Sivu 1/5

Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Lähetetty: 24.01.2016. 21:31
Kirjoittaja nikked
Tämmöinen Grand Cherokee tuli hommattua
[Olen siis tuore "jeepsteri". Jeeppi on vuodesta 1993 asti nähnnyt maailmaa ja kerännyt kokemuksia ennen päätymistä minun käsiini. Tarkkaa historiaa en tiedä mutta ilmeisimmin nuoruusvuodet viettänyt Saksanmaan autobahnien autuisilla asfalteilla, jossain vaiheessa päättänyt vaihtaa reberbahniin välkkeet Suomen rajoitusten ja määräysten paratiisiin :D

Cherokeet rupesi pyörimään mielessä muutama kuukausi sitten. Omistin tuolloin vielä Chevy lavikan, josta sinällään pitkin hampain luovuin ja hyppäsin tuntemattomaan Jeeppi maailmaan. Itsenäisyyspäivänä lähti Chevy uuden omistajan matkaan ja "unelma" Jeepistä otti askeleen eteenpäin. Olin valmiiksi kartoittanut budjettiin sopivia yksilöitä. Vaihtoehtoja ei liikaa ollut koska vaatimuksena oli V8 moottori. Heti itsenäisyyspäivän jälkeen rupesin tiedustelemaan tästä autosta ja hinnasta päästiin puhelimessa ymmärrykseen. Samoin tein 1/2 pekkanen ja Turkua kohti ajelemaan pieni pelko persiissä kun omistaja ei osannut sanoa muutakuin että "kaikki toimii". No auto oli OK kuntonen ja näin minusta tuli Jeepin omistaja.

Sitten itse "rojektiin". Tarkoitus on lisätä auton katu-uskottavuutta tai oikeasti maasto-uskottavuutta. Elikkä korotusta, isompaa rengasta, valoja, safariteline,rautapuskuria etc.
Rockautosta tuli joululahjaksi 2"korotus kalikat varttumaan asennus ilmoja. Renkaiksi meinasin jotkut 31" muta/maastorenkaat + vanteina tod.näk. Jack Wheeler 15x8 nämä ostetaan tuossa keveemmällä (budjetti jo kunnossa). Tarkoitus päivitellä tänne sitä mukaan kun jotain tapahtuu..


Ps. Jotain "perus juttuja" on jo saanut tehdä ja näin ollen tutustua Jeepin tekniikkaan ja henkimaailmaan jo senkin puolesta että viime viikolla joutui leimalla käyttämään. "capu" suoriutui hienosti saaden vai pienen huomautuksen liian kovista pakoäänistä :D :D
Muuten saanut etujarrut molemmin puolin aukaista puhdistaa ja herkistää (löi repsikan etujarrun jumiin kerren kotimatkalla) Tekniikkaakin sen verran että sormia napsauttamalla rupesi Jeeppi renuamaan yleensä esim. pakki silmään ja pikkuisen kaasua niin sammui, 1000-1700rpm niin ihan kuin olisi kengurubensaa tankissa hyppi ja loikki ja sammui herkästi. Välillä toimi kuin ei mitään ja viime viikolla katsastuksen jälkeen tilanne kärjistyi ja ei toiminut oikein millään kierros alueella hyvin ja rupesi vaihtamaankin ihan miten sattui.
Olin jo kokeillut "ecun nollausta" mutta meni vain huonommaksi. Tämäkin foorumi auttoi löytämään ongelma kohtia hyvin.
Vika oli map-anturissa
Ennen

Jälkeen
Kamalan pitkäkirjoitus tuli toivottavasti edes joku vaivautuu kuvat katsomaan :oops:
Kaikki kommentit, mielipiteet, tiedot otetaan vastaan ilolla :)

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 24.01.2016. 21:58
Kirjoittaja siffo
Hieno Jeeppi!
Tuo ei ole MAP vaan IAC, mikä säätää tyhjäkäyntiä.

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 25.01.2016. 3:46
Kirjoittaja rane58
nikked tervetuloa foorumille ja kerhoonkin..? :wink:
-Hienosti kirjoitit kuvien kanssa, alan seuraamaan projektiasi mielenkiinnolla. 8)
Ps. Missäpäin "Captain Black" vaikuttaa....? :D

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 25.01.2016. 8:13
Kirjoittaja JAMANT
Joo, ei oo MAP-anturi tuo...

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 25.01.2016. 12:53
Kirjoittaja nikked
Joo näinhän se olikin.... IAC-anturi... Pyörii kaikenlaiset anturit sekasin mielessä kun eipä niiden kanssa ole tarvinnut ennen pelailla :D (toivottavasti ei hirviästi jatkossakaan)
Foorumiin olen saapunut ja kyllähän tuo kerhoon liittyminenkin raksuttaa mielessä sekin :D Kotkassa voi bongailla "Captain Black:in" 8)

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 06.03.2016. 21:08
Kirjoittaja nikked
No niin nyt on jo jonkun aikaa vietetty yhteiseloa "Kapun" kanssa ja aika vuoristorataa menty. Nooh ainakin tekniikka tullut tutuksi, ensiksi pintakaasulla pätkiminen palasi kuvioihin aina silloin tällöin ja sitten jarrut hävisivät yht äkkiä. Vika löytyi jarruputkesta missä oli reikä taka-akselilla repsikan puolella. Vian etsinnässä meni jo viikko :roll: , mutta into pinkeänä hakemaan uutta jarruputkea "paikallisesta" ja lupasi että tule hakemaan 30min myöhemmin. Hain putken ja äkkiä laittamaan paikoilleen vain todetakseni että teki n.25cm liian lyhyen putken (ei riittänyt edes suoraan paikoilleen) :evil: Seuraavana päivänä takaisin "paikalliseen" ja teki uuden oikean mittaisen putken minulle. Putki paikoilleen ja ilmailemaan YKSIN kun ei saanut apuria eli nippa auki jarru pohjaan. Sitten "ajoin" sähköpenkin ja polkimen väliin kakkosnelosen pätkän ja laittamaan nippa kiinni, aikansa tätä ja KAS jarrut ilmattu :D

Kovaa ajoa taas ja pätkimen palasi ja vain pahentui pahentumistaan..... Meinasin että laitan rockautosta tulemaan kaikki trohttle bodyn anturit mutta päädyin kumminkin soittamaan "paikalliseen". Lupasi kinuski IAC-anturin sopivaan hintaan ja seuraavaksi päiväksi. Yön nukuttua talla pohjassa hakemaan uutta osaa että saa "Kapteeni Mustan" hörisemään taas mutta pettymys oli kova. Oli tullut kinuski anturi mutta 4.0l koneen oma :evil: Ois perkule laittanu tulemaan Amerikkalaisen V8 osan kun kinuski osan joka oli väärä varsinkin kun ei niitä kinuski osia sitten löytynytkään V8:siin. Olisin ennemmin maksanut sen heti kuin että nyt jouduin kumminkin ottamaan sen kalliimman Amerikkalaisen ja vielä varttumaan pari extra päivää.
Osa saapui ja "Kapu" heräsi henkiin mutta rykimistä oli silti. No viisas mies luottaa vaistoon enempi kuin faktaan vai miten se nyt meni...kumminkin virrat on-offx3 viimeseks virrat päälle ja sieltä laskeskelemaan check engine vilkahduksia. Sieltä sai purettua koodin joka kertoi TPS sensor low voltage eli vika on siinä. "Paikallisesta" pikainen tilaus perjantaina ja maanantaina sai klo:11:00 sain osan haltuuni, se paikoilleen niin pelittää ku bui...

Sitten itse asiaan nautin mukavasta talvilomasta jeepillä ajellen kunnes näin työkaverin joka rupesi kuittailemaan että eihän se vieläkään ole korottunut yhtään.. Ja siintähän se sitten idea lähti :shock:

Tämmöiset Joulupukki toi minulle ja niiden piti varttua kevääseen ennen paikoilleen joutumista 8)
[Ajattelin aloittaa etupäästä koska sehän on tunnetusti yleensä haastavan

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 07.03.2016. 7:54
Kirjoittaja Machist
Sehän näyttää heti ryhdikkäämmältä :mrgreen:
Nuo vanteet alko kiinnostamaan.

Mulla olis entiset vanteet elvytystä vailla ja noilla sun mainittemilla ei olis paha hinta (https://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-44442.html)
Uudet vs vanhojen puhallus ja maalaus. ei paljoa tule hintaeroa.

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 07.03.2016. 12:11
Kirjoittaja nikked
Machist kirjoitti:Sehän näyttää heti ryhdikkäämmältä :mrgreen:
Nuo vanteet alko kiinnostamaan.

Mulla olis entiset vanteet elvytystä vailla ja noilla sun mainittemilla ei olis paha hinta (https://www.vannetukku.fi/rocky-at-p-44442.html)
Uudet vs vanhojen puhallus ja maalaus. ei paljoa tule hintaeroa.
Kiitoksia :D Kunhan saan renkaat ja vanteet niin rupeaa olemaan aika mieleinen "luukki" jo.

Joo noissa vanteissa hinta, offset on itsellä juurikin se miksi olen niihin päätynyt. Yhdet tuommoiset olleet jo 760 Volvossa kerran (joutui teettämään tosin volvon pulttijaon niihin) ja olin ihan tyytyväinen vanteisiin vaikka aika perinteinen "Mangels" ulkonäkö onkin. Ajatuksena oli eka tämmöiset https://www.vannetukku.fi/american-clas ... 59861.html mutta 15x8 vain Et 0 niin ei minusta tule tarpeeksi aggressiivisen näköinen :shock: Muuten tykkään tuosta edellä mainistusta rally mallin vanteesta. Ei ainakaan ihan joka Jeepissä/mettäkulkineessa tulisi samanlaisia vastaan :P

Ps. Rally vanteita löytyy 15x10 et -32 mutta menee jo liian rajuksi tässä vaiheessa ainakin tähän minun Jeeppiin ainakin :(

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 12.03.2016. 13:08
Kirjoittaja nikked
No niin viime tiistaina laitoin renkaat tilaukseen. Päädyin Malatesta Kobra Trac 265/75r15 kumeihin ja Jack Wheeler 15x8 vanteisiin. Olisin saanut rengas/vanne paketin jo keski viikkona mutta työt häiritsivät harrastusta niin pääsin hakemaan vasta renkaat vasta torstaina.

Tyytyväinen olin renkaiden ulkonäköön ja kokoon kun jotenkin tuntui että ettei vain olisi jotkut ihan naurettavat nakit nuo :D

Vähän joutui etupuskuria leikkelemään että mahtuivat kääntymään kunnolla ja kunnon venytyksessä ottaa takalokarin kaareen kiinni :P

Annetaan kuvien puhua puolestaan :D

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 12.03.2016. 20:47
Kirjoittaja Machist
Nonii.. kiitos tästä! taas tuli rahanmenoa.
Haluun tollaset vanteet!! :mrgreen:

Noi on yksinkertaset mutta just tyylikkäät, minä ainakin tykkään. Voisi noille 31" noi laittaa.

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 12.03.2016. 21:01
Kirjoittaja pstj
Jotenkin odotin, että tolla et:llä olisi saattanut tulla ulos kaaresta pyörä, mutta toihan näyttää hyvältä.

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 13.03.2016. 4:41
Kirjoittaja rane58
Komee rengas- ja vannepaketti! 8)
-Eikö noita painoja olisi voinut laittaa vanteen "sisä/rungonpuolelle" piiloon...? :oops:

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 13.03.2016. 9:13
Kirjoittaja Timo L
pstj kirjoitti:Jotenkin odotin, että tolla et:llä olisi saattanut tulla ulos kaaresta pyörä, mutta toihan näyttää hyvältä.
265 (tai 10.50") leveä rengas juuri ja juuri pysyy sisällä -20ET:llä. Koitahan 12.50" leveillä niin on jo liikaa ;) Näyttäisi nuokin olevan aivan siinä kintailla.

Ennenkuin tein itselle mitään kaarien levityksiä yms., niin BFG MT:t 32 x 11.50 kokoisina 15 x 8 -12ET:llä oli jo melkein liian ulkona kelvatakseen leimalle. Onneksi niissä oli kuvion reuna sen verran sisällä että ei haitannut, kyljet pullisteli jo ulos :D

rane58 kirjoitti:Komee rengas- ja vannepaketti! 8)
-Eikö noita painoja olisi voinut laittaa vanteen "sisä/rungonpuolelle" piiloon...? :oops:
No ei niitä silloin saa välttämättä tasapainoon.. jos rengaskone huutelee painoja ulkolaidalle, niin sinne ne on laitettava parhaan tuloksen takaamiseksi.

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Captain Black"

Lähetetty: 13.03.2016. 14:03
Kirjoittaja nikked
Machist kirjoitti:Nonii.. kiitos tästä! taas tuli rahanmenoa.
Haluun tollaset vanteet!! :mrgreen:

Noi on yksinkertaset mutta just tyylikkäät, minä ainakin tykkään. Voisi noille 31" noi laittaa.
31" käy helposti koska noi renkaatkin on käytännössä täysin saman kokoiset kuin 31". Vanteita tilatessa kannattaa muistaa että tuo keskikuppi pitää tilata erikseen. Löytyy valkoisenakin noita vanteita mut musta on musta...
pstj kirjoitti:Jotenkin odotin, että tolla et:llä olisi saattanut tulla ulos kaaresta pyörä, mutta toihan näyttää hyvältä.
Kuten Timo L kirjoittikin niin ei pahasti kurkaa mistään kulmasta mutta rajoilla mennään. Kuhan pääsen testailemaan niin veikkaan että takalokarin reunat joutuu muokkauksen uhreiksi ettei raavi rengas kiinni joka tilanteessa :?
rane58 kirjoitti:Komee rengas- ja vannepaketti! 8)
-Eikö noita painoja olisi voinut laittaa vanteen "sisä/rungonpuolelle" piiloon...? :oops:
Joo on vähä tökerön näköiset. Kesän tullessa täytyy ainakin maalata mustaksi nuo painot :D

Re: Jeep ZJ Grand Cherokee 5.2 V8 -93 "Rändi"

Lähetetty: 24.08.2016. 14:00
Kirjoittaja nikked
Päivitellääs tätäkin välillä. Ei paljoa ole kerennyt toihuilla "Rändin" parissa kuin ajella. Laskeskelin että reilu 7000km on jo tullut jeepillä liikuttua ja pääpiirteittän tyytyväinen olen näihin kilometreihin ollu mutta onhan kaikki tyyppi viat jo tullut melkein koettua.