Vilpertin XJ Cherokee ikuisuusprojekti

Oma ajopeli esiteltynä, oli sitten rakennettu tai rakenteilla.
Vilpertti
Viestit: 3
Liittynyt: 19.08.2017. 13:14
Paikkakunta: Raahe

Vilpertin XJ Cherokee ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vilpertti » 19.08.2017. 14:14

Heippa Jeepistit!

Eräänä aamuna kaapista sattui jalkaan heräteostoshousut ja tuli sitten hankittua elämäni ensimmäinen Jeep. Tavoilleni uskollisena hommasin sen kuuluisan nettiauton halvimman yksilön, joka luonnollisesti oli leimaamaton, aika kaukana ja muutaman vuoden seissyt jossain navetassa. Ei muuta kuin akkua, bensaa, vettä, appari sun muuta rekvisiittaa Volvon kyytiin ja hakemaan tämä uusi aarre kotiin. Perillä muutama kunniakierros auton ympäri, 450m koeajo, rahat kouraan, kättä päälle, tarrat laseihin ja Jeepin keula kohti kotia.

Paluumatka sujui yllättävän kivasti. Melkein kaikki renkaat pyörivät oikein mallikkaasti, ainoastaan kuskin puolella esiintyi jossain määrin jarrun laahaamista, jota pyrin helpottamaan rankalla jarruttelulla ja vähän myöhemmin vasaralla. Vasaroinnin yhteydessä havaitsin, että rankempi jarruttelu oli saanut aikaan takajarruputken repeämisen ihan putken loppuvaiheilta. Vasarointi auttoi etujarruun. Vilkut oli(on) aika jännät, koska viiksen naksauttaminen esim. oikeaan saa kummatkin mittarin indikaattorit vilkkumaan villinä kumpaankin suuntaan ja nakse on melkoinen. Takapää vaikutti hyvin kuormaa kantavalta. Vaikutti siltä, että joustoa ei ole ehkä yhtään. Arvelin riipukkeiden olevan jumissa.

Kotiin päästiin ja auto nosturille. Ostohetken perusteellisessa tutkimuksessa jo havaitsin, että kynnyskoteloiden takapäissä on lievät reiät, joten ajattelin paikata ne ensimmäisenä. Poistettuani takaa muovikaaret lähti mukana myös jossain määrin peltikaaria. Tässä vaiheessa katsoin tarpeelliseksi vähän tökkiä Jeepin pohjaa meisselillä ja tuskanhiki alkoi puskea otsalohkosta lattialle, kun melkein joka tökkäyksellä tuli uusi reikä. Matto pois ja totuus valkeni... Melkein koko lattian laidat ja vähän muutakin pitää vaihtaa. No sitten vaihdetaan. Kuskin puolen etulattian vaihdoin kokonaan. Tässä vaiheessa tutustuin intterinnetistä korjauspaloihin, jotka Ameriikan Joen kaupassa äkikseltään näyttivät niin karmeilta, että palasin talliin kopistelemaan peltiä vasaralla. Poistin myös ovista nämä muovilärpäkkeet ja vänkärinpuolelta myös niihin jäi peltiä kiinni, joten myös ovet piti korjata.

Katsastin takajouset, jotka olivat mielestäni hyvin vankan oloiset ja erittäin ruosteiset. Pukkasin pakkojen väliin prässillä bebanteenia heti reilulla kädellä ja riipukkeisiin ja myös muihin paikkoihin alustassa ja kartaaniloissa. Myöhemmin laitoin trailerin koukkuun ja ajelin traktorilla vähän eessuntaassun trailerilla. Tämä kaiketi auttoi ja riipukkeet alkoivat elämään.

Takajarruputken myös vaihdoin. Ihmettelin ABS-jutskan lähellä putkessa olevaa jatkoa ja kävin joutessani katsastuskonttorilla kysymässä, että saako moiste palikkaa siellä olla ja vastaus oli että, saa jos alkuperäinen. Mistäpä minä sen tietäisin, niin jätin pois.

Vähän kiirekkin pääsi yllättämään, kun perjantai tuli ja halusin päästä Jeepillä reissuun. Ajoin katsastukseen asennusväsymyksestä ja jännityksestä lähes tajuttomana ja odotin pitkää korjauslistaa. Katsastusmies oli erittääin perusteellinen ja vietti Jeepin kanssa aikaa mielestäni tuskastuttavan kauan. itse nojasin viimeisillä voimillani hallin seinää vasten ja seurasin toimitusta silmät verestäen ja kahvia latkien. Viimein tuli TUOMIO: Toinen rekisterikilven valo on pimeä. TÄH?! Katsoin lappua tyrmistyneenä... Päästöt, jarrut, iskaritestit... Kaikki arvot on loistavia. Ihme ja kumma, auto on katsastettu viimeksi 2012..

Seuraavana vuorossa oli nahkasisustan elvytystä mehiläisvahalla ja siivoilua. Reissuun piti kuitenkin päästä ja aloin pakkaamaan autoa. Havaitsin pakkausprojektin alkuvaiheissa, että tämä homma ei suju hetikään yhtä näppärästi kuin Buick Electra STW:n kanssa. Noh, hain heinikkoon tallentamani suksiboksin ja homma helpottui kummasti. Buickiin verrattuna kuitenkin kuormankantokyky on tällä hetkellä ylivertaista Jeepin eduksi.

Reissulla alkoi pellin alta kuulumaan vikinää, joka voimistui vähitellen ulinaksi. Moniurahihnasta en löytäny automaattikiristintä ollenkaan, joten suoritin kiristyksen ohjaustehostajaa kääntämällä. Oikeaan kireyteen ei oikein löytynyt muuta ohjetta kuin, että "jos remmi sormilla kääntämällä kiertyy yli 90 astetta, niin on löysällä." Omani kääntyi yli 180 astetta. Vilkut naksuttelee edelleen miten sattuu ja pientä fiksaamista riittää.

Matka jatkuu! Kuvia ehkä joskus.

Joku vinkooteri kertoo tällaista:

Gross Vehicle Weight Rating 4001 - 5000 lbs
Manufacturer Jeep Corporation
Vehicle Type Without side airbags
Line (Body Type) 1991 - 1993, 4WD Cherokee, Comanche
Body Style 4-door Sport Utility
Engine 4.0L 6 Cyl.. (Gas) Unleaded Fuel (ERH)
Assembly Plant Toledo South Plant, Ohio, USA
Model Year 1992

Vilpertti
Viestit: 3
Liittynyt: 19.08.2017. 13:14
Paikkakunta: Raahe

Re: Vilpertin XJ Cherokee ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vilpertti » 19.08.2017. 23:31

Tässä ollaan hakureissulla ja nastarenkaat on alla.
Kuva

Ruostetilannetta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämmönen johtonippukin oli maatunut kiinni lattiaan:
Kuva

Sitten vähän korjaillaan:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nahkaan mehiläisenvahhaa:
Kuva

Tässä mennään nyt:
Kuva

Moniurahihnan vinkuminen jatkuu ärsyttämistä. Otin remmin pois ja tutkailin vähän paikkoja, mitään rohinoita ei ilman remmiä löytynyt, mutta sen sijaan kaikkien pyörien urat olivat täynnä kumijankkia ja ajattelinkin remmin pohjaavan tähän jankkiin, mutta ei hiljentynyt vaikka jankki on poistettu. Remmi oli ihan hyväkuntoinen, mutta ilmeisesti väärä/venynyt sillä säätövara ei riitä kiristämiseen. Tilaan, siis uuden remmin, rattahia ja varmaankin myös vesipumpu,

Avatar
ImacInnes
Moderaattori
Viestit: 2606
Liittynyt: 21.03.2008. 19:25
Paikkakunta: Helsinki-A`la Malmi

Re: Vilpertin XJ Cherokee ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja ImacInnes » 20.08.2017. 9:02

Kuvat ja videot on kivoja.
Ei vaan nuo sun nyt näy täällä?

t. Ismo Ämmä
Palstan yksi siivooja!
GP Korjaus Oy
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
http://www.fjdc.org
http://www.jeep.fi

Vilpertti
Viestit: 3
Liittynyt: 19.08.2017. 13:14
Paikkakunta: Raahe

Re: Vilpertin XJ Cherokee ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Vilpertti » 20.08.2017. 9:53

Näkypähän nuo eilen vaan nyt ei näy.

...tanan photophuketti. Rahhaa rupesi olemaan vailla.

Kirjoita vastaus