YJ:n ehostelua

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Kirjoita vastaus
khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja khager » 22.10.2016. 15:41

Vaihdoin keväällä uudet ristikot etuvetoakseleihin. Tältä näyttää nyt.
Kuva

Neuloista ei ole mitään jäljellä. Ihmettelin kun täristää ajossa, syykin löytyi.

Kuva

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja Timo L » 22.10.2016. 21:14

Tarkista, onko (sisemmät) vetarit suorat.. ja toisekseen osta vain Spicerin rasvanipattomia ristikoita. Sitten ei tarvitse ihmetellä itsestään syöpyviä neulalaakereita.
Se mitä itsellä on eri ristikoista kokemusta, niin Spicerit on aina olleet ylivoimaisesti parhaita. Tarvikkeet sitten vaihdellen susipaskoja tai jopa lähes kelvollisia.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.10.2016. 21:52

Timo L kirjoitti:Tarvikkeet sitten vaihdellen susipaskoja tai jopa lähes kelvollisia.
Myyn kymmeniä ristikoita vuodessa ja ei ole ollut mitään ongelmia niissä, kummallisia lausuntoja sulta!! Miläs kompetenssilla annat tuollaisen lausunnon??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja khager » 22.10.2016. 21:56

Noi oli halpikset saksasta 18€ kpl. Nyt pistän Vahvempaa tilalle. Annoin paikalliselle varaosaliikkeelle tehtäväksi etsiä Spicerit. Katsotaan onnistuuko.

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.10.2016. 0:22

JAMANT kirjoitti:Myyn kymmeniä ristikoita vuodessa ja ei ole ollut mitään ongelmia niissä, kummallisia lausuntoja sulta!! Miläs kompetenssilla annat tuollaisen lausunnon??
Maailmalla niitä ristikoita myydään kymmeniä tuhansia, joten erot kestävyydessä tulee aika paljon selvemmin esille ;)

En totta puhuen todellakaan ymmärrä miksi Spicereita ei edes myy oikeastaan kukaan Suomessa, kun ne saisi lähes samaan hintaan kuin tarvikemallien kalleimmat? Ristikossa varsin pieni hintaero ei luulisi olevan menekin kannalta merkitsevä, kun pystyisi tarjoamaan taatusti parhaan alkuperäisosan tarvikemallin sijaan? Miksi ei ottaisi Spiceria myyntiin, kun sieltä löytyisi kaikki tarvittavat ristikot hyvinkin kelvolliseen hintaan :)


Minulla on useampikin tarvikeristikko (pääosin Precisionin ristikoita, rasvattavia malleja mitä olen rasvannut säännööllisesti) kulunut loppuun kymmenen vuoden Jeeppien omistusaikana ihan naurettavan nopeasti siinä, missä tilalle laitetut Spicerit on kestäneet erittäin hyvin eikä ole tarvinnut vaihtaa. Samaa kokemusta on tarjolla maailman foorumit pullollaan. Varmaan sitten kuluttajat on siinä väärässä? On toki myös jokunen ihan kelpo tarvikeristikko osunut kohdalle :)

Spicerin 5-760x- vetarin ristikko on testien mukaan väännönkestoltaan selvästi kestävämpi kuin yksikään ns. normaali rasvanipallinen tai rasvanipaton tarvikemalli (tässä ei siis huomioida esim. CTM:iä yms. vastaavia) - ja se on myös Spicerin vanhempaa 267x- ristikkoa 20-30% kestävämpi. Kardaaniristikoissa ero on ihan vastaava, mutta siellä asia ei ole niin merkittävä koska rasitukset kardaanin ristikoissa on paljon pienemmät. Toki jos on yhtään värinöitä niin kovilla on ristikot silloin sielläkin.


Ei tämä ole mikään hyökkäys ketään tarvikeristikoiden myyjää vastaan, vaan totean vain että alkuperäiset Spicerit on parhaat eikä hintaero ole kovin kummoinen. Toivoisin että niitä tulisi tänne kotimaahankin myyntiin, typerää maksaa lähetyskuluja reilusti enemmän kuin mitä itse ristikon hinta on..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.10.2016. 8:42

Timo L kirjoitti: En totta puhuen todellakaan ymmärrä miksi Spicereita ei edes myy oikeastaan kukaan Suomessa, kun ne saisi lähes samaan hintaan kuin tarvikemallien kalleimmat? Ristikossa varsin pieni hintaero ei luulisi olevan menekin kannalta merkitsevä, kun pystyisi tarjoamaan taatusti parhaan alkuperäisosan tarvikemallin sijaan? Miksi ei ottaisi Spiceria myyntiin, kun sieltä löytyisi kaikki tarvittavat ristikot hyvinkin kelvolliseen hintaan :)
Voisin kertoa montakin syytä, mutta suurin syy on se, että kun on 3-5 päämiestä, joilta osia tulee ja yksikään niistä ei niitä myy, niin aika kallista hankkia niitä taas uudelta tavarantoimittajalta. Toisekseen, kun vain yksi niitä Spicereita vain kehuu ja ei kumminkaan niitä tarvitse (montako ristiniveltä sun etuvetareissas on?), niin miksi ottaisin Spiceriä hyllyyn pölyttymään, kun noilla toisillakin pärjää. Kun ei ole ollut muuta ongelmaa, kuin asennusvirheet ja väljät lenkit (jolloin kuppi saattaa pyörähtää ja C-mlippi lentää pois ja kuppi myös....). Otan Spicerit valikoimiin heti kun joku muukin niitä haluaa. Mutta ei ole ollut kysyntää....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja Timo L » 23.10.2016. 9:46

Ok, no sovitaan sitten että kaikki maailman Spicerin ristikoiden käyttäjät on väärässä ja tarvikkeet on aivan yhtä hyviä vaikka niitä hajoaa enemmän ja ne kuluu nopeammin. Vääntötesteissäkin uudemmat Spicerit on testattu kestävimmiksi, mutta kai ne testilaitteetkin sitten on viallisia.

Uskallan kyllä väittää, että jos hommaat hyllyysi Spicereita suunnilleen samalla hinnalla kuin tarviketta, niin niitä Spicereita myös menee. Kun Suomessa ei tarjontaa ole, niin ne jotka Spiceria haluaa tilaa ne suoraan jenkeistä/ saksasta/ tjsp.. Vaikka tilaisi kauppiaana Spicerit "normiasiakkaana" ja laittaisi tullin & alv.:n jälkeen myyntiin, niin 5€ lisää hintaa tarvikkeeseen verrattuna ja vielä jäisi silti ~90% kate josta juoksevat kulut pois.

Toki onhan noissa tarvikkeissakin eroa, kuten sanoin toiset on ihan susipaskoja, toiset on aikalailla hyviäkin ja kohtalaisen lähellä samaa laatua kuin Spicer. Yritän nyt tässä vain edelleen sanoa sitä, että Spicerit on laajalti todistettu käytännön kestävyydeltään paremmiksi kuin kilpailijoiden ristikot. Se on ihan riittävä tieto minulle, etenkin kun omakohtaiset kokemukset tukee sitä samaa. Tehdasuudessa takakardaanissa meni Precisionin ristikot molemmissa päissä entiseksi hyvin nopeasti, ennenkuin vaihdoin Spiceriin. Eipä ole ollut ongelmaa sen jälkeen. Vetareissa minulla oli Precisionit joskus XJ:ssä, ei ne hajonneet rikkipoikki, mutta kuluivat loppuun vaikka rasvasin niitä. Vaihdoin rasvanipattomiin Spicereihin eikä ollut sen jälkeen ongelmaa. Cromo- vetareissa on ollut rasvanipattomat Spicerit reilu kolme vuotta, niillä on rikottu yksi lukkomurikka, kahdet välitykset ja toinen vetareistakin meni poikki, mutta ristikot on täysin välyksettömät ja ehjät, ja rasvatkin on vielä hyvännäköiset.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 23 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Pesala
Viestit: 6
Liittynyt: 09.10.2016. 17:50
Paikkakunta: Hollola

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pesala » 23.10.2016. 11:08

Timo L kirjoitti:Tarkista, onko (sisemmät) vetarit suorat.. ja toisekseen osta vain Spicerin rasvanipattomia ristikoita. Sitten ei tarvitse ihmetellä itsestään syöpyviä neulalaakereita.
Se mitä itsellä on eri ristikoista kokemusta, niin Spicerit on aina olleet ylivoimaisesti parhaita. Tarvikkeet sitten vaihdellen susipaskoja tai jopa lähes kelvollisia.
Töissä tulee laitettua paljon precisionin ristikoita jenkki peleihin. laadultaan ei kaksisia mutta toimivat vakio autoissa ja käytössä(jos joku muistaa rasvata välillä) ja eikä toisaalta hinta ole paha n.26e kpl. mutta ei näitä kannatta laittaa "tehokkaisiin" tai raskaaseen ajoon, ei varmasti kovin pitkä ikäisiä. precisionikin myy "superstrength" ristikoita rasvanipalla tai ilman, hinta vaan pomppaa sitten ylöspäin...

ja sitten itse projektiin. on kyllä aika hyvät suomi sähköt tohon tehty :D varmaan kiva selvitellä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.10.2016. 15:51

Pesala kirjoitti: on kyllä aika hyvät suomi sähköt tohon tehty :D varmaan kiva selvitellä.
Noi on kyllä viro-sähköt, niinkuin kaikki muutkin viritykset on ollu!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.10.2016. 15:53

Selvittelen siis Spicerin ristikoiden saatavuutta/kannattavuutta tukkureilta (yhdellä ei ainakaan ole, sen jo selvitin)!!! Jos ainoa Spicereita haluava kerran niitä halajaa, niin hankitaan/selvitetään...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Pesala
Viestit: 6
Liittynyt: 09.10.2016. 17:50
Paikkakunta: Hollola

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja Pesala » 23.10.2016. 18:22

JAMANT kirjoitti:Selvittelen siis Spicerin ristikoiden saatavuutta/kannattavuutta tukkureilta (yhdellä ei ainakaan ole, sen jo selvitin)!!! Jos ainoa Spicereita haluava kerran niitä halajaa, niin hankitaan/selvitetään...
http://www.snoy.fi/ tuolta pitäs saada

hitsaa
Viestit: 50
Liittynyt: 22.04.2013. 18:10
Paikkakunta: Stadi

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja hitsaa » 24.10.2016. 16:11

JAMANT kirjoitti: Otan Spicerit valikoimiin heti kun joku muukin niitä haluaa. Mutta ei ole ollut kysyntää....
Mie haluan Spicerit, millasella toimitusajalla ja hinnalla saa? Helpompi olis jos sais kotimaasta eikä pitäis jokaista ristikkoa tilata erikseen USAsta niin että jaa alle ALVi rajan ja jännittää että saako posti toimittettua. :shock:

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja khager » 24.10.2016. 18:05

Takaisin projektin kimppuun.
Huomasin aiemmin että jarruletku osuu sisäänjoustossa etuakseliin, taas näitä Viron virityksiä. Jarru putken tuennat on jatkettu lattaraudalla, mutta ei ole huomioitu liikerataa sisäänjoustossa.
Kuva

Kuva

Pitää vaihtaa molemmat samalla kun muokkaan noiden asentoa.
Kuva

Etuvetarin ristikkoa ei tunnu saavan paikallisesta varaosaliikkeestä, joten katsotaan mistä sen hankin. (Jamantilta ostamani ristikot Grand Cherokeen on ollut 2v alla ja pelittää yhä) :D

khager
Viestit: 127
Liittynyt: 22.10.2013. 20:48
Paikkakunta: Lohja

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja khager » 24.10.2016. 18:15

Pesala kirjoitti:
ja sitten itse projektiin. on kyllä aika hyvät suomi sähköt tohon tehty :D varmaan kiva selvitellä.
Joo kuten Jamant jo sanoi , tää auto on aikanaan tuotu Virosta ja kaikki viritykset on siellä tehty. Sähköt olen saanut toimimaan eikä tyhjennä akkua enään kuten edellisellä omistajalla. Aina kun havaitsen epäkohdan pyrin korjaamaan sen ja niitä epäkohtia on kyllä riittänyt :D :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: YJ:n ehostelua

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.10.2016. 19:55

hitsaa kirjoitti:
JAMANT kirjoitti: Otan Spicerit valikoimiin heti kun joku muukin niitä haluaa. Mutta ei ole ollut kysyntää....
Mie haluan Spicerit, millasella toimitusajalla ja hinnalla saa? Helpompi olis jos sais kotimaasta eikä pitäis jokaista ristikkoa tilata erikseen USAsta niin että jaa alle ALVi rajan ja jännittää että saako posti toimittettua. :shock:
Mihin kohtaan tarviit??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus