Melkein voisi sanoa, että uusi Jeepisti on kyseessä, vaikka edellinen XJ ehti ollakkin jo muutaman vuoden.
Nyt on kuitenkin erilainen lähtökohta. XJ kun oli melko reilulla kädellä muokattu offroad käyttöön jo ostaessa.
Se ei myöskään ollut mikään ajonautinto tien päällä ja olisi vaatinut liian monesta kohtaa muokkausta, että siitä olisi mieluisen saanut joten se lähti kiertoon ja tilalle tuli hommattua uusi kulkine, josta pääsee rakentamaan sitten sellaista käyttöön sopivaa.
Kriteerenä oli uutta maasturia etsiessä lähinnä automaatti, bensakone ja jäykät akselit. Tietenkin lompakko asetti myös oman rajansa etsintöihin. Nettiauton vaihtoehdotkin rajoittuivat lähinnä Jeeppeihin ja yhtä ZJ:tä tulikin käytyä koeajamassa, mutta oli hinnoiteltu nettiautoon verrattuna melkein kalleimmaksi ZJ:ksi suomessa ja ei kunnossa ollut kyllä kehumista ja metrejäkin oli taulussa melkein 300 000.
Sitten tuli vastaan tori.fi:ssä kyseinen yksilö, joka oli kohtuullisen vähän ajettu ja siistikuntoisen näköinen ja ainoana miinuspuolena oli, ettei ollut suomen kilvissä ja maahantuonnista ei ollut kokemusta. Toki ihan viime tingassa ennen kaupantekoa tuli muutama vika esille, mutta myyjän kanssa päästiin yhteisymmärrykseen hinnasta ja kauppoihin päästiinkin ja nyt on jälleen Jeeppi pihan täytteenä, kyllä sitä jo pari viikkoa ilman Jeeppiä olikin riittävästi.
Sattumoisin kyseinen oli vielä "malliston huipulta" oleva, vaikka ei kasikone edes ollut välttämätön kriteeri minulle. Toki iso plussa

Eköhän tässä ole ihan hyvät lähtökohdat safariautolle, vaikka maasto-ominaisuudet tuskin koskaan yltää tuon edellisen XJ:n tasolle. Varustelu ainakin riittää
Ensimmäisenä pitäisi laittaa vikoja kuntoon:
- Happitunnistimien vaihto, kun palaa check engine ja edellisen omistajan mukaan on vian aiheuttaja
- ABS valo palaa myös
- Taka akselista kuuluu kahiseva ääni
- Pakoputki vuotaa
Näiden jälkeen maastokelpoisuuden parantelua
- Korotusta, alkuun täytyy kokeilla XJ:n 3.5" korottavis etujousia ja taakse varmaan korotuspalikoita
- Pitemmät iskarit varmaan täytyy hankkia ja mahdollisesti myös korottavat takajouset
- 31" renkaat olisi kiikarissa ja ajan saatossa vähintään 33", kun projekti etenee
- Vinssi pitäisi hommata ja samalla menee varmaan etupuskuri uusiksi, että kestää myös tunkkaamaan tarvittaessa
- Rubicon expressin Panhardi löytyis jo eteen
- Tukivarret varmaan olisi kans hyvä vaihtaa jämerämpiin ja säädettäviin
Ikävä homma on myös radion toimimattomuus. Enimmän osan ajasta kuuluu pelkkää kohinaa ja näyttö on pimeä. Sen verran kun näyttö on toiminut, niin haku tomii jotenkin oudosti, hyppää taajuutta hakiessa 0,2 välein, että suurinta osaa kanavista ei saa kohdalleen.