Sivu 1/2
Valmet wagoneeri
Lähetetty: 07.11.2016. 22:56
Kirjoittaja rautu
Iltaa, uusi foorumulainen esittäytyy ja aloitan samalla jonkun laista projektipäiväkirjan tyyppistä omasta kamppeesta.
Julkisesti kun kertoo ja tekee asioita niin ne saattaa tulla joskus valmiiksikin (tai ainakin etenee)
Eli wakoneeri kuume alkoi jo joskus -04 kun pääsin ensimmäistä kertaa valmetti koneista kokeilemaan jostain syystä nyt vasta sellainen tuli hommattua. Ostokiimassa ei paljon ollut järjen kanssa tekemistä niin tuli hommattua aika työläänpuoleinen rojekti
Jonkunlaista "käyttöautoa" tästä pitäisi yrittää hieroa. Ajot on kuitenkin 50% maantietä 30% pikkutietä ja 20% sekalaista ryteikköä eli mitään offipeliä en ala väkertämään enkä toisaalta museoinnistakaan haaveile
Näin alkuunsa tehtävä listalla on
-pesua oikein urakalla ja ehkä myllytys tai maalaus
-pari paikkaa hitsattavana lattiaan
-turvavyöt hommattava
-mittareita kuntoon
-ikkunoihin tiivisteet
-lisävalot ja vakioiden uusinta johdotus
-ehkä jotain työvaloa
-äänieristystä koppiin
-lattian ja katon verhoilu
-takalasin ja takaluukun korjausta
-puhaltimen korjausta
-vähän muutakin pientä sähköjumppaa
-laatikkoon joko laakereita tai sitten tilalle äänettömämpi laatikko (jota olenkin jo vähän kysellyt)
-pieni korinkorotus/kaarien leikkaus/ toisella eeteellä olevat vanteet
Jatketaan listaa sitämukaan kun tulee mieleen
http://aijaa.com/2vWxGV
En näköjään osaa kuvaa laittaa puhelimella täytyy siirrellä kuvia koneelle ja laitella sitä kautta
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 08.11.2016. 6:32
Kirjoittaja HendriXXX
Hieno peli! Missään nimessä ei saa maalata tuota..
Itselläkin polttelis tommonen wagoneeri jostain kumman syystä. Ehkäpä se haave vielä toteutuu joku päivä.. zj:llä ajellaan siihen asti.
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 08.11.2016. 9:26
Kirjoittaja nikked
Hieno peli! Missään nimessä ei saa maalata tuota..
Täältä löytyy kanssa patina diggari, ei mitään maalausta. Hyvältä näyttävä vehje ja mielenkiinnolla alan seuraamaan tätä !
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 08.11.2016. 12:57
Kirjoittaja Gary Grand
Samanlaista kuolailin amisaikoina Jyväskylässä yhden autojobbarin takapihalla moneen otteeseen kaheksankytluvun lopulla. Silloin tuo Valmetin tekniikka oli mulle kynnyskysymys, ettei laitetta tullut ostettua..

Oli muistaakseni varsin edullinen ja siisti.
No, ihan hyvä toisaalta.. Saattoi mennä parempaan kotiin.
Mulla se olis nähnyt metsää sen verran ettei mitään olis varmaan enää pitkiin aikoihin ollut jäljellä.

Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 08.11.2016. 17:54
Kirjoittaja rane58
Tervetuloa
rautu tänne foorumille ja ehkä kerhoonkin!

-Laitahan kuvia projektista tänne ihailtavaksi...?

Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 08.11.2016. 21:44
Kirjoittaja rautu
Tänään piti vapaapäivä viettää auton kimpussa mutta joutuikin lähtemään kaakkois suomensuuntaan pelastamaan yhtiön kuorma auto kotiin kun paikallinen "merkkihuolto" ei suostunut korjaaman sitä
Itsekkin jollain tasolla patinan ystävä mutta tuossa ehkä kuva hämää enemmänkuin tuhat sanaa... Tuo oli täynnä jotain ihmeellistä noen ja puun mahlan sekoitus velliä sellasta tahmeeta sotkua oli vaan pakko pestä pois ja nyt se on todella upea auringon haalistama pakko sille on jotain tehdä...
Puhaltimen kanavat aukasin ja poistin moottorilta ja kennolta kaksi muovikassillista lehtimujua, nyt lähtee sisällä pipo päästä ja kuumaa tulee
Josko huomenna sitten enemmän
Jamantilta tilasin laakeri ja tiiviste setin tohon laatikkoon kun kerta valmis sarja on olemassa ja nopeusvaijerin
Huomenna kuvattava reiluusti, niitä on kuitenkin mukavampi katella kun joutavaa löpinää
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 09.11.2016. 1:25
Kirjoittaja GeneralJ
rautu kirjoitti:...Aina kun yritän viestiä lähettää tulee koko näytöllinen erroria... Samaa teki eilenkin mutta jossain vaiheessa oli alotusviesti tullut, onko se normaalia tuleeko nämä viestit jotenkin viiveellä foorumille vai onnistuinko eilen sen takia että yritin tarpeeksi monta kertaa

Rekisteröityessäsi tälle foorumille olet merkinnyt ymmärtäneesi seuraavan viestin: "
Ensimmäiset viestisi tulevat näkyviin vasta kun valvoja on ne tarkistanut. Viestin lähettämisen jälkeen tulee tällä hetkellä vielä näkyville virheilmoitus. Älä yritä lähettää samaa viestiä uudelleen. Jos lähetät saman viestin uudelleen, ylläpito varaa oikeuden poistaa molemmat viestisi. Ymmärrätkö?"
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 09.11.2016. 4:28
Kirjoittaja rautu
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 09.11.2016. 22:47
Kirjoittaja rautu
Tänään sain parsittua lattiaan uutta peltiä, anteeksi maalaisuuteni mutten vaan saa kuvia näkymään tässä suoraan...
http://aijaa.com/Q6r2x3
http://aijaa.com/JMY2G6
http://aijaa.com/HZOblc
Myyjän kanssa oli puhetta että pieni reikä saattaa kuskin puolella olla...

,no takaosa on tehty aiemmin siellä ei ole kuin massat kesiny pois huomenna putsaan ne ja vedän jotain tököttiä alapintaan, sitten muutama syöttöpiuha lattialle ja pitäisi alkaa äänieristystä suunnittelemaan
Onko kellään kokemusta/ideoita jostain hyvästä eristeestä, joskus kymmenen vuotta sitten vedettiin b asconan lattiaan ihan perus bitumihuopa kosaanilla kiinni ja ainakaan 6-7 vuoden aikana sen kanssa ei ollut ongelmia ja äänikin muuttui ohjaamossa, ei varmaan kamalasti desibelejä pudonnut mutta taajuus muuttui ihan erilaiseksi. Ihan hiljaista tästä ei tarvitse saada mutta kun saisi edes sen verran ääntä pois että viihtisi tuon vuoden ikäisen tytön kanssa kruisailla

Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 10.11.2016. 19:35
Kirjoittaja rautu
Laatikko lähti tänään irti, on ne suloisia kun ovat pieniä
http://aijaa.com/sLfeZr
On kyllä nautinnollista rassata tota jeeppiä kun on niin yksinkertaista ja tilavaa
Kuulukohan tuosta kolmosen Renkaasta puuttua tollanen pala, on niin siististi irronnu jos on ja sitä ei laatikon pohjalta löytynyt
http://aijaa.com/iKn5a2
Kytkin akselin laakerissa oli kyllä väljää niin paljon että ihme ettei rattaat ollut kulunut

oli sen ääni kyllä mahtava
Matkahuollossa on uudet laakerit odottamassa lauantaita
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 11.11.2016. 20:33
Kirjoittaja rautu
Voi he*##**i

mulla onkin näköjään laitettu t14 laatikko wagoneeriin.
Päältäpäin sitä tutkin ja katoin että t15 se on
The T-14 is similar to the T-15. The casing is the same but the front bearing retainer is held on with 3 bolts whereas the T-15 uses 4 bolts
Read more:
http://www.jeep-cj.com/forums/f105/manu ... z4Pj5MRbUM
Tuo taitaa olla aika paljon heikompi, ostettava varmaan kuitenkin se t15
Ja edelliseen viestiin vastaus, kyllä siitä kuuluu pala puuttua muuten kytkinakseli ei mahtuisi tulemaan sivuakselin ohi pihalle
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 12.11.2016. 8:29
Kirjoittaja ImacInnes
Komia laite ja homma tuntuu etenevän. Hienoa.
Itse ajaisin tuolla laatikolla niin kauan kuin kestää ja sitten hankkisin vasta uutta ja vahvempaa jos ei kestä.
Tuo kun on huomattavasti edullisempi kuin se uusi ja on sulla jo.
Laitas kuva pestystä Wagoneerista.
Kuva albumi on jo piiiiiitkäääään ollut tekeillä tänne meidän sivuille vaan ei kukaan ole moista saannut vielä aikaiseksi vaikka rahaa on ko. asian etenemiseenkin tarjottu. ??????
Helppo noiden linkkejen takaa on kuvia katsella vaan jos haluat kuvat näkyviin niin ne tarvii tallentaa esim. Offipalstalle tai johonkin muualle mistä ne pystyy laittamaan kuvina tai linkkinä tänne näkyviin. Itse tiedän vain että Offipalstan kuvat toimii tälläkin.
Tässä oman JEgoNEERini kuva lumipeiton alla. Eilen kuvattu 11.11-16.
t. Ismo Ämmä
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 12.11.2016. 10:47
Kirjoittaja rautu
Yön pohdinnan jälkeen taidan tilata jostain korjaussarjan tohon laatikkoon ja ajella sen loppuun ja katsellaan sitten mitä tehdään, harmittaa vaan pirusti palautella tilattuja osia

eihän siinä jos osat olisi tullut jostain maailmanlaajuisesta puljusta mutta kun tuli vähän pienemmältä oletettavasti yrittäjävetoiselta kaupalta, siinä on kuitenkin aina myyjälle ihan turhaa ilmaista työtä joka sen täytyy tehdä
Periaatteessa voisi nyt laittaa vaan kytkinakselin laakerin ja hommata uuden sivuakselin ja kovaa ajoa
Sivuakseli oli kulunut aikalailla millin pykälät molemmissa päissä
http://aijaa.com/SVNPjI
http://aijaa.com/O8x9ci
Tällä hetkellä on aika turhaa kuvata autoa kun väri.on keltanen ja hallin valotkin on keltaiset ei oikeen saa mitään tolkkua mutta tuossa nyt kumminkin
http://aijaa.com/JcXeoa
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 16.11.2016. 22:00
Kirjoittaja rautu
Päivitellääs tätä, paljon ei ole tapahtunut aika mennyt flunssaista tyttöä hoitaessa mutta laatikko pähkäily ollut päällimmäisenä mielessä.
Tohon t14 lootaan kyllä saa osia mutta ei taida raahtia ostaa joten päätin laittaa ton nyt nippuun jotenkuten että saa ajoon ja kattelen toisen laatikon siihen. Se että onko se t15 niin siitä en ole oikeen vakuuttunut...
Periaatteessa samalla voisi melkein laittaa sellaisen lootan missä ois kolmea enemmän numeroita mutta sitä täytyy suunnitella tarkemmin vähän myöhemmin
Kytkinakselin laakeri ja sivuakseli oli eniten sököt, sivuakseli on sen verran mukavaa halkaisijaltaan ettei kovaa tankoa ainakaa ihan helpolla saa eikä karkaisussa ole mittää järkeä
vedin vanhan akselin keskeltä poikki ja painoin reiät molempiin päihin ja laitoin jatkoon 10mm tapin jonka upotin 30mm molempiin tangon pätkiin ja siihen päälle migatronic liimaa, kerta laakista hitsattu akselin suoruus sattu osumaan 4 kympin sisään
Sorvi sen verta kaukana pajasta etten jaksanu lähteä saumaa sorvaamaan vaa vedin kylmästi lappulaikalla nöölit pois tuskin paljoa heikkenee vaikka on jatkossa ainevahvuus alle 17,4mm
http://aijaa.com/wNibpu
Kytkin akselin laakeri olikin pirullinen homma kun nykyinen on 35x80x17 lukkorenkaalla ja noilla halkaisijoilla ei saa kuin 21mm leveää lukkorenkaalla ja ilman, lukkorengas versiossa ura on väärässä kohdassa joten otin kylmästi sileän laakerin, tein laakeria painavalle laipalle 4mm paksun korokerenkaan jolla laakerin sisäpuoli saahaan samalle tasolle vanhan kanssa, kytkinakselin stefalle parin millin simmi. Laakerin heppailin ulkokoolista tohon 4mm laippaan ikäänkuin lukkorenkaaksi ja sisäkoolista hepeillä kytkinakseliin kun ei siinäkään vanhaa uraa voinut käyttää. Puhelimesta loppui akku niin siitä hienoudesta ei ole kuvaa
Huomenna ehkä selviää miten laatikko mahtuu kytkimeen 4mm pitemmällä laakerilaipalla
Ja äänieristystä aloitin täysbitumimattoa ei löytynyt otin radon kaistaa siellä on joku vahvike sisällä ei saa ihan niin hyvin muotoonsa mutta toisaalta irtoaa suht helposti kun viimeistään ensi talvena on vähän isommat hitsaustalkoot
http://aijaa.com/8CbCxF
Re: Valmet wagoneeri
Lähetetty: 16.11.2016. 23:00
Kirjoittaja JAMANT
Mitenhän sulle osuis kuutoskoneen AX-15 aski? Se tosin on Np-231/242 ym jakoaskille, ja ne on yleensä drivers drop, kun sullahan on passenger drop... Mutta mulla olis yksi käytetty aski.... 5-vaihteinen siis... Siihen jos laittais Chevyn jakiksen, joka olis pass. drop... Kyhäelmä se olis, mutta niinhän noi diesel-FSJ:t on...