran, että vähän ihmettytti että miksi tuo tuhkis ei ole korvattu jollain isommalla vetolaatikolla.
Kuvasta katsoen näyttävät ryöstöliittimiltä, eli jossain vaiheessa tuosta on ollut sähkö ryöstettynä jonnekkin ja homma purettu vain katkomalla johdot..? Eipä ole sitten edes eristysteippiä tms. viitsitty tuhlata noihin johdonpäihin.. Ja tilaahan siellä takana tosiaan vain on, kuten aikaisemmin vihjasin.

Jos tuo paneeli on vielä irti, niin voihan siitä nyt ainakin tarkistaa sen apparin penkinlämmittäjän katkaisijan toiminnan. Autohan on sen verran kehittynyt, että katkaisija kytkee vain tietyn suuruisen vastuksen, josta sitten jossain ohjausboksissa päätellään ohjaus lämmitysvastukselle. En nyt ulkoa enää muista miten tuo katkaisija on sisältä kytketty (eli missä pinnissä oli valo, missä vastukset jne.) mutta siitähän voi viereisestä toimivasta katkaisijasta verrata tai olisikohan mulla ollut jossain kuva siitä..
Seuraava paikka penkinlämmittäjän vianselvityksessä on sitten penkin alla olevasta liittimestä lämmittimen vastuksen eheyden mittaus. Tai jos tuo paneeli on jo takaisin paikallaan, niin melkein helpompi tarkistaa tuo vastus kuin irrottaa uudestaa ja ihmetellä sitä katkaisijaa.. jossa se vika ei kuitenkaan ole..
GeneralJ kirjoitti: Käytän tuhkisluukkua pohjana eli tavallaan kytkimet tulevat kiinni siihen luukkuun ja lämmittelen tai muutoin muotoilen luukun kiinteäksi viistoksi paneeliksi. Yläreuna siis uppoaa aavistuksen tuonne keskikonsolin sisään kiinnittyen yläosasta vielä tuohon yksikön keskellä olevaan yläpeltiin, jossa on tuhkiksen valon kiinnike. Luukkua ei tällöin tarvitse avata kytkimien käyttämiseksi ja tällöin periaatteessa kytkimet olisivat myös taustavalaistuja kun autossa on virrat päällä. Mikäli tuon saan tehtyä niin kuin kuvittelin, niin toteutus tulee näyttämään tehdasasenteiselta.
Eli meinasit fiksata sen luukun siten, ettei se enää aukea painamalla? Vaatiiko kytkimet sen, että asennuspinta, tässä tapauksessa siis tuo luukku, on pinnastaan tasainen? Tuo luukku voikin olla mielenkiintoista muotoiltavaa, kun pinnassa on metallinen "jalopuu" ja alla muovi.
GeneralJ kirjoitti: Tämän tajuttuani taitaa keskikonsoli sahautua kahtia heti siitä etupenkkiläisten mukitelineiden kohdalta ja siitä taaksepäin olevaan tyhjään tilaan tulee Waecon kapea kompressorijääkaappi tai vastaava. Leveydeltään on kuin tehty tuohon ja korkeudeltaankin se vastaa alkuperäistä keskikonsolia. Pääliosan voi vielä vaikka päällystää tuolla alkuperäisellä mukavan pehmeällä kyynärnojalla.
Toihan on hieno idea. Jos menee toteutukseen, niin saat sitten esitellä sen, että voin kopioida omaan saman :wink:

Hienoja kuvia, kiitos! Nyt ei tarvi ihan välttämättä omasta samoja kohtia purkaa enää pelkästä mielenkiinnosta :D
Grand Cherokee 3.1TD Limited -99 vakio (vielä toistaiseksi?)

GeneralJ
Site Admin
Viestit: 279
Liittynyt: 03.06.2015. 21:52
Paikkakunta: Lahti

Re: Overland meets Jeep WJ (4.7L Limited 2002)

Viesti Kirjoittaja GeneralJ » 08.02.2016. 12:27

Juu, siis mulla on ne jalopuupaneloinnit vain tuossa yläreunassa eli tuhkis on sellainen asteekki vai gun metal grey. Luukun fiksaan kiinni eli ei avaudu enää. Kytkimet vastii tasaisen pinnan tai alle sovitteen. On tossa onneksi sitä tasaista pintaa ihan riittävästi. Niin ja paneelin irroitus vie sen kaksi sekuntia :)

Kirjoita vastaus